Skip to content

کاهش چین و چروک ها با استفاده از کرم ضد چین و چروک

کرم ضد چروک

آیا کرم‌های ضد چروک بدون نسخه واقعاً خطوط صورت و چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهند؟

مردم کرم ضد چین و چروک بدون نسخه را خریداری می‌کنند با این امید که این محصولات بتوانند چین و چروک‌ها را کاهش داده و از آسیب‌های ناشی از نور خورشید جلوگیری یا اثر آن را معکوس کنند.

آیا آن ها اثر می‌کنند؟

این اغلب به مواد تشکیل دهنده محصولات و مدت زمان استفاده از آنها بستگی دارد. از آنجایی که این کرم‌های ضد چین و چروک بدون نسخه (OTC) به عنوان دارو طبقه‌بندی نمی‌شوند، برای اثبات اثربخشی آنها نیازی به انجام تحقیقات علمی نیست.

اگر به دنبال لیفت صورت هستید، احتمالاً آن را در کرم‌های ضد چین و چروک OTC پیدا نخواهید کرد. فواید این محصولات معمولاً اندک است.

ترکیبات رایج در کرم‌ ضد چین و چروک

مرطوب کننده به تنهایی می‌تواند ظاهر پوست شما را بهبود بخشد. به طور موقت پوست را حجیم می‌کند و خطوط و چین و چروک‌ها را کمتر نمایان می‌کند. مرطوب کننده‌ها شامل لوسیون ها، کرم‌ها، ژل‌ها و سرم هایی هستند که از آب، روغن‌ها و سایر مواد مانند پروتئین‌ها، موم‌ها، گلیسیرین، لاکتات و اوره ساخته شده‌اند.

کرم‌های ضد چین و چروک اغلب مرطوب کننده‌هایی با مواد فعال هستند که مزایای بیشتری را ارائه می‌دهند. این مواد اضافه شده برای بهبود رنگ پوست، بافت، خطوط ریز و چین و چروک در نظر گرفته شده است. اثربخشی این محصولات تا حدی به نوع پوست شما و ماده یا مواد مؤثره آن بستگی دارد.

در اینجا مواد رایجی وجود دارد که ممکن است باعث بهبود ظاهر پوست شما شود.

ترکیبات رایج کرم ضد چروک
ترکیبات رایج کرم ضد چروک

رتینوئیدها

این اصطلاح برای ترکیبات ویتامین A مانند رتینول و رتینوئیک اسید استفاده می‌شود. این مواد مدت‌هاست که به صورت موضعی برای کمک به ترمیم پوست آسیب‌دیده از نور خورشید و کاهش خطوط و چین و چروک‌ها استفاده می‌شود.

ویتامین C اسید اسکوربیک

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است، به این معنی که از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های اکسیژن ناپایدار هستند که سلول‌های پوست را می‌شکنند و باعث ایجاد چین و چروک می‌شوند. ویتامین C ممکن است به محافظت از پوست در برابر آسیب آفتاب و کاهش خطوط و چین و چروک کمک کند.

هیدروکسی اسیدها

هیدروکسی اسیدها (AHAs) شامل اسید گلیکولیک، سیتریک و لاکتیک است. از آنها برای حذف سلول‌های مرده پوست و لایه برداری استفاده می‌شود. استفاده منظم از یک محصول AHA پوست شما را برای جذب بهتر محصولات دیگر آماده می‌کند و رشد پوست جدید صاف و یکنواخت را تحریک می‌کند.

AHA ها، اسیدهای بتا هیدروکسیل و شکل جدیدتری به نام پلی هیدروکسی اسیدها نیز در کاهش خطوط ریز و چین و چروک مؤثر هستند.

کوآنزیم Q10

این ماده ممکن است به کاهش چین و چروک‌های ریز اطراف چشم کمک کند و از پوست در برابر آسیب‌های خورشید محافظت کند.

پپتیدهای موجود در کرم ضد چین و چروک

این مولکول‌ها به طور طبیعی در موجودات زنده وجود دارند. برخی از پپتیدها قادر به تحریک تولید کلاژن هستند و نشان داده شده است که بافت و چین و چروک پوست را بهبود می‌بخشند.

عصاره چای

چای سبز، سیاه و اولانگ حاوی ترکیباتی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. کرم‌های ضد چین و چروک به احتمال زیاد از عصاره چای سبز استفاده می‌کنند.

بهره مندی از عصاره چای
بهره مندی از عصاره چای

عصاره هسته انگور

عصاره هسته انگور علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، باعث تولید کلاژن می‌شود.

نیاسینامید

یک آنتی اکسیدان قوی است که این ماده با ویتامین B-3 یا نیاسین مرتبط است. این ماده به کاهش از دست دادن آب در پوست کمک می‌کند و ممکن است خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشد.

ارزیابی ایمنی و اثربخشی

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) کرم‌ها و لوسیون‌ها را به عنوان لوازم آرایشی که فاقد ارزش پزشکی هستند طبقه‌بندی می‌کند؛ بنابراین FDA آن‌ها را با دقت کمتری نسبت به داروها بررسی می‌کند. این بدان معناست که از نظر ایمنی و اثربخشی آزمایشات دقیقی را که داروهای موضعی انجام می‌شود روی محصولات آرایشی و بهداشتی انجام نمی‌دهند.

از آنجایی که FDA محصولات آرایشی را از نظر اثربخشی ارزیابی نمی‌کند، هیچ تضمینی وجود ندارد که هر محصول OTC چین و چروک‌های شما را کاهش دهد.

هنگام استفاده در مورد مزایای استفاده از کرم چین و چروک به این نکات توجه کنید

هزینه

هزینه ارتباطی با اثربخشی ندارد. یک کرم ضد چین و چروک که هزینه بیشتری دارد ممکن است موثرتر از یک محصول کم هزینه نباشد.

دوزهای پایین‌تر کرم ضد چین و چروک بدون نسخه حاوی غلظت کمتری از مواد فعال نسبت به کرم‌های نسخه‌ای است؛ بنابراین نتایج، در صورت وجود، محدود و معمولاً کوتاه مدت هستند.

ترکیبات متعدد

یک محصول با دو یا سه ماده فعال لزوماً موثرتر از محصولی با یک ماده فعال نیست. به همین ترتیب، استفاده از چندین محصول ضد چروک به طور همزمان ممکن است به جای اینکه برای آن مفید باشد، پوست شما را تحریک کند.

مصرف روزانه کرم ضد چین و چروک

احتمالاً قبل از اینکه متوجه بهبودی شوید، باید یک یا دو بار در روز به مدت چندین هفته از کرم ضد چین و چروک استفاده کنید و هنگامی که استفاده از محصول را متوقف کنید، احتمالاً پوست شما به ظاهر اولیه خود باز می‌گردد.

استفاده روزانه از کرم ضد چروک
استفاده روزانه از کرم ضد چروک

اثرات جانبی کرم ضد چین و چروک

برخی از محصولات ممکن است باعث تحریک پوست، بثورات، سوزش یا قرمزی شوند. برای محدود کردن عوارض جانبی، حتماً دستورالعمل‌های محصول را بخوانید و دنبال کنید. اینکار ممکن است به انتخاب محصولاتی کمک کند که واکنش‌های آلرژیک هیپوآلرژیک یا آکنه غیر کومدوژنیک ایجاد نکنند. در صورت داشتن سؤال، محصولاتی را انتخاب کنید که خط تلفنی برای مصرف کننده ارائه می‌دهند.

تفاوت‌های فردی

فقط به این دلیل که دوست شما روی یک محصول قسم می‌خورد، به این معنی نیست که برای شما نیز مفید است. افراد دارای انواع مختلف پوست هستند. هیچ محصولی برای همه یکسان کار نمی‌کند.

کلام پایانی

یک متخصص پوست می‌تواند با ارزیابی نوع پوست، ارزیابی وضعیت پوست و توصیه محصولاتی که احتمالاً مؤثر هستند، به شما کمک کند تا یک برنامه مراقبت از پوست مخصوص و مناسب پوست خودتان داشته باشید. اگر به دنبال نتایج چشمگیرتری هستید، یک متخصص پوست می‌تواند درمان‌های پزشکی برای چین و چروک، از جمله کرم‌های تجویزی، تزریق سم بوتولینوم یا بوتاکس یا تکنیک‌های بازسازی پوست را توصیه کند.

منبع

 https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/wrinkles/in-depth/wrinkle-creams/art-20047463

مطالب مرتبط