Skip to content

بایدها و نبایدهای گوشتخواران

رژیم غذایی گوشتخواران

آنچه در مورد رژیم غذایی گوشتخواران باید بدانید

انسان توانایی هضم انواع مواد غذایی از میوه‌ها و سبزیجات گرفته تا محصولات حیوانی را دارد. بحث در مورد انواع مختلف غذا برای داشتن سلامت انسان ادامه دارد، اما یک رژیم تازه، وارد در صحنه رژیم غذایی شده و نشان می‌دهد که همه گیاهان مشکوک هستند و ما باید فقط رژیم غذایی گوشتی را برای بهبود سلامت جسمانی مصرف کنیم. این رژیم به اصطلاح گوشتخوار، یک رژیم غذایی بدون کربوهیدرات و یک نسخه افراطی از رژیم کتو است. رژیم غذایی گوشتخواران شامل مصرف محصولات حیوانی است و اساس آن خوردن تخم مرغ و بیکن برای صبحانه، استیک برای ناهار و چیزبرگر و بیکن برای شام است و هیچ آزادی برای افزودن گروه‌های غذایی اضافی وجود ندارد.

طرفداران این رژیم می گویند که این رژیم می‌تواند به شما کمک کند تا از بیماری‌های رایجی مانند دیابت، چاقی و بیماری‌های خودایمنی جلوگیری کنید و بسیاری از متخصصان تغذیه این رویکرد را تأیید می‌کنند.

رژیم غذایی گوشتخواران
رژیم غذایی گوشتخواران

رژیم غذایی گوشتخواران چیست؟

رژیم گوشتخواران منحصراً از غذاهای حیوانی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات کم لاکتوز تشکیل شده است. فردی که از این رژیم غذایی پیروی می‌کند ممکن است از عسل، نمک، فلفل و چاشنی‌های بدون کربوهیدرات نیز استفاده کند.

سایر غذاها – مانند میوه‌ها و سبزیجات، غلات، لبنیات با لاکتوز بالا، قندها و روغن‌های گیاهی – به طور کامل از رژیم غذایی گوشتخواران حذف می‌شوند.

رژیم‌های مشابه با گوشت سنگین، مانند رژیم‌های کتوژنیک و پارینه سنگی، کربوهیدرات‌ها را محدود می‌کنند اما آن‌ها را به‌کلی حذف نمی‌کنند.

متخصصان تغذیه اغلب به چنین رژیم‌هایی به عنوان رژیم‌های کم کربوهیدرات و چربی بالا (LCHF) اشاره می‌کنند، در حالی که آنها رژیم گوشتخواران را به عنوان یک رژیم غذایی با منبع حیوانی (ASF) طبقه بندی می‌کنند.

رژیم غذایی گوشتخواران بر اساس این نظریه که اجداد انسان مدت‌ها پیش از رژیم‌های غذایی سرشار از گوشت استفاده می‌کردند بحث برانگیز است. فرض بر این است که بدن انسان زمانی که توسط سطوح بالای پروتئین و چربی تأمین شود بهترین عملکرد را دارد.

محققان ادعا می‌کنند که این رژیم فوایدی مانند کاهش وزن، سلامتی بهتر و کاهش درد دارد. با این حال، هیچ مدرک علمی برای حمایت از هر یک از این ادعاها وجود ندارد.

نحوه پیروی از رژیم غذایی گوشتخواران

پیروان رژیم غذایی گوشتخواران در آنچه که به خود اجازه می‌دهند بخورند متفاوت عمل می‌کنند. قانون اصلی رژیم غذایی این است که فرد فقط می‌تواند غذاهایی را از منابع حیوانی مصرف کند.

در این رژیم، برخی افراد فقط یک نوع گوشت می‌خورند. از سوی دیگر، برخی از مردم انواع گوشت و برخی محصولات لبنی را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند.

مواد غذایی برای خوردن

  • فردی که از رژیم غذایی گوشتخوار پیروی می‌کند غذاهای زیر را مصرف می‌کند:
  • گوشت، مانند گوشت بره، گوشت گاو، مرغ، بوقلمون یا گوشت‌های اندام
  • ماهی و غذاهای دریایی، مانند سالمون، ماهی خال مخالی، ماهی تن، ساردین، شاه ماهی، خرچنگ، یا صدف
  • سایر محصولات حیوانی مانند تخم مرغ، آبگوشت استخوان، مغز استخوان
  • لبنیات کم لاکتوز، مانند کره، خامه غلیظ، یا پنیر سفت مانند پارمزان
  • آب
  • برخی نیز نمک، فلفل و چاشنی‌های دیگر که حاوی کربوهیدرات نیستند را مصرف می‌کنند.
  • عسل در رژیم غذایی گوشتخواران مجاز نیست، اما برخی از طرفداران آن را به دلیل داشتن منبع حیوانی، علیرغم داشتن گلوکز بالا، در نظر می‌گیرند.

غذاهایی که باید اجتناب کنید

هر غذایی که از منابع حیوانی تهیه نشده باشد از رژیم غذایی گوشتخواران حذف می‌شود که شامل:

  • میوه‌هایی مانند موز، انواع توت‌ها، مرکبات، سیب یا آووکادو
  • سبزیجات، مانند سیب زمینی، هویج، کلم بروکلی، اسفناج، یا فلفل
  • غلات، مانند برنج، گندم، نان، کینوا، غلات، یا پاستا
  • آجیل و دانه‌ها، مانند بادام، گردو، دانه کدو تنبل، یا دانه کنجد
  • لبنیات با لاکتوز بالا، مانند پنیر، شیر، یا ماست
  • حبوبات، مانند لوبیا، عدس، بادام زمینی، یا سویا
  • الکل، مانند شراب، آبجو، یا مشروب
  • قندها مانند شکر سفید، شکر قهوه‌ای، شربت افرا یا شربت آگاوه
  • روغن‌های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن کانولا
  • نوشیدنی‌هایی غیر از آب، مانند نوشابه، چای، قهوه یا آب میوه
گوشتخواری
گوشتخواری

نظریه محققان درباره رژیم گوشتخواری

اگر به میزان بروز بیماری‌های مزمن نگاه کنید، هیچ‌کس نمی‌تواند انکار کند که در 70 سال گذشته، ما به شدت ناسالم شده‌ایم. میزان چاقی و اضافه وزن 70 درصد از جمعیت است. دیابت از 0.9% یا 1% به 13% یا 14% رسیده است و این فقط دیابت تشخیص داده شده است، نه پیش دیابت یا سندرم متابولیک. بیماری مزمن اکنون 40 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پنجاه یا 60 سال پیش 10 یا 15 درصد بود؛ بنابراین سؤال این است که چه اتفاقی افتاده است؟

ما کمتر الکل می‌نوشیم، کمتر سیگار می‌کشیم و بیشتر ورزش می‌کنیم و با این حال هنوز بیمارتر می‌شویم. رفتارهای ناسالم بسیار کاهش یافته است و اگر به تعداد افرادی که “سالم” غذا می‌خورند نگاه کنید، این میزان افزایش یافته است.

پاسخ این است که ما کارهایی را انجام می‌دهیم که با ژنتیک و تاریخ تکاملی ما ناسازگار است و باعث می‌شود ما بیمار شویم؛ یعنی خوردن گیاهان. با خوردن سبزیجات بیشتر و خوردن گوشت قرمز کمتر، بیمار و بیمارتر می‌شویم.

گوشت قرمز مقصر بسیاری از بیماری‌ها و بیماری‌های مزمن است و این نظریه‌ای کاملاً عقب مانده است. گیاهان در سطوح مختلفی برای انسان سمی هستند، به همین دلیل بسیاری از آنها سمی هستند و حتی برخی از گیاهانی که می‌توانیم بخوریم، مانند لوبیا، ابتدا باید با دقت آماده و پخته شوند تا پروتئین‌های سمی حذف شوند. مسئله این نیست که گیاهان سمی هستند یا خیر، مسئله این است که یک گیاه چقدر سمی است و هر فرد یا حیوانی چقدر می‌تواند مواد موجود در آن را سم‌زدایی کند.

حیوانات در بدن خود سمومی ندارند، به استثنای چند قورباغه کوچک در آمازون و کبد ماهی پف کرده؛ اما به طور کلی، 99.9 درصد از اندام‌های حیوانات همه توسط انسان قابل خوردن هستند و در واقع، این غذای فوق‌العاده مغذی و اساساً چیزی است که ما دو تا چهار میلیون سال است که در کنار آن رشد کرده‌ایم.

مزایا

برخی از متخصصان تغذیه بر این باور هستند که رژیم گوشتخوار می‌تواند منبع شفای تقریباً هر بیماری خود ایمنی یا مزمنی باشد که ممکن است تجربه کنید، از افسردگی و آرتریت روماتوئید گرفته تا دیابت، آکنه و چاقی. شواهد محدود یا عمدتاً حکایتی برای این ادعاها وجود دارد.

چند مورد از بهبودهای رایج ذکر شده عبارتند از:

  • درمان SIBO یا رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک
  • کاهش وزن سریع
  • خلق و خوی بهبود یافته
  • کنترل بهتر گلوکز

درمان SIBO

به عنوان مثال، یکی از جنبه‌های خاص سلامتی که طرفداران رژیم غذایی گوشتخواران اغلب به آن اشاره می‌کنند، بهبود سلامت روده است. یک بیماری رایج به نام SIBO اغلب در بحث در مورد اینکه چگونه رژیم غذایی گوشتخواران ممکن است بر سلامت میکروبیوم روده تأثیر بگذارد مطرح می‌شود. طرفداران این رژیم پیشنهاد می‌کنند که SIBO یا رشد بیش از حد باکتری روده کوچک که زمانی رخ می‌دهد که تعداد زیادی از باکتری‌ها در روده کوچک ساکن شوند و باعث نفخ، یبوست، اسهال و سایر مشکلات گوارشی شوند، که می‌توان با حرکت به سمت یک رژیم غذایی بدون کربوهیدرات آن را درمان کرد.

SIBO اغلب با استفاده از آنتی بیوتیک های وسیع الطیف درمان می‌شود، اما طرفداران رژیم غذایی گوشتخواران می گویند که اینکار غیرضروری است و در واقع، در حالی که آنتی بیوتیک ها ممکن است علائم را برای مدتی از بین ببرند، این بیماری اغلب در عرض سه تا نه ماه عود می‌کند.

در مقابل، مطالعه کوچک دیگری که در سال 2014 منتشر شد، نشان داد که تنها در پنج روز، شرکت‌کنندگانی که به رژیم غذایی گوشتخواران بدون کربوهیدرات روی آوردند، تغییرات مضر قابل‌توجهی را در میکروبیوم روده، از جمله افزایش چشمگیری در سویه‌های باکتری در روده که باعث التهاب می‌شود و با بیماری کرون و کولیت اولسراتیو مرتبط است را تجربه کردند.

متخصصان تغذیه همچنین خاطرنشان می‌کنند که برای برخی از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر یا بیماری التهابی روده، علائمی مانند نفخ نیز ممکن است کاهش یابد، زیرا شما FODMAP بسیار کمتری مصرف خواهید کرد. FODMAP نوعی کربوهیدرات است که می‌تواند باعث ناراحتی دستگاه گوارش در برخی افراد شود.

کاهش وزن سریع

رژیم غذایی تمام گوشت ممکن است منجر به کاهش وزن شود زیرا سرشار از چربی است. غذاهای پرچرب باعث سیری بیشتری می‌شوند، به این معنی که شما برای مدت طولانی‌تری احساس سیری خواهید کرد. احساس سیری ناشی از مصرف این مواد غذایی می‌تواند به کاهش کالری دریافتی شما کمک کند، زیرا احساس گرسنگی نمی‌کنید و احتمالاً منجر به کاهش وزن می‌شود.

کاهش وزن
کاهش وزن

خلق و خوی بهبود یافته

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف بیش از حد قند می‌تواند شیمی مغز را تغییر دهد که می‌تواند به ایجاد افسردگی کمک کند. کاهش مصرف قند و کربوهیدرات‌های فرآوری شده ممکن است خلق و خو را بهبود بخشد، همانطور که در برخی از مطالعات با رژیم کتو مشاهده شده است. می‌توان ادعا کرد که رژیم گوشتخواران به عنوان یک شکل افراطی از کتو، ممکن است مزایای تقویت خلق و خو را نیز به همراه داشته باشد.

کنترل بهتر گلوکز

کاهش مصرف کربوهیدرات ممکن است به کنترل گلوکز خون نیز کمک کند که ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. برخی مطالعات همچنین اشاره کرده‌اند که رژیم کتو می‌تواند التهاب مغز و بدن را کاهش دهد که ممکن است به دیابت و سایر بیماری‌های مزمن نیز کمک کند.

نتایج یک نظرسنجی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی از افرادی که حداقل شش ماه از رژیم گوشتخواری پیروی کرده بودند، در دسامبر 2021 منتشر شد. این نظرسنجی نشان داد که شرکت‌کنندگان مبتلا به دیابت بهبود علائم دیابت و مقاومت به انسولین را گزارش کردند، به طوری که 74 درصد گفتند که این وضعیت «رفع شده است و 24٪ گفتند که بهبود یافته‌اند. نویسندگان خاطرنشان کردند که همه افراد مبتلا به دیابت، داروهای غیر تزریقی انسولین را قطع کردند، 84٪ داروهای خوراکی را قطع کردند و 92٪ از شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 انسولین را قطع کردند.

در حالی که چنین نتایجی ممکن است بسیار مثبت به نظر برسند، باید به خاطر داشت که نظرسنجی‌هایی مانند این مورد، بر گزارش خود تکیه دارند و استاندارد طلایی برای مطالعات علمی در نظر گرفته نمی‌شوند. این رژیم غذایی مصرف غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، عدس، آجیل و دانه‌ها را کم می‌کند و در عین حال مزایایی مبنی بر بهبود خستگی، هضم و بیماری‌های خودایمنی را ایجاد می‌کند. این ادعاها مبتنی بر علم نیست، بلکه بیشتر بر اساس گزارش‌های حکایتی است.

خطرات سلامتی

ادعاهای مزایای سلامتی یک چیز است، اما خطرات سلامتی ناشی از این شیوه غذا خوردن چیز دیگری است و اکثر متخصصان تغذیه به شدت از پذیرش رژیم غذایی گوشتخواران جلوگیری می‌کنند.

متخصصان تغذیه چندین خطر مرتبط با این رژیم غذایی را برای سلامتی ذکر می‌کند که عبارتند از:

  • سرطان
  • سطح کلسترول بالا
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی
  • بیماری مزمن کلیه
  • یبوست
  • سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی
  • تاثیرات روانی
  • زیاد شدن وزن

سرطان

مدت‌هاست ثابت شده است که رژیم‌های غذایی گیاهی ممکن است به جلوگیری از سرطان کمک کند. شواهد قوی از چندین مطالعه فراتحلیلی هست که نشان می‌دهد رژیم غذایی گیاهی می‌تواند خطر ابتلا به چندین نوع سرطان و همچنین بیماری‌های دیگر از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را تا حد زیادی کاهش دهد.

به طور مشابه، به خوبی شناخته شده است که رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و فرآوری شده می‌تواند خطر ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ را افزایش دهد. همچنین مشخص است که رژیم غذایی غنی از چربی اشباع شده می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد.

کلسترول بالا

رژیم گوشتخواران قطعاً یک رژیم غذایی مد روز است. اگرچه ممکن است مزایایی داشته باشد، اما مهم است که بدانیم هرگز نمی‌توان آن را یک رژیم غذایی سالم در نظر گرفت. همانطور که توسط انجمن قلب بیان شده است، چربی‌های اشباع شده باید با چربی‌های غیراشباع جایگزین شوند تا بیماری قلبی که یکی از دلایل اصلی مرگ و میر است، کاهش یابد. یک رژیم غذایی متشکل از همه گروه‌های غذایی همیشه راه بهتری برای سلامتی است.

افزایش سطح کلسترول می‌تواند منجر به تصلب شرایین، حمله قلبی و سکته مغزی شود و به همین دلیل، اگر سابقه شخصی یا خانوادگی بیماری‌های قلبی عروقی و چربی خون دارید، رژیم گوشتخوار برای شما مناسب نیست.

بیماری کبد چرب غیر الکلی

یکی دیگر از نگرانی‌های بالقوه در مورد رژیم غذایی گوشتخواران، خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی است که به دلیل تجمع چربی‌های اشباع شده ایجاد می‌شود. این بیماری همیشه با تغییر رژیم غذایی قابل برگشت نیست. هنگامی که تجمع چربی اشباع شده را داریم، می‌تواند باعث التهاب کبد شود و خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. یک مطالعه در سال 2022، نشان داد که رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، شیرینی‌ها و روغن‌های فرآوری شده خطر ابتلا به کبد چرب غیر الکلی را افزایش می‌دهند.

بیماری مزمن کلیوی

رژیم غذایی برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، حتی اگر تحت دیالیزی نباشند، انتخاب نامناسبی است. در بیماری مزمن کلیوی، به شما دستور داده می‌شود که در واقع مصرف پروتئین خود را محدود کنید.

متوسط نیاز یک فرد سالم به پروتئین 40 تا 65 گرم در روز است. هنگامی که شما مبتلا به CKD هستید، کلیه‌های شما دیگر توانایی حذف مواد زائد پروتئین را ندارند که سپس در خون انباشته می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد مجموعه‌ای از علائم ناخوشایند از جمله تهوع و استفراغ، کاهش اشتها و ضعف شود.

یبوست

از آنجایی که رژیم گوشتخوار فاقد تمام مواد گیاهی است، تقریباً هیچ فیبری ندارد. به دلیل کمبود فیبر، اکثر افراد در نهایت دچار یبوست می‌شوند.

یبوست
یبوست

سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی

همچنین خطر سوءتغذیه افزایش می‌یابد، زیرا دیگر رژیم غذایی متعادلی مصرف نمی‌کنید. به طور خاص، کمبود ویتامین C خواهید داشت که خطر ابتلا به اسکوربوت را افزایش می‌دهد. اسکوربوت بیماری که در قرن هجدهم در بین ملوانان رایج بود و باعث تورم و خونریزی لثه‌ها، کم‌خونی، از دست دادن دندان‌ها، ضعف و دیر بهبود یافتن زخم‌ها می‌شود. اسکوربوت می‌تواند کشنده باشد.

تاثیرات روانی

علاوه بر تمام مسائل پزشکی و تغذیه‌ای که ممکن است در رژیم غذایی گوشتخواران با آن مواجه شوید، جنبه روانی پیروی از یک رژیم غذایی محدود نیز وجود دارد که باید قبل از اتخاذ این رویکرد در تغذیه آن را در نظر بگیرید.

پیروی از هر گونه رژیم غذایی محدود کننده اغلب می‌تواند منجر به تنهایی و انزوای اجتماعی شود. این می‌تواند بی اعتمادی نسبت به خود ایجاد کند و ارتباط شما با بدن و غذا را قطع کند. همه این‌ها می‌تواند کیفیت زندگی شما را به طور منفی تحت تأثیر قرار دهد، به خصوص اگر درازمدت باشد.

به این ترتیب، اگر سابقه اختلالات خوردن دارید، بهتر است از این رژیم اجتناب کنید.

افزایش وزن مجدد

در نهایت، اگر رژیم گوشتخواری را در تلاش برای کاهش وزن انجام می‌دهید، توجه داشته باشید که افزایش مجدد وزن می‌تواند مشکلی باشد که به ناچار از این رژیم محدود خسته شده و شروع به اضافه کردن غذاهای دیگر کنید. با چنین رژیم غذایی محدودی، شما مستعد افزایش وزن مجدد شوید.

منوی نمونه

برای افرادی که می‌خواهند رژیم گوشتخواران را امتحان کنند، در اینجا یک منوی نمونه 5 روزه وجود دارد:

روز 1

صبحانه: تخم مرغ آب پز و بیکن

ناهار: سینه مرغ یا املت پارمزان

شام: یک نان همبرگر با گوشت بوقلمون و خامه‌ترش

میان وعده: گوشت گاو یا ساردین

روز 2

صبحانه: تخم مرغ نیم پز با کره

ناهار: همبرگر بره با پنیر

شام: کالباس، تخم مرغ و پنیر

میان وعده: میگو یا تکه‌های بیکن کبابی با پارمزان

روز 3

صبحانه: یک املت مرغ

ناهار: تکه‌ای چرب از استیک دنده‌ای یا تخم مرغ همزده

شام: ماهی با خامه‌ترش یا جگر گاو

میان وعده: مقدار کمی پنیر چدار سفت یا آبگوشت

روز 4

صبحانه: ماهی آزاد دودی یا تخم مرغ آب پز له شده

ناهار: تکه‌های گوشت با عسل یا یک لیوان کوچک خامه غلیظ

شام: کوفته گاو یا املت پنیر

تنقلات: بوقلمون تند یا مغز استخوان

روز 5

صبحانه: سوسیس بوقلمون با تخم مرغ

ناهار: خرچنگ پخته شده با گوشت یا صدف

شام: فیله یا جگر مرغ

میان وعده: بال مرغ یا آب استخوان

کلام آخر

به خاطر داشته باشید که وقتی نوبت به سلامت شما می‌رسد، رژیم غذایی تنها یک تکه از پازل است. ژنتیک، سن و جنسیت نقش مهمی در واکنش بدن شما به برخی مواد غذایی یا رژیم‌های غذایی دارند و این چیزی نیست که ما بتوانیم آن را تغییر دهیم.

همچنین متخصصان تغذیه هشدار می‌دهند که هنگام مقایسه خود با افراد دیگر مراقب باشید. بدن انسان فوق العاده پیچیده است. هیچ غذای بد وجود ندارد، فقط رژیم غذایی بد وجود دارد. اصلاح رفتار و سبک زندگی همچنان بهترین تأمین کننده سلامت و شادی شماست. در پایان روز، بدن خود را بر اساس نیازها و ترجیحات فردی خود تغذیه کنید.

توصیه می‌شود که اگر به فکر شروع یک رژیم غذایی خاص هستید، لطفاً با متخصص تغذیه خود تماس بگیرید تا به شما کمک و راهنمایی کند.

اگر به دنبال یک روش تغذیه سالم هستید، خاطرنشان می‌شود که تحقیقات بسیار بیشتری وجود دارد که رژیم غذایی مبتنی بر گیاه یا رژیم مدیترانه‌ای را در مقابل هر رژیم غذایی مد روز دیگر ترویج می‌کند. رژیم گوشتخواران فقط یک رژیم غذایی مد روز است که در طول زمان پایدار نیست و می‌تواند منجر به چندین بیماری مزمن مانند کلسترول بالا و بیماری قلبی شود.

رژیم غذایی گوشتخواران ممکن است محبوب باشد، اما یک رژیم غذایی بسیار محدود و بدون هیچ گونه مزایای علمی است. ممکن است نتایج سریعی مانند کاهش وزن داشته باشد، اما بسیاری از مردم احتمالاً در درازمدت به سختی به آن پایبند خواهند بود.

منابع مقاله

https://www.medicalnewstoday.com/articles/carnivore-diet#summary

https://health.usnews.com/wellness/food/articles/carnivore-diet-reviews-everything-you-need-to-know

مطالب مرتبط