Skip to content

با پانزده میوه فوق العاده مغذی آشنا شوید

محدودیت مصرف میوه

انواع میوه های مغذی برای سلامت 

همه ما این جمله را شنیده ایم که مصرف یک سیب در روز می تواند فرد را از مراجعه به دکتر بی نیاز کند. انواع میوه های مغذی ، خوشمزه و مناسب برای هر رژیم غذایی است. با در دسترس بودن بیش از 2000 نوع میوه ، ممکن است انتخاب میوه مناسب برای سلامتی کمی سخت باشد. هر نوع میوه مجموعه منحصر به فردی از مواد مغذی است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. نکته اصلی خوردن میوه جات با رنگ های مختلف است ، زیرا هر رنگ مجموعه متفاوتی از مواد مغذی سالم را به همراه دارد .  

میوه های فوق العاده مغذی

سیب از بهترین میوه های مغذی

سیب که یکی از محبوب ترین میوه هاست که سرشار از مواد مغذی می باشد. سیب غنی از فیبر محلول وغیر محلول است ، مانند پکتین ، همی سلولز و سلولز. این مواد کمک می کنند تا سطح قند خون کنترل شود ، هضم بهتر انجام شود و از سلامت روده و قلب پشتیبانی می کنند. علاوه بر این ، آنها منبع خوبی از ویتامین C و پلی فنول های گیاهی هستند که توانایی مبارزه با بیماری ها را دارند. . در حقیقت ، مصرف منظم سیب ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، سکته مغزی ، سرطان ، اضافه وزن ، چاقی و اختلالات عصبی را کاهش دهد .

 بلوبری

زغال اخته به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بسیار شناخته شده است.به طور خاص ، آنها سرشار از آنتوسیانین و فلاونوئید هستند که به زغال اخته رنگ بنفش می دهد. این ترکیب به مبارزه با رادیکال های آزاد آسیب رسان به سلول که می توانند منجر به بیماری شوند کمک می کند .آنتوسیانین ها باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، بیماری قلبی ، اضافه وزن ، چاقی ، فشار خون بالا ، انواع خاصی از سرطان می شوند. توت های دیگر سرشار از آنتوسیانین عبارتند از: توت سیاه ، شاه توت ، گیلاس و توت فرنگی

 موز

فواید موز فراتر از محتوای پتاسیم آنها است. موز هفت درصد از نیاز روزانه به پتاسیم را تامین می کند. سایر مواد مغذی موجود در موز شامل: 

  • ویتامین B6: 27 درصد نیاز روزانه
  • ویتامین C : 12 درصد نیاز روزانه
  • منیزیم: 8 درصد نیاز روزانه 

موز طیف گسترده ای از ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول و فیتواسترول را ارائه می دهند که هر دو نقش اساسی در تامین سلامت کلی بدن دارند. علاوه بر این ، آنها دارای مقادیر زیادی پروبیوتیک هستند که باعث رشد باکتری های مفید در روده می شود.

 پرتقال از میوه های مغذی

پرتقال به دلیل وجود ویتامین سی زیاد، شناخته شده است . میزان ویتامین سی موجود در پرتقال به حدی است که می تواند 91 درصد نیاز روزانه به ویتامین سی را تامین کند. مطالعات نشان داده است که مصرف کامل پرتقال می تواند باعث کاهش سطح التهاب ، فشارخون ، کلسترول و قند خون بعد از غذا شود.

پرتقال از میوه های مغذی
پرتقال از میوه های مغذی

 انبه

انبه که به عنوان “سلطان میوه ها” شناخته می شود ، منبع عالی پتاسیم ، فولات ، فیبر و ویتامین های A ، C ، B6 ، E و K است. آنها همچنین غنی از پلی فنل های گیاهی متعددی هستند که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشند.

آووکادو

برخلاف سایر میوه ها  ، آووکادو دارای چربی های زیاد و قندهای طبیعی کمی می باشد. آووکادو بیشتر از اسید اولئیک ساخته شده است که سلامت قلب را بهبود می بخشد. آووکادو همچنین حاوی مقادیر زیادی پتاسیم ، فیبر ، ویتامین B6 ، فولات ، ویتامین های E و K و دو کاروتنوئید معروف به لوتئین و زاگزانتین است که از سلامت چشم پشتیبانی می کند. 

 آناناس

آناناس یکی از محبوب ترین میوه های گرمسیری است. یک فنجان (165 گرم) آناناس 88٪ از نیاز روزانه به ویتامین C و 73٪ از نیاز روزانه به منگنز را تأمین می کند. منگنز از متابولیسم و تنظیم قند خون پشتیبانی می کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. آناناس همچنین حاوی تعدادی از ترکیبات پلی فنولیک است که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند .

توت فرنگی

توت فرنگی میوه مورد علاقه بسیاری از افراد است. توت فرنگی منبع خوبی از ویتامین C ، فولات و منگنز است. آنها پر از پلی فنول های گیاهی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان مانند فلاونوئیدها ، اسیدهای فنلیک ، لیگنان ها و تانن ها عمل می کنند.به طور خاص ، سرشار از آنتوسیانین ، الاژیتانین و پروآنتوسیانیدین هستند ، که خطر بیماری مزمن را کاهش می دهند. 

 گیلاس

گیلاس از میوه های مغذی و منبع بسیار خوبی از فیبر و پتاسیم است ، که هر دو برای سلامت قلب و روده مهم هستند. آنها همچنین دارای ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی مانند آنتوسیانین و هیدروکسی سینامات هستند که به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کنند. علاوه بر این ، منبع خوبی از سروتونین ، تریپتوفان و ملاتونین هستند که باعث بهبود روحیه و خواب می شوند. 

 هندوانه

هندوانه میوه مورد علاقه اکثر افراد در فصل تابستان است. هندوانه از میوه های مغذی و منبع فراوانی از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین های A و C ، بتا کاروتن و لیکوپن می باشد. همچنین منبع خوبی از پتاسیم و منیزیم است .به طور خاص ، هندوانه یکی از منابع اصلی لیکوپن است ، یک کاروتنوئید که به هندوانه رنگ صورتی و قرمز می بخشد.رژیم غذایی سرشار از لیکوپن با کاهش سطح استرس اکسیداتیو و التهاب مرتبط است. این ماده مغذی همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، سرطان و دیابت نوع 2 را کاهش دهد. هندوانه دارای محتوای منحصر به فرد آب است. از آنجا که هم از نظر آب و هم پتاسیم غنی می باشد ، می تواند به هیدراته شدن و جبران مجدد الکترولیت ها بعد از تمرین یا در یک روز گرم تابستان کمک کند.

 کیوی

کیوی از میوه های مغذی و سرشار از ویتامین C و منبع خوبی از فیبر ، پتاسیم ، فولات و ویتامین E است. همچنین منبع خوبی از کاروتنوئیدها از جمله لوتئین ، زاگزانتین و بتا کاروتن است که از سلامت چشم پشتیبانی می کند. این مزایا به دلیل فیبر محلول و نامحلول ، پلی فنول ها و آنزیم های گوارشی مانند اکتینیدین است.

هلو 

هلو منبع خوبی از پتاسیم ، فیبر و ویتامین های A ، C و E. هستند. آنها همچنین حاوی کاروتنوئیدهای لوتئین ، زاگزانتین و بتا کاروتن می باشند. در حالی که گوشت و پوست هلو هر دو مقوی هستند ، پوست آن حاوی مقادیر بیشتری آنتی اکسیدان است که می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن کمک کند. 

انگور

انگور حاوی پتاسیم و ویتامین K می باشد که هر دو از سلامت قلب پشتیبانی می کنند. انگور منبع غنی از ترکیبات گیاهی مفید هستند که با بسیاری از مزایای سلامتی مرتبط می باشد . در حالی که انواع انگورها فوایدی دارند ، انگور قرمز و بنفش بیشترین میزان آنتی اکسیدان را دارند. به طور خاص ، آنها رنگدانه هایی به رنگ قرمزو بنفش به نام آنتوسیانین تولید می کنند که با سلامت بهتر قلب و مغز ارتباط دارند.

انگور از انواع میوه های مغذی
انگور از انواع میوه های مغذی

 انار از میوه های مغذی و خوشمزه پاییزی 

انارها به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالا شناخته شده اند. آنها حاوی یک لیست طولانی از ترکیبات گیاهی مفید مانند فلاونوئیدها ، تانن ها و لیگنان ها هستند. اناردارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند که به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری مزمن را کاهش می دهد.

گریپ فروت

گریپ فروت ها از میوه های مغذی و حاوی فلاونوئیدها هستند که می توانند به محافظت در برابر برخی از سرطان ها ، التهاب و چاقی کمک کنند.گریپ فروت میوه هایی ترش و پر از ویتامین ها و مواد معدنی موثر برای سلامتی هستند. فلاونوئیدهای موجود در گریپ فروت می توانند به محافظت در برابر برخی از سرطان ها ، التهاب و چاقی کمک کنند.

کلام پایانی

میوه ها به هر شکل و اندازه ای وجود دارند . میوه های مختلف فواید مختلفی برای سلامتی دارند. با خوردن میوه ، فرد ویتامین های اصلی ، آنتی اکسیدان ها و فیبرهای غذایی بدن خود را تأمین می کند که می تواند فواید قابل توجهی برای سلامت قلب ، هضم ، مدیریت وزن و سلامت پوست داشته باشد.افراد می توانند از میوه های متنوع برای بهبود سلامت خود ، کاهش خطر التهاب ، بیماری های قلبی ، سرطان ، چاقی و دیابت استفاده کنند. 

منابع نوشته

https://www.healthline.com/nutrition/healthy-fruit#The-bottom-line

https://www.goodhousekeeping.com/health/diet-nutrition/g28511617/healthiest-fruits/?slide=18

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324431#summary

مطالب مرتبط