Skip to content

مضرات نوشابه بر روی سلامت کودکان

مضرات نوشابه برای کودکان

مضرات نوشابه برای کودکان :

امروزه تقریبا همگی از مضرات نوشابه برای  سلامتی آگاه هستیم ، با این حال خیلی از خانواده مصرف آن را قطع نکرده و حتی کودکان نیز از آن استفاده می کنند. جالب است بدانید علاوه بر مضراتی که نوشابه بر روی جسم کودکان ایجاد می کند، باعث ایجاد مشکلات روحی مانند کاهش تمرکز و پرخاشگری نیز می شود. از نظر برخی والدین، ​​این ایده که نوشابه می‌تواند منجر به رفتار پرخاشگرانه در کودکان شود، ممکن است کمی دور از ذهن باشد. ولی در حقیقت  ارتباط واضحی بین رفتار پرخاشگرانه و مصرف نوشابه در کودکان وجود دارد. مصرف نوشیدنی های فرآوری شده می تواند عوارض زیاد روحی و جسمی برای کودک ایجاد کند که یکی از آنها افزایش پرخاشگری است. در این مقاله به بررسی مضرات نوشابه برای کودکان می پردازیم :

مضرات نوشابه برای کودکان

نوشابه و مشکلات سلامتی

آمریکایی ها بالاترین میزان مصرف نوشابه را در سرتاسر جهان دارند و بسیاری از افرادی که نوشابه مصرف می کنند کودکان بسیار کوچکی هستند.در طول سال ها ، تلاش زیادی برای حذف نوشابه از فروشگاه های مدارس و آموزش والدین در مورد خطرات مرتبط با نوشیدنی های شیرین صورت گرفته است. پزشکان و متخصصان تغذیه به روشنی گفته اند که نوشابه فقط کالری است و هیچ سودمندی دیگری ندارد که مصرف زیاد آن تنها باعث اضافه وزن در کودکان می شود. 

دندانپزشکان به والدین توصیه می کنند که به کودکان اجازه ندهند نوشابه بنوشند. نوشیدنی های قندی برای دندان های کودکان مفید نیستند و ممکن است باعث ایجاد حفره شوند .بیشتر نوشابه ها حاوی کافئین نیز هستند. کافئین می تواند باعث سردرد ، ناراحتی معده ، بی حسی و مشکلات خواب شود. همچنین با برخی از مشکلات رفتاری و اختلالات سیستم عصبی نیز همراه است.

مشکلات رفتاری مرتبط با مصرف نوشابه 

مصرف نوشابه نه تنها باعث ایجاد مشکلات جسمی در کودکان می شود بلکه عواقب روحی و رفتاری نیز به همراه دارد. تحقیقات نشان داده کودکانی که روزانه چهاربار یا بیشتر نوشابه می نوشند بیش از دو برابر احتمال تخریب وسایل دیگران ، درگیری و حمله فیزیکی به مردم را دارند. ارتباط بین نوشابه و پرخاشگری در کودکان بسیار روشن نیست. با توجه به اینکه نوشابه های گازدار فرآوری شده هستند ، محققان گمان می کنند که موادی مانند اسید آسپارتیک یا اسید فسفریک باعث ایجاد این مشکل می شوند. کافئین همچنین می تواند باعث مشکلات رفتاری در کودک شود .به علاوه ، مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین می تواند بر سطح گلوکز خون تأثیر بگذارد و باعث مصرف بیشتر مواد شیرین شود و در نهایت به دلیل اضافه وزن زیاد عواقب روحی برای کودکان را به همراه داشته باشد. 

10 دلیلی که کودکان را از نوشابه دور نگه دارید

  • مغذی نیست: نوشابه هیچ ارزش غذایی ندارد. نوشابه فقط کالری مصرفی را افزایش می دهد در نتیجه باعث سرکوب اشتها در کودکان می شود.
  • باعث چاقی می شود: نوشابه سرشار از قند و کالری است ، که می تواند منجر به چاقی ، دیابت و عدم تعادل قند خون شود. حتی انتخاب نوشابه رژیمی برای جلوگیری از شکر مانع از چاقی در کودکان نخواهد شد ، زیرا آسپارتام ولع مصرف قند را افزایش می دهد.
  • برای مغز مضر است: نوشابه می تواند اثرات مخربی مانند کاهش عملکرد مغز ، بدخلقی ، سردرد و آلرژی داشته باشد. کافئین موجود در نوشیدنی های گازدار می تواند وابستگی جسمی ایجاد کرده و تعادل طبیعی مواد شیمیایی مغز در حال رشد کودکان را بر هم بزند. هنگامی که کودک نوشابه می نوشد ، مواد شیمیایی مانند MSG (مونو سدیم گلوتامات) را که در اسید سیتریک نوشابه پنهان می شود ، مصرف می کند که باعث تغییر در عملکرد مغز می شود.
  • بیماری های قلبی ایجاد می کند  : یک مطالعه از دانشگاه هاروارد نشان داد که یک وعده 350 میلی لیتر سودا روزانه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا 19 درصد افزایش می دهد.
مضرات نوشابه برای کودکان
  • تخلیه کلسیم در استخوان ها : فسفر ، ماده رایج داخل نوشابه است که  می تواند کلسیم را در استخوان ها تخلیه کند. دخترانی که بیشتر نوشابه می نوشند بیشتر مستعد شکستگی استخوان هستند. پزشکان نگران تأثیر مصرف  نوشیدنی های گازدار بر روی دختران نوجوان هستند. 
  • پوسیدگی دندان: ارتباط مستقیمی بین پوسیدگی دندان و سودا وجود دارد. نه تنها قند باعث ایجاد حفره  در دندان می شود ، بلکه اسیدهای موجود در نوشابه  مینای دندان را از بین می برد. اسید تنها در مدت 20 دقیقه می تواند مینای دندان را حل کند. دندانپزشکان از دست دادن کامل مینای دندانهای جلویی در پسران و دختران نوجوان که به طور معمول نوشابه می نوشند گزارش می دهند.
  • کافئین زیاد : کافئین باعث ایجاد وابستگی جسمی می شود و تعادل طبیعی مواد شیمیایی مغز را نیز بر هم می زند. کافئین بدون تأمین مواد مغذی مورد نیاز، غده فوق کلیه را تحریک می کند. در مقادیر زیاد، کافئین می تواند منجر به فرسودگی آدرنال، به ویژه در کودکان شود. نوشابه کولاها حاوی 35 تا 38 میلی گرم کافئین در هر قوطی 350 میلی لیتری است. کولاهای رژیمی اغلب حاوی مقدار بسیار بیشتری هستند. یک قوطی پپسی حدود 56 میلی گرم کافئین دارد و سایر انواع نوشابه ها نیز در مقادیر مختلف حاوی کافئین هستند.

سایر مضرات نوشابه برای کودکان شامل :

  • نوشیدن هر روز سودا می تواند منجر به ایجاد اختلال در قند خون و در نتیجه ابتلا به دیابت شود. 
  • آسپارتام موجود در نوشابه ها یک سم قوی برای مغز و برهم زننده کارکرد غدد درون ریز می باشد.
  • نوشیدن منظم نوشابه باعث ایجاد عدم تعادل در محیط اسید و بازی می شود . 
  • نوشابه مانند سایر نوشیدنی های حاوی کافئین ادرار آور است در نتیجه باعث ایجاد اختلال در عملکرد مناسب دستگاه گوارش می شود.

کلام پایانی مضرات نوشابه برای کودکان

همان طور که می دانید مصرف نوشابه به خصوص به صورت مرتب عوارض زیادجسمی و روحی را به همراه دارد. این عوارض در کودکان که در حال رشد هستند اهمیت بیشتری دارد به همین دلیل والدین باید توجه بیشتری نسبت به تغذیه کودکان خود داشته باشند. اصلاح سبک زندگی و داشتن عادات صحیح را می توان از سنین کودکی ایجاد کرد. 

منابع نوشته مضرات نوشابه برای کودکان :

https://www.verywellmind.com/link-between-soft-drinks-and-aggression-4119793

https://exploringyourmind.com/link-soda-aggressiveness-children/

https://rekord.co.za/64679/9-reasons-to-keep-your-kids-away-from-fizzy-drinks/

https://www.healthychild.com/10-reasons-to-keep-kids-off-soda/

مطالب مرتبط