Skip to content

چرا میگرن در زنان شایع‌تر است؟

میگرن در زنان

هرآنچه باید درباره میگرن بدانید.

میگرن یک بیماری عصبی شایع است که باعث علائم مختلفی به ویژه سردرد ضربان دار و ضربان در یک طرف سر می‌شود. میگرن احتمالاً با فعالیت بدنی، نورها، صداها یا بوها بدتر می‌شود. ممکن است حداقل چهار ساعت یا حتی چند روز طول بکشد. حدود 12 درصد از افراد به این اختلال ژنتیکی مبتلا هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که این بیماری ششمین بیماری ناتوان کننده در جهان است. میگرن در زنان شایع تر است که در این مقاله به بررسی دلیل آن می پردازیم.

انواع سردرد چیست؟ میگرن چه نوع سردردی است؟

بیش از 150 نوع سردرد وجود دارد که به دو دسته تقسیم می‌شوند:

 سردرد اولیه و سردرد ثانویه.

میگرن یک سردرد اولیه است، به این معنی که ناشی از بیماری‌های متفاوت نیست. اختلالات سردرد اولیه تشخیص بالینی است، به این معنی که هیچ آزمایش خون یا مطالعه تصویربرداری برای تشخیص آن وجود ندارد. سردرد ثانویه نشانه‌ای از یک بیماری دیگر است.

هاله چیست؟

هاله گروهی از علائم حسی، حرکتی و گفتاری است که معمولاً مانند سیگنال‌های هشدار دهنده‌ای عمل می‌کند که سردرد میگرنی در شرف شروع است. معمولاً به اشتباه به عنوان تشنج یا سکته تعبیر می‌شود و قبل از سردرد رخ می‌دهد، اما گاهی اوقات می‌تواند در حین یا حتی بعد از آن ظاهر شود. هاله می‌تواند از 10 تا 60 دقیقه طول بکشد. حدود 15 تا 20 درصد از افرادی که میگرن را تجربه می‌کنند، هاله دارند.

علائم هاله برگشت پذیر هستند، به این معنی که می‌توان آنها را متوقف یا درمان کرد.

میگرن در زنان

هاله علائمی را ایجاد می‌کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دیدن نقاط چشمک زن، جرقه‌ها یا چراغ‌ها.
  • نقاط سیاه در بینایی شما
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن پوست.
  • تغییر گفتار
  • صدای زنگ در گوش و وزوز گوش.
  • از دست دادن موقت بینایی
  • دیدن خطوط مواج یا ناهموار.
  • تغییر در بو یا طعم.

انواع میگرن چیست؟

انواع مختلفی از میگرن وجود دارد، و نوع مشابه ممکن است با نام‌های مختلفی باشد:

میگرن همراه با اورا (میگرن پیچیده):

حدود 15 تا 20 درصد از افراد مبتلا به سردردهای میگرنی، هاله را تجربه می‌کنند.

میگرن بدون اورا (میگرن رایج):

این نوع سردرد میگرنی بدون هشداری که هاله ممکن است رخ بدهد، بروز می‌کند. علائم یکسان است، اما آن مرحله هاله اتفاق نمی‌افتد.

میگرن بدون سر درد، میگرن خاموش یا میگرن استفالژیک:

که به این نوع نیز معروف است، شامل علامت هاله است اما سردردی معمولاً به دنبال ندارد.

میگرن همی پلژیک (فلج موقت):

در همی پلژی، تغییرات عصبی یا حسی در یک طرف بدن خود خواهید داشت. شروع سردرد ممکن است با بی حسی موقت، ضعف شدید در یک طرف بدن، احساس سوزن سوزن شدن، از دست دادن حس و سرگیجه یا تغییرات بینایی همراه باشد. گاهی اوقات شامل سر درد می‌شود و گاهی اوقات نه.

میگرن شبکیه (میگرن چشمی):

ممکن است متوجه از دست دادن موقت، جزئی یا کامل بینایی در یکی از چشمان خود شوید، همراه با یک درد مبهم در پشت چشم که ممکن است به بقیه سر شما سرایت کند. این کاهش بینایی ممکن است یک دقیقه یا تا چند ماه طول بکشد. در صورت داشتن میگرن شبکیه حتماً به پزشک مراجعه کنید، زیرا می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر باشد.

میگرن مزمن

میگرن مزمن زمانی است که میگرن حداقل 15 روز در ماه رخ دهد. علائم ممکن است به طور مکرر تغییر کند و همچنین ممکن است شدت درد تغییر کند. کسانی که به میگرن مزمن مبتلا می‌شوند ممکن است بیش از 10 تا 15 روز در ماه از داروهای ضد سردرد استفاده کنند و این، متأسفانه، می‌تواند منجر به سردردهایی شود که حتی بیشتر اتفاق می افتد.

میگرن با هاله ساقه مغز

با این میگرن، سرگیجه، گفتار نامفهوم، دوبینی یا از دست دادن تعادل خواهید داشت که این علائم قبل از سردرد اتفاق می افتد. سردرد ممکن است پشت سر شما را تحت تأثیر قرار دهد. این علائم معمولاً به طور ناگهانی رخ می‌دهد و می‌تواند با ناتوانی در صحبت کردن صحیح، زنگ زدن در گوش و استفراغ همراه باشد.

گاهی یک نوع نادر و شدید میگرن است که می‌تواند بیش از 72 ساعت طول بکشد. سردرد و حالت تهوع می‌تواند بسیار بد باشد. برخی داروها یا ترک داروها می‌توانند باعث ابتلا به این نوع میگرن شوند.

چهار مرحله یا مرحله میگرن چیست؟

چهار مرحله به ترتیب زمانی عبارتند از:

  • پیش‌دروم یا پیش‌نظارت
  • هاله
  • سردرد
  • پس‌دروم

 حدود 30 درصد از افراد قبل از شروع سردرد علائمی را تجربه می‌کنند.

تعریف فازها

پیش دروم

مرحله اول چند ساعت یا ممکن است چند روز طول بکشد. شما ممکن است آن را تجربه کنید یا نه، زیرا ممکن است هر بار این اتفاق نیفتد. برخی آن را به عنوان مرحله پیش سردرد یا پیش‌آگاهی می‌شناسند.

هاله

فاز هاله می‌تواند تا 60 دقیقه یا کمتر از 5 دقیقه طول بکشد. اکثر مردم هاله را تجربه نمی‌کنند و برخی هم هاله و هم سردرد را همزمان دارند.

سردرد

سردرد حدود چهار ساعت تا 72 ساعت طول می‌کشد. درد گاهی اوقات خفیف است، اما معمولاً به صورت سوراخ کردن، ضربان دار شدن توصیف می‌شود یا ممکن است احساس یخ بودن را در سر خود احساس کنید. به طور معمول از یک طرف سر شما شروع می‌شود و سپس به طرف دیگر گسترش می‌یابد.

میگرن در زنان

مرحله:postdrome

برای یک یا دو روز ادامه دارد. اغلب به آن میگرن “خماری” می گویند و 80٪ از کسانی که میگرن دارند آن را تجربه می‌کنند. طی کردن چهار مرحله ممکن است حدود هشت تا 72 ساعت طول بکشد.

آیا می‌توان از سردردهای میگرنی پیشگیری کرد؟

هیچ درمانی برای سردردهای میگرنی وجود ندارد، اما می‌توانید نقش فعالی در مدیریت آن‌ها داشته باشید، شاید تعداد دفعات ابتلا به آن‌ها را کاهش دهید و احتمالاً شدت آن‌ها را با رعایت نکات زیر کنترل کنید:

  • یک دفتر یادداشت برای میگرن داشته باشید. در مورد غذاها و سایر محرک‌هایی که فکر می‌کنید ممکن است باعث ایجاد میگرن در شما شده باشد، یادداشت بردارید. تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید و تا حد امکان از این عوامل محرک اجتناب کنید.
  • هفت تا نه ساعت در شبانه روز بخوابید.
  • در فواصل منظم غذا بخورید.
  • وعده‌های غذایی را حذف نکنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • به طور منظم ورزش کنید و وزن خود را حفظ کنید.
  • تکنیک‌هایی را برای کنترل استرس مانند مدیتیشن، یوگا، تمرین تمدد اعصاب یا تنفس آگاهانه یاد بگیرید.

درمان

داروها توسط پزشک تجویز می‌شوند. داروهای پیشگیرانه شامل داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد تشنج، پپتیدهای مرتبط با ژن کلسی تونین، داروهای کاهش دهنده فشار خون و تزریق بوتاکس است.

ممکن است برای شما تیمولول، آمی تریپتیلین، توپیرامات و دیوالپروکس سدیم تجویز شود. توجه داشته باشید که برخی از داروهای مشابهی که می‌توانند به شما در مدیریت میگرن کمک کنند ممکن است به پیشگیری از آن نیز کمک کنند.

اگر تصور می‌شود میگرن شما با چرخه قاعدگی شما مرتبط است، در مورد هورمون درمانی با پزشک خود صحبت کنید. برای کمک به کنترل استرس خود از یک درمانگر مشاوره بگیرید. از پزشک خود برای معرفی مشاوره کمک بخواهید.

علل بروز میگرن

 اگرچه علل میگرن به طور کامل شناخته نشده است، به نظر می‌رسد ژنتیک و عوامل محیطی در این امر نقش دارند.

 تغییرات در ساقه مغز و فعل و انفعالات آن با عصب سه قلو که یک مسیر اصلی درد است ممکن است دخیل باشد؛ بنابراین ممکن است عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز از جمله سروتونین، که به تنظیم درد در سیستم عصبی شما کمک می‌کند باعث به وجود آمدن درد شود.

 محققان در حال بررسی نقش سروتونین در میگرن هستند. سایر انتقال دهنده‌های عصبی، از جمله پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین (CGRP) در درد میگرن نقش دارند.

 محرک‌های میگرن

 تعدادی از محرک‌های میگرن وجود دارد، از جمله:

 نوشیدنی

این‌ها شامل الکل، به ویژه شراب و کافئین بیش از حد، مانند قهوه است.

 هورمون‌ها

بعد از بلوغ، بیشتر خانم‌ها چرخه قاعدگی را شروع می‌کنند که شامل نوسانات ماهانه در هورمون‌هایی مانند پروژسترون و استروژن است. این هورمون‌ها ممکن است بر سیستم عصبی و مغز تأثیر بگذارند و احتمال میگرن را افزایش دهند.

 استرس

استرس می‌تواند محرک میگرن باشد. برخی از محققان معتقدند که به این دلیل است که استرس باعث افزایش التهاب در بدن می‌شود. استرس ممکن است تأثیر قوی‌تری بر ایجاد میگرن در زنان نسبت به مردان داشته باشد. مطالعات حیوانی قبلی روی موش‌های نر و ماده نشان داده است که استرس باعث افزایش سطح التهاب در موش‌های ماده می‌شود. با این حال، تحقیقات بیشتری در این مورد ضروری است.

 تأثیر ژن‌ها

دانشمندان تاکنون 38 گونه ژنتیکی را شناسایی کرده‌اند که ممکن است در میگرن نقش داشته باشد. برخی شواهد نشان می‌دهد که این تغییرات ممکن است بر مردان و زنان تأثیر متفاوتی بگذارد.

 محرک‌های حسی

 نورهای روشن یا چشمک زن و صداهای بلند نیز ممکن است باعث میگرن شوند.

 بوهای شدید: مانند عطر، تینر رنگ، دود در برخی افراد باعث میگرن می‌شود.

تغییر خواب: کم خوابی یا خواب زیاد می‌تواند در برخی افراد باعث میگرن شود.

 عوامل فیزیکی: فعالیت بدنی شدید، از جمله فعالیت جنسی، ممکن است باعث میگرن شود.

 تغییر آب و هوا: تغییر آب و هوا یا فشار هوا می‌تواند باعث میگرن شود.

داروها: داروهای ضد بارداری خوراکی و گشادکننده عروق، مانند نیتروگلیسیرین، می‌توانند میگرن را تشدید کنند.

 خوراکی‌ها: پنیرهای کهنه و غذاهای شور و فرآوری شده ممکن است باعث میگرن شوند؛ بنابراین ممکن است حذف وعده‌های غذایی نیز باعث درد میگرنی شوند.

 افزودنی‌های مواد غذایی: این‌ها شامل شیرین کننده آسپارتام و نگهدارنده مونو سدیم گلوتامات (MSG) است که در بسیاری از غذاها یافت می‌شود.

 عوامل خطر

عوامل متعددی شما را مستعد ابتلا به میگرن می‌کند، از جمله:

 سابقه خانوادگی

اگر یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به میگرن است، شما مستعد ابتلا به میگرن هستید.

 سن

میگرن می‌تواند در هر سنی شروع شود، اگرچه اولین مورد اغلب در دوران نوجوانی رخ می‌دهد. میگرن در طول 30 سالگی به اوج خود می‌رسد و به تدریج در دهه‌های بعدی شدت کمتری پیدا می‌کند.

تغییرات هورمونی

 برای زنانی که میگرن دارند، سردرد ممکن است درست قبل یا کمی بعد از شروع قاعدگی شروع شود. همچنین ممکن است در دوران بارداری یا یائسگی تغییر کنند. میگرن به طور کلی پس از یائسگی بهبود می‌یابد.

 تأثیر داروها بر میگرن

 مصرف بیش از حد داروهای مسکن می‌تواند باعث سردردهای جدی ناشی از مصرف بیش از حد دارو شود. به نظر می‌رسد این خطر با ترکیب آسپرین، استامینوفن و کافئین بالاتر باشد. اگر بیش از 14 روز در ماه آسپرین یا ایبوپروفن (Advil)، Motrin IB، یا تریپتان، سوماتریپتان (Imitrex)، Tosymra یا ریزاتریپتان Maxalt، Maxalt-MLT را برای بیش از 9 روز مصرف کنید، سردردهای ناشی از مصرف بیش از حد این داروها ممکن است رخ دهد.

سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو زمانی رخ می‌دهد که داروها باعث تسکین درد نمی‌شوند و شروع به ایجاد سردرد می‌کنند. سپس از داروهای ضد درد بیشتری استفاده می‌کنید که این چرخه را ادامه می‌دهد.

چرا میگرن در زنان بیشتر است؟

هیچ دلیل واحدی برای میگرن وجود ندارد. دانشمندان معتقدند که تا حدودی به دلیل ژنتیک اتفاق می افتد. این بدان معناست که افرادی که سابقه خانوادگی میگرن دارند ممکن است خودشان بیشتر مستعد ابتلا به آن باشند.

شواهدی نیز وجود دارد که چندین ماده شیمیایی در مغز، مانند پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین، در ایجاد میگرن نقش دارند. این عوامل می‌تواند برای هر کسی صرف نظر از جنسیت اعمال شود.

 با این حال، زنان نسبت به مردان سه تا چهار برابر بیشتر احتمال ابتلا به میگرن دارند. این میزان فقط بعد از بلوغ صادق است. قبل از بلوغ، میزان بروز میگرن در بین جنس‌ها یکسان است.

میگرن

 ارتباط بین میگرن و هورمون‌ها چیست؟

 دانشمندان دقیقاً مطمئن نیستند که هورمون‌های جنسی و میگرن چگونه به هم مرتبط هستند. یک بررسی در سال 2020 اشاره می‌کند که چندین نقص در تحقیقات قبلی در مورد این موضوع وجود داشته است که درک ارتباط را دشوار می‌کند.

 اولاً، بیشتر تحقیقات در مورد نقش هورمون‌های جنسی در میگرن بر روی حیوانات نر متمرکز شده است. این بدان معنی است که اطلاعات کمتری در مورد چگونگی تأثیر میگرن بر حیوانات ماده وجود دارد.

ثانیاً، بسیاری از تحقیقات قبلی به وضوح بین جنسیت تمایز قائل نشده‌اند. جنسیت آزمایشها بر اساس ویژگی‌های بیولوژیکی است، در حالی که جنسیت بر اساس هویت است. این امر شناخت میزان تفاوت‌های جنسی، مانند چرخه قاعدگی، مسئول میگرن در زنان را دشوار می‌کند.

سطوح بالای استروژن ممکن است خطر ابتلا به میگرن همراه با هاله را را با افزایش احتمال افسردگی در انتشار قشر مغز افزایش دهد. این ممکن است توضیح دهد که چرا قرص‌های ضدبارداری خوراکی حاوی استروژن باعث بدتر شدن میگرن در افرادی می‌شود که میگرن دارند.

استروژن همچنین ممکن است با اعصاب خاصی تعامل داشته باشد و آنها را نسبت به محرک‌های میگرن حساس‌تر کند. تحقیقات سال 2018 نشان می‌دهد که اگرچه تستوسترون اثر محافظتی دارد، اما استروژن حساسیت سلول‌های عصب سه قلو را افزایش می‌دهد.

 یک نظریه قدیمی نشان می‌دهد که کاهش سطح استروژن پس از تخمک گذاری ممکن است مسئول افزایش دوره‌های میگرن در زنان قبل از قاعدگی باشد. با این حال، همه محققان با این نظریه موافق نیستند.

  درمان میگرن در زنان

 درمان میگرن در زنان معمولاً با ئامن برای مردان مشترک است.

داروهای ضد التهابی بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن یا آسپرین، اولین قدم رایج است. اگر اینها جواب ندهند، پزشک ممکن است داروهای دیگر میگرن مانند تریپتان ها را تجویز کند. با این حال، برخی از گزینه‌های درمانی اضافی وجود دارد که ممکن است به میگرن در زنان که مربوط به چرخه قاعدگی آنها است کمک کند.

 این گزینه‌ها عبارتند از:

داروهای ضد بارداری ترکیبی

داروهای ضد بارداری ترکیبی حاوی استروژن و پروژسترون هستند. برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که این داروها با کاهش تغییرات شدید در سطوح هورمونی خود در طول چرخه قاعدگی، دوره‌های میگرن را کاهش می‌دهند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که افرادی که میگرن دارند، نمی‌توانند استروژن مصرف کنند.

 داروهای ضد بارداری حاوی پروژسترون

این‌ها جایگزین داروهای ضد بارداری ترکیبی هستند. آن‌ها با توقف تخمک گذاری و تغییرات هورمونی ناشی از آن بدون استفاده از استروژن عمل می‌کنند.

 مکمل استروژن راهی برای درمان میگرن در زنان

این گزینه می‌تواند شامل چسب‌ها و ژل‌های موضعی یا کرم‌هایی باشد که حاوی استروژن هستند. استفاده از این محصولات پس از تخمک گذاری ممکن است از کاهش سطح استروژن جلوگیری کند که می‌تواند به برخی افراد کمک کند تا از حملات میگرن جلوگیری کنند.

 منیزیم

یک فرد می‌تواند مکمل‌های منیزیم را به عنوان یک درمان پیشگیرانه مصرف کند. آن‌ها می‌توانند از روز 15 سیکل قاعدگی شروع به مصرف آنها کنند و تا قاعدگی بعدی ادامه دهند.

برای ایجاد یک برنامه درمانی مناسب برای فرد ضروری است که با پزشک همکاری کند. به طور معمول، پزشکان توصیه می‌کنند داروها و استراتژی‌های دیگر را قبل از رویکردهای هورمونی امتحان کنید، زیرا ممکن است خطرات بیشتری را به همراه داشته باشند.

 شرایط مشابه

شرایط مختلف ممکن است شبیه میگرن باشد، از جمله:

  • سردرد تنشی
  • سردرد سرویکوژنیک که به دلیل فشرده شدن اعصاب در ستون فقرات رخ می‌دهد.
  • سردرد خوشه‌ای که باعث درد و سوزش شدید اطراف چشم می‌شود.
  • سردرد ضربه‌ای اولیه که باعث درد ناگهانی، شدید و تیز می‌شود که ممکن است تنها 5 تا 30 ثانیه در هر بار طول بکشد.
  • گاهی اوقات، علائم هاله میگرن نیز می‌تواند مشابه علائم میگرن باشد.
  • سکته مغزی

 به همین دلیل، مهم است که با پزشک در مورد علائم مشابه میگرن صحبت کنید تا بتوانند تشخیص دقیقی ارائه دهند.

کلام آخر

 میگرن در زنان بالغ بیشتر از مردان است. دانشمندان مطمئن نیستند که چرا این گونه است. یکی از عوامل خطر اصلی میگرن در همه افراد، ژنتیک است. با این حال، در زنان، ممکن است عوامل دیگری وجود داشته باشد که این بیماری را شایع‌تر می‌کند. برای مثال، افزایش یا کاهش سطح استروژن ممکن است نشان دهد که چرا میگرن در زنان بیشتر است. همچنین ممکن است عوامل اجتماعی مانند استرس و اضطراب در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند. برای دوره‌های میگرنی که به نظر می‌رسد مرتبط با چرخه قاعدگی هستند، پزشکان می‌توانند درمان‌هایی را برای تنظیم سطح هورمون‌ها و کاهش دوره‌ها ارائه دهند.

منابع

https://www.medicalnewstoday.com/articles/what-causes-migraine-in-females#summary

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/5005-migraine-headaches

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/migraine-headache/symptoms-causes/syc-20360201#:~:text=There%20are%20a%20number%20of,contraceptives%2C%20also%20can%20worsen%20migraines.

مطالب مرتبط