Skip to content

داشتن پوستی بهتر در سنین پس از یائسگی

مراقبت از پوست در یائسگی

مراقبت از پوست در یائسگی

عقل و اعتمادبه‌نفس شما ممکن است با افزایش سن رشد کند، اما سطوح هورمون‌ها کاهش پیدا می‌کنند. در دوران یائسگی، میزان کمتر استروژن تأثیر زیادی بر روی پوست شما دارد. استروژن کمتر شما را مستعد لاغری، افتادگی و چروک شدن پوست می‌کند. خوشبختانه، شما می‌توانید با مراقبت از پوست در یائسگی، برخی از اثرات مربوط به پیری را از بین ببرید. تمرکز مراقبت از پوست برای خانم‌ها، به‌ویژه افراد بالای 50 سال، معمولاً راهی برای جوان‌تر نشان دادن پوست است؛ اما به‌جای تمرکز بر داشتن پوستی جوان، در حفظ سلامت پوست خود تلاش کنید. وقتی پوستی سالم دارید، فارغ از سن، به بهترین شکل ظاهر می‌شوید.

مراقبت از پوست در یائسگی
مراقبت از پوست در یائسگی

پوست و یائسگی

یائسگی تغییرات زیادی در پوست شما ایجاد می‌کند. بدن شما به‌اندازه‌ی قبل کلاژن سازی نمی‌کند. مقداری از چربی زیر پوست را از دست می‌دهید و خاصیت ارتجاعی پوست کاهش می‌یابد. این موضوع، همراه با خشکی ناشی از تغییرات هورمونی، می‌تواند باعث افتادگی به‌خصوص در اطراف گردن، خط فک و گونه‌ها و ایجاد خطوط ریز و چین‌وچروک شود. خطوط و چین‌وچروک‌هایی که در زمان یائسگی به وجود می‌آید اغلب شبیه پنجه‌ی کلاغ بالای لب بالایی و کنار چشم هستند. اما با مراقبت از پوست در یائسگی می توانید این عوارض را به حداقل ممکن برسانید. 

پاک‌سازی پوست

پاک‌سازی به‌خصوص با افزایش سن، یک مرحله مهم برای مراقبت از پوست در یائسگی است. هر چه پیرتر می‌شوید، پوست خشک می‌شود. شما باید پوستتان را مرطوب کنید. نکته اصلی استفاده از پاک‌کننده مناسب پوست خشک است؛ بنابراین، یک فرمول مناسب پوستتان را انتخاب کنید که به‌جای پاک‌کننده‌های کف یا ژل به کار ببرید زیرا آن‌ها می‌توانند رطوبت را از بین ببرند. از آن‌ها استفاده کنید تا پوستتان هیدراته شود.

هیدراته کردن پوست از راه های مراقبت از پوست در یائسگی 

بعد از یائسگی، پوست شما خشک می‌شود زیرا غدد چربی آن‌قدر فعال نیستند. سعی کنید با کرم رطوبت بیشتری به پوست بدهید. از دوش‌های گرم و طولانی بپرهیزید و زمانی که پوست شما هنوز مرطوب است مرطوب‌کننده بزنید. این کار به تقویت هیدراتاسیون کمک می‌کند. پوست شما به رطوبت نیاز دارد و نوشیدن آب به بدن کمک می‌کند تا به بدن آب‌رسانی کنید. بر اساس گزارشی از آب‌رسانی و سلامتی که در سال 2010 منتشر شد، با افزایش سن، افراد به کمبود آب بدن حساس‌تر می‌شوند زیرا برخی احساس تشنگی را از دست می‌دهند. کمبود آب بدن می‌تواند منجر به خشکی پوست و همچنین سایر مشکلات سلامتی شود.

ضد آفتاب بزنید

حتی اگر چین‌وچروک پوست شما ناشی از میزان آفتابی باشد که در 20، 30 و 40 سالگی ایجادشده، شما هنوز هم باید از پوست خود محافظت کنید. پوست ممکن است از محافظت طبیعی کمتری نسبت به جوانی برخوردار باشد؛ بنابراین به دنبال یک SPF با طیف گسترده 30 یا بالاتر باشید و هرروز از آن استفاده کنید.

برای مراقبت از پوست در یائسگی از مرطوب‌کننده استفاده کنید

در طی سال‌ها و در اثر تغییرات هورمونی یائسگی و در معرض آفتاب بیش‌ازحد بودن دچار چین‌وچروک می‌شوید. با کاهش سطح هورمون، کیفیت پوست شما تغییر می‌کند و چین‌وچروک را بدتر می‌کند. چین‌وچروک‌ها ممکن است در صورت خشک بودن پوست، به‌ویژه با افزایش سن، بیشتر نمایان شوند. هرروز از مرطوب‌کننده روی صورت، خط فک و گردن خود استفاده کنید و به دنبال محصولات مراقبت از پوست باشید که برای کمک به مبارزه با خطوط ریز و افتادگی بدن و درمجموع به روشن‌تر شدن پوست منجر شده است.

مراقبت از پوست در یائسگی
مراقبت از پوست در یائسگی

لکه‌ها را از بین ببرید

لکه‌های پیری صورت، دست‌ها و سینه می‌توانند در دوران یائسگی آشکارتر به نظر برسند. با استفاده از ضد آفتاب در هرروز به جلوگیری از ایجاد آن‌ها کمک کنید. اگر قبلاً لکه‌هایی پیداکرده‌اید، آن‌ها را با محصولات لایه‌بردار که سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند، کم‌رنگ کنید. محصولات روشن‌کننده پوست می‌توانند به محو شدن لکه‌ها کمک کنند. تونرها همچنین می‌توانند رنگ پوست را یکدست کنند.

به زیبایی دستان خود کمک کنید

پشت دست شما می‌تواند رطوبت، کلاژن و چربی را در دوران یائسگی از دست بدهد. این موضوع می‌تواند رگ‌ها را تیره‌تر و پوست را چروکیده کند. به‌علاوه، دست شما چروک و کاملاً استخوانی به نظر برسد. برای کاهش چین‌وچروک پوست، اغلب از مرطوب‌کننده های دست استفاده کنید. از آن‌ها در برابر آفتاب محافظت کنید و هنگام کار در خانه یا در حیاط دستکش بپوشید.

آنتی‌اکسیدان‌های خود را بخورید

کلاژن جوانی به پوست شما می‌بخشد و پوست شما را محکم نگه می‌دارد. با کاهش سطح استروژن، کلاژن موجود در پوست نیز کاهش می‌یابد. خوردن غذاهای دارای آنتی‌اکسیدان ممکن است به تقویت پوست کمک کند. به دنبال میوه‌ها و سبزی‌های با رنگ روشن بگردید و سعی کنید از میوه‌های با هر طیف رنگ استفاده کنید.

مصرف سویا

سویا سرشار از ایزوفلاون است. آن‌ها ترکیباتی گیاهی هستند که به نظر می‌رسد مانند استروژن در بدن عمل می‌کنند. ایزوفلاون ممکن است به بهبود تغییرات مربوط به سن مانند نازک شدن پوست کمک کند. کارشناسان معتقدند که حدود 50 میلی‌گرم ایزوفلاون – مانند 3 گرم تمپه یا یک و نیم فنجان میسو- در روز می‌تواند از طریق دیگری به زنان یائسه نیز کمک کند.

به دنبال آرامش باشید

استرس می‌تواند پوست شما را خشک و حساس کند. همچنین می‌تواند شرایطی مانند پسوریازیس را تحریک کند. اگر استرس دارید، حتی ممکن است روند مراقبت از پوست خود را فراموش کنید. یوگا، مدیتیشن و سایر روش‌های کاهش استرس را برای آرامش بخشیدن به شما امتحان کنید.

ورزش کردن از راه های مراقبت از پوست در یائسگی

ورزش چیز دیگری جز تمرین دادن عضلات نیست و از دو طریق به پوست کمک می‌کند. اول اینکه استرس را برطرف می‌کند. ورزش همچنین گردش خون را افزایش می‌دهد که با افزایش سن شروع به کند شدن می‌کند. اکسیژن اضافی و جریان خون می‌تواند به پوست شما کمک کند تا روشن‌تر و سالم به نظر برسد.

ورزش از راه های مراقبت از پوست در یائسگی
ورزش از راه های مراقبت از پوست در یائسگی

خواب کافی

خواب کافی به شما کمک می‌کند تا پوست شما تازه به نظر برسد. خواب می‌تواند به جلوگیری از تیرگی زیر چشم کمک کند و همچنین به بقیه بدن فرصتی برای شارژ مجدد می‌دهد و این راهی برای مراقبت از پوست در یائسگی می باشد. کمبود خواب می‌تواند سطح هورمون‌ها و متابولیسم بدن را از بسیاری از روش‌های مشابه افزایش سن تغییر دهد؛ بنابراین هر شب برای 7 تا 9 ساعت خواب راحت داشته باشید.

روزی دو بار صورت خود را بشویید

از یک پاک‌کننده ملایم با آب گرم استفاده کنید تا صورت شما را تمیز و شاداب نگه دارد. از مالش پوست خود که باعث از بین رفتن روغن‌های اساسی و خشک شدن آن می‌شود، خودداری کنید. همیشه صورت خود را قبل از خواب بشویید تا آلودگی‌های صورت پاک شوند.

 از حمام یا دوش‌های گرم و طولانی‌مدت صرف‌نظر کنید

ممکن است حمام یا دوش طولانی‌مدت شما را آرام کند، اما گذراندن زمان زیاد در زیر آب گرم باعث خشک شدن پوست می‌شود. دمای آب را پایین بیاورید و زمان حمام را به 10 دقیقه محدود کنید.

لایه‌برداری کنید

لایه‌برداری از پوست باعث خلاص شدن از سلول‌های مرده پوست می‌شود؛ اما این کار را بیش از یک‌بار در هفته انجام ندهید، در غیر این صورت پوست شما خشک می‌شود. از یک محصول معتبر استفاده کنید یا خودتان برای لایه‌برداری از ترکیب شکر قهوه‌ای و روغن نارگیل استفاده کنید.

مواد تشکیل‌دهنده را بررسی کنید

محصولات بسیاری برای درمان علائم پیری موجود است. در مورد ترکیب ترتینوئین که یک کرم موضعی تجویزشده در خانواده ویتامین A است، با پزشک خود مشورت کنید. این ترکیب برای درمان چین‌وچروک‌های صورت توسط سازمان غذا و دارو تأییدشده است. طبق آکادمی پوست، محصولات بدون نسخه حاوی رتینول (در خانواده ویتامین A هستند، اما ضعیف‌ترند) یا آلفا هیدرو کسی اسید می‌تواند پوست شما را صاف کند.

کلام آخر:

نقایص خود را بپذیرید. خطوط و چروک‌های شما داستان زندگی شما را روایت می‌کند. خطوط اطراف چشمان شما نشان می‌دهد که شما وقت خود را صرف خندیدن کرده‌اید. خطوط روی پیشانی شما ممکن است شما را بصیر یا یک متفکر نشان دهد. هر خط بخشی از داستان زندگی شما است. در آغوش بگیرید که کیستید و از زندگی که گذرانده‌اید لذت ببرید.

منابع:

https://www.healthcentral.com/slideshow/10-ways-to-make-your-skin-beautiful?multisite=1

https://www.webmd.com/menopause/ss/slideshow-better-skin-after-menopause?ecd=wnl_spr_092920&ctr=wnl-spr-092920_nsl-LeadModule_title&mb=obiTf1KvSIFTiKDMyhCBYNr52ZZAt%2f61RIVce8NXvPU%3d

 

مطالب مرتبط