Skip to content

سیگاری‌ها از چه رژیم غذایی پیروی کنند؟

نتایج به‌دست‌آمده از یک مطالعه افراد سیگاری که به‌طور متوسط 4 واحد یا بیشتر میوه و سبزی‌ها را در طول روز مصرف می‌کنند 3 برابر بیشتر از آن‌هایی که کمتر از 2 واحد میوه و سبزی مصرف می‌کردند تمایل به ترک دخانیات داشته‌اند.

براثر استعمال دخانیات هر 8 ثانیه یک نفر در دنیا جان خود را از دست می‌دهد.

سیگار کشیدن علاوه بر اینکه باعث چروکیده شدن پوست می شود، موهای شما را هم کم پشت می کند.

مواد شیمیایی سمی که در دود سیگار وجود دارد به DNA موجود در فولیکول موها صدمه می زند.

عوارض مصرف سیگار:

  • زخم معده
  • تغییر شکل دادن سلول های جنسی در مردان
  • سرطان رحم و سقط جنین
  • بیماری های قبلی
  • پوکی استخوان و فساد دندان ها
  • سرطان پوست
  • ضایعات شنوایی
  • چین و چروک
  • و…

مصرف چای و گوشت سبب افزایش تمایل به سیگار می‌شود!

بر اساس تحقیقات منتشرشده از سازمان بهداشت جهانی براثر استعمال دخانیات هر 8 ثانیه یک نفر در دنیا جان خود را از دست می‌دهد.

این تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که در صورت شروع سیگار کشیدن در سنین نوجوانی و ادامه دادن آن به مدت 20 سال یا بیشتر ،  این افراد بین 20 تا 25 سال زودتر نسبت به سایر افرادی که به‌هیچ‌وجه سیگار نکشیده‌اند ، مرگ زودرس خواهند داشت.

بر اساس آمارهای منتشرشده حداقل 14 نوع سرطان در بدن براثر استعمال دخانیات ایجاد می‌شود که هر فرد با مصرف یک بسته سیگار در طول روز 200 پک و ماهیانه 70 هزار پک به سیگار می‌زند . همچنین هر پک سیگار حدود 80 ماده‌ی سرطان‌زا وارد بدن می‌کند.

رابطه معنادار استعمال سیگار و تغذیه

آیا می‌دانستید عمدتاً افراد سیگاری به علت استعمال دخانیات با کاهش اشتها روبرو می‌شوند و همچنین تمایلی برای مصرف میوه و سبزی‌ها ندارند ؟ این موضوع افراد سیگاری را در چرخه معیوب قرار می‌دهد. زیرا این گروه از افراد جامعه به علت افزایش استرس اکسیداتیو در بدن و فلزات سنگینی که در سیگار وجود دارد نیاز بیشتری به میوه و سبزی نسبت به افراد عادی دارند.

چگونه انتخاب تغذیه مناسب می‌تواند سبب کاهش تمایل به مصرف سیگار شود؟

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از یک مطالعه افراد سیگاری که به‌طور متوسط 4 واحد یا بیشتر میوه و سبزی‌ها را در طول روز مصرف می‌کنند 3 برابر بیشتر از آن‌هایی که کمتر از 2  واحد میوه و سبزی مصرف می‌کردند تمایل به ترک دخانیات داشته‌اند. این مطالعه بر روی 1000 فرد سیگار 25 سال و بالاتر باهدف عادت  مصرف میوه و سبزی در افراد سیگاری  صورت گرفت. این افراد به مدت 14 ماه  مورد پیگیری قرار گرفتند.

تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که سبزی‌ها به علت قلیایی کردن محیط خون سبب کاهش دفع نیکوتین از بدن می‌شود و درنتیجه میل به استعمال سیگار را کمتر می‌کند بنابراین رابطه ی معنا داری بین سیگار و تغذیه وجود دارد.

همچنین مصرف چای و گوشت به‌ویژه گوشت قرمز به دلیل اسیدی کردن محیط خون و ادرارآور بودن باعث افزایش دفع نیکوتین می‌شود که سبب افزایش تمایل به سیگار در افراد سیگاری می‌شود.

یکی دیگر از نکات قابل‌توجه این است که افراد سیگاری عمدتاً نامنظم غذا می‌خورند و میان وعده‌ها و تنوع غذایی بسیار کمی دارند و برخی گروه‌های غذایی خاص را اصلاً مصرف نمی‌کنند و به غذاهای چرب تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

به‌طورکلی سیگاری‌ها مصرف چای و قهوه زیاد و مصرف میوه و سبزی کم دارند.

چگونه مضرات ناشی از سیگار را با تغذیه سالم کاهش دهیم؟

مواد آنتی اکسیدان برای سیگاری ها

افراد سیگاری به دلیل شرایط خاصی مانند بالا بودن  استرس اکسیداتیو ، رادیکال‌های آزاد  و فلزات سنگینی همچون سرب ، آرسنیک و کادمیوم  در بدنشان نیاز به مواد آنتی‌اکسیدانی نظیر ویتامین E و C  و سلنیوم دارند که می‌توان به‌وسیله میوه و سبزی‌ها این ویتامین‌ها را به بدن رساند. بنابراین می‌بایستی این ترکیبات به مقادیر فراوانی در وعده‌های غذایی افراد سیگاری قرار گیرد.

لبنیات

با توجه به خاصیتی که لبنیات در جلوگیری از جذب فلزات سنگین در بدن دارند مجددا توصیه می‌شود مواد لبنی ( شیر، دوغ، ماست ، کشک و…) در افراد سیگاری نسبت به افراد عادی بیشتر باشد.

مجموعه اقدامات جهت کاهش عوارض سیگار:

  •  تنوع غذایی
  • استفاده کافی از مایعات ( به‌صورت منظم هر ساعت یک لیوان )
  • کاهش مصرف افراطی چای و قهوه که سبب کاهش اضطراب می‌شود
  • استفاده از لبنیات کم‌چرب به همراه مواد نشاسته‌ای نظیر نان و عسل و خرما ( مانند نان و ماست ، نان و پنیر ، شیر و عسل )
  • افزایش فعالیت فیزیکی
  • تنفس عمیق

در شرایط ترک سیگار چه نکات تغذیه‌ای را رعایت کنیم؟

یکی از رایج‌ترین عوارض ترک سیگار افزایش اشتها و چاقی است،

بنابراین رعایت نکات ذیل می‌تواند به شما کمک کند تا از بروز این مشکل جلوگیری کنید:

مصرف گروه‌های میوه‌ها و سبزی‌ها ، لبنیات کم‌چرب و حبوبات است که در کنترل اشتها بسیار مؤثر است.

این مواد تمایل به مصرف سیگار را کاهش می‌دهند.

از طرفی به دلیل کالری کمی که دارند درنهایت باعث جلوگیری از اضافه‌وزن و چاقی ناشی از ترک سیگار می‌شوند.

افزایش فعالیت روزانه مثل پیاده‌روی تند همراه با تنفس عمیق

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »