Skip to content

قارچ، داروی جادویی افسردگی

کاهش خطر افسردگی با قارچ

قارچ ممکن است به کاهش خطر افسردگی کمک کند

کارشناسان می گویند قارچ حاوی پتاسیم، ویتامین B و سایر مواد مغذی سالم است. یک مطالعه جدید کاهش خطر افسردگی با قارچ را مرتبط دانسته است. نویسندگان مطالعه معتقدند آنتی اکسیدانی به نام ارگوتیونئین ممکن است مسئول این اثر ضد افسردگی باشد. قارچ‌ها بهترین منبع غذایی ارگوتیونئین هستند. قارچ همچنین حاوی چندین ماده مغذی تقویت کننده سلامتی دیگر از جمله ویتامین‌های مختلف B، ویتامین D و روی است. به گفته گروهی از محققان، قارچ‌ها نه تنها یک غذای مغذی برای خوردن هستند، بلکه ممکن است برای سلامت روان شما نیز مفید باشند. در یک مطالعه جدید، گزارش داده شد افرادی که قارچ مصرف می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند. این ممکن است به این دلیل باشد که قارچ‌ها حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم و اسید آمینه ارگوتیونین هستند که می‌تواند خطر اضطراب و افسردگی را کاهش دهد.

آیا ارتباطی بین مصرف قارچ و خطر افسردگی وجود دارد؟

یک مطالعه جدید ارتباطی بین مصرف روزانه قارچ و کاهش احتمال ابتلا به افسردگی پیدا کرده است. قارچ‌ها حاوی چندین ماده هستند که خواص ضد افسردگی دارند. این تحقیق زمینه را برای مطالعه بیشتر در رابطه با ارتباط کاهش خطر افسردگی با قارچ فراهم می‌کند.

محققان در حال بررسی فواید بالقوه سلامتی خوردن قارچ هستند. در ماه مه 2021، آن‌ها مطالعه‌ای را منتشر کردند که نشان می‌داد بین مصرف قارچ و کاهش خطر ابتلا به سرطان ارتباط وجود دارد. آن‌ها همچنین مطالعه‌ای را منتشر کردند که نشان داد بین خوردن قارچ و کاهش مرگ زودرس ارتباط وجود دارد. محققان اکنون سومین مطالعه قارچ را منتشر کرده‌اند.

این مطالعه نشان می‌دهد که افرادی که مقادیر متوسطی از قارچ مصرف می‌کنند، کمتر دچار افسردگی می‌شوند. تحقیقات کمی در مورد خواص ضد افسردگی احتمالی قارچ صورت گرفته است. مطالعات قبلی کارآزمایی‌های بالینی کوچکی بودند که کمتر از 100 شرکت‌کننده در آن شرکت داشتند.

کاهش خطر افسردگی با قارچ

آنچه تحقیقات نشان داد

برای این مطالعه، هر یک از 24699 شرکت‌کننده پرسشنامه‌ها را در دو نوبت تکمیل کردند. برای این پرسشنامه‌ها، آن‌ها تمام غذاهایی را که در 24 ساعت گذشته خورده بودند، به یاد آوردند.

شرکت کنندگانی که قارچ خوار بودند، زنان سفیدپوست تحصیل کرده و غیر اسپانیایی بودند. بروز کلی افسردگی در کل گروه مطالعه 5.9٪ بود. قارچ خواران 5.2 درصد از شرکت کنندگان را تشکیل می‌دادند. محققان این قارچ خواران را با توجه به میزان مصرف قارچ به سه گروه تقسیم کردند.

کسانی که مقدار متوسطی از قارچ (9.4 گرم در روز) مصرف کردند تنها گروهی بودند که کاهش احتمال افسردگی را تجربه کردند. جالب اینجاست که محققان کاهش مقدار مشابهی در افسردگی برای کسانی که بیشترین قارچ را (19.6 گرم در روز) می‌خوردند مشاهده نکردند که نشان می‌دهد مصرف متوسط آن نقطه خوبی برای رهایی از افسردگی است.

از سوی دیگر، پزشکان حدس زدند، تعداد شرکت کنندگان در مطالعه که به اندازه نصف وعده قارچ یا بیشتر مصرف کردند، بسیار کم بودند، بنابراین این تأثیر فقط می‌تواند بر اساس تغییرات آماری باشد. اگر کاهش خطر افسردگی با قارچ صحیح باشد، انتظار می‌رود که تأثیر بیشتری در افرادی که بیشترین مقدار قارچ را مصرف می‌کنند، مشاهده شود، بنابراین یا اثر محافظتی در گروه مصرف متوسط واقعی نیست، یا عوامل دیگری وجود دارد که مبهم هستند.

مکانیسم‌های احتمالی زمینه‌ای

محققان فرض می‌کنند که خواص ضد افسردگی قارچ ممکن است به ترکیبات خاص موجود در قارچ مربوط باشد. قارچ‌ها بالاترین منبع غذایی اسید آمینه ارگوتیونئین هستند. ارگوتیونئین یک ضد التهاب است که توسط انسان نمی‌تواند سنتز شود. داشتن سطوح بالای این ماده ممکن است خطر استرس اکسیداتیو را کاهش داده که همچنین می‌تواند علائم افسردگی را کاهش دهد. قارچ‌ها همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که به گفته نویسندگان این مطالعه برخی معتقدند که دارای ویژگی‌های ضد افسردگی هستند.

یکی دیگر از تأثیرات احتمالی ممکن است وجود پتاسیم باشد. این تأثیر در قارچ دکمه‌ای وجود دارد که محبوب‌ترین نوع قارچ در ایالات متحده است. برخی تحقیقات پتاسیم را با کاهش اضطراب مرتبط می‌دانند.

محققان همچنین توضیح می‌دهند که برخی از قارچ‌ها مانند یال شیر یا هریسیم اریناسئوس می‌تواند بیان عوامل نوروتروفیک، مانند فاکتور رشد عصبی (NGF) سنتز را تحریک کند که این فاکتور می‌تواند تأثیر بالقوه‌ای در پیشگیری از اختلالات عصبی روانپزشکی از جمله افسردگی اساسی داشته باشد.

کاهش خطر افسردگی با قارچ

هشدارهای محققان

محققان به چند محدودیت در مطالعه خود اشاره می‌کنند.

اولاً، داده‌های تجزیه و تحلیل شده دقیقاً مشخص نکرد که مردم چه قارچ‌هایی را مصرف می‌کنند و هیچ شانسی برای شناسایی ارزش نسبی ضد افسردگی انواع قارچ‌ها وجود ندارد.

دوم، مصرف قارچ شرکت‌کنندگان با استفاده از کدهای دستور العمل وزارت کشاورزی (USDA) محاسبه شد که ممکن است دقیقاً منعکس کننده دستور العمل‌های خود شرکت‌کنندگان باشد یا نباشد. به گفته نویسندگان مطالعه، این موضوع شامل طبقه بندی نادرست قارچ به عنوان سبزیجات و ارزیابی نادرست محتوای قارچ می‌شود.

در نهایت، به گفته محققان، وابستگی به مصرف غذای 24 ساعته گزارش شده ممکن است به اندازه کافی دقیق نباشد. آن‌ها خاطرنشان می‌کنند چنین خطای اندازه گیری غیر دیفرانسیلی ممکن است کاهش خطر افسردگی با قارچ و ارتباط بین مصرف قارچ و خطر افسردگی را دست کم گرفته باشد.

با این حال، مطالعه در این مورد ارزش دارد. محقان در این رابطه گفتند ما بهترین شواهد علمی را از کارآزمایی‌های تصادفی‌شده کنترل‌شده دریافت می‌کنیم که گروه‌های مداخله با گروه‌های کنترل را در یک دوره زمانی مقایسه می‌کنند.

این مطالعه مطمئناً نقطه شروعی برای درک بهتر تأثیر قارچ‌های رژیمی بر بهبود علائم افسردگی است. این موضوع به تقویت این ایده کمک می‌کند که غذاهای گیاهی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها با سلامت روانی مثبت مرتبط هستند و مسیرهای جدیدی را برای تحقیقات سطح بالاتر باز می‌کند.

کلام آخر

قارچ‌ها حاوی پتاسیم هستند که ممکن است به کاهش خطر اضطراب کمک کند. قارچ علاوه بر ارگوتیونئین و پتاسیم، فواید سلامتی دیگری نیز دارد، از جمله کاهش سطح چربی. قارچ یک غذای کم کالری و کم چرب و سرشار از پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. همانطور که گفته شد قارچ‌ها دارای ویتامین D بسیار بالایی هستند، به خصوص اگر در منطقه‌ای با اشعه ماوراء بنفش زیاد رشد کنند و این یکی از آن مواد مغذی است که اکثر ما دچار کمبود آن هستیم. قارچ به عنوان جایگزینی برای منبع گوشت توصیه می‌شود، زیرا یک فنجان قارچ دکمه‌ای سفید حاوی 2.2 گرم پروتئین است. به عنوان مثال، می‌توانید قارچ‌ها را خرد کرده و آن‌ها را در کوفته‌های گوشتی مخلوط کنید، یا به جای برگر گوشت گاو، قارچ پورتوبلو را انتخاب کنید. شما قرار نیست تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را فقط از قارچ دریافت کنید، اما مصرف قارچ راه دیگری برای بهبود رژیم غذایی شماست. برخی از قارچ‌ها که به عنوان “قارچ جادویی” شناخته می‌شوند، به طور طبیعی حاوی سیلوسایبین هستند. این ماده یک ماده توهم‌زا که ممکن است به اندازه داروهای ضد افسردگی قوی باشد، اما دانشمندان هنوز در مورد تأثیرات مختلف برای کاهش خطر افسردگی با قارچ در حال تحقیق هستند.

منابع

https://www.verywellhealth.com/mushroom-lower-risk-depression-5205838

https://www.healthline.com/health-news/managing-depression-and-anxiety-may-be-harder-during-covid-19-these-12-tips-can-help

https://www.medicalnewstoday.com/articles/why-is-nutrition-so-hard-to-study#A-changing-world

مطالب مرتبط