Skip to content

12: رژیم غذایی جنی کریگ

رژیم لاغری

رژیم غذایی جنی کریگ چیست؟

جنی کریگ ( Jenny craig diet) یک برنامه ی کاهش وزن از طریق محدودیت دریافت انرژی، چربی و اندازه ی سهم غذاست. در این برنامه به منظور فراهم کردن تمام وعده ها و میان وعده های غذایی، غذاهای بسته بندی شده در اختیار مشتریان قرار می گیرد که هر سه شرط بالا را فراهم می کند.

این برنامه در واقع ترکیبی از مشاوره تغذیه ای به علاوه ی حمایت غذایی است که از طریق فراهم کردن بسته های غذایی فریز شده تامین می شود و مشاور هم به صورت حضوری یا تلفنی فرد را برای افزایش انگیزه و دانش حمایت می کند. برنامه ی جنی کریگ برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ در استرالیا به وسیله ی جنی و سیدنی کریگ پایه گذاری شد و سپس به آمریکا گسترش یافت و امروزه بیشتر از ۶۰۰ مرکز مدیریت وزن در سراسر دنیا دارد.

رژیم غذایی جنی کریگ چگونه عمل می کند؟

در برنامه ی غذایی جنی کریگ شما شش بار در روز غذا می خوریدکه شامل سه وعده ی اصلی (صبحانه، ناهار و شام که شام معمولا همراه با دسر سرو می شود) و دو میان وعده است که توسط شرکت جنی کریگ تهیه می شود به علاوه ی یک میان وعده ی دیگر که خودتان می توانید آن را تهیه و مصرف کنید مانند میوه یا سبزیجات تازه.

افرادی که در این برنامه شرکت می کنند از روی یک منوی غذایی که شامل بیش از ۱۰۰ نوع غذای اصلی و میان وعده ی مختلف است، غذای خود را انتخاب کرده و به صورت تلفنی یا آنلاین سفارش می دهند و می توانند آن را درب منزل تحویل بگیرند و یا از مراکز محلی جنی کریگ خریداری کنند.

منوهای جنی کریگ شامل چهار دسته ی کلی منوی مخصوص زنان، منوی مخصوص مردان، منوی کم شکر و منوی بدون گوشت می باشد که هر کس بنا بر شرایط و سلیقه ی خود می تواند غذایش را انتخاب کند. علاوه بر این یک برنامه ی ورزشی هم به فرد داده می شود و همچنین جلسات مشاوره فردی هم به صورت هفتگی با مشاورین جنی کریگ برگزار می شود که افراد در موارد مختلف رعایت رژیم غذایی و اصلاح سبک زندگی مشاوره می شوند. در این برنامه با توجه به وزن، قد، سن، جنسیت، عادات تناسب اندام، وزن هدف و میزان انگیزه ی فرد، میزان انرژی که باید روزانه دریافت کند محاسبه می شود که از ۱۲۰۰ تا ۲۳۰۰ کالری متغیر است.

 

آیا رژیم جنی کریگ به کاهش وزن کمک می کند؟

احتمالا بله، اگر شما انگیزه ی کافی برای رعایت رژیم غذایی را داشته باشید.

در مطالعات مختلفی که تاثیر رژیم غذایی جنی کریگ را با سایر رژیم های کاهش وزن تجاری مقایسه کرده اند، دریافته اند که رژیم غذایی جنی کریگ کمی بیشتر از سایر رژیم ها باعث کاهش وزن فرد می شود. راز موفقیت این رژیم غذایی ممکن است در همان بسته بندی های غذایی نهفته باشد که باعث می شود فرد هیچ دغدغه ای برای تهیه غذا، شمارش و محاسبه ی کالری، چربی و …. نداشته باشد، همچنین عامل مهم دیگری که به موفقیت این برنامه کمک کرده است وجود حمایت های روان شناسی است که از طریق مشاوره های فردی فراهم می شود. میزان کاهش وزن افراد به طور میانگین ۲-۱ پوند ( تقریبا ۱- ۵/۰ کیلوگرم) در هفته است.

این رژیم غذایی هر چقدر که فرد نیاز داشته باشد ادامه می یابد. در نیمه های راه رسیدن به وزن هدف، مشاورین شروع میکنند به کار کردن با فرد تا بتواند بعضی وعده های غذایی را برای خودش بپزد و از دستورالعمل های جنی کریگ و استراتژی های تهیه غذاهای کم چرب استفاده کند. پس از رسیدن به وزن هدف ۴ هفته طول می کشد تا فرد به رژیم معمولی خود برگردد و وعده های غذایی را خودش تهیه کند. همچنین در جلسات مشاوره ی ماهانه یاد می گیرد که چطور از برگشت وزنش جلوگیری کند.

فعالیت بدنی در رژیم جنی کریگ چگونه است؟

وقتی که شما وارد رژیم غذایی جنی کریگ می شوید یک برنامه ی ورزشی بر اساس میزان تناسب اندام و انگیزه تان دریافت می کنید. نکته ی اصلی در این برنامه این است که فعالیت جزئی از زندگی روزمره شما باشد نه اینکه صرفا شروع به یک ورزش سخت بکنید. برای مثال فعالیت هایی مانند پیاده روی کردن تا مرکز خرید یا رقصیدن در خانه توصیه می شود. هدف در این برنامه داشتن فعالیت بدنی با شدت متوسط، پنج روز در هفته  و هر روز به میزان ۳۰ دقیقه است.

چه کسانی نباید وارد برنامه جنی کریگ شوند؟

  •   کودکان زیر ۱۳ سال، زیرا در حال رشد هستند و این رژیم های کاهش وزن برای آنها مناسب نیست.
  •   زنان باردار
  •  افرادی که به شیر، سویا یا گندم آلرژی دارند، زیرا این مواد در بسیاری از محصولات جنی کریگ استفاده می شود.
  •  افراد مبتلا به سلیاک، زیرا این افراد به گلوتن حساسیت دارند و غذاهای جنی کریگ حاوی گلوتن هستند.
  •  افرادی که مسلمان یا یهودی هستند، زیرا ممکن است غذاهای جنی کریگ از نظر دین یهود یا اسلام حلال نباشد.

 

مزایای رژیم جنی کریگ چیست؟

پشتیبانی مداوم مشاوران

افراد در رژیم غذایی جنی کریگ هر هفته یک برنامه ی کاهش وزن کامل و همه جانبه از مشاورین خود دریافت می کنند. توصیه های تغذیه ای، دستورالعمل های پخت، دادن انگیزه برای ورزش و تشویق کردن فرد از جمله حمایت هایی است که فرد دریافت می کند.

همچنین مشاورین برای اصلاح سبک زندگی (مثلا در مورد مصرف کافئین و الکل) به افراد کمک می کنند. در این برنامه همه ی غذاها از قبل بسته بندی شده اند بنابراین نیازی به کنترل مقدار غذا و محاسبه ی کالری نیست.

احساس سیری کامل

افراد با مشکل گرسنگی مواجه نمی شوند و رسیدن به احساس سیری به عنوان یک اصل برای تهیه ی غذاهاست که برای دستیابی به این هدف غذاها معمولا محتوای چربی کم و پروتئین، آب و فیبر بالا دارند تا احساس سیری ایجاد کنند و در عین حال کالری زیادی نداشته باشند.

صرفه جویی در زمان

در این برنامه افراد هیچ وقتی برای تهیه و پخت غذا صرف نمی کنند و به این ترتیب در وقت آنها صرفه جویی می شود، مواد مغذی کامل و متعادل برای بدن تامین می شود، و در عین حال مزه ی غذاهای جنی کریگ برای بیشتر سلیقه ها خوب و رضایت بخش است.

معایب رژیم جنی کریگ چیست؟

  •  وعده های غذایی اغلب به صورت فریز شده اند و ممکن است انجماد زدایی برای بعضی افراد مشکل باشد و همیشه دسترسی به وسیله ای برای انجماد زدایی ممکن نباشد
  •   ورود به برنامه جنی کریگ و رعایت آن برای شرکت کنندگان هزینه بر است
  •  بسیاری از غذاهای بسته بندی شده ی جنی کریگ فرآوری شده اند و بعضی از آنها ممکن است حاوی مقدار بالایی سدیم یا شکر باشند که برای سلامتی مضر است.
  •  همچنین این رژیم غذایی برای افرادی که آلرژی های غذایی دارند مناسب نیست و نمی تواند مواد غذایی مناسب افراد مبتلا به حساسیت غذایی را تامین کند.

 

سخن پایانی

رژیم غذایی جنی کریگ از محبوب ترین برنامه های تجاری کاهش وزن است که به میلیون ها نفر کمک کرده است تا وزن خود را کاهش دهند. این برنامه برای کاهش وزن بیشتر افراد موثر است و رعایت و پیگیری آن بسیار ساده است.

همچنین بخوانید رژیم غذایی مایوکلینیک برای کاهش وزن سالم

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »