Skip to content

برای کاهش فشارخون پیاده روی بهتر است یا ورزش های کششی؟

کاهش فشارخون با ورزش های کششی

تاثیر ورزش های کششی بر فشارخون

 مطالعات می‌گویند، ورزش‌های کششی ممکن است بیشتر از راه رفتن به کاهش فشارخون کمک کند. برای کسانی که فشارخون متوسط دارند، ورزش کششی ممکن است یکی از بهترین و آسان‌ترین راه‌ها برای کنترل فشارخون بالا باشد.

یک مطالعه جدید به‌طور مستقیم مقایسه کرده است که چگونه ورزش‌های کششی با گذشت زمان، برای بیماران دارای فشارخون بالا، در مقابل پیاده‌روی بر وضعیت کاهش فشار خون آن‌ها تأثیر می‌گذارد. در این مقاله به بررسی چگونگی کاهش فشارخون با ورزش های کششی می پردازیم. 

کاهش فشارخون با ورزش های کششی
کاهش فشارخون با ورزش های کششی

تحقیقات صورت گرفته درباره کاهش فشارخون با ورزش های کششی

محققان دانشگاه ساسکاچوان کانادا دریافتند کسانی که افرادی که در طی هشت هفته در یک برنامه پیاده‌روی شرکت کردند کاهش چربی بیشتری در ناحیه کمر خود داشته‌اند، اما کسانی که مایل به ورزش کششی بودند بیشترین کاهش فشارخون را داشتند.

این گروه می‌گوید که ورزش‌هایی که شامل برخی از تمرینات کششی همراه با تمرینات هوازی مانند پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری برای کاهش فشارخون بالا همراه بوده است، کاهش خطر حملات قلبی ، سکته مغزی، بیماری کلیوی و حتی کاهش بینایی از تأثیرات بسیار ایده آل آن است.

همه تصور می‌کنند که کشش فقط کشش عضلات است، اما تأثیرات آن بیش از این است. کشش عضلات همچنین باعث کشش رگ‌ها و عروق خونی می‌شود که در عضلات شما تغذیه می‌کنند. کاهش سفتی عروق از طریق کشش و فشار ملایم باعث کاهش مقاومت در جریان خون می‌شود. هرچه مقاومت بیشتری در برابر جریان خون داشته باشید، فشارخون شما نیز بالاتر می‌رود.

تأثیر ورزش کششی بر آرتروز

به‌علاوه، کشش در مفاصل آسان است و یک مزیت بزرگ برای افراد مبتلا به آرتروز است و به تغییرات عمده‌ای در زمان یا آب‌وهوای خوب احتیاج ندارد. هنگام عصر که در حال استراحت هستید، به‌جای اینکه روی کاناپه بنشینید، می‌توانید هنگام تماشای تلویزیون بر روی زمین قرار بگیرید و ورزش‌های کششی انجام دهید.

مردم نباید تصور کنند که نباید هیچ نوع فعالیت هوازی انجام دهند. مواردی مانند پیاده‌روی ، دوچرخه‌سواری یا اسکی و کوهنوردی همه بر چربی بدن، سطح کلسترول و قند خون تأثیر مثبت دارند.

مطالعات و تحقیقات صورت گرفته برای کاهش فشارخون با ورزش های کششی

یک گروه تحقیق به‌طور تصادفی 40 زن و مرد با میانگین سنی 61 سال را به دو گروه تقسیم کرد: یک گروه تمرینات کششی کل بدن را به مدت هشت هفته و پنج روز در هفته و 30 دقیقه در روز، انجام دادند و گروه دیگر برای همان مقدار زمان پیاده‌روی سریع را شروع کردند. طبق این مطالعه، همه شرکت‌کنندگان فشارخون مرحله 1 داشتند.

فشارخون افراد درحالی‌که شرکت‌کنندگان نشسته و دراز کشیده بودند با یک مانیتور قابل‌حمل که به بازوها بسته‌شده بود اندازه‌گیری شد. این دستگاه هر 20 دقیقه در “زمان بیداری و هر 45 دقیقه در زمان خواب” اندازه‌گیری‌ها را ثبت می‌کند.

محققان بیان می‌کنند که اندازه نمونه آن‌ها کم بوده و برخی از اندازه‌گیری‌ها از نظر آماری ناچیز بوده است، اما آن‌ها می‌گویند که نتایج آن‌ها به‌اندازه کافی قوی است و نشان می‌دهد که کشش تأثیر چشمگیری در کاهش فشار خون نسبت به پیاده‌روی دارد.

به گزارش بهداشت، از دیگر راه‌های کاهش فشارخون می‌توان به کاهش مصرف قند، خوردن بیشتر پتاسیم، استراحت شبانه خوب، کاهش مصرف کافئین و محدود کردن مصرف الکل اشاره کرد.

برای هر کسی که مجبور شده است بیشتر وقت خود را در خانه به دلیل بیماری همه‌گیر ویروس کرونا بگذراند، خبر خوب این است که ورزش‌های ساده کششی می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند.

با در نظر گرفتن این موضوع پزشکان تأکید می‌کنند افرادی که قبلاً برای کاهش فشارخون بالا پیاده‌روی می‌کردند باید به این کار ادامه دهند. بااین‌حال، به آن‌ها توصیه می‌شود که جلسات ورزش‌های کششی را در برنامه روزانه خود بگنجانند.

شرایط گسترده

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) گزارش داد که 45 درصد از بزرگ‌سالان – معادل 108 میلیون نفر – دارای فشارخون بالا هستند. آن‌ها همچنین یادآور می‌شوند که در سال 2018، فشار خون بالا دلیل اصلی نزدیک به نیم میلیون مرگ افراد بود.

طبق موسسه ملی قلب، ریه و خون، فشارخون بالا تشخیص داده نشده یا کنترل نشده می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری مزمن کلیه، آسیب چشم و زوال عقل شود.

پزشکان معمولاً ورزش‌های هوازی را برای کاهش فشارخون توصیه می‌کنند. با این‌حال، تحقیقات حاکی از این است که کشش می‌تواند با کاهش سفتی عروق و بهبود جریان خون، فشارخون را کاهش دهد.

نویسندگان نتیجه می‌گیرند:

“کاهش فشارخون با ورزش های کششی ممکن است. این روش گزینه دیگری را برای افرادی که باید فشارخون را کاهش دهند فراهم می‌کند، حتی می‌توانند تمرینات هوازی نیز به آن اضافه کنند تا فشار خون را کاهش دهد.

ورزش کششی ممکن است چندین مزیت داشته باشد، از جمله:

  • وارد کردن آن در برنامه روزمره آسان است.
  • افراد می‌توانند بدون توجه به شرایط آب و هوایی این کار را انجام دهند.
  • فشار روی مفاصل وارد نمی‌کند که این موضوع مورد توجه عمده افراد مبتلا به آرتروز است.
  • به زمان زیادی نیاز ندارد.

محققان می‌گویند همه تصور می‌کنند که کشش فقط کشش عضلات است؛ اما هنگامی‌که عضلات خود را کشش می‌دهید، تمام رگ‌های خونی که به عضله وارد می‌شوند، ازجمله تمام رگ‌ها را نیز کشیده می‌کنید. اگر سفتی عروق خود را کاهش دهید، مقاومت کمتری در برابر جریان خون وجود دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که یوگا و پیلاتس که شامل کشش زیادی است، فشارخون را نیز کاهش می‌دهد. بااین‌حال، آن‌ها اشاره می‌کنند که این روش‌ها شامل انواع دیگر انقباض عضلانی است. علاوه بر این، یوگا گاهی اوقات شامل کنترل نفس و مراقبه است که محققان نشان داده‌اند که فشارخون را به‌تنهایی کاهش می‌دهد.

یوگا و فشارخون
یوگا و فشارخون

برنامه‌هایی برای تحقیقات آینده

نویسندگان خاطرنشان کردند که مطالعه آن‌ها حجم نمونه کمی داشت، با 19 نفر مداخله کششی و فقط 16 نفر پیاده‌روی را به پایان رساندند. این اندازه کوچک، توانایی مطالعه را در نشان دادن تفاوت بین گروه‌ها تحت تأثیر قرار خواهد داد.

محققان مایل‌اند در آینده، یک تحقیق بزرگ‌تر انجام دهند. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند مکانیسم‌های فیزیولوژیکی احتمالی اثر کاهش فشارخون با ورزش های کششی را بررسی کنند، مانند:

  • تغییر در سفتی عروق
  • گشاد شدن عروق که منجر به گسترش عروق خونی است
  • فعال‌سازی سیستم عصبی پاراسمپاتیک که ضربان قلب را کند می‌کند

کلام آخر مقاله کاهش فشارخون با ورزش های کششی :

محققان به این نتیجه رسیدند که ممکن است بهترین کار برای کاهش فشارخون با ورزش های کششی ، کشش عادی باشد، مواردی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا اسکی و کوهنوردی تأثیر مثبتی بر چربی بدن، سطح کلسترول و قند خون ‌دارند. ورزش هوازی برای سلامت کلی قلب شما مناسب هستند. حداقل، این تحقیقات ممکن است فقط دارای نتیجه‌ای باشد که ما برای ترکیب این فعالیت‌ها می‌توانیم از مزایای دیگر پیاده‌روی مانند لذت بردن از باران و هوای خوب که به آن نیاز داریم، بهره‌مند شویم.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/is-stretching-better-than-walking-for-reducing-blood-pressure#Additional-option

https://amp.miamiherald.com/news/nation-world/national/article248643355.html

https://www.sciencealert.com/stretching-might-be-more-effective-than-walking-to-lower-high-blood-pressure/amp

https://amp.miamiherald.com/news/nation-world/national/article248643355.html

 

مطالب مرتبط