Skip to content

فواید و مضرات گوشت های اندام های داخلی حیوانات برای سلامت

گوشت اندام های داخلی

آیا خوردن گوشت اندام های داخلی بدن دارای فواید سلامتی است؟

گوشت‌های ارگانیک که به‌عنوان “احشاء” نیز شناخته می‌شوند، اندام‌های مصرفی حیوانات هستند. خوردن گوشت اندام های داخلی فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما موارد منفی نیز دارد.

در بسیاری از کشورها، برخی گوشت اندام های داخلی حیوانات به‌عنوان غذاهای محبوب مصرف می‌شوند، ازجمله جگر اردک در فرانسه، زبان گاو در آمریکای لاتین و جگر خوک در آلمان. غذاهای آسیایی اغلب شامل قسمت‌های زیادی از بدن حیوان ازجمله کلیه‌ها، معده و روده‌ها است.

جالب است که در طول جنگ جهانی دوم، مصرف گوشت اندام های داخلی توسط آمریکاییان به‌شدت افزایش یافت. این به دلیل تلاش هماهنگ دولت برای تحت تأثیر قرار دادن مردم برای خوردن گوشت اعضای بدن بود، زیرا بیشتر گوشت ماهیچه‌های کشور برای سربازان ارسال می‌شد.

انواع مختلف آن چیست؟

رایج ترین انواع گوشت اندام های داخلی عبارتند از:

  • کبد

کبد اندام سم زدایی است. همچنین منبع تغذیه ای گوشت های عضو است و گاهی اوقات “مولتی ویتامین طبیعت” نیز نامیده می شود.

  • زبان

زبان در واقع یک ماهیچه است. یک برش نرم و خوشمزه به دلیل محتوای چربی بالای آن است.

  • قلب

نقش قلب پمپاژ خون به بدن است. ممکن است خوراکی به نظر نرسد، اما در واقع خوشمزه است.

گوشت اندام های داخلی
گوشت اندام های داخلی
  • کلیه ها

پستانداران مانند انسان، دو کلیه دارند. نقش آنها این است که مواد زائد و سموم را از خون خارج کنند.

  • مغز

مغز در بسیاری از فرهنگ ها یک غذای لذیذ محسوب می شود و منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است.

  • تریپ

تریپ پوشش داخلی شکم حیوان است. بیشتر ترپ ها از گاو است و می تواند بافتی بسیار جویدنی داشته باشد.

گوشت‌های اندام داخلی گاهی اوقات به‌عنوان “غذاهای فوق‌العاده” شناخته می‌شوند زیرا منابع غنی ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند، ازجمله:

  • ویتامین B
  • آهن
  • فسفر
  • فلز مس
  • منیزیم
  • ویتامین A
  • ویتامین دی
  • ویتامین E
  • ویتامین K

در سراسر جهان، فرهنگ‌های مختلف بسیاری دوست دارند از یک حیوان به‌طور کامل برای غذا استفاده کنند، ازجمله استفاده از خون، استخوان‌ها و اندام‌ها.

شناخته‌شده است که در دنیای طبیعی، حیوانات درنده برای اعضای بدن طعمه خود ارزش قائل هستند و به‌عنوان‌مثال، ابتدا کبد را می‌خورند زیرا بسیار غنی از مواد مغذی است.

113 گرم جگر گاو خام حاوی موارد زیر است

  • کالری:153
  • پروتئین:23 گرم
  • چربی:4 گرم
  • کربوهیدرات:4 گرم
  • فیبر:0 گرم

113 گرم قلب گاو خام حاوی موارد زیر است

  • کالری: 127 گرم
  • پروتئین:20 گرم
  • چربی: 4 گرم
  • کربوهیدرات: 0 گرم
  • فیبر:0 گرم

گوشت‌های اندام سرشار از مواد مغذی هستند و غالباً مغذی‌تر از گوشت‌های ماهیچه‌ای هستند. به‌استثنای روده و مغز، اکثر گوشت‌های اندام منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی متعدد، ازجمله بسیاری از ویتامین‌های B، آهن و روی هستند.

مزایای بالقوه گوشت اندام های داخلی برای سلامتی

خوردن گوشت اندام دارای چندین مزیت است:

  • کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

تیامین که به ویتامین B1 نیز معروف است، در جگر وجود دارد. مطالعات نشان داده است که تیامین می‌تواند از عوامل خطر بیماری آلزایمر ازجمله از دست دادن حافظه و تشکیل پلاک جلوگیری کند.

  • افزایش انرژی

اندام‌های حیوانی به‌ویژه کبد و کلیه حاوی آهن هستند. بسیاری از مردم از کمبود آهن رنج می‌برند. یکی از علائم اصلی کمبود آهن خستگی و کمبود انرژی است. خوردن گوشت اندام باعث افزایش شمارش آهن خون شما می‌شود. افرادی که کمبود آهن دارند می‌توانند برای افزایش سطح انرژی خود از گوشت اندام به‌ویژه جگر استفاده کنند.

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان

ریبوفلاوین، همچنین به‌عنوان ویتامین B2 شناخته می‌شود، یکی از اعضای مهم ویتامین B است که به نظر می‌رسد بدن را در برابر انواع خاصی از سرطان محافظت می‌کند. ریبوفلاوین در گوشت اندام‌ها، به‌ویژه کلیه‌ها و کبد یافت می‌شود. مطالعات نشان داده است که ریبوفلاوین به کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه و کولورکتال کمک می‌کند. ثابت شده است که کمبود ریبوفلاوین یک عامل خطر برای سرطان مری است.

  • کاهش خطر بیماری قلبی

همه اندام‌های داخلی به‌جز روده‌ها حاوی مقادیر زیادی ویتامین B12 هستند. ویتامین B12 در ترکیب با فولات که در گوشت اندام‌های داخلی نیز وجود دارد به تعدیل سطح هموسیستئین در خون کمک می‌کند. میزان بالای هموسیستئین یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی است.

  • سیستم ایمنی قوی‌تر

بسیاری از گوشت‌های اندام سرشار از روی هستند، ازجمله کبد، کلیه‌ها و قلب. روی برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن ضروری است. افرادی که کمبود روی دارند بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند.

  • منبع عالی آهن

گوشت اندام حاوی آهن است که بسیار در دسترس است، بنابراین می‌توانید برای تأمین آهن از گوشت اندام داخلی حیوانات مصرف کنید.

  • شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که رژیم‌های سرشار از پروتئین می‌توانند اشتها را کاهش داده و احساس سیری را افزایش دهند. آن‌ها همچنین ممکن است با افزایش میزان متابولیسم شما باعث کاهش وزن شوند.

کاهش وزن
کاهش وزن
  • ممکن است به حفظ توده عضلانی کمک کند

گوشت اندام های داخلی منبع پروتئین با کیفیت بالا است که برای ایجاد و حفظ توده عضلانی مهم است.

  • منبع عالی کولین

گوشت اندام یکی از بهترین منابع کولین در جهان است. کولین یک ماده مغذی ضروری برای سلامت مغز، ماهیچه‌ها و کبد است که بسیاری از افراد به‌اندازه کافی از آن استفاده نمی‌کنند.

  • ارزان‌تر بودن و کاهش ضایعات

گوشت اندام های داخلی ، گوشت محبوب نیستند، بنابراین اغلب می‌توانید آن‌ها را با قیمت ارزان تهیه کنید. خوردن این قسمت‌های حیوان نیز ضایعات غذا را کاهش می‌دهد.

در اینجا تجزیه برخی از رایج‌ترین گوشت اندام های داخلی و فواید آن‌ها آورده شده است:

کبد

کبد سرشار از ویتامین A، اسیدفولیک، آهن و روی است.

کبد مغذی‌ترین گوشت اندام است و منبع قدرتمندی از ویتامین A است. ویتامین A برای سلامت چشم و کاهش بیماری‌هایی که باعث التهاب می‌شوند، ازجمله از بیماری آلزایمر گرفته تا آرتروز، مفید است.

کبد همچنین حاوی اسیدفولیک، آهن، کروم، مس و روی است و به‌ویژه برای قلب و افزایش سطح هموگلوبین در خون مفید است.

کلیه

گوشت کلیه سرشار از مواد مغذی و پروتئین، حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است. همچنین به‌عنوان خاصیت ضدالتهابی شناخته‌شده و برای قلب مفید است.

مغز

گوشت مغز حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و مواد مغذی است. دومین خاصیت مغز شامل فسفاتیدیل کولین و فسفاتیدیل سرین است که برای سیستم عصبی مفید است.

آنتی‌اکسیدان به دست آمده از طریق خوردن گوشت مغز نیز در حفاظت از مغز انسان و نخاع در برابر آسیب مفید است.

قلب

قلب سرشار از فولات، آهن، روی و سلنیوم است. همچنین منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های B2، B6 و B12 است که هر سه در گروهی هستند که به ویتامین‌های B کمپلکس معروف هستند.

ویتامین‌های گروه B موجود در گوشت اندام های داخلی دارای اثر محافظت از قلب هستند، به این معنی که از بیماری‌های قلبی محافظت می‌کنند.

ویتامین‌های گروه B همچنین با حفظ فشارخون سالم، کاهش کلسترول بالا و تشکیل عروق خونی سالم در ارتباط هستند. آن‌ها برای مغز مفید هستند و مشخص شده است که خطر بیماری آلزایمر، زوال عقل، افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهند.

گوشت قلب همچنین منبع خوبی از کوآنزیم Q10 (CoQ10) است. این یک آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند به درمان و پیشگیری از بیماری‌های خاص، به‌ویژه بیماری‌های قلبی کمک کند.

نشان داده شده است که CoQ10 روند پیری را کند کرده و سطح انرژی را بهبود می‌بخشد.

زبان

گوشت زبان سرشار از کالری و اسیدهای چرب و همچنین روی، آهن، کولین و ویتامین B12 است. این گوشت به‌ویژه برای کسانی که از بیماری بهبود می‌یابند یا برای زنان باردار مفید است.

فولات ویتامین موجود در گوشت‌های اعضای بدن است که برای باروری و جلوگیری از بیماری های نقص جنین در کودک مانند نخاع بیفیدا و مشکلات قلبی مفید است. علاوه بر این، ویتامین B6 می‌تواند در مرحله تهوع صبحگاهی در دوران بارداری کمک کند.

خطرات احتمالی

گنجاندن گوشت اندام های داخلی در رژیم غذایی شما اشکالات زیادی ندارد.

با این حال، برخی از افراد ممکن است در برابر مصرف زیاد آسیب پذیرتر باشند و باید مصرف خود را محدود کنند.

به عنوان مثال افراد مبتلا به نقرس نیاز به مصرف متوسط ​​دارند.

  • نقرس

نقرس یک نوع بیماری شایع آرتریت است.

افراد مبتلا به نقرس باید از خوردن گوشت اندام خودداری کنند، زیرا حاوی مقادیر بالایی پورین است. این بیماری به دلیل سطح بالای اسید اوریک در خون است که باعث تورم و حساسیت مفاصل می شود.

غذاهای غنی از پورین می‌توانند در پیشرفت آسیب مفصلی برای افراد مبتلا به نقرس نقش داشته باشند. پورین ها در رژیم غذایی اسید اوریک را در بدن تشکیل می دهند. گوشت های ارگانیک دارای پورین بالایی هستند، بنابراین در صورت ابتلا به نقرس، خوردن این غذاها در حد متوسط ​​ضروری است.

  • زنان باردار باید مراقب مصرف آنها باشند

گوشت اندام های داخلی منبع غنی ویتامین A به ویژه کبد هستند. در دوران بارداری، ویتامین A در رشد و نمو جنین نقش اساسی دارد.

با این حال، موسسه ملی بهداشت توصیه می کند که بیش از 10000 واحد ویتامین A در روز مصرف نکنید؛ زیرا مصرف بیش از حد با نقایص و ناهنجاری های جدی مادرزادی همراه است.

چنین نقایص مادرزادی شامل نقص قلب، نخاع و لوله عصبی، ناهنجاری های چشم، گوش و بینی و نقایص درون دستگاه گوارش و کلیه ها است. یک مطالعه گزارش داد که مادران باردار که بیش از 1000 IU، ویتامین A در هر روز از مصرف مواد غذایی دریافت می کند، در مقایسه با مادرانی که مصرف 5000 IU یا کمتر در روز از این ویتامین دریافت می کنند، بیش از 80 درصد خطر ابتلا کودک با یک نقص مادرزادی را به همراه دارد.

بنابراین، نظارت بر میزان مصرف گوشت اندام های داخلی در دوران بارداری بسیار مهم است، به ویژه اگر از مکمل های حاوی ویتامین A مصرف می کنید.

  • هموکروماتوز 

افرادی که مبتلا به هموکروماتوز تشخیص داده می‌شوند، همچنین به‌عنوان بیماری با اضافه‌بار آهن شناخته می‌شود، آهن زیادی در خون خود دارند و بنابراین باید مصرف گوشت‌های غنی از آهن را محدود کنند.

علاوه بر این، این نگرانی وجود دارد که حیواناتی که در معرض سموم و آفت‌کش‌ها قرارگرفته‌اند، در اندام‌های خود سمی شوند؛ اما به یاد داشته باشید، اگرچه اندام‌هایی مانند کبد و کلیه‌ها به‌عنوان فیلتر سموم وارد بدن عمل می‌کنند، آن‌ها این سموم را دفع می‌کنند و آن‌ها را ذخیره نمی‌کنند.

آیا گوشت‌های ارگانیک کلسترول را افزایش می‌دهند؟

گوشت‌های اندام بدون در نظر گرفتن منبع حیوانی سرشار از کلسترول هستند.

 100 گرم مغز گوشت گاو حاوی 1.033٪ از RDI کلسترول است، درحالی‌که کلیه و کبد به ترتیب 239٪ و 127٪ کلسترول دارند.

بسیاری از افراد کلسترول را با گرفتگی عروق، داروها و بیماری‌های قلبی مرتبط می‌دانند.

کلسترول توسط کبد شما تولید می‌شود که میزان کلسترول بدن شما را با توجه به میزان مصرف غذاهای حاوی کلسترول شما تنظیم می‌کند.

وقتی غذاهای غنی از کلسترول می‌خورید، کبد شما با تولید کمتر واکنش نشان می‌دهد؛ بنابراین، غذاهای سرشار از کلسترول فقط تأثیر جزئی بر سطح کلسترول کل خون شما دارند. علاوه بر این، میزان کلسترول موجود در غذا در صورت وجود، بر خطر بیماری قلبی تاثیر ناچیزی دارد.

در یک تحلیل اخیر، 40 مطالعه آینده ‌نگر در مورد مصرف کلسترول و خطرات سلامتی موردبررسی قرار گرفت. نتیجه‌گیری شد که کلسترول غذایی به‌طور قابل‌توجهی با بیماری قلبی یا سکته مغزی در بزرگ‌سالان سالم ارتباطی ندارد. بااین‌وجود، به نظر می‌رسد یک زیرگروه از افراد – حدود 30 درصد از جمعیت – به کلسترول غذایی حساس هستند. برای این افراد، مصرف غذاهای غنی از کلسترول ممکن است باعث افزایش کلسترول کل شود.

نگرانی در مورد بیماری جنون گاوی

بیماری جنون گاوی که با نام انسفالوپاتی اسفنجی شکل گاو (BSE) شناخته می‌شود، مغز و نخاع گاوها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این بیماری می‌تواند از طریق پروتئین‌هایی به نام پریون به انسان منتقل شود که در مغزها و نخاع آلوده یافت می‌شود. این باعث بیماری نادر مغزی به نام بیماری جدید Creutzfeldt -Jakob (vCJD) می‌شود.

خوشبختانه از زمان ممنوعیت تغذیه در سال 1996، تعداد موارد ابتلا به بیماری جنون گاوی کاهش چشمگیری داشته است. این ممنوعیت شامل افزودن هرگونه گوشت و دام به خوراک دام غیرقانونی است.

در اکثر کشورها، خطر ایجاد vCJD از گاوهای آلوده بسیار کم است. بااین‌حال، اگر نگران هستید، می‌توانید از خوردن مغز و نخاع گاو اجتناب کنید.

کیفیت گوشت ارگان

دانستن اینکه حیواناتی که اعضای بدن آن‌ها خورده می‌شود قبل از ذبح چگونه پرورش داده شده بسیار حیاتی است.

گذشته از مفاهیم اخلاقی، گوشت اندام های داخلی حاصل از حیواناتی که تحت‌فشار و بدرفتاری هستند، می‌توانند انواع مشکلات را ایجاد کنند.

به‌عنوان‌مثال، رسوبات چربی به‌ویژه در اطراف قلب و کلیه‌ها اغلب می‌توانند جمع شوند. اساساً، اگر این حیوان زندگی ناسالمی داشته باشد، اندام‌های داخلی آن‌ها نیز سالم نخواهند بود.

به همین دلیل است که توصیه می‌شود که گوشت را باید از یک مزرعه که حیوانات خود را با استفاده از شیوه‌های آلی تغذیه می‌کند، خرید کنید.

کلام آخر

بسیاری از گوشت اندام های داخلی دارای ارزش غذایی بالایی هستند و از بسیاری جهات می‌توانند برای بدن انسان بسیار مفید باشند.

با این اوصاف، خوردن بیش‌ازحد گوشت اندام های داخلی خطراتی را به دنبال دارد و هرکسی که قصد انجام تغییرات چشمگیری در رژیم غذایی را دارد، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کند و اطمینان حاصل کند که کاملاً جوانب مثبت و منفی را بررسی کرده است.

به‌طورکلی، اگرچه گوشت اندام به مقدار متوسط خورده می‌شود، می‌تواند بخشی سالم و منظم از یک رژیم غذایی متعادل باشد.

منابع

https://www.healthline.com/nutrition/organ-meats#TOC_TITLE_HDR_9

https://www.webmd.com/diet/health-benefits-organ-meat

https://www.medicalnewstoday.com/articles/319229#takeaway-message

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »