Skip to content

چرا گوشت فرآوری شده مضر است؟

گوشت فرآوری شده

گوشت فرآوری شده چیست ؟

انواع تکنیک های مختلف برای فرآوری مواد غذایی استفاده می شود. هر غذایی که فرآوری شود معمولاً منجمد، کنسرو شده، خشک، پخته یا پاستوریزه می شود.غذاها می توانند مراحل مختلف پردازش را طی کنند. از یک طرف، سبزیجات قبل از اینکه در کیسه ها فروخته شوند، تمیز، بریده و تقسیم شوند. با این حال، غذاهای بسیار فرآوری شده حاوی مقدار زیادی قند، نمک، روغن و کالری اضافی خواهند بود. به مواد فرآوری شده مواد افزودنی مانند نمک و چربی اضافه می کنند تا بتوان آن مواد را برای مدت طولانی تری مصرف کرد. مراقب اصطلاحاتی مانند دکستروز، مالتوز، چربی های ترانس و روغن هیدروژنه باشید،.اقلامی که با این مواد پر شده اند می توانند تقریباً دو برابر مقدار توصیه شده روزانه سدیم و شکر دارند. یکی از مواد غذایی که فرآوری می شود گوشت است. گوشت فرآوری شده به طور کلی ناسالم در نظر گرفته می شود. زیرا با بیماری هایی مانند سرطان و بیماری قلبی مرتبط است.فرآوری  گوشت شامل اضافه کردن بسیاری از مواد شیمیایی مضر است که به طور طبیعی در گوشت تازه وجود ندارد. گوشت فرآوری شده گوشتی است که توسط نمک، دود دادن، خشک کردن و یا بصورت کنسرو حفظ و مراقبت می شود.

گوشت فرآوری شده

انواع گوشت فرآوری شده

  1. بیکن: بیکن حاوی مقادیر زیادی سدیم است که می تواند منجر به افزایش فشار خون شود. بخشی از دلیل خوشمزه بودن بیکن این است که سرشار از چربی اشباع شده است. چربی اشباع با بیماری های قلبی و چاقی در ارتباط است.بیکن حاوی مواد نگهدارنده زیادی است . مصرف مواد نگهدارنده می تواند عوارضی از سردرد گرفته تا سرطان را ایجاد کند.طبق آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی، گوشت های فرآوری شده مانند بیکن و هات داگ را به دلیل مقدار نیترات موجود در آنها می توان به عنوان مواد سرطان زا طبقه بندی کرد.هر تکه بیکن سرخ شده حاوی 194 میلی گرم سدیم است. انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند که بزرگسالان مصرف سدیم  را به 1500 تا 2300 میلی گرم سدیم در روز محدود کنند. فقط یک تکه بیکن 8 تا 13 درصد از این میزان را تشکیل می دهد.
  2. کالباس: کالباس ها تکه های گوشت گاو، ژامبون و بوقلمون با مقادیر مختلفی از نمک، ادویه، شکر و گاهی اوقات مواد شیمیایی نگهداری می شوند، و برای ساندویچ یا میان وعده مصرف  می شوند. کالباس ها به دلیل مواد افزودنی که دارند برای سلامتی مضر هستند، اما اگر تمایل به مصرف آنها دارید با کیفیت ترین را انتخاب کنید.
  3. هات داگ: اگرچه هات داگ محبوبیت خاصی بین مردم دارد اما از جهت تغذیه ای جزو مواد غذایی سودمند محسوب نمی شود. یک هات داگ خوک حاوی 204 کالری، 18 گرم چربی و 620 گرم سدیم، این میزان تازه  قبل از افزودن چاشنی هایی مانند سس گوجه فرنگی است.خوردن هات داگ احتمال ابتلا به بیماری های خاص را افزایش می دهد. هات داگ ها، مانند بسیاری از گوشت های فرآوری شده، با افزایش خطراتی برای مشکلات سلامتی مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی، سرطان و مرگ و میر بالاتر در ارتباط هستند.
  4. ناگت مرغ: ناگت ها فرآوری شده هستند.. گوشت مرغ، همراه با استخوان، عروق خونی، اعصاب، بافت همبند، چربی و پوست در ناگت ها وجود دارد. اگر خودتان مرغ را بخرید و آن را در به صورت حبه ای تکه کنید و بپزید، می توانید ناگت سالم تری داشته باشید .
  5. پپرونی:پپرونی یکی از مخلفات محبوب برای پیتزا است اما بخشی از خانواده گوشت های فرآوری شده است. پپرونی سوسیس تخمیر شده است که دارای مواد مضری مانند: نمک، چربی، کالری، قند و مواد نگهدارنده است. برای تخمیر یک سوسیس، باید گوشت قرمز خام را در معرض هوا دودی کرد.
  6. همبرگرهای آماده: گوشت گاو اصلی که در فست فودها در همبرگرها استفاده می شود، اغلب دارای هورمون های رشد و آنتی بیوتیک به همراه مقدار زیادی نمک، چربی و مواد نگهدارنده می باشد. تهیه همبرگر در منزل با کیفیت خوب، با گوشت چرخ کرده گاو بدون چربی یا گوشت چرخ کرده بوقلمون از جهت سلامتی بسیار مفید تر است.

ارتباط گوشت فرآوری شده با بیماری ها

خوردن گوشت فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن همراه است، این بیماری ها شامل :

  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی
  • انسداد مزمن ریوی
  • سرطان روده و معده

مضرات مصرف گوشت فرآوری شده کاملا واضح است. مطالعات نشان می دهند افرادی که گوشت فرآوری شده می خورند بیشتر به بیماری های گفته شده مبتلا می شوند، اما نمی توان اثبات کرد که گوشت فرآوری شده لزوما باعث این بیماری ها شده است. 

گوشت فرآوری شده

ترکیبات نیتریت و نیتروزامین

 به محصولات گوشتی فرآوری شده نیتریت (نیتریت سدیم) اضافه می شود . نیتریت سدیم به 3 دلیل به عنوان افزودنی استفاده می شود که شامل: 

  • حفظ رنگ قرمز گوشت
  • برای بهبود عطر و طعم با سرکوب اکسیداسیون چربی
  • برای جلوگیری از رشد باکتری ها، بهبود عطر و طعم و کاهش خطر مسمومیت غذایی

نیتریت و ترکیبات مربوط به آن، مانند نیترات، در غذاهای دیگر نیز یافت می شود. به عنوان مثال، نیترات در برخی از سبزیجات در سطح نسبتاً بالایی یافت می شود و حتی ممکن است برای سلامتی مفید باشد.همه نیتریت ها یکسان نیستند. نیتریت موجود در گوشت فرآوری شده می تواند به ترکیبات نیتروزامین تبدیل شود.نیتروزامین ها عمدتاً هنگامی تشکیل می شوند که فرآورده های گوشتی فرآوری شده در معرض حرارت زیاد (بالاتر از 266 درجه فارنهایت یا 130 درجه سانتیگراد) قرار بگیرند، مانند سرخ کردن بیکن یا سوسیس. نیتروزامین ها  ترکیباتی هستند که می توانند باعث سرطان شوند. 

سدیم کلرید

فرآورده های گوشتی فرآوری شده معمولاً سرشار از کلرید سدیم هستند که به آن نمک سفره نیز گفته می شود.هزاران سال است که نمک به عنوان ماده نگهدارنده به محصولات غذایی افزوده می شود. با این حال، بیشتر اوقات برای بهبود طعم و مزه استفاده می شود.اگرچه گوشت فرآوری شده تنها ماده غذایی سرشار از نمک نیست، اما به میزان قابل توجهی نمک دارد. مصرف زیاد نمک در ایجاد  پرفشاری خون و بیماری های قلبی نقش داشته دارد، به ویژه در کسانی که بیماری به نام فشار خون حساس به نمک دارند.

هیدروکربن های معطر چند حلقه ای (PAH)

دودی کردن گوشت یکی از قدیمی ترین روش های نگهداری است که اغلب در ترکیب با نمک سود یا خشک کردن استفاده می شود.دودی کردن باعث  تشکیل مواد مضر می شود، مهم ترین آنها هیدروکربن های معطر چند حلقه ای است. تحقیقات نشان می دهد این مواد سرطان زا هستند. 

کلام پایانی

گوشت فرآوری شده حاوی ترکیبات شیمیایی مختلفی است که در گوشت تازه وجود ندارد. بسیاری از این ترکیبات برای سلامتی مضر هستند.به همین دلیل، خوردن مقدار زیادی گوشت فرآوری شده برای مدت طولانی خطر بیماری های مزمن، به ویژه سرطان را افزایش دهد.

https://www.webmd.com/diet/news/20210331/diet-high-in-processed-meats-could-shorten-your-life#1

https://time.com/4864917/hot-dog-body-effect/

https://www.healthline.com/health/food-nutrition/processed-foods-to-avoid#bacon

https://www.webmd.com/food-recipes/ss/slideshow-processed-meats

https://www.healthline.com/nutrition/why-processed-meat-is-bad#TOC_TITLE_HDR_6

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »