Skip to content

10 رژیم برتر که منجر به کاهش وزن می شوند

10 رژیم برتر که منجر به کاهش وزن می شوند

آیا لباس‌های شما برایتان خیلی تنگ است؟ آیا برای رفتن به تعطیلات تابستانی بسیار ناراحت هستید؟ به گفته یک هیئت متخصص از 35 برنامه رتبه‌بندی شده به عنوان بهترین رژیم های دنیا، این 10 رژیم غذایی به احتمال زیاد به کاهش وزن قابل‌توجهی در طی یک سال به شما کمک می کنند. فقط به خاطر بسپارید که کاهش وزن کوتاه‌مدت به طور قابل توجهی با کاهش وزن طولانی مدت متفاوت است که برای سلامتی شما اهمیت بیشتری دارد.

رژیم کتوژنیک

این رژیم غذایی پرچرب، با مصرف پروتئین کافی، بدن را به حالت کتوز می فرستد که در آن بدن از چربی ذخیره‌شده برای انرژی استفاده می کند. تحقیقات نشان می دهد که رژیم کتوژنیک یا “کتو” می تواند یک روش مؤثر برای کاهش وزن باشد، اما برای موفقیت، باید برنامه را به‌طور مداوم و بدون تقلب دنبال کنید. در غیر این صورت، شما فقط می توانید یک غذای پرچرب بخورید. اگر قصد انجام رژیم غذایی را دارید، در مورد لیست کامل غذاهای کتو و چربی‌های سالم برای پیروان رژیم کتو توجه کنید.

اگرچه رژیم کتو در بین مبتلایان به دیابت نوع 2 بسیار محبوب است، اما در صورت ابتلا به دیابت نوع 1 یا سایر اختلالات متابولیکی خاص، باید از این رژیم جلوگیری کنید.
مهم نیست که وضعیت سلامتی فعلی شما چیست، باید قبل از شروع رژیم کتوژنیک با پزشک خود صحبت کنید.

رژیم کتوژنیک

رژیم حجمی

رژیم حجمی رویکردی در خوردن است که به رژیم غذایی اشباع بسیار نزدیک است. اولویت‌بندی غذاهای کامل و پرانرژی از جمله لوبیا، غلات سبوس‌دار، گوشت بدون چربی و میوه‌های تازه و سبزی‌ها می‌تواند به شما کمک کند. بررسی‌ها نشان داده است که این رژیم می تواند منجر به کاهش وزن شود.

رژیم HMR

رژیم HMR با استفاده از جایگزین‌های غذایی کم‌کالری، غلات پخته، فعالیت بدنی و تأکید بر میوه‌ها و سبزی‌ها به افراد برای کمک به کاهش وزن سریع کمک می کند و در دو سال متوالی رتبه اول رژیم‌های کاهش وزن را داشته است. این رژیم باعث می شود سریع وزن کم شود و احتمالاً برای کسی که می خواهد برای یک رویداد خاص وزن کم کند، مؤثر است.

بااین‌حال، هرقدر رژیم سالم و طولانی‌مدت باشد، اثر این رژیم کم می شود؛ زیرا ممکن است در رژیم‌های غذایی، غذاهای سالم گنجانده نشود. البته لازم به ذکر است که غذاهای این رژیم به صورت بسته بندی شده در اختیار فرد گذاشته می شود.

رژیم Optavia

Optavia رژیمی است که در بیشتر بزرگ‌سالان به کاهش وزن منجر می شود. این رژیم شامل غذاهای از پیش تعیین‌شده است. یک وعده غذایی روزانه 100 کالری و پنج وعده غذایی شامل تخم‌مرغ، بلغور جو دوسر، پنکیک، پودینگ، سوپ، قهوه‌ای یا حتی پفک پنیری، به میزان 1000 کالری در روز محدود خواهید شد.

این رژیم در طول مدت 12 هفته، منجر به کاهش 12 کیلو وزن می شود؛ اما برخی از متخصصان تغذیه معتقدند که همه افراد نمی توانند این رژیم را به مدت طولانی رعایت کنند. این رژیم هم مانند رژیم HMR به صورت آماده و بسته بندی شده در برخی مناطق دنیا ارائه می شود.

رژیم WW یا رژیم ویت واچرز

Weight Watchers، یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های کاهش وزن در سراسر جهان است. درحالی‌که این رژیم هیچ گروه غذایی را محدود نمی کند، افراد در برنامه WW باید برای رسیدن به وزن ایده آل خود، روزانه مقادیر غذای خود را بخورند.

WW یک سیستم مبتنی بر امتیاز است که بسته به کالری، چربی و فیبر آن‌ها، یک مقدار غذاها و نوشیدنی‌های مختلف را به افراد اختصاص می دهد. برای رسیدن به وزن موردنظر خود، باید در حد روزانه خود باقی بمانید. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که برنامه WW می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.

علاوه بر این، افرادی که برنامه‌های WW را دنبال می کنند، در مقایسه با افرادی که رژیم‌های دیگر را دنبال می‌کنند، در حفظ کاهش وزن بعد از چندین سال موفق‌تر عمل می کنند.

رژیم ویت واچرز

رژیم Slim Fast

Slim Fast به‌منظور کاهش کالری ساده و کاهش وزن سریع، طراحی‌شده است و شامل محصولاتی مانند ژله، اسموتی و دو وعده غذایی در روز و میان وعده‌ها هستند. این جایگزینی‌های غذایی به کاهش وزن و حفظ وزن كمك می كند؛ اما مانند اکثر رژیم‌های غذایی که در رده‌های لاغری سریع عمل می کنند، SlimFast فاقد سایر بخش‌ها مانند سلامت قلب و ثبات وزن است. اگر قصد از دست دادن بیش از 20 کیلو وزن هستید که باید 10 هفته طول بکشد، SlimFast ممکن است بهترین رژیم برای شما نباشد.

رژیم Biggest loser Diet

در این رژیم شش هفته از غذای سالم و ورزش منظم برای یک شروع عالی برای کاهش وزن و همچنین راهی برای جلوگیری از بیماری‌های مختلف استفاده می شود. کارشناسان تشخیص دادند که این رژیم به دلیل محدودیت کالری و ورزش به شما کمک می کند تا بتوانید وزنتان را کاهش دهید؛ اما یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که این رژیم غذایی می تواند منجر به افت دائمی در متابولیسم شود و متخصصان همچنین نگران این هستند که ورزش به‌اندازه سه ساعت در روز، زیاد بوده و بسیار سخت‌تر از حد متوسط ​​برای افراد است.

روزه متناوب( فستینگ )

روزه‌داری متناوب یک راهکار رژیم غذایی است که بین دوره‌های روزه گرفتن و خوردن می چرخد.
اشکال مختلفی وجود دارد، ازجمله روش 16/8 که شامل محدود کردن کالری دریافتی شما به 8 ساعت در روز و روش 5 و 2 است که میزان کالری روزانه شما را به 500 تا 600 کالری دو بار در هفته محدود می کند.

روزه‌داری متناوب، زمان خوردن شما را محدود می کند، این یک روش ساده برای کاهش کالری است و می تواند به کاهش وزن منجر شود. در یک بررسی از مطالعات روزه‌داری متناوب به نظر می رسد که باعث کاهش 3 تا 8٪ از وزن در طی 3 تا 24 هفته می شود که درصد قابل‌توجهی بیشتر از سایر روش‌ها است. همین بررسی نشان داد که این روش غذا خوردن ممکن است 4-7٪ دور کمر را کاهش دهد که نشانگر چربی‌های مضر برای شکم است.

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که روزه‌داری متناوب می تواند باعث سوزاندن چربی در ضمن حفظ توده عضلانی شود که می تواند سوخت‌وساز بدن را بهبود بخشد. روزه‌دار متناوب با اثرات ضد پیری، افزایش حساسیت به انسولین، بهبود سلامت مغز، کاهش التهاب و بسیاری از مزایای دیگر مرتبط است.

رژیم فستینگ

رژیم جنی کریگ

وعده‌های غذایی و دستورالعمل‌های بسته‌بندی‌شده جنی کریگ به شرکت‌کنندگان در کاهش وزن تا 2 کیلو در هفته، از طریق محدود کردن کالری و چربی کمک می کند. بررسی‌های انجام‌شده در سال 2015 نشان می دهد كه این كار مؤثر است و مشخص شد كه رژیم گیرندگان بیشتر از سایر برنامه‌های كاهش وزن، ازجمله WW (ویت واچرز)، Nutrisystem و Medifast کاهش وزن داشته‌اند. کارشناسان جنی کریگ را برای کاهش وزن کوتاه‌مدت بسیار مؤثر می دانند.

رژیم اتکینز

رژیم اتکینز که هدف آن سوزاندن چربی با محدود کردن کربوهیدرات‌ها و مصرف چربی‌های سالم و پروتئین است، باعث کاهش سریع وزن 6 کیلویی در دو هفته می شود. متخصصان تغذیه موافق‌اند که این یک کاهش وزن نرمال است، اما توجه داشته باشید که اگر کاهش وزن بیشتر داشته باشید، دلیل آن تأثیر دیورتیک رژیم غذایی و کاهش آب بدن است.

کلام آخر

هیچ رژیم غذایی کاملی برای همه وجود ندارد؛ بنابراین قبل از انتخاب برنامه، حتماً تحقیق خود را در مورد آنچه برای سلامتی شما مناسب است، انجام دهید. قبل از انتخاب رویکرد سلامتی یا کاهش وزن، مهم است که با پرسیدن برخی سؤالات از خودتان ارزیابی خود را انجام دهید.

امروزه برنامه‌های بسیاری از رژیم‌های غذایی در بازار وجود دارد که باعث تقویت سلامتی می شود. نکته اصلی یافتن رژیمی است که شما را دچار فشار روحی و اضطراب نمی کند. سؤالاتی از قبیل آیا دستورالعمل‌های رژیم شما را خوشحال می کند؟ مضطرب یا استرس وارد می کند؟ آیا می توانید از درازمدت آن‌ها را دنبال کنید؟ همچنین عواملی مانند لذت، انعطاف‌پذیری و طول عمر باید به ‌شدت مورد توجه قرار گیرد.

مطالب مرتبط