Skip to content

دروغ ها و شایعاتی در مورد دیابت که ممکن است شنیده باشید!!

افسانه هایی درباره دیابت

افسانه‌های پزشکی در مورد دیابت

دیابت به طور فزاینده‌ای در سطح جهانی در حال شیوع است و افسانه‌ها و باورهای نادرستی پیرامون آن وجود دارد. در اینجا به 11 مورد از افسانه هایی درباره دیابت می‌پردازیم. در حال حاضر در سطح جهانی، بیش از 422 میلیون مردم مبتلا به این بیماری هستند.

اگرچه دیابت کلمه‌ای آشناست، اما علائم آن متفاوت است و مکانیسم‌های بیولوژیکی پیچیده‌ای دارد. از آنجایی که هم رایج است و هم پیچیده، مطالب در مورد آن زیاد است. متأسفانه، برخی از افسانه‌هایی که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم، دروغ‌ها در مورد دیابت را افزایش می‌دهند. تنها به همین دلیل، به چالش کشیدن این دروغ‌ها ضروری است.

ابتدا به طور خلاصه توضیح می‌دهیم که دیابت چیست و تفاوت بین سه نوع شایع دیابت: دیابت نوع 1، نوع 2 و دیابت بارداری را مشخص می‌کنیم. دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به سلول‌های پانکراس که انسولین تولید می‌کنند حمله می‌کند.

 در دیابت نوع 2، بدن انسولین کافی تولید نمی‌کند، به انسولین پاسخ خوبی نمی‌دهد و یا هر دو مورد وجود دارد. حداقل 90% افراد مبتلا به دیابت دارای دیابت نوع 2 هستند. دیابت بارداری همانطور که از نامش پیداست در دوران بارداری رخ می‌دهد. در دوران بارداری، بدن به انسولین بیشتری نیاز دارد. دیابت بارداری زمانی رخ می‌دهد که بدن نتواند این نیازهای جدید را برآورده کند.

اگرچه دیابت بارداری معمولاً پس از تولد نوزاد از بین می‌رود، اما خطر ابتلای مجدد به آن در بارداری‌های بعدی و ابتلا به دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی وجود دارد.

افسانه هایی درباره دیابت

افسانه‌هایی درباره دیابت

خوردن قند باعث دیابت می‌شود

خوردن قند به طور مستقیم باعث دیابت نمی‌شود. با این حال، داشتن یک رژیم غذایی شیرین می‌تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود که از عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. این یک افسانه رایج است، شاید قابل درک باشد که سطح قند خون نقش اساسی در دیابت دارد. با این حال، شکر خود به تنهایی عاملی برای دیابت نیست.

به نظر می‌رسد ارتباطی بین نوشیدن منظم نوشابه و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد. یک مطالعه بزرگ منتشر شده در سال 2013 نشان داد که حتی پس از کنترل انرژی دریافتی و شاخص توده بدنی (BMI)، نوشیدن نوشابه با افزایش خطر ابتلا به این بیماری ارتباط دارد. این مطالعه این ارتباط را در رابطه با سایر نوشیدنی‌ها، مانند نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی و آب میوه‌ها پیدا نکرد.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند که چرا برخی افراد به دیابت نوع 1 مبتلا می‌شوند. با این حال، تغذیه می تواند یک عامل خطر برای دیابت باشد.

 دیابت جدی نیست

شاید از آنجایی که دیابت بسیار شایع است، برخی افراد معتقدند که این یک بیماری جدی نیست. این حرف نادرست است. هیچ درمانی برای دیابت وجود ندارد و اگر فرد به خوبی این بیماری را مدیریت نکند، عوارض زیادی برای آن وجود دارد.

عوارض دیابت شامل بیماری‌های قلبی عروقی، آسیب عصبی، آسیب کلیه، نابینایی، بیماری‌های پوستی و اختلال شنوایی است. در سال 2018، دیابت علت اصلی این بیماری ها بوده است. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که دیابت باعث مرگ 1.6 میلیون نفر از مردم در سال 2016 شده است.

دیابت فقط افراد چاق را مبتلا می‌کند

اضافه وزن و چاقی از عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و دیابت بارداری هستند، اما این بیماری در افراد با هر وزنی ممکن است رخ دهد. بر اساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) گزارش آماری ملی دیابت در سال، 2020،11% افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در ایالات متحده نه اضافه وزن دارند و نه چاق هستند.

دیابت نوع 1 هیچ ارتباطی با وزن بدن ندارد.

افسانه هایی درباره دیابت _ چاقی همیشه منجر به دیابت می‌شود

اگرچه چاقی خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد، اما به طور اجتناب ناپذیری منجر به این بیماری نمی‌شود. بر اساس CDC، تخمین زده می‌شود 39.٪ از بزرگسالان در ایالات متحده چاق هستند، اما 13% آن‌ها دیابت دارند.

افراد دیابتی نمی‌توانند شکر بخورند

افراد مبتلا به دیابت مطمئناً باید رژیم غذایی خود را با دقت مدیریت کنند. نظارت بر مصرف کربوهیدرات مهم است. دیابتی ها می‌توانند خوراکی‌های حاوی کربوهیدراتها را با هم مصرف کنند و بر مقدار مصرف آنها نظارت داشته باشند.

انجمن دیابت توضیح می‌دهد:

کلید خوردن شیرینی‌ها این است که مقدار بسیار کمی میل کنید و آنها را برای موقعیت‌های خاص ذخیره کنید و وعده‌های غذایی خود را بر روی غذاهای سالم‌تر متمرکز کنید.افراد مبتلا به دیابت باید به دقت برنامه ریزی کنند که چه چیزی و چه زمانی بخورند تا مطمئن شوند که سطح قند خونشان متعادل باقی می‌ماند.

یکی از افسانه هایی درباره دیابت این است که افراد مبتلا به دیابت نیاز به خوردن غذاهای ویژه دیابت دارند. این محصولات اغلب گران‌تر هستند و برخی از آنها هم می‌توانند سطح گلوکز را افزایش دهند.

دیابت همیشه منجر به نابینایی و قطع عضو می‌شود

خوشبختانه این هم یکی از افسانه هایی درباره دیابت است. اگرچه درست است که دیابت در برخی موارد می‌تواند منجر به نابینایی و قطع عضو شود، اما اجتناب ناپذیر نیست و برای افرادی که شرایط خود را با دقت مدیریت می‌کنند، این نتایج نادر است.

 در تحقیقات CDC تخمین زده می‌شود که 11.7 درصد از بزرگسالان مبتلا به دیابت، سطحی از اختلال بینایی دارند. قطع اندام تحتانی در حدود 0.56 درصد از افراد مبتلا به دیابت در ایالات متحده رخ می‌دهد.

کارشناسان چندین مورد عامل خطر را شناسایی کرده‌اند که احتمال بروز عوارض مرتبط با دیابت را افزایش می‌دهد از جمله این موارد می‌توان به چاقی و اضافه وزن، سیگار کشیدن، عدم تحرک بدنی، فشار خون بالا و کلسترول بالا اشاره کرد.

افراد دیابتی نباید رانندگی کنند

تشخیص دیابت به طور خودکار به این معنی نیست که شخص مبتلا به دیابت باید رانندگی را متوقف کند. در یک بیانیه مربوط به دیابت و رانندگی، انجمن دیابت آمریکا توضیح می‌دهد که بیشتر افراد مبتلا به دیابت می‌توانند وسایل نقلیه را بدون ایجاد هیچ گونه خطری اداره کنند.

با این حال، آن‌ها همچنین توضیح می‌دهند که در صورت بروز نگرانی، افراد باید به صورت فردی مورد ارزیابی قرار گیرند. به گفته وزارت حمل و نقل ایالات متحده:

افراد مبتلا به دیابت می‌توانند رانندگی کنند مگر اینکه به دلیل عوارض خاص دیابت محدودیت داشته باشند. این‌ عوارض شامل سطوح بسیار بالای گلوکز خون یا مشکلات بینایی است. اگر عوارض مرتبط با دیابت را تجربه می‌کنید، باید از نزدیک با تیم مراقبت‌های بهداشتی دیابت خود همکاری کنید تا متوجه شوید که آیا دیابت بر توانایی شما در رانندگی تأثیر می‌گذارد یا خیر.

پیش دیابت همیشه منجر به دیابت می‌شود

در ایالات متحده، تخمین زده می‌شود 88 میلیون نفر یا 1 نفر از 3 از بزرگسالان پیش دیابت دارند. پیش دیابت وضعیتی است که در آن سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی است، اما به اندازه کافی بالا نیست که به عنوان دیابت طبقه بندی شود. در صورت عدم کنترل، پیش دیابت می‌تواند به دیابت نوع 2 تبدیل شود.

با این حال، این امر ثابت شده نیست. تغییر سبک زندگی می‌تواند جریان بیماری را تغییر دهد. با فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی سالم‌تر می‌توانید دیابت را متوقف کنید.

 افراد دیابتی نمی‌توانند فعال باشند

این هم یکی از افسانه هایی در مورد دیابت است که البته نادرست می باشد. در واقع، ورزش جزء مهمی در مدیریت دیابت است. ورزش به کاهش وزن و کاهش فشار خون کمک می‌کند که هر دو از عوارض دیابت هستند. همچنین می‌تواند به بدن در استفاده بهتر از انسولین کمک کند.

با این حال، ورزش می‌تواند به طرق مختلف بر سطح قند خون تأثیر بگذارد، گاهی اوقات آن را افزایش و در برخی مواقع کاهش می‌دهد. بعضی روزها، شما دقیقاً همان نوع فعالیت‌های قبلی را انجام می‌دهید و همان غذاها را می‌خورید، اما سطح قند خون شما ممکن است متفاوت از آنچه انتظار دارید عمل کند.

فعالیت در افراد دیابتی
فعالیت در افراد دیابتی

 می‌توانید دیابت را به دیگران منتقل کنید.

عوامل بیماری زا باعث دیابت نمی‌شوند، بنابراین فرد نمی‌تواند آن را به شخص دیگری منتقل کند. پزشکان آن را به عنوان یک بیماری غیرواگیر طبقه بندی می‌کنند. این هم یکی از افسانه هایی درباره دیابت می باشد.

 برخی محصولات طبیعی دیابت را درمان می‌کنند

در حال حاضر هیچ درمانی برای دیابت وجود ندارد. هر ادعایی مبنی بر اینکه یک محصول می‌تواند دیابت را درمان کند نادرست است. بسیاری از محصولات گیاهی یا طبیعی تأثیر کمی دارند یا هیچ کاری انجام نمی‌دهند و در برخی موارد، به طور بالقوه می‌توانند باعث آسیب شوند.

از آنجایی که برخی گیاهان، ویتامین‌ها و مکمل‌ها ممکن است با داروهای دیابت از جمله انسولین تداخل داشته باشند و اثرات کاهش قند خون آنها را افزایش دهند، اغلب استدلال می‌شود که استفاده از درمان‌های طبیعی می‌تواند قند خون را به سطوح پایین خطرناکی کاهش دهد و خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

منبع

https://www.medicalnewstoday.com/articles/medical-myths-all-about-diabetes#11.Some-natural-products-cure-di

مطالب مرتبط