Skip to content

غذاهایی که شما را در معرض سرطان قرار می‌دهند.

غذاهای سرطان زا

غذاهای سرطان زا  :

بدون شک ذکر بیماری سرطان ترسناک است و می‌تواند شما را مضطرب کند، اما آنچه ما اغلب نادیده می‌گیریم این واقعیت است که علت اصلی سرطان ممکن است به عادت‌های روزمره غذایی ما بستگی داشته باشد.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سرطان دومین علت اصلی مرگ‌ومیر در جهان است و اگر طبق آمار در وب‌سایت WHO پیش برویم، تقریباً 6.6 میلیون نفر در سال 2018 بر اثر سرطان جان خود را از دست داده‌اند. طبق گفته‌ی کارشناسان، علت اصلی جهش سرطان، سبک زندگی روزمره و عادات غذایی ما است. از مواد غذایی بسته‌بندی‌شده گرفته تا محصولات تازه تقلبی، همه باهم عدم تعادل در بدن ایجاد می‌کنند و منجر به بیماری‌های مختلف می‌شوند. این بخش از اطلاعات درباره‌ی چند ماده غذایی است که مستقیماً شما را در معرض سرطان قرار می‌دهد و باید از آن‌ها اجتناب شود.

غذاهای سرطان زا
غذاهای سرطان زا

لیست غذاهای بالقوه سرطان‌زا شامل موارد زیر است:

آرد سفید

همه ما می‌دانیم که غلات کامل بسیار خوب هستند، اگر کسی بگوید که غلات فرآوری شده خوب هستند، آگاه باشید، آن‌ها شما را گمراه می‌کنند. شکل فرآوری شده غلات، به‌عنوان‌مثال آرد سفید تصفیه‌شده، ماهیت سرطانی دارد. در هنگام پردازش، به دلیل تولید گاز کلر، رنگ سفید آرد حاصل می‌شود. علاوه بر این، آرد سفید یک شاخص گلیسمی فوق‌العاده بالا دارد که میزان قند خون و انسولین را همراه با آن افزایش می‌دهد.

ذرت بوداده در ماکروویو

آیا می‌دانید ماکروویو که در آن ذرت بو داده تهیه می‌کنید با محصولی به نام PFOA پوشانده شده است که ثابت می‌شود دلیل اصلی سرطان لوزالمعده، کلیه، کبد و مثانه است؟

وقتی ذرت را در کیسه‌ی ماکروویو همراه با کره می‌پزید، PFOA روی ذرت‌ها را با چربی ترانس مصنوعی موجود در کره می‌پوشاند. پاپ کورن یک میان وعده سالم است، فقط وقتی آن را روی اجاق‌گاز طبخ کنید یا بپزید.

چیپس سیب‌زمینی

چیپس‌ها غنی از نمک و چربی اشباع هستند که برای بدن انسان مفید نیست. همچنین غنی از آکریل آمید، یک ماده شیمیایی سرطان‌زا هستند که در غذایی که در دمای بالا پخته می‌شود و خطر سرطان را افزایش می‌دهد، وجود دارد. این ماده شیمیایی در سیگار نیز وجود دارد که آن را خطرناک می‌کند.

نوشابه

همه ما می‌دانیم که نوشابه برای سلامتی مضر است و با مصرف بیش‌ازحد آن مضرتر می‌شود. مقدار قند اضافی موجود در آن سلول‌های سرطانی را چند برابر می‌کند و خطر سرطان را افزایش می‌دهد. همچنین فاقد ارزش غذایی است و به دلیل وجود مواد شیمیایی و رنگ‌ اضافه‌شده، شما را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد.

ترشی

درحالی‌که برخی از کارشناسان ترشی را یک فرآیند سالم می‌دانند، اما کارشناسان بهداشت نوع دیگری از سمی بودن مواد غذایی را در نظر دارند. مشخص‌شده است که‌ترشی باعث افزایش نیترات، نمک و رنگ مصنوعی در غذا می‌شود و ارتباط مستقیمی با سرطان دستگاه گوارش دارد که بر معده و روده بزرگ تأثیر می‌گذارد. اگر ترشی خیلی دوست دارید، پیشنهاد می‌شود برای ایمنی، آن‌ها را در خانه تهیه کنید.

ماهی قزل‌آلا پرورشی از غذاهای سرطان زا

اگر ماهی قزل‌آلا پرورشی مصرف می‌کنید و فکر می‌کنید غذای سالم می‌خورید، باید بدانید که یک مطالعه اخیر ثابت کرده است که ماهی قزل‌آلا پرورشی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. ماهی سالمون پرورشی به مواد شیمیایی سرطان‌زا آلوده است که شما را در معرض سرطان قرار می‌دهد. پیشنهاد می‌شود ماهی پرورشی بیش از یک‌بار در ماه مصرف نشود.

الکل

وقتی بدن الکل را متابولیزه می‌کند، استالدئید تولید می‌کند، یک ترکیب شیمیایی که ممکن است به DNA آسیب برساند و ممکن است منجر به سرطان شود.

تحقیقات نشان داده است که هرچه الکل بیشتری بنوشید، خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مانند سر و گردن، مری، کبد، سرطان پستان  و روده  بزرگ بیشتر می‌شود.

الکل درواقع نوعی قند است؛ بنابراین در لیست غذاهایی قرار دارد که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. علاوه بر این، می‌تواند یک کمک غیرمستقیم برای ابتلا به سرطان باشد؛ زیرا کالری حاصل از الکل به افزایش وزن کمک می‌کند. نوشیدنی‌های الکلی، کالری اضافی زیادی تولید می‌کنند که هیچ فواید تغذیه‌ای ندارد؛ بنابراین یکی از چیزهایی است که باید مصرف آن را محدود کنیم.

گوشت فرآوری شده

طبق سازمان جهانی بهداشت (WHO)، شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد گوشت فرآوری شده باعث سرطان می‌شود. این ماده به‌عنوان سرطان‌زای گروه 1 طبقه‌بندی می‌شود و به‌طور خاص به سرطان روده بزرگ و معده مرتبط است.

نمونه‌هایی از گوشت‌های فرآوری شده که دارای خاصیت سرطان‌زایی هستند عبارت‌اند از:

  • هات‌داگ
  • ژامبون
  • سوسیس
  • گوشت گاو کنسروی
  • گوشت گوساله تند

گزینه‌های جایگزین

  • ماهی سفید
  • گوشت سفید مانند مرغ
  • بوقلمون، یا جایگزین‌های گوشت مانند توفو

گوشت قرمز

گوشت قرمز برای ما از گوشت فرآوری شده بهتر است. به‌عنوان‌مثال می‌توان به گوشت گاو، گوساله، گوشت خوک، گوسفند، گوسفند، اسب و بز اشاره کرد.

گوشت قرمز در گروه 2 طبقه‌بندی می‌شود و احتمالاً برای انسان سرطان‌زا است. قوی‌ترین ارتباط سرطانی، بین خوردن گوشت قرمز و سرطان روده بزرگ است. بااین‌حال، همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد به سرطان لوزالمعده و به پروستات هم ارتباط دارد.

شورای سرطان توصیه می‌کند که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، نباید بیش از 100-65 گرم گوشت قرمز پخته‌شده در هفته بخورید.

گزینه‌های جایگزین: گوشت قرمز را با لوبیا، گوشت سفید یا ماهی عوض کنید.

گوشت قرمز از غذاهای سرطان زا
گوشت قرمز از غذاهای سرطان زا

کباب کردن و گوشت سوخته

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که گوشت سوخته ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. موادی به نام آمین‌های هتروسیکلیک در غذاهایی تشکیل می‌شوند که در دمای بالا پخته‌شده و سیاه شده و سوختگی دارند. در مطالعات حیوانی، ثابت شده است که آمین‌های هتروسیکلیک باعث سرطان می‌شوند. بااین‌حال، شواهد در مطالعات انسانی روشن نیست.

قند از غذاهای سرطان زا 

قند در ایجاد و پیشرفت انواع خاصی از سرطان نقش دارد. در اوایل قرن بیستم، یک بیوشیمی دان آلمانی به نام اتو واربورگ مشاهده کرد که سلول‌های سرطانی اغلب به قند متکی هستند تا بتوانند رشد کنند. این فرآیند که اثر واربورگ نامیده می‌شود، حاکی از آن است که بدن قند و کربوهیدرات‌هایی را که به شکر تبدیل می‌شوند، می‌توانند سلول‌های سرطانی را گرسنه کنند.

شاخص گلیسمی یک ماده غذایی است که با توجه به میزان غذا در هنگام هضم، باعث افزایش سطح قند در خون می‌شود. به همین دلیل، هر غذایی که دارای شاخص گلیسمی بسیار بالایی باشد می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد و باید در حد متوسط مصرف شود.

غذاهای قندی مانند نوشابه و آب‌نبات دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند.

برخی از متخصصان می‌گویند اگر نگران سرطان هستید، باید کلاً شکر تصفیه‌شده را از رژیم خود حذف کنید؛ زیرا در بسیاری از انواع سلول‌های سرطانی، قند منجر به افزایش سلول‌های سرطانی می‌شود. در برخی از آزمایش‌های تشخیصی سرطان از گلوکز رادیواکتیو برای تعیین دقیق تومورها در اسکن PET استفاده می‌کنند، زیرا اکثر سلول‌های سرطانی چنان تمایلی به قند دارند که خود را سریع‌تر از سلول‌های غیر سرطانی نمایان می‌کنند؛ بنابراین خود را در اسکن نشان می‌دهند.

کلام آخر مقاله غذاهای سرطان زا :

درحالی‌که برخی از غذاها با افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان همراه بوده‌اند، اما اعتقاد بر این است که غذاهای دیگر به کاهش خطر ابتلا کمک می‌کنند. به خاطر داشته باشید که به‌جای استفاده از یک سری غذاهای خاص برای جلوگیری از سرطان، از همه نوع مواد غذایی استفاده شود. یافتن ترکیبی بهینه از غذاهایی که تعادل کامل مواد شیمیایی و ضد سرطانی را ایجاد می‌کنند بسیار مهم است. مصرف بیش‌ازحد هر ماده غذایی می‌تواند عواقب منفی داشته باشد. همه‌ی غذاها از مواد شیمیایی ساخته‌شده‌اند و اگر برای مدت طولانی و بیش‌ازحد از آن‌ها استفاده کنید، ممکن است دچار مشکل شوید.

منابع:

https://health.usnews.com/conditions/cancer/articles/worst-cancer-causing-foods

https://www.cancercenter.com/community/blog/2017/10/what-foods-and-drinks-are-linked-to-cancer

https://m.timesofindia.com/life-style/food-news/9-cancer-causing-foods-we-consume-regularly/amp_etphotostory/75889099.cms

https://www.aetnainternational.com/en/about-us/explore/fit-for-duty-corporate-wellness/cancer-causing-foods-cancer-fighting-foods.html

 

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »