Skip to content

رژیم گوشتخواری چیست؟ در رژیم گوشتخواری چه مواد غذایی مصرف می‌شود؟

رژیم گوشتخواری

انتخاب استیک برای صبحانه، چلو گوشت برای ناهار و کباب دنده برای شام!

آیا پیروی از رژیم غذایی حاوی محصولات حیوانی به‌ویژه گوشت، یک روش درمانی است یا صرفاً یک رژیم محدودکننده و سخت ناشی از اختلال خوردن است؟

 

در رژیم گوشت‌خواری چه مواد غذایی خورده می‌شود

در این رژیم غذایی تمرکز اصلی بر محصولات حیوانی به‌ویژه گوشت گاو است. سایر گوشت‌هایی که مصرف می‌شود شامل بره، گوشت خوک، مرغ، بوقلمون، گوشت ارگان‌ها (کبد، قلب، مغز، سیرابی و…) و ماهی است.

و اگر شخص تمایل داشته باشد ممکن است تخم‌مرغ و لبنیات کم کربوهیدرات مانند کره و پنیرهای سفت نیز استفاده کند.

نوشیدنی‌هایی که در این رژیم غذایی استفاده می‌شود شامل آب، آب قلم، قهوه و چای است.

نمک، فلفل و چاشنی‌هایی که کربوهیدرات ندارند نیز در این رژیم مجاز است.

در شدیدترین شکل این رژیم فقط گوشت و آب مصرف می‌شود.

رژیم غذایی گوشتخواری را رژیم صفر کربوهیدرات یا رژیم‌های غذایی با منبع حیوانی (Asf) نیز می‌نامند.

 

در رژیم گوشتخواری خوردن چه مواد غذایی ممنوع است؟

در این رژیم غذایی هر چیزی که در گروه گوشت‌ها قرار ندارد، مصرف نمی‌شود؛ مانند ادویه، سس‌ها، الکل و…

گوشت‌های فراوری‌شده به دلیل آنکه حاوی ادویه و مواد افزودنی هستند در این رژیم غذایی حداقل استفاده را دارند.

 

چه کسانی و چرا از رژیم گوشتخواری استفاده می‌کنند

رژیم گوشتخواری
رژیم گوشتخواری

طرفداران رژیم گوشت‌خوار معتقدند که انسان‌ها با تکیه زیاد به محصولات حیوانی تکامل‌یافته‌اند و غذای اصلی انسان‌های اولیه گوشت بوده است، اما در شرایط بد مانند قحطی روی به میوه و سبزی‌ها آورده‌اند. این‌ها معتقدند سیستم گوارش ما مانند سیستم گوارش حیوانات گوشت‌خوار است طول روده کوچک، نه مانند حیوانات گیاهخوار (دستگاه گوارش طولانی و پیچیده برای هضم مواد غذایی گیاهی).

اکثر افرادی که رژیم گوشتخواری را امتحان می‌کنند، ابتدا رژیم کتوژنیک را امتحان کرده‌اند، اما از نتایج ناراضی بودند و نتایج بهتر یا چشمگیرتری را می‌خواستند و این امر باعث می‌شود که رژیم گوشتخواری را انتخاب کنند.

برخی افرادی ادعا می‌کنند مقدار کم کربوهیدرات در رژیم‌های کتوژنیک تحریک‌کننده اشتهای آن‌ها بوده و رسیدن به وزن ایدئال را سخت می‌کند، بنابراین رژیم گوشتخواری بدون هیچ کربوهیدراتی به کاهش وزن بیشتر کمک کرده است.

 

سایر نتایجی که رژیم گیرندگان گوشتخوار بیان کرده‌اند شامل موارد زیر است:

  • بهبود مشکلات بینایی
  • بهبود خواب
  • خلق‌وخوی پایدار
  • رفع افسردگی
  • بهبود میگرن
  • بهبود سیستم خود ایمنی بدن

اما این‌ها فقط گزارش افراد رژیم گیرنده در صفحات اجتماعی و برخی وب‌سایت‌ها است و تحقیقات علمی دقیق برای اثبات یا رد چنین تأثیراتی وجود ندارد.

بااین‌وجود روشن است که موفقیت برای همه افراد در رژیم غذایی گوشتخواری تضمین نمی‌شود. بعضی افراد از افزایش سریع و نگران‌کننده وزن، نفخ، مشکل هضم غذا، افزایش بوی بدن، افزایش آکنه، افزایش رسوب روی دندان‌ها و موارد دیگر را گزارش کرده‌اند.

عوارض رژیم گوشتخواری

به دلیل محدودیت زیاد و حذف اکثر گروه‌های مواد غذایی، نقاط ضعف متعددی در این رژیم غذایی وجود دارد. ازجمله موارد زیر:

  • کمبود برخی مواد مغذی که توسط منابع گیاهی تأمین می‌شود؛ مانند ویتامین‌ها، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها.
  • با توجه به مصرف چربی و گوشت‌های چرب، این رژیم سرشار ازنظر چربی‌های اشباع و کلسترول است.
  • برخی گوشت‌های فراوری‌شده حاوی مقادیر زیاد سدیم هستند، مصرف بیش‌ازحد چنین فراورده‌های گوشتی موجب افزایش میزان سدیم خون و به دنبال آن افزایش خطر فشارخون بالا و بیماری‌های کلیوی می‌گردد.
  • تغییر منفی در میکروبیوم روده و برهم ریختن تعادل باکتریایی روده
  • خستگی غیرمعمول پس از شش ماه پیروی از این رژیم
  • خطرساز برای برخی بیماران کلیوی که باید میزان پروتئین مصرفی خود را محدود کنند
  • خطرساز برای کودکان و زنان باردار

بسیاری از کارشناسان و پزشکانی که درزمینهٔ رژیم‌های کم کربوهیدرات متخصص هستند، معتقدند چون مطالعه و تحقیقات طولانی‌مدت در مورد رژیم گوشتخواری وجود ندارد، نظری برای پیروی کردن یا رد کردن این رژیم ندهند و پیروی از این رژیم در طولانی‌مدت به‌خصوص بیش از یک سال را توصیه نمی‌کنند.

بسیاری از کارشناسان تغذیه که رژیم کم کربوهیدرات را تجویز نمی‌کنند، رژیم گوشتخواری را یک رژیم افراطی می‌دانند و به‌هیچ‌وجه آن را توصیه نمی‌کنند.

مراکز درمانی رژیم صفر کربوهیدرات

درحالی‌که تعداد فزاینده‌ای از پزشکان رژیم کتوژنیک کم کربوهیدرات را برای معالجه انواع بیماری‌ها توصیه می‌کنند، تنها یک کلینیک پزشکی در جهان، رژیم صفر کربوهیدرات را برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها استفاده می‌کند. کلینیک Paleomedicina در مجارستان.

این تیم به سرپرستی دکتر Zsófia Clemens و دکتر Csaba Tóth، از رژیم غذایی کتوژنیک سرخپوشان (paleo-ketogenic diet ) برای درمان طیف گسترده‌ای از شرایط خود ایمنی، دیابت نوع 1 و 2، سلامت روان و حتی سرطان استفاده می‌کنند.

رژیم غذایی که در این کلینیک تجویز می‌شود معمولاً دارای نسبت دو بخش چربی حیوانی به یک بخش پروتئین حیوانی است. منابع پروتئین گوشت قرمز چرب و گوشت ارگان و ترجیحاً از حیوانات مرتع هستند. استفاده از نیترات یا مواد افزودنی در گوشت مجاز نیست. مقدار بسیار کمی از سبزیجات برگدار نیز استفاده می‌شود.

در این رژیم غذایی اجازه مصرف پنیر، کره، شیر یا سایر محصولات لبنی، یا هر نوع میوه، شکر، غلات، نشاسته یا کربوهیدرات‌های فرآوری شده به بیماران داده نمی‌شود.

یافته‌های این تیم تحقیقاتی در برخی مقالات و سخنرانی‌ها منتشرشده است اما هنوز توسط سایت‌های تحقیقاتی دیگر تکثیر نشده و یا در آزمایش‌های تجربی موردمطالعه قرار نگرفته است.

سخن آخر

پیروی از رژیم‌های محدودکننده مانند رژیم گوشت‌خواری در کوتاه‌مدت معمولاً به کسی آسیبی وارد نمی‌کند، اما ممکن است در طولانی‌مدت برخی از مشکلات را برای بعضی افراد ایجاد کند، بنابراین مهم است که هر فردی که تمایل به پیروی از این رژیم دارد، مدتی را به‌صورت آزمایشی در نظر بگیرد و به پاسخ‌های بدن خود توجه کند. اگر طی هفته‌ها یا چند ماه بهبودی در وضعیت سلامتی حاصل نشود، به‌احتمال‌زیاد این رژیم کمکی نخواهد کرد و باید آن را کنار بگذارد.

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »