Skip to content

ارتباط رژیم غذایی و خطر ابتلا به سرطان

رژیم غذایی و سرطان

آیا غذا می‌تواند بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر بگذارد؟

عوامل زیادی می‌توانند در ایجاد بیماری‌های مزمن از جمله انواع خاصی از سرطان نقش داشته باشند. ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان پیچیده است. با این حال، برخی از الگوهای غذایی و انتخاب‌های غذایی با افزایش خطر ابتلا به سرطان ارتباط دارند. این مقاله توضیح می‌دهد که چگونه رژیم غذایی ممکن است بر خطر سرطان تأثیر بگذارد.

محققان پیش بینی کرده‌اند که سرطان به علت اصلی مرگ در تمام کشورهای جهان تا پایان این قرن تبدیل می‌شود و به همین دلیل پیشگیری از سرطان به اولویت اصلی در حوزه مراقبت‌های بهداشتی تبدیل شده است.

اگرچه عوامل زیادی می‌توانند بر خطر ابتلا به سرطان در افراد تأثیر بگذارند، تحقیقات نشان می‌دهد که عوامل محیطی از جمله انتخاب‌های غذایی، می‌تواند بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر بگذارد.

در اوایل دهه 1960، محققان دریافتند که میزان سرطان بین کشورها متفاوت است و مشخص کردند که ارتباطی بین رژیم غذایی و سرطان وجود دارد.

آن‌ها همچنین دریافتند که نرخ ابتلا به سرطان در افرادی که از کشورهای با خطر ابتلا به سرطان پایین به کشورهای با خطر ابتلا به سرطان بالاتر مهاجرت کرده‌اند افزایش یافته است. این نشان می‌دهد که رژیم غذایی و سبک زندگی به شدت بر رشد سرطان تأثیر گذاشته است.

از آن زمان، محققان غذاها و الگوهای غذایی خاصی را که ممکن است خطر ابتلا به سرطان‌های خاص را افزایش دهند، محدود کرده‌اند.

این مقاله در درجه اول بر روی غذا تمرکز خواهد کرد، اما مهم است که به یاد داشته باشید که مصرف الکل نیز یک رژیم غذایی عامل خطر برای توسعه سرطان شناخته شده است.

رژیم غذایی و سرطان

غذاها و رژیم‌های غذایی که با خطر سرطان در ارتباط اند :

تحقیقات در مورد رژیم غذایی و خطر سرطان در حال انجام است و محققان هنوز چیزهای زیادی در مورد چگونگی و چرایی تأثیر انتخاب مواد غذایی بر خطر سرطان دارند.

گوشت قرمز و فرآوری شده

دانشمندان می‌دانند که ارتباط قوی بین مصرف گوشت فرآوری شده و انواع خاصی از سرطان وجود دارد.

در سال 2015 آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC)، بخشی از سازمان بهداشت جهانی (WHO)، گوشت فرآوری شده را به عنوان سرطان زا و گوشت قرمز فرآوری نشده را به عنوان “احتمالاً” سرطان زا طبقه بندی کرد.

یک بررسی در سال 2018 دریافت که افزایش مصرف گوشت فرآوری شده تا حدود 60 گرم در روز و گوشت قرمز تا 150 گرم در روز خطر سرطان روده بزرگ را حدود 20 درصد افزایش می‌دهد.

رژیم‌های غذایی سرشار از گوشت‌های فرآوری شده و قرمز نیز با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های دیگر از جمله سرطان معده و سرطان پستان ارتباط دارد. ترکیبات ایجاد شده در فرآیندهای پخت و پز در دمای بالا و سیگار کشیدن می‌تواند باعث آسیب سلولی شود که می‌تواند منجر به افزایش سلول‌های سرطانی شود. آهن موجود در گوشت‌های قرمز و فرآوری شده نیز ممکن است اثر سمی روی سلول‌ها داشته باشد.

غذاهای فوق فرآوری شده

غذاهای فوق فرآوری شده اغلب حاوی مواد تشکیل دهنده‌ای، مانند ایزوله‌های پروتئین، روغن‌های هیدروژنه، شربت ذرت با فروکتوز بالا، تقویت کننده‌های طعم، شیرین کننده‌های مصنوعی و غلیظ کننده‌ها است که از پردازش صنعتی حاصل می‌شود.

نمونه‌هایی از غذاها و نوشیدنی‌های فوق فرآوری شده عبارت‌اند از:

میان وعده‌های شیرین و خوش طعم فوق العاده فرآوری شده، نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های انرژی زا، غلات صبحانه، محصولات گوشتی بازسازی شده، پیتزاهای یخ زده، آب نبات و غیره.

به گفته کارشناسان بهداشت، رژیم‌های غذایی سرشار از غذاهای فوق فرآوری شده، از جمله رژیم‌های غذایی غربی، خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

یک مطالعه در سال 2018 که شامل داده‌های تقریباً 105000 نفر بود، نشان داد که افزایش نسبت رژیم غذایی غذاهای فوق‌فرآوری شده به میزان 10 درصد با افزایش قابل توجه 12 درصدی خطر ابتلا به سرطان کلی و 11 درصد افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارد.

غذاهای فوق فرآوری شده سرشار از چربی اشباع شده، شکر اضافه شده و نمک هستند اما از نظر مواد مغذی محافظتی مانند فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی کم هستند. غذاهای فوق فرآوری شده نیز حاوی ترکیباتی بالقوه و سرطان زا، مانندآمین های هتروسیکلیک وهیدروکربن های آروماتیک چند حلقه است که در طی فرآوری تشکیل می‌شوند.

افزودنی‌های مواد غذایی و آلوده شدن به مواد شیمیایی در بسته بندی مواد غذایی نیز ممکن است به افزایش خطر سرطان‌های مرتبط با مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده کمک کند.

علاوه بر سرطان، مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده نیز به بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگر، از جمله دیابت نوع 2 و بیماری قلبی و افزایش خطر مرگ به هر دلیلی ارتباط دارد. تلاش برای محدود کردن مصرف محصولات فوق فرآوری شده تا حد امکان برای کاهش خطر ابتلا به این شرایط مهم است.

غذاهای پر نمک

رژیم غذایی سرشار از نمک افزوده ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها، به ویژه سرطان معده را افزایش دهد.

دانشمندان گفته‌اند که مصرف زیاد نمک ممکن است خطر عفونت ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری را افزایش دهد. عفونت‌های هلیکوباکتر پیلوری به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد.

رژیم‌های غذایی سرشار از نمک افزوده با افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان معده وسرطان مری ارتباط دارد.

نوشیدنی‌های داغ

نوشیدن نوشیدنی‌های داغ ممکن است خطر سرطان مری را افزایش دهد. نوشیدنی‌هایی با دمای بیش از 149 درجه فارنهایت یا 65 درجه سانتیگراد را به عنوان احتمالاً سرطان زا برای انسان طبقه بندی کرده است.

یک بررسی در سال 2015 از 39 مطالعه نشان داد که نوشیدن نوشیدنی‌های گرم با افزایش قابل توجه خطر ابتلا به سرطان مری، به ویژه در جمعیت‌های آمریکای جنوبی و آسیایی ارتباط دارد.

این مطالعه نشان داد افرادی که معمولاً نوشیدنی‌های بسیار گرم یا گرم می‌نوشیدند تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی که معمولاً نوشیدنی‌های گرم یا سرد مصرف می‌کردند در معرض ابتلا به سرطان مری بودند.

آسیب‌های مکرر ناشی از دما به سلول‌های مری ممکن است منجر به ایجاد ضایعات پیش سرطانی و سرطانی شود.

نوشیدنی های داغ

رژیم غذایی و سرطان _ سایر عوامل خطر

چندین عامل رژیم غذایی دیگر را شناسایی کردند که ممکن است منجر به پیشرفت سرطان شود. به عنوان مثال، پیروی از یک رژیم غذایی با بار گلیسمی بالا ممکن است خطر ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش دهد.

رژیم‌های غذایی با بار گلیسمی بالا بر قند خون تأثیر منفی می‌گذارند و ممکن است منجر به افزایش مزمن سطوح انسولین و مقاومت به انسولین شود. این ممکن است بر سطح هورمون تأثیر منفی بگذارد و منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان آندومتر شود.

رژیم‌های غذایی با بار گلیسمی بالا معمولاً سرشار از قندهای افزوده شده و کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید و برنج سفید هستند.

آفلاتوکسین ترکیبی است که توسط یک قارچ تولید می‌شود که در مواد غذایی مانند آجیل، غلات و میوه‌های خشک که در شرایط گرم و مرطوب نگهداری می‌شوند رشد می‌کند آژانس بین المللی تحقیقات سرطان. آفلاتوکسین را سرطان زا می‌داند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفلاتوکسین ها با افزایش خطر ابتلا به سرطان کیسه صفرا و سرطان کبد ارتباط دارد.

دانشمندان قرار گرفتن در معرض آفلاتوکسین را یک عامل خطر مهم برای سرطان کبد در کشورهای کم درآمد، به ویژه در افرادی که دارای عفونت فعال هپاتیت هستند، می‌دانند که آفلاتوکسین بر کبد تأثیر می‌گذارد.

کاهش خطر بیماری مزمن از طریق رژیم غذایی

قبل از بحث در مورد اینکه کدام غذاها و الگوهای غذایی ممکن است از ابتلا به سرطان محافظت کنند، درک این موضوع بسیار مهم است. دانشمندان عوامل خطر قابل توجه سرطان، مانند سیگار کشیدن یا نوشیدن بیش از حد الکل را در نظر می‌گیرند، ممکن است اثرات محافظتی بالقوه رژیم غذایی را خنثی کند.

اجتناب از استعمال دخانیات، کاهش مصرف الکل، مدیریت وزن بدن و فعال بودن، برای کاهش خطر ابتلا به سرطان بسیار مهم هستند.

محققان کشف کرده‌اند که همانطور که برخی از الگوهای غذایی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند، انتخاب‌های غذایی نیز می‌توانند اثر محافظتی در برابر سرطان داشته باشند.

به عنوان مثال رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد التهابی است و گوشت قرمز و فرآوری شده و غذاهای فوق فرآوری شده کمی دارد، در برابر سرطان و مرگ ناشی از سرطان اثر حفاظتی کلی دارد.

مطالعات نشان داده‌اند رژیم‌های غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و سایر غذاهای گیاهی غنی از فیبر، از توسعه سرطان محافظت می‌کنند. این به این دلیل است که این غذاها حاوی ترکیباتی هستند که به محافظت در برابر آسیب سلولی کمک می‌کنند.

مصرف یک رژیم غذایی متنوع که مقادیر مطلوبی از فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و سودمند و ترکیبات گیاهی دارد برای سلامت کلی و کاهش خطر سرطان ضروری است.

علاوه بر مصرف رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی، کاهش مصرف گوشت‌های فرآوری شده و قرمز، غذاهای فوق فرآوری شده و قندها و نمک افزوده ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های خاص و بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگر کمک کند.

کلام آخر

اگرچه عوامل زیادی از جمله عواملی که فرد نمی‌تواند آنها را کنترل کند، می‌توانند بر خطر ابتلا به سرطان در فرد تأثیر بگذارند، تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی و سرطان با هم ارتباط نزدیک دارند و مصرف برخی مواد غذایی خاص ممکن است شانس ابتلا به سرطان‌های خاص را افزایش دهند.

شواهد نشان می‌دهد که غذاهای فوق فرآوری شده، فرآورده‌های گوشتی فرآوری شده، رژیم‌های غذایی سرشار از نمک افزوده و نوشیدن نوشیدنی‌های داغ ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

اگرچه دانشمندان هنوز راه زیادی برای یادگیری در مورد چگونگی تأثیر رژیم غذایی رژیم غذایی و سرطان دارند، اما کاهش یا اجتناب از این غذاها و انطباق الگوهای غذایی احتمالاً سلامت کلی را بهبود می‌بخشد. همچنین ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های خاص در فرد کمک کند.

منبع مقاله

https://www.medicalnewstoday.com/articles/can-food-choices-influence-cancer-risk#The-bottom-line

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »