Skip to content

تاثیر استرس بر بیماری های قلبی عروقی

سلامت قلب

سطوح بالای هورمون‌های استرس ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد

استرس یک بخش طبیعی از زندگی است. استرس می‌تواند ناشی از علل جسمی مانند عدم خواب کافی یا بیماری باشد. یکی دیگر از دلایل استرس می‌تواند احساسی باشد، مانند نگرانی در مورد نداشتن پول کافی یا مرگ یکی از عزیزان. استرس همچنین می‌تواند ناشی از علل کمتر چشمگیر، مانند تعهدات و فشارهای روزمره باشد که باعث می‌شود احساس کنید تحت کنترل نیستید. در این مقاله به بررسی تاثیر استرس بر بیماری های قلبی عروقی می پردازیم.

قرار است واکنش بدن شما به استرس از شما محافظت کند، اما اگر استرس دائمی باشد، می‌تواند به شما آسیب برساند. هورمون کورتیزول در پاسخ به استرس ترشح می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که سطح بالای کورتیزول ناشی از استرس طولانی مدت می‌تواند کلسترول خون، تری گلیسیرید، قند خون و فشار خون را افزایش دهد. این‌ها عوامل خطر شایع برای بیماری‌های قلبی هستند. این استرس همچنین می‌تواند باعث تغییراتی شود که منجر به تجمع رسوبات پلاک در عروق می‌شود.

حتی استرس جزئی می‌تواند باعث مشکلات قلبی مانند جریان خون ضعیف در ماهیچه قلب شود. این وضعیتی است که در آن قلب، خون یا اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند و استرس طولانی مدت می‌تواند بر لخته شدن خون تأثیر بگذارد. این امر باعث چسبندگی خون و افزایش خطر سکته مغزی می‌شود.

علاوه بر این، افرادی که استرس زیادی دارند ممکن است سیگار بکشند یا راههای ناسالم دیگری را برای مقابله با استرس انتخاب کنند.

پاسخ‌های رایج به استرس عبارتند از: 

  • درد
  • کاهش انرژی و خواب
  • احساس اضطراب، عصبانیت و افسردگی
  • بی تابی
  • فراموشی

واکنش افراد به شرایط استرس زا متفاوت است. برخی به شدت به یک موقعیت واکنش نشان می‌دهند. دیگران آرامش دارند و دغدغه‌ای ندارند. خوشبختانه می‌توانید تأثیر استرس را بر بدن خود کاهش دهید. ابتدا موقعیت‌هایی را که باعث ایجاد استرس می‌شوند شناسایی کنید. اگرچه دشوار است، اما سعی کنید واکنش‌های روحی و جسمی خود را در برابر این شرایط استرس زا کنترل کنید.

تاثیر استرس بر بیماری های قلبی عروقی

تحقیقات درباره تاثیر استرس بر بیماری های قلبی عروقی

تحقیقات جدید افزایش ارتباط و تاثیر استرس بر بیماری های قلبی عروقی را نشان می‌دهد.

پاسخ هورمونی بدن به تجربه استرس یک عملکرد طبیعی است که انسان و حیوانات در آن مشترک هستند. سطوح بیش از حد هورمون‌های استرس مانند نوراپی نفرین، اپی نفرین، دوپامین و کورتیزول می‌تواند بر سلامت افراد تأثیر منفی بگذارد.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سطوح بالاتر هورمون‌های استرس ممکن است با افزایش خطر فشار خون بالا و حوادث قلبی عروقی ارتباط داشته باشد.

دانشمندان سالها نحوه واکنش بدن به محیط اطراف خود را مورد مطالعه قرار داده‌اند. استرس نتیجه فشارها یا تنش‌ها و نحوه واکنش بدن به آنها است. عوامل استرس زا منجر به تغییر حالت طبیعی بدن می‌شود و باعث می‌شود که بدن به روش‌های مختلف به آن پاسخ دهد. این تغییرات که واکنش استرس نامیده می‌شود شامل ترشح هورمون‌های خاصی است.

دانشمندان هنوز در حال بررسی تأثیر این واکنش استرس و تأثیر کلی استرس بر عوارض طولانی مدت سلامتی هستند.

یک مطالعه جدید منتشر شده در مورد فشار خون شواهد فزاینده‌ای نشان می‌دهد که سطوح بالاتر هورمون‌های استرس ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا و حوادث قلبی عروقی را در فرد افزایش دهد.

هورمون‌های استرس و تأثیر استرس بر بدن

واکنش بدن به استرس پیچیده است و شامل چندین هورمون از جمله کورتیزول است. غدد فوق کلیوی، کورتیزول تولید می‌کنند که کورتیزول سطح انرژی را افزایش می‌دهد و بدن در مواقع ضروری به آنها واکنش نشان می‌دهد.

استرس همچنین در ترشح کاتکول آمین‌ها نقش دارد. نمونه‌هایی از کاتکول آمین‌ها شامل دوپامین، اپی نفرین و نوراپی نفرین که به ترتیب آدرنالین و نورآدرنالین نیز شناخته می‌شوند هستند.

اپی نفرین و نوراپی نفرین هر دو نقش کلیدی در مبارزه با بدن دارند. هنگامی که بدن در معرض تهدیدی قرار می‌گیرد، واکنش مبارزه بدن را برای رویارویی یا فرار از خطر آماده می‌کند.

اپی نفرین و نوراپی نفرین به موارد زیر کمک می‌کند:

  • عروق خونی را برای حفظ فشار خون منقبض می‌کند
  • افزایش ضربان قلب و نیرویی که قلب با آن خون را به بقیه بدن پمپ می‌کند
  • شل کردن عضلات مجاری تنفسی
  • کنترل متابولیسم گلوکز

هنگامی که فرد تحت استرس است، بدن سطح بالاتری از این هورمون‌ها را دارد. در حالی که این واکنش‌های استرس زا می‌تواند به استرس کوتاه مدت، طولانی مدت یا ادامه قرار گرفتن در معرض استرس کمک کند، اما می‌تواند باعث بیماری شود.

همانطور که استرس مزمن ممکن است منجر به فشار خون بالا شود، خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را در فرد افزایش می‌دهد. علاوه بر این، هنگامی که افراد استرس را تجربه می‌کنند، ممکن است به مکانیسم‌های مقابله ناسالم روی آورند که سلامت جسمی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

مردم می‌توانند از چندین تکنیک برای کاهش استرس استفاده کنند، از جمله جستجوی لحظات شاد در طول روز، یافتن چیزهایی که باید از آنها سپاسگزار باشند و استفاده از تکنیک‌های تنفس.

دانشمندان هنوز در حال بررسی رابطه بین هورمون‌های استرس و خطرات مشکلات قلبی عروقی هستند و مطالعه مورد نظر اطلاعات بیشتری را ارائه می‌دهد.

افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی عروقی

این تحقیق – که توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس انجام شده است – یک مطالعه کوهورت آینده نگر است که ارتباط بین سطوح بالاتر هورمون‌های استرس و افزایش خطر فشار خون بالا و حوادث قلبی عروقی را بررسی می‌کند.

این مطالعه شامل 412 فرد بزرگسال 48 تا 87 ساله بود. شرکت کنندگان سابقه قبلی فشار خون بالا نداشتند که یکی از تفاوت‌های اصلی بین مطالعات فعلی و مطالعات قبلی بود. این مطالعه همچنین شامل مشارکت متنوعی از شرکت کنندگان، از جمله افراد سفیدپوست، سیاه و اسپانیایی بود.

محققان جنسیت، سطح تحصیلات، درآمد و وضعیت بیمه سلامت شرکت کنندگان را در نظر گرفتند. آن‌ها همچنین عوامل سبک زندگی خود را مورد بررسی قرار دادند، از جمله این که آیا الکل می‌نوشند، سیگار می‌کشند و هرگونه فعالیت بدنی انجام می‌دهند یا نه.

سرانجام، محققان وضعیت سلامتی شرکت کنندگان، از جمله ابتلا به دیابت، استفاده از هرگونه دارو، شاخص توده بدنی و عملکرد کلیه را مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه بخشی از یک مطالعه بزرگتر به نام مطالعه چند قومی آترواسکلروز (MESA) بود. در آغاز مطالعه، محققان از زیرمجموعه‌ای از شرکت کنندگان در این مطالعه بزرگتر که بیماری قلبی عروقی آنها تشخیص داده نشده بود، خواستند در یک جمع آوری ادرار 12 ساعته یک شبه شرکت کنند. محققان ادرار را از نظر سطوح اپی نفرین، نوراپی نفرین، دوپامین و کورتیزول تجزیه و تحلیل کردند.

محققان در تجزیه و تحلیل بیشتر داده‌ها، شرکت کنندگانی را که در ابتدای بیماری فاقد فشار خون بالا بودند و داده‌های کامل و متغیرهای خاصی داشتند، وارد مطالعه کردند.

محققان به طور متوسط 6.5 سال شرکت کنندگان را برای ارزیابی فشار خون بالا پیگیری کردند. در طول سال‌های پیگیری، 48.8 درصد از شرکت کنندگان دچار فشار خون بالا شده بودند. در میانگین پیگیری 11.2 سال، 5.8 درصد از شرکت کنندگان حوادث قلبی عروقی را تجربه کردند. حوادث قلبی عروقی شامل حملات قلبی، مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر، سکته مغزی و ایجاد بیماری عروق محیطی بود.

با استفاده از مدل‌های خطر متناسب با Cox چند متغیره، محققان خطر فشار خون بالا و حوادث قلبی عروقی مرتبط با هورمون‌های استرس ادراری را محاسبه کردند.

نتایج نشان داد که سطوح بالاتر هورمون‌های استرس در ادرار با خطر بیشتر فشار خون بالا ارتباط دارد. محققان دریافتند این ارتباط در بین افراد جوان‌تر نسبت به افراد مسن قوی‌تر است.

آن‌ها همچنین دریافتند که سطح دو برابر بیشتر از حد نرمال کورتیزول ادراری با بروز حوادث قلبی عروقی ارتباط بیشتری دارد. آن‌ها ارتباطی بین سطوح بالاتر کاتکول آمین‌ها و حوادث قلبی عروقی پیدا نکردند.

محدودیت‌های مطالعه و ادامه تحقیقات

این مطالعه عوامل مختلف و نمونه متنوعی را شامل می‌شود. با این حال، محققان محدودیت‌های مطالعه را تأیید می‌کنند. با توجه به ماهیت جمع آوری ادرار 12 ساعته یک شبه، امکان خطا در جمع آوری نمونه وجود داشت.

نویسندگان همچنین احتمال سوگیری نمونه و عوامل مؤثر برشمرده را تأیید می‌کنند. به عنوان مثال، روش تجزیه و تحلیل آنها تجزیه و تحلیل طبقه بندی شده از حوادث قلبی عروقی را در نظر نگرفته است. محققان همچنین علل ایجاد فشار خون بالا را تفاوتی قائل نشده‌اند.

موارد زیر را برای کمک به مدیریت استرس و حفظ سلامت قلب خود امتحان کنید.

مقدار زیادی ورزش کنید

ورزش می‌تواند به مقابله با اثرات مضر استرس کمک کند. برای سلامت قلب، حداقل 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط در هفته انجام دهید. این مقدار ورزش را می‌توان در جلسات 30 تا 40 دقیقه‌ای، 4 تا 5 روز در هفته انجام داد. ورزش با کنترل وزن، بهبود کلسترول و کاهش فشار خون می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند. ورزش مزایای دیگری نیز دارد که استرس را کاهش می‌دهد. افرادی که ورزش می‌کنند واکنش فیزیکی آنها در برابر استرس کاهش می‌یابد و فشار خون و ضربان قلب آنها به اندازه افرادی که استرس ندارند و ورزش نمی‌کنند بالا نمی‌رود.

ورزش منظم همچنین می‌تواند خطر افسردگی، یکی دیگر از عوامل خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

آیا به انگیزه ورزش نیاز دارید؟

یک گام شمار تهیه کنید و سعی کنید روزانه 10000 تا 12000 قدم بردارید. اینکار نیز ممکن است به شما در حفظ وزن کمک کند. با استفاده از یک گام شمار، بازخورد فوری برای همه کارهایی که انجام می‌دهید، مانند بالا رفتن از پله به جای آسانسور، دریافت می‌کنید.

ورزش
ورزش

یک سیستم پشتیبانی قوی ایجاد کنید

تحقیقات نشان می‌دهد داشتن یک شبکه حمایتی قوی، مانند ازدواج، داشتن فردی که می‌توانید با او صحبت کنید و به او اعتماد دارید، یا وابسته به سازمان‌ها یا مذهب، می‌تواند سطح استرس و خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

اگر سابقه بیماری قلبی دارید، همین شبکه حمایتی می‌تواند به کاهش خطر حمله قلبی کمک کند. داشتن حداقل یک نفر که می‌توانید به او تکیه کنید بار سنگینی را از دوش شما برداشته و آسایش را برای شما فراهم می‌کند.

یک سیستم پشتیبانی قوی به شما کمک می‌کند تا از خود نیز مراقبت بهتری داشته باشید. تحقیقات نشان می‌دهد که عدم حمایت اجتماعی شانس انجام رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی پرچرب و نوشیدن بیش از حد الکل را افزایش می‌دهد.

افسردگی یا اضطراب مداوم را درمان کنید

اگر سابقه بیماری قلبی داشته‌اید، افسردگی و اضطراب می‌تواند خطر مرگ شما در اثر بیماری قلبی را افزایش دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که اضطراب طولانی مدت یا استرس عاطفی می‌تواند خطر مرگ ناگهانی قلبی را افزایش دهد. برای کاهش سطح اضطراب خود، فعالیت‌هایی را که استرس را کاهش می‌دهند مانند یوگا، مدیتیشن پیاده روی، مدیتیشن سنتی، تصاویر هدایت شده یا روش‌های دیگر را امتحان کنید. به دنبال کلاس‌هایی در نزدیکی خود باشید.

الکل، تنباکو و کافئین می‌توانند احساس اضطراب و استرس و فشار خون شما را افزایش دهند. کاهش یا ترک این موارد ممکن است به کاهش اضطراب و استرس شما کمک کند. اگر احساس افسردگی یا اضطراب دارید با مشاور و روانشناس خود صحبت کنید و در مورد داروهایی که می‌توانند به کاهش استرس شما کمک کنند سؤال کنید.

استرس کاری را کاهش دهید

مطالعات نشان می‌دهد داشتن یک شغل سخت که فرصت کمی برای تصمیم گیری به شما می‌دهد یا حقوق و مزایای کمی ارائه می‌دهد، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. وقتی سیستم حمایتی قوی ندارید یا اضطراب طولانی مدت دارید، حتی استرس در محل کار مشکل ساز می‌شود.

اگر نمی‌توانید موقعیت متفاوتی در شرکت خود پیدا کنید، برای کنترل محیط خود هر چه می‌توانید انجام دهید. سعی کنید هر روز مدتی را از محل کار خود دور باشید. کاری را انجام دهید که آرامش بخش است و از آن لذت می‌برید. کارهایی مثل خواندن، راه رفتن یا تنفس عمیق ممکن است بتواند در کاهش اضطراب به شما کمک کند. کارفرمای شما ممکن است برنامه‌ای برای کمک به کارکنان ارائه دهد تا به شما در مدیریت استرس و اضطراب کمک کند. یک مشاور می‌تواند راهکارهایی را برای کمک به شما در کاهش استرس ناشی از کار توصیه کند.

کلام آخر

اگر فکر می‌کنید به دلیل استرس در زندگی خود در معرض خطر بیشتری برای بیماری‌های قلبی هستید، با پزشک، مشاور و روانشناس صحبت کنید. آن‌ها ممکن است مشاوره، کلاس یا برنامه‌های دیگر را برای کمک به شما در کاهش سطح استرس و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی توصیه کنند.

منابع

https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?ContentTypeID=1&ContentID=2171

https://www.medicalnewstoday.com/articles/high-levels-of-stress-hormones-may-raise-risk-of-hypertension-cardiovascular-disease

مطالب مرتبط