Skip to content

قهوه بخوریم یا ماچا ؟؟؟

قهوه و ماچا

مقایسه چای ماچا و قهوه 

ماچا نوعی پودر چای سبز ژاپنی است که محبوبیت آن در سراسر جهان در حال افزایش است ، در حالی که قهوه در حال حاضر یکی از نوشیدنی های رایج در جهان است. ماچا یک نوشیدنی سبز روشن است که با گرفتن برگهای جوان چای ، خرد کردن آنها و سپس  ترکیب پودر آن با آب گرم تهیه می شود.

امروزه در سراسر جهان میزان مصرف قهوه به دلیل افزایش ناگهانی انرژی و از بین بردن خستگی در حال افزایش است ، اما نکته قابل ذکر در مورد قهوه این است که مصرف قهوه اعتیاد آور است . میزان کافئین موجود در یک فنجان قهوه بین 80 تا 200 میلی گرم است در حالی که میزان کافئین موجود در یک فنجان ماچا 35 تا 70 میلی گرم است . این تصور وجود دارد که به دلیل میزان کمتر کافئین موجود در چای ماچا نمی تواند جایگزین مناسبی برای قهوه باشد در حالی که می توان به راحتی چای ماچا را جایگزین قهوه مصرفی کرد .

قهوه و ماچا
قهوه و ماچا

ماچا چیست ؟

ماچا یک پودر سبز است که از برگهای پودر شده گیاه Camellia sinensis تهیه می شود ، همان بوته ای است که برگ های مورد استفاده برای چای سبز و چای سیاه را تولید می کند. چای ماچا عمدتا در ژاپن کشت می شود و در در سایه رشد می کنند به همبن دلیل سطوح بالاتر کلروفیل و در بعضی موارد سطح آنتی اکسیدان بالاتری دارد. بعد از چیدن و خشک کردن برگها آنها را آسیاب کرده و به ذرات بسیار ریز تبدیل می کنند. پودر كردن برگها پس از خشك شدن برای فواید سلامتی ماچا حیاتی است زیرا باعث آزاد شدن مقادیر زیادی آنتی اکسیدان مانند كاتچین و پلی فنول می شود.

قهوه و ماچا بدون تهیه مواد اضافه شده مانند شیر ، شکر ، خامه یا شربت های طعم دار ، حاوی حداقل کالری هستند.یک فنجان استاندارد ماچا با مخلوط کردن 1 قاشق چای خوری (حدود 2 گرم) پودر با 2 اونس (60 میلی لیتر) آب گرم تهیه می شود ، در حالی که قهوه به طور معمول با آب گرم دم می شود. تنوع زیاد در محتوای کافئین ماچا به میزان پودر ، تنوع و طراوت برگهای مورد استفاده برای تهیه پودر ، دمای آب و زمان دم کشیدن مربوط می شود.

مزایای مشترک ماچا و قهوه

قهوه و ماچا فواید متعددی برای سلامتی دارند .

کمک به کاهش وزن 

کافئین موجود در ماچا و قهوه ممکن است با فعال سازی بافت چربی قهوه ای و افزایش مصرف انرژی و اکسیداسیون چربی به کاهش وزن کمک کند .چربی قهوه ای از تجمع چربی در بدن محافظت می کند ، زیرا قادر به تولید گرما و متابولیسم مواد مغذی مانند گلوکز و چربی است . در حقیقت ، چندین مطالعه ، برخی از آنها قدیمی تر هستند ، نشان می دهد که کافئین ممکن است میزان متابولیسم را تا حدود 13٪ برای حدود 3 ساعت افزایش دهد .

جدا از کافئین ، قهوه حاوی اسید کلروژنیک (CGA) است و ماچا سرشار از اپی گالوکاتکین گالات (EGCG)است . 

CGAو EGCG هر دو برای توانایی بالقوه کمک به کاهش وزن مورد مطالعه قرار گرفته اند مطالعات حیوانی نشان می دهد که CGA ممکن است هورمون های مرتبط با چاقی را تحت تأثیر قرار دهد ، به طور بالقوه به کاهش وزن بدن ، تجمع چربی و سطح تری گلیسیرید و کلسترول کمک می کند .به همین ترتیب ، مطالعات حیوانی روی EGCG نشان می دهد که این ترکیب با مهار تشکیل چربی و فعال کردن تجزیه آن ، باعث کاهش وزن می شود.

حاوی آنتی اکسیدان های فراوان 

آنتی اکسیدان ها ترکیبات مفیدی هستند که اثرات مضر استرس اکسیداتیو در بدن را کاهش می دهند ، در غیر این صورت می توانند منجر به شروع و پیشرفت بیماری های مختلف از جمله سرطان شوند .پلی فنول ها گروهی از آنتی اکسیدان های قوی هستند که در میوه ها ، سبزیجات ، قهوه و چای یافت می شوند. EGCG و CGA به ترتیب از اجزای اصلی چای سبز و پلی فنول های قهوه هستند.

EGCG ممکن است از رشد و گسترش تومورها جلوگیری کند ، تشکیل عروق خونی خاص تغذیه کننده تومورها را محدود کرده و منجر به مرگ سلول های سرطانی شود .به طور مشابه ، CGA ممکن است با سرکوب رشد تومور در برابر سرطان دهان ، مری ، معده ، روده بزرگ و کبد محافظت کند .علاوه بر این ، ماچا سرشار از ویتامین C و کلروفیل است که به آن رنگ سبز مشخصی می بخشد و قهوه حاوی کافستول و کهول است که همه آنها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

فواید قهوه برای سلامتی 

قهوه یکی از نوشیدنی های پرمصرف در جهان است و تحقیقات زیادی در مورد آن انجام شده است. این اکسیر تیره حاوی تعدادی ترکیبات است که برای سلامتی مفید است. مطالعات مختلف حاکی از آن است که قهوه می تواند چندین مزیت سلامتی داشته باشد از جمله:

  • افزایش تمرکز  
  • کاهش التهاب
  • کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان
  • کاهش خطر دیابت
  • کاهش فشار خون 
  • بهبود قدرت و عملکرد ورزشی 

فواید ماچا برای سلامتی

مزایای چای ماچا شامل :

  • انرژی افزایش یافته و پایدار
  • افزایش تمرکز 
  • خواب بهتر
  • بهبود آرامش
  • بهبود عملکرد شناختی 
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن 
  • کاهش فشار خون 
  • افزایش تولید سروتونین
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان

تفاوت های اصلی بین قهوه و ماچا

هر دو نوشیدنی قهوه و ماچا می توانند باعث تقویت انرژی شوند ، اما نحوه عملکرد آنها متفاوت است. قهوه به دلیل ایجاد یک ضربه سریع انرژی که باعث کاهش خواب آلودگی و خستگی می شود مشهور است. زمانی که قهوه می نوشید  بدن به سرعت تا 99٪ کافئین موجود در قهوه را جذب می کند، به صورتی که این ترکیب ممکن است به محض 15 دقیقه پس از مصرف به حداکثر غلظت در خون برسد. 

پس از جذب ، کافئین می تواند از سد مغز عبور کرده و گیرنده های آدنوزین  ترکیبی با خواص تقویت کننده خواب را مسدود کند که نتیجه آن کاهش احساس خواب آلودگی است . به طور مشابه ، ماچا حاوی کافئین است. با این حال ، این نوشیدنی انرژی شما را با سرعت کمتری نسبت به قهوه تقویت می کند.

Matcha همچنین حاوی L-theanine ، یک آمینو اسید موجود در چای سبز است که می تواند با افزایش امواج آلفا در مغز ، استرس را کاهش دهد. L-theanine مانند کافئین از سد مغز عبور می کند و ممکن است در 30 دقیقه به حداکثر غلظت برسد.

L-theanine هنگامی که با کافئین ترکیب می شود ، ضمن افزایش احساس هوشیاری خستگی را نیز کاهش می دهد.

معایب قهوه و ماچا 

مصرف قهوه و ماچا مانند هر نوع ماده غذایی دیگر در صورت عدم کنترل دارای معایبی نیز می باشد. قهوه و ماچا حاوی کافئین هستند و به همین ترتیب ، باید در مصرف زیاد احتیاط کنید. اگر بیش از حد کافئین مصرف کنید ، می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • سردرد
  • اسهال
  • اضطراب
  • بیخوابی
  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش تنفس

معایب ماچا

  • ماچا نسبت به قهوه گرانتر است. 
  • آسیب به کبد: مصرف دوزهای بالای EGCG و سایر پلی فنول های ماچا ممکن است منجر به آسیب کبدی شود ، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است.
  • خطر آلاینده ها: از آنجا که ماچا از برگهای چای سبز پودر شده تهیه می شود ، خطر مصرف برگهای آلوده به فلزات سنگین مانند سرب و آرسنیک وجود دارد.

معایب قهوه

  • اعتیاد آور: کافئین دارویی است که سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند. نوشیدن بیش از حد قهوه ممکن است منجر به اختلال یا وابستگی استفاده از کافئین شود. 
  • عوارض جانبی ناخواسته : برخی از افراد هنگام نوشیدن یا قطع مصرف  قهوه واکنش های ناخوشایندی مانند بی خوابی ، اضطراب ، افزایش ضربان قلب ، سردرد و را تجربه می کنند.
معایب قهوه
معایب قهوه

قهوه و ماچا

این که برای نوشیدن از قهوه یا ماچا استفاده می کنید واقعا بستگی به تمایل شما دارد. در حقیقت انتخاب درست یا غلط وجود ندارد ، بهتر است از هر دو در برنامه غذایی خود استفاده کنید.  برخی از ملاحظاتی که در مصرف آنها باید مورد توجه قرار دهید شامل:

  • این که چه چیز دیگری به قهوه یا ماچا خود اضافه می کنید اهمیت دارد. آنچه را به قهوه یا چای خود اضافه می کنید به خاطر داشته باشید ، زیرا این مسئله می تواند کالری دریافتی روزانه شما را به میزان زیادی افزایش دهد.  به عنوان نمونه  اگر قهوه شما حاوی چندین قاشق غذاخوری خامه و شکر باشد ، ماچای مخلوط با آب جایگزین بهتری است . 
  • میزان کافئین:  ماچا در مقایسه با یک فنجان چای معمولی حدود سه برابر کافئین دارد ، اما کمتر از یک فنجان قهوه کافئین دارد. برای کسانی که چای را دوست دارند ، اما کافئین بیشتری نسبت به یک فنجان استاندارد ترجیح می دهند انتخاب چای ماچا گزینه مناسبی است.
  • فواید سلامتی : اگر نوشیدنی ها را برای مزایای سلامتی می نوشید ، ماچا برای شما مناسب تر است .ماچا حاوی مقادیر بیشتری آنتی اکسیدان ، ویتامین ها ، مواد معدنی و عناصر غذایی گیاهی است. یک فنجان ماچا 10 برابر یک فنجان چای سبز حاوی آنتی اکسیدان است.
  • بهبود عملکرد: اگر هدف بهبود عملکرد در  سالن بدنسازی یا بیرون از منزل باشد ، قهوه می تواند گزینه بهتری باشد ، در حالی كه اگر می خواهید ورزش های مبتنی بر استقامت بیشتری انجام دهید ، ماچا گزینه مناسب تری است. 

آماده سازی یک فنجان قهوه و ماچا

هنگامی که کسی برای اولین بار در مورد آماده سازی یک فنجان چای ماچا می شنود ، ممکن است تهیه آن به نظرش سخت باشد ، در حای که جالب است بدانید تهیه چای ماچا از قهوه آسانتر است .

برای تهیه یک فنجان چای  ماچا  کافی است ابتدا 1.5 قاشق چایخوری پودر چای ماچا را درون فنجان خود بریزید. سپس حدود 2 اونس آب جوش را به فنجان اضافه کنید و به هم بزنید تا مخلوط کمی کف کند. در این هنگام چای شما آماده است . 

تهیه قهوه متفاوت است. ابتدا باید دانه های قهوه را آسیاب کنید یا دانه های قهوه از قبل آسیاب شده بخرید. سپس چند گزینه دارید. می توانید از دستگاه قهوه ساز استفاده کنید و مخلوط مناسب قهوه و آب را به قسمت بالا اضافه کنید ، سپس 7-10 دقیقه صبر کنید تا دستگاه کار خود را انجام دهد. یا اگر قهوه به صورت ساشه استفاده می کنید آن را در فنجان ریخته و آب تقریباً در حال جوش را به آن اضافه کنید بریزیدو بگذارید حدود 5 دقیقه بماند. 

نظر شما در مورد طعم و مزه بین این دو نوشیدنی کافئین دار هرچه باشد ، باید بپذیرید که تهیه قهوه زمان و تلاش بسیار بیشتری می برد.

کلام آخر 

قهوه و ماچا دو نوشیدنی معروف کافئین دار هستند.همه آنها دارای آنتی اکسیدان هستند و حتی دارای برخی از مزایای سلامتی هستند. به عنوان مثال ، هر دو ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان را کاهش دهند در حالی که باعث کاهش وزن و افزایش سطح انرژی می شوند.

همچنین قهوه و ماچا دارای نکات مثبت و منفی هستند که باید قبل از انتخاب یکی از آنها ، به آنها توجه کنید.به طور کلی ماچا کمتر از قهوه کافئین دارد و با سرعت کمتری توسط بدن جذب می شود. این بدان معنی است که ماچا عوارض جانبی ناشی از کافئین کمتری نسبت به قهوه دارد . اگر به دنبال نوشیدنی هستید که بتواند انرژی طولانی تری به شما بدهد، ماچا گزینه خوبی برای کسانی است که می خواهند قهوه را ترک کنند. 

منابع نوشته : 

https://health.usnews.com/wellness/food/articles/matcha-vs-coffee-which-is-healthier

https://medium.com/@support_46260/matcha-vs-coffee-whats-the-difference-37cbfcd59c93

https://www.cosmopolitan.com/uk/body/diet-nutrition/a40800/is-matcha-better-than-coffee/#:~:text=One%20cup%20of%20matcha%20has,improved%20ageing%20and%20cancer%20fighting.

https://www.healthline.com/nutrition/matcha-vs-coffee

https://www.womenshealthmag.com/food/a19921072/matcha-tea-versus-coffee/

مطالب مرتبط