Skip to content

شکلات تلخ و خواص منحصر به فرد آن

شکلات تلخ و خواص منحصر به فرد آن

شکلات تلخ از کاکائو تهیه می‌شود که یک گیاه با مقادیر بالای مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است. شکلات شیر حاوی کره کاکائو، شکر، شیر و مقادیر کمی کاکائو است. در مقابل، شکلات تیره مقادیر بسیار بیشتری کاکائو و قند کمتری نسبت به شکلات شیر دارد و دارای خواص فراوانی است که در این مقاله به آن‌ها اشاره‌شده است.

آنتی‌اکسیدان‌ها

شکلات تلخ حاوی چندین ترکیب است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی مانند فلاوانول ها و پلی فنول ها دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کنند.

استرس اکسیداتیو به آسیب‌هایی اشاره دارد که مقادیر بیش ‌از حد رادیکال‌های آزاد می‌تواند به سلول‌ها و بافت های بدن آسیب وارد کند.

استرس اکسیداتیو به روند پیری طبیعی کمک می‌کند. با گذشت زمان، اثرات اکسیداتیو استرس نیز ممکن است به انواع بیماری مانند بیماری قلبی، آلزایمر و غیره منجر شود.

کاهش فشارخون

فلاوانولهای موجود در شکلات تلخ باعث تولید اکسید نیتریک در بدن می‌شوند. اکسید نیتریک باعث گشاد شدن عروق خونی یا گسترده شدن آن می‌شود که جریان خون را بهبود می‌بخشد و فشارخون را پایین می‌آورد.

یک مطالعه در سال 2015، تأثیر مصرف شکلات را در 60 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 و فشار خون بالا بررسی کرده است. محققان دریافتند شرکت‌کننده‌هایی که روزانه به مدت 8 هفته 25 گرم شکلات تلخ می‌خورند، فشارخونی پایین‌تر از افرادی که به همان مقدار شکلات سفید می‌خورند، داشتند.

یافته‌های یک بررسی در سال 2017 نشان داد که اثرات مفید شکلات تلخ بر فشارخون ممکن است در افراد مسن و افراد با خطر بالاتر از بیماری‌های قلبی عروقی، برخلاف افراد جوان و سالم بیشتر باشد.

شکلات تلخ و فشار خون

کلسترول

شکلات تلخ همچنین حاوی ترکیبات خاصی مانند پلی فنول ها و تئوبرومین است که ممکن است سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا کلسترول بد) در بدن را کاهش داده و سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL یا کلسترول خوب) را افزایش دهد.

یک مطالعه سال 2017 گزارش داد که خوردن شکلات تلخ به مدت 15 روز سطح کلسترول HDL را در افراد مبتلا به HIV افزایش داده است. بااین‌حال، مصرف شکلات تلخ بر میزان کلسترول LDL در شرکت‌کنندگان در مطالعه تأثیری ندارد.

اثرات ضدالتهابی

التهاب بخشی از پاسخ ایمنی طبیعی بدن به میکروب‌ها و سایر مواد مضر است. التهاب مزمن می‌تواند به سلول‌ها و بافت‌ها آسیب برساند و ممکن است خطر برخی از شرایط سلامتی از جمله دیابت نوع 2، آرتریت و انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد.

شکلات تلخ حاوی ترکیباتی با خاصیت ضد التهابی است که ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کند.

مقاومت به انسولین

مقاومت به انسولین زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های بدن پاسخ خود را به انسولین متوقف کنند. مقاومت به انسولین می‌تواند باعث افزایش غیرطبیعی سطح قند خون شود که می‌تواند منجر به‌پیش دیابت و دیابت نوع 2 شود.

یک مطالعه 6 ماهه از سال 2018، رابطه بین مصرف منظم شکلات تلخ و قند خون در بین افراد را بررسی کرد. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که خوردن 48 گرم شکلات تلخ 70 درصد در روز ممکن است به کاهش سطح گلوکز ناشتا و کاهش مقاومت به انسولین کمک کند.

عملکرد مغز

خوردن شکلات تلخ ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشد و به جلوگیری از شرایط عصبی مانند بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون کمک کند.

یافته‌های یک مطالعه کوچک در سال 2018 نشان می‌دهد که فلاوانول های موجود در شکلات تلخ ممکن است نوروپلاستی که توانایی مغز برای سازمان‌دهی مجدد خود است، به‌ویژه در پاسخ به آسیب و بیماری را تقویت کند.

پوست شما را از آفتاب محافظت می‌کند

ترکیبات موجود در شکلات تلخ نیز ممکن است برای پوست شما فوق‌العاده باشد.

فلاونول ها می‌توانند شما را در برابر آفتاب محافظت کنند، جریان خون به پوست را بهبود بخشیده و تراکم و هیدراتاسیون پوست را افزایش دهند.

مطالعات نشان می‌دهد که فلاوانول های حاصل از کاکائو می‌توانند جریان خون به پوست را بهبود بخشیده و آن را از آسیب آفتاب محافظت کنند.

شکلات تلخ و آلزایمر

شکلات تلخ برای روده مفید است و می‌تواند به کاهش وزن کمک کند

خوردن روزانه شکلات احتمالاً آخرین راه برای کاهش وزن به نظر می‌رسد، اما تحقیقات نشان می‌دهند که شکلات تلخ ممکن است در کنترل اشتها نقش داشته باشد که به‌نوبه خود می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. خوردن مقداری شکلات تلخ قبل یا بعد از غذا باعث ایجاد هورمون‌هایی می‌شود كه احساس سیری را به سیگنال مغز شما ارسال می‌کند. البته، خوردن بیش از مقدار توصیه‌شده در روز می‌تواند با کاهش وزن بالقوه خنثی شود.

علاوه بر این، مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهند در هنگام هضم، شکلات مانند یک (که نباید با پروبیوتیک اشتباه گرفته شود) رفتار می‌کند. پروبیوتیک نوعی فیبر است که باعث تقویت رشد باکتری‌های مفید در روده می‌شود و بدن شما قادر به جذب مواد مغذی و همچنین متابولیسم سالم است.

با رادیکال‌های آزاد می‌جنگد و ممکن است نقش مهمی در پیشگیری از سرطان داشته باشد

شواهد موجود در مورد اینکه شکلات تلخ دارای خواصی است که می‌تواند در محافظت از مردم از انواع خاصی از سرطان کمک کند محدود؛ اما رو به رشد است. آنتی‌اکسیدان‌ها بر اساس مقاله‌ای که در ژانویه سال 2015 در ژورنال هندوستان بیوشیمیایی بالینی منتشر شد، سلول‌های ما را از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد که مولکول‌های اکسیژن ناپایدار هستند و به نظر می‌رسد مسئول پیری و بیماری هستند، محافظت می‌کنند.

برخی از مطالعات، نشان داده‌اند که افرادی که بسیاری از یا شکلات‌های غنی از آنتی‌اکسیدان می‌خورند، نسبت به افرادی که آن‌ها را مصرف نمی‌کنند، دچار سرطان‌های کمتری می‌شوند. اعتقاد بر این است که از بسیاری از فلاونوئیدهای موجود در شکلات، دو مورد خاص، اپی کاتچین و کوئرستین، دارای خواص ضد سرطان هستند. بااین‌وجود، اکثر مطالعات فقط در استفاده حیوانات یا کشت سلولی محدود هستند و میزان شکلات مورد نیاز برای انجام اقدامات پیشگیرانه احتمالی علیه سرطان بسیار بیشتر از دوز توصیه‌شده روزانه برای انسان است و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

چندین مطالعه مشاهده‌ای طولانی‌مدت نشان داده که ترکیبات موجود در شکلات تلخ در برابر اکسیداسیون LDL بسیار محافظت می‌کنند. در درازمدت، این باید باعث شود که کلسترول بسیار کمتری در عروق قرار بگیرد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری قلبی کمتر باشد.

در یک مطالعه از 470 مرد سالخورده، کاکائو نشان داد که خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را تا 50٪ در طی 15 سال کاهش می‌دهد.

یک مطالعه دیگر نشان داد که خوردن شکلات دو یا چند بار در هفته خطر ابتلا به پلاک رده‌بندی در عروق را 32٪ کاهش داده است و خوردن شکلات کمتر و کمتری هیچ تأثیری ندارد.

از آنجا که روند بیولوژیکی شناخته‌شده است (فشارخون پایین و LDL اکسیده شده)، قابل‌قبول است که به‌طور منظم خوردن شکلات تلخ ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

محتویات 101 گرم شکلات تلخ با 70 تا 85 درصد کاکائو:

  • 604 کالری
  • 7.87 گرم پروتئین
  • 43.06 گرم چربی
  • 46.36 گرم کربوهیدرات
  • 11.00 گرم فیبر
  • 24.23 گرم شکر
  • 12.02 میلی‌گرم آهن
  • 230.00 میلی‌گرم منیزیم
  • 3.34 میلی‌گرم روی

خطرات

اگرچه شکلات تلخ حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی مفیدی است، اما معمولاً دارای قند و چربی نیز زیاد است و این باعث می‌شود آن را به غذایی پرکالری تبدیل کنید.

شکلات تلخ حاوی چربی به‌صورت کره کاکائو است که عمدتاً از چربی‌های اشباع‌نشده تشکیل‌شده است.

بنابراین مردم باید سعی کنند که مصرف شکلات تلخ را محدود کنند تا از مصرف کالری، چربی و قند زیاد جلوگیری شود.

به‌طورکلی، شکلات تلخ حاوی قند کمتری نسبت به شکلات شیر و شکلات سفید است. شکلات تلخ با درصد بیشتری از مواد جامد کاکائو معمولاً حاوی قند کمتری نیز هست. میزان قند در بین تولیدکنندگان شکلات متفاوت است، بنابراین توصیه می‌شود برچسب تغذیه را بررسی کنید.

خلاصه

افرادی که علاقه‌مند به‌اضافه کردن شکلات تلخ به رژیم غذایی خود هستند، باید در نظر داشته باشند که از نظر چربی و کالری زیاد است، بنابراین رعایت اعتدال مهم است.

مطالب مرتبط