Skip to content

رژیم غذایی برای افراد مبتلا به میگرن

رژیم غذایی میگرن

غذاهای مفید و مضر برای میگرن (رژیم غذایی میگرن)

هرکسی که سردردهای میگرنی را تجربه کرده باشد، میداند که میگرن با سردردهای معمولی کاملا متفاوت است. میگرن سردرد شدید است که با علائم دیگری مانند تهوع و حساسیت به نور و صدا همراه است. از آنجایی که سردردهای میگرنی عذاب آور و ناتوان کننده هستند، شناخت محرک‌ها و پرهیز از آنها میتواند در پیشگیری و کاهش این سردردها مفید باشد. 

در برخی از بیماران، مصرف غذاهای خاصی میتواند محرک میگرن باشد و البته مصرف برخی از غذاها هم به کاهش دفعات سردرد میگرنی و یا کاهش علائم کمک میکند. در حالی که هیچ تعریف مشخصی از “رژیم غذایی میگرن” وجود ندارد، بیماران میتوانند با مدیریت مواد غذایی مصرفی سردردهای میگرنی خود را کاهش دهند.

در این مقاله به برخی از غذاهای مفید و مضر در برابر حملات میگرنی پرداخته شده است.

رژیم غذایی میگرن

کافئین یک ماده‌ی کریستالی است که میتواند به درمان میگرن کمک کند. برخی از شرکتهای پزشکی پودر کافئین را به داروهای بدون نسخه (OTC) برای درمان سردرد اضافه میکنند. با این حال مرزی بین مقدار کافئین موثر و مضر برای میگرن وجود دارد. به صورتی که مقدار زیاد کافئین میتواند تشدید کننده سردردهای میگرنی باشد.

مواد غذایی مناسب در زمان حملات میگرنی

انجمن میگرن آمریکا پیشنهاد میکند مردمی که مبتلا به میگرن هستند، مصرف روزانه کافئین را تا حد 200 میلیگرم در روز محدود کنند. با این وجود، توجه به این نکته ضروری است که مصرف منظم بیش از 100 میلیگرم کافئین در روز میتواند یک فاکتور خطر مهم برای سردرد باشد. 

چه غذاهایی میتوانند به پیشگیری از میگرن کمک کنند؟

مصرف غذاهای سالم میتوانند به پیشگیری از حملات میگرن کمک کند. این غذاها شامل غذاهای تازه مانند میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و پروتئین بدون چربی میباشد. غذاهای تازه به میزان کمتری ترکیبات نگهدارنده مانند مونوسدیم گلوتامات (MSG)  دارند. این ترکیبات سبب تشدید سردردهای میگرنی در برخی از افراد میشود. بنابراین پرهیز از غذاهای حاوی ترکیبات نگهدارنده میتواند برای بیماران مبتلا به میگرن کمک کننده باشد.

از جمله غذاهای بی ضرر برای میگرن غذاهای فاقد ترکیبات نگهدارنده، مخمرها، طعم دهنده‌ها، و دیگر ترکیبات محرک میگرن مانند نیتریت و فنیل آلانین هستند. در زیر نوشیدنی و مواد غذایی مفید برای میگرن آورده شده است.

  • سیب زمینی شیرین و هویج: غنی از بتاکاروتن و ترکیبات ضد التهابی هستند. همچنین در این سبزیجات مقدار زیادی پتاسیم، مس، منیزیم، و ویتامینهای B، C وجود دارد که در پیشگیری و کاهش حملات میگرنی موثر اند.
  • غلات سبوس دار: حاوی مقدار زیادی فیبر و ویتامین است
  • سالمون: سالمون حاوی امگا 3 بوده و در پیشگیری از میگرن موثر هستند.
  • میگو: میگو حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان آستاکسانتین است که در کنترل حملات میگرنی موثر است.
  • برنج قهوه ای
  • میوه تازه، خشک و یا پخته شده: به خصوص میوه‌های غیر اسیدی مانند گیلاس و توت
  • طعم دهنده‌ها و شیرین کننده‌های طبیعی: مانند شیره درخت افرا و وانیل
  • انجیر تازه: حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. توجه به این نکته ضروری است که انجیر خشک دارای تیرامین بوده که منجر به تشدید میگرن میشود.
  • آب: دهیدراسیون یا کم آبی یکی از عوامل شایع تشدید سردرد میگرنی است. نوشیدن روزانه 8 لیوان آب در روز در بهبود حملات میگرنی موثر است.

انجمن میگرن آمریکا و سازمان بیماری‌های میگرنی لیستی از مواد غذایی مناسب برای میگرن تهیه کرده است که شامل گوشت مرغ، ماهی و گاو تازه بدون مواد افزودنی است. همچنین مصرف ویتامین B2 یا ریبوفلاوین به کاهش دفعات میگرن کمک میکند. ویتامین B2 در محصولات حیوانی مانند سالمون و گوشت قرمز وجود دارد. همچنین غلات، حبوبات و قارچ هم حاوی این ویتامین هستند.

سایر نکات پیشگیری

خوردن وعده‌های غذایی با حجم کم در طول روز میتواند به حفظ سطح قند خون و پیشگیری از گرسنگی کمک میکند. 

دستورهای غذایی میتواند به کنترل وزن و حفظ سلامتی کمک کند. براساس انجمن میگرن آمریکا، افزایش وزن میتواند سبب تشدید میگرن شود.

رژیم غذایی میگرن

خوردن چه غذاهایی باعث تشدید میگرن میشود؟

غذاهایی که باعث عود میگرن شوند، ممکن است در هر فرد متفاوت باشد. با این حال، به طور کلی مواد غذایی زیر میتوانند در تشدید میگرن موثر باشند:

  • مرکبات
  • بادام زمینی و بادام درختی
  • حبوبات
  • محصولات لبنی تخمیر شده: مانند ماست، کفیر
  • پنیر کهنه: حاوی ترکیبی تحت عنوان تیرامین است. هر چقدر که پنیر کهنه تر باشد، میزان تیرامین آن بیشتر است. پنیرهای پارمسان، فتا حاوی مقدار زیادی تیرامین هستند.
  • الکل: الکل سبب دهیدراسیون (کم آبی) میشود که این امر تشدید کننده سردردهای میگرنی است.
  • شکلات: حاوی مقدار زیادی کافئین و بتا متیل اتیل آمین است که به این ترتیب سبب بروز میگرن میگردد.
  • گوشت نمک سود شده: مانند همبرگر، هات داگ و سوسیس: این مواد غذایی حاوی نگهدارنده نیترات هستند. این غذاها سبب آزاد شدن نیتریک اسید به درون خون و گشاد شدن عروق خونی میشوند. شواهد نشان میدهد که نیتریک اسید در ایجاد حملات میگرنی موثر است.
  • غذاهای حاوی نگهدارنده: مانند نیترات، نیتریت، مونوسدیم گلوتامات
  • شیرین کننده‌های مصنوعی: معروفترین آنها آسپارتام و سوکرالوز است که مصرف آن باعث تشدید میگرن میشود.
  • غذاهای فریز شده: خوردن غذاها و نوشیدنیهای سرد و همچنین بستنی میتواند سبب عود سردردهای میگرنی شوند.
  • ماهی دودی
  • محصولات حاوی سویا 

برخی از میوه ها حاوی ترکیباتی هستند، که منجر به آزادسازی هیستامین در بدن میشوند. این میوه ها شامل موز، پرتقال، گریپ فروت، آلو و تمشک است. 

از آنجایی که بین کاهش قند خون و میگرن رابطه مستقیم وجود دارد، گرسنگی میتواند سبب تشدید میگرن شود. بنابراین داشتن پنج وعده غذایی برای بیماران مبتلا به میگرن توصیه میشود.

خلاصه

با وجودی که رژیم غذایی نقش موثری در پیشگیری، بهبود و یا تشدید میگرن دارد، اما تنها راه درمان میگرن نیست. از آنجایی که میگرن در افراد مختلف متفاوت است بنابراین ممکن است رژیم غذایی خاصی که برای یک فرد مناسب است برای دیگری مفید نباشد. تعریف مشخصی از رژیم غذایی میگرن وجود ندارد، اما بیماران میتوانند با مدیریت مواد غذایی مصرفی، و شناخت مواد غذایی محرک و پیشگیری کننده میگرن، دفعات و شدت سردردهای میگرنی خود را کاهش دهند.

منابع

https://www.medicalnewstoday.com/articles/323161#foods-to-eat-during-a-migraine-attack

https://www.healthline.com/health/foods-that-trigger-migraines#migraine-and-diet

https://www.migraineagain.com/10-foods-that-help-migraine/

مطالب مرتبط