Skip to content

محرک های میگرن در رژیم غذایی

محرک های میگرن

رژیم غذایی در افراد مبتلا به میگرن _ محرک های میگرن

میگرن معمولا به  سردردی گفته می شود که می تواند باعث درد شدید ضربان دار شود که در یک طرف سرایجاد می شود. اغلب با تهوع ، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا همراه است. حملات میگرنی ممکن است ساعت ها تا روزها طول بکشد و درد آنقدر شدید باشد که در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد کند.برای برخی از افراد ، یک علامت هشدار دهنده که به عنوان هاله شناخته می شود ، قبل یا همراه با سردرد رخ می دهد. هاله می تواند شامل اختلالات بینایی ، مانند چشمک زدن نور  یا سایر اختلالات ، مانند سوزن سوزن شدن در یک طرف صورت یا در بازو یا پا و مشکل در صحبت کردن باشد.داروها می توانند به جلوگیری از برخی از میگرن ها کمک کرده و درد را کاهش دهند. 

افرادی که میگرن را تجربه کرده اند  ، می دانند که عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد آن شوند. این موارد می تواند شامل سطوح بالای استرس ، اختلال در خواب ، تغییرات آب و هوایی و رژیم غذایی  و زمان مصرف موادغذایی و نوشیدنی ها باشد. در این مقاله برخی محرک های میگرن که باعث تشدید بیماری می شوند، آورده شده است.

علائم میگرن

علائم میگرن بسته به نوع میگرن و فرد متفاوت است. به طور کلی ، حملات میگرنی بسیار دردناک هستند و می توانند زندگی روزمره را مختل کنند.شایع ترین علامت میگرن سر درد است . اغلب به عنوان یک احساس ضربان شدید ، معمولاً در یک طرف سر اما گاهی در دو طرف سرایجاد می شود ، و گاهی از یک طرف سر شروع می شود و به طرف دیگر حرکت می کند.با این حال ، حملات میگرنی چند مرحله دارند که علائم آنها در هر مرحله متفاوت است.

هشدار (Prodrome)

 در این مرحله فرد اولین علائم حمله میگرن را یک یا دو روز قبل از شروع علائم هاله یا سردرد مشاهده می کند، که شامل تغییر در خلق و خو ، میل به غذاهای خاص ، سفتی عضلات ، مشکل در تمرکز ، حساسیت به صدا یا نور ، خستگی و مشکل در خواب ، خمیازه کشیدن و تکرر ادرار است. 

مرحله هاله (Aura)

حدود یک سوم مردم مرحله هاله را تجربه می کنند که می تواند پنج دقیقه تا یک ساعت طول بکشد و شدت آن در طول زمان افزایش می یابد. هاله ممکن است شامل دیدن نقاط روشن یا الگوهای نور ، و بی حسی یا سوزن سوزن شدن در نواحی مختلف بدن باشد .

سردرد (Headache)

مرحله سردرد می تواند  چندین ساعت و تا سه روز طول بکشد. درد ضربان دار ممکن است از یک طرف سر شروع شده و به هر دو طرف منتقل شود. ممکن است با تهوع و استفراغ و تاری دید و حساسیت به محرک های خاصی مانند نور و سر و صدا همراه باشد. مردم معمولاً در این مرحله از حمله میگرن به دنبال یک اتاق آرام و تاریک برای استراحت یا خواب هستند.

میگرن
میگرن

Postdrome

آخرین مرحله میگرن  ، هنگامی است  که سردرد کاهش یافته است ، ممکن است خستگی و بدن درد ایجاد شود. ممکن است در تمرکز مشکل ایجاد شود و همچنان به محرک های خاصی حساسیت وجود داشته باشد.

همه کسانی که میگرن دارند هر چهار مرحله را تجربه نمی کنند، شایع ترین علائم و نشانه های میگرن عبارتند از :

  • حساسیت به نور 
  • حساسیت به صدا 
  • حساسیت به لمس 
  • تهوع و استفراغ
  • سردرد ، ضربان دار یا  بدون ضربان 
  • گردن درد یا سفتی گردن
  • خستگی
  • سبکی سر یا سرگیجه
  • افسردگی یا اضطراب
  • زنگ زدن در گوش یا وزوز گوش
  • درد سینوس
  • اسهال
  • بیزاری از بوها

محرک های میگرن در رژیم غذایی

قهوه از محرک های میگرن

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است.سرشار از کافئین است ، محرکی که در چای ، نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا نیز یافت می شود.ارتباط کافئین با سردرد پیچیده است. ممکن است سردرد یا میگرن را به روش های زیر تحت تأثیر قرار دهد:

  • محرک های میگرن: در بعضی از افراد مصرف زیاد کافئین باعث ایجاد میگرن می شود.
  • درمان میگرن: در بعضی موارد کافئین می تواند یک درمان موثر برای میگرن باشد.
  • وابستگی به کافئین : اگر به طور منظم قهوه بنوشید ، حذف دوز روزانه ممکن است باعث ایجاد علائم ترک شود.این علائم شامل سردرد ، تهوع ، خلق و خوی پایین و تمرکز ضعیف است.

پنیر

پنیر به خصوص پنیر کهنه می تواند میگرن را تشدید کند. حدود 9-18 درصد از افراد مبتلا به میگرن به پنیر کهنه حساس هستند.دانشمندان معتقدند ممکن است به دلیل محتوای تیرامین بالای پنیرباشد. تیرامین ترکیبی است که وقتی باکتری ها اسید آمینه تیروزین را در طول روند پیری تجزیه می کنند ، ایجاد می شود. تیرامین همچنین در شراب ، عصاره مخمر ، شکلات و محصولات گوشتی فرآوری شده یافت می شود ، اما پنیر کهنه یکی از غنی ترین منابع آن است .سطوح تیرامین در افراد مبتلا به میگرن مزمن ، در مقایسه با افراد سالم یا کسانی که دارای سایر اختلالات سردرد هستند ، بیشتر ظاهر می شود .

نوشیدنی های الکلی از تشدید کننده ترین محرک های میگرن

اکثر مردم پس از نوشیدن مقادیر زیاد الکل دچار سردردهای خماری می شوند. در برخی افراد ، نوشیدنی های الکلی ممکن است در عرض سه ساعت پس از مصرف باعث ایجاد میگرن شوند. در حقیقت ، تقریباً 29-36 درصد از افرادی که میگرن دارند معتقدند که الکل ممکن است باعث حمله میگرن شود .با این حال ، همه نوشیدنی های الکلی یکسان عمل نمی کنند. مطالعات انجام شده بر روی افراد مبتلا به میگرن نشان داد که شراب قرمز بیشتر از سایر نوشیدنی های الکلی ، به ویژه در میان زنان ، باعث ایجاد میگرن می شود.

گوشت فرآوری شده

حدود 5 درصد از افراد مبتلا به میگرن ممکن است ساعت ها یا حتی چند دقیقه پس از مصرف فرآورده های گوشتی فرآوری شده دچار سردرد شوند. علت ایجاد سر درد های میگرنی در گوشت های فرآوری شده ممکن است نیتریت ها باشند. نیتریت ها ، گروهی از مواد نگهدارنده هستند که شامل نیتریت پتاسیم و نیتریت سدیم است .این مواد نگهدارنده اغلب در گوشت فرآوری شده یافت می شوند. آنها از رشد میکروب های مضر جلوگیری می کنند. آنها همچنین به حفظ رنگ گوشت های فرآوری شده کمک می کنند و طعم بهتری به گوشت می دهند. گوشت های فراوری شده از محرک های میگرن محسوب می شوند.

گوشت فرآوری شده
گوشت فرآوری شده

سایر محرک های میگرن

سایر مواردی که ممکن است میگرن را تشدید کنند شامل :

  • مونوسدیم گلوتامات (MSG)
  • آسپارتام
  • سوکرالوز
  • مرکبات
  • شکلات
  • گلوتن
  • روزه داری یا حذف وعده های غذایی

نکاتی جهت کاهش علائم میگرن 

داشتن  یک رژیم غذایی مغذی و کامل برای همه مهم است ، اما غذاهای فرآوری شده می توانند به ویژه حاوی مواد محرک میگرن باشند. مصرف مواد غذایی تازه مانند میوه و سبزیجات می تواند به کاهش عوارض میگرن کمک کند. مصرف مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا سه  نیزکمک کننده می باشند . 

هیدراته ماندن در مدیریت میگرن کلیدی است زیرا کم آبی یک عامل رایج میگرن است. سردردهای خفیف تا متوسط می تواند نشانه کم آبی بدن باشد. سعی کنید هر روز هشت لیوان 8 آب بنوشید. بسیاری از محرک های غذایی احتمالی مرتبط با میگرن وجود دارد ، و آنهایی که بر شما تأثیر می گذارند ممکن است متفاوت از آنهایی باشند که بر دیگران تأثیر می گذارد. داشتن یک دفتر خاطرات غذایی می تواند کمک کننده باشد تا بتوان محرک های غذایی را تشخیص داد. یکی دیگر از مواردی که می تواند به کاهش علائم میگرن کمک کند داشتن وزن ایده آل است . 

کلام پایانی 

دانشمندان به طور کامل مطمئن نیستند که محرک های میگرن کدام اند و چه چیزی باعث میگرن می شود. مطالعات نشان می دهد که برخی غذاها و نوشیدنی ها ممکن است باعث تحریک میگرن شود.  رایج ترین محرک های میگرن در رژیم غذایی شامل نوشیدنی های الکلی ، گوشت فرآوری شده و پنیر کهنه است. قطع کافئین ، روزه داری و برخی کمبودهای مواد مغذی نیز نقش دارند. مهمتر از همه داشتن  شیوه زندگی سالم ، دوری از استرس ، خواب خوب و با کیفیت  و رژیم غذایی متعادل علاوه بر تامین سلامت کلی یه کنترل میگرن نیز کمک می کند. 

منابع نوشته

https://www.healthline.com/nutrition/migraine-diet

https://www.everydayhealth.com/hs/managing-migraines/diet-dos-donts-pictures/

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/migraine-headache/symptoms-causes/syc-20360201

مطالب مرتبط