Skip to content

مهم ترین واکسن ها برای بزرگسالان

واکسیناسیون در بزرگسالان

واکسیناسیون در بزرگسالان 

در نظر داشته باشید واکسیناسیون فقط برای کودکان نیست. انجام واکسیناسیون در بزرگسالان یکی از بهترین راه ها برای محافظت از خود و سایر افراد جامعه در برابر بیماری های قابل پیشگیری است. واکسیناسیون در بزرگسالان احتمال ابتلا به بیماری های بالقوه  ای که می توانند زندگی را تهدید کنند کاهش می دهد، در عین حال به جلوگیری از شیوع آن در افراد دیگر نیز کمک می کند.

در نظر داشته باشید نیاز به واکسن با افزایش سن از بین نمی رود و بدن در بزرگسالی نیز مانند کودکی نیاز به بعضی از واکسن ها دارد علاوه بر آن تعدادی از واکسن هایی که در دوران کودکی تزریق شده اثر آن با گذشت از بین می رود و نیاز به تزریق مجدد وجود دارد.  

واکسیناسیون
واکسیناسیون در بزرگسالان

توصیه هایی در مورد واکسیناسیون در بزرگسالان 

واکسن آنفلونزا 

 متخصصان توصیه می کنند همه افراد هر ساله واکسن آنفلونزا را تزریق  کنند. واکسن هر ساله بر اساس سه یا چهار ویروس آنفلوانزا ساخته شده است که انتظار می رود در آن فصل گسترش یابد. 

واکسن کزاز

باکتری های ایجاد کننده کزاز از طریق زخم یا بریدگی وارد بدن می شوند. کزاز می تواند منجر به اسپاسم عضلانی ، سفتی عضلات، عدم توانایی در باز کردن دهان یا بلعیدن شود. هر ده سال یکبار واکسن های کزاز ، دیفتری و سیاه سرفه باید تزریق شوند.

واکسن آبله مرغان

 آبله مرغان، عفونتی است که باعث راش‌های پوستی همراه با خارش می‌شود. این عفونت بسیار مسری است و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. آبله مرغان ناشی از ویروس واریسلا زوستر (VZV) است. با حضور در یک اتاق  و ارتباط با کسی که آبله مرغان دارد ، به آن مبتلا می شوید.

بزرگسالان مبتلا به آبله مرغان بیشتر در معرض خطر عوارض هم چون  بستری شدن و مرگ هستند. پنومونی واریسلا در زنان باردار ممکن است شدیدتر باشد و یک فوریت پزشکی است. از آنجا که آبله مرغان شما را در معرض خطر بیماری زونا قرار می دهد، واکسن آبله مرغان  ممکن است بتواند در برابر زونا نیز محافظت کننده باشد، همچنین خطر ابتلا به عفونت در جامعه را کاهش می دهد، به ویژه در افرادی که حساس هستند به همین دلیل دو دوز واکسن با فاصله چهار تا هشت هفته در افراد 13 سال به بالا تجویز می شود.

واکسن زونا

 تزریق واکسن زونا بعد از شصت سالگی لازم است. ویروسی که در کودکی به آن آبله مرغان می گویند در بزرگسالی می تواند دوباره به عنوان زونا یا “هرپس زوستر” ایجاد شود. بثورات زونا ، دردناک و تاول دار  است و شایع ترین آن پس از  60 سالگی ایجاد می شود  که می تواند به چشم آسیب برساند و باعث درد طولانی مدت شود. در صورت ابتلا به این بثورات ، می توانید دیگران را با آبله مرغان نیز آلوده کنید.

واکسن HPV ( Human papillomavirus )

ویروس زگیل تناسلی ویروسی متداولی است که از یک شخص به شخص دیگر در حین فعالیت جنسی از طریق تماس مستقیم پوستی منتقل می شود. واکسن های HPV در برابر برخی از گونه های ویروس پاپیلومای انسانی که باعث بیشتر سرطان های دهانه رحم در زنان و برخی از سرطان های گلو در مردان را ایجاد می کند ، محافظت می کنند. واکسن های HPV هم چنین می توانند در برابر زگیل های تناسلی در نیز  محافظت کنند. 

واکسن مننژیت

 بزرگسالان جوانی که در پادگان های نظامی یا خوابگاه های دانشگاهی زندگی می کنند ، مسافران مناطق خاص و برخی از افراد با سیستم ایمنی ضعیف از جمله کسانی هستند که باید علیه بیماری مننژوکوک، دلیل اصلی مننژیت باکتریایی ، واکسینه شوند. هر ساله در ایالات متحده ، تقریباً از هر 10 نفر 1 نفر که به بیماری مننگوکوک مبتلا می شود و می میرد، بسیاری دیگر دچار آسیب مغزی یا کم شنوایی می شوند.

واکسن هپاتیت 

عوامل خطر برای انتقال هپاتیت A شامل مصرف مواد غذایی  آلوده ، آب آلوده و ارتباط جنسی بین مردان است. فرد آلوده می تواند با نشستن دست های خود پس از دستشویی رفتن ، آن را گسترش دهد.

هپاتیت B می تواند در اثر تماس با خون یا مایعات بدن فرد آلوده ، مانند رابطه جنسی بدون محافظت یا استفاده از وسایل شخصی دیگران مانند تیغ ، گسترش یابد. به اشتراک گذاشتن سوزن با فرد آلوده در هنگام تزریق دارو می تواند باعث گسترش هپاتیت B شود. هپاتیت ، به ویژه هپاتیت B ، می تواند منجر به آسیب جدی کبد و حتی مرگ شود.

واکسن پنوموکوک 

واکسن ذات الریه بزرگسالان  را تقریباً در برابر تمام باکتری های پنوموکوکی محافظت می کند که می توانند باعث ذات الریه ، عفونت های جریان خون و مننژیت شوند. ذات الریه پنوموکوکی می تواند شدید و کشنده باشد و سالانه حدود 50،000 بزرگسال را از بین ببرد، همچنین می تواند باعث مننژیت باکتریایی شود.

اگر بیش از 65 سال دارید و سیگار می کشید ، آسم  دارید، بیماری مزمن یا سیستم ایمنی ضعیف دارید ، توصیه می شود واکسن بزنید . اگر بیش از 50 سال سن داشته باشید و در منطقه ای با خطر ابتلا به بیماری پنوموکوک زندگی کنید از پزشک خود درباره تزریق واکسن سوال کنید.

واکسن MMR(سرخک ، اوریون و سرخچه)

ابتلا به سرخک، اوریون و سرخچه در دوران بزرگسالی می تواند سلامتی را به خطر بیندازد. این واکسن از هر سه بیماری محافظت می کند. اگر این واکسن را تزریق نکنید در معرض خطر ابتلا به این ویروس های عفونی هستید، حتی بدتر از آن  ممکن است در معرض عوارض جدی مانند ذات الریه و انسفالیت باشید.

واکسن اوریون 

واکسن اوریون در واکسن  MMR گنجانده شده است. اوریون مسری است و توسط غدد بزاقی متورم مشخص می شود. در بزرگسالان ، اوریون اغلب می تواند عوارضی مانند مننژیت و تورم دردناک بیضه ها و تخمدان ها داشته باشد. هر کسی که بعد از سال 1956 به دنیا بیاید باید واکسن MMR را  بزند .

واکسیناسیون
واکسیناسیون در بزرگسالان

کلام آخر واکسیناسیون در بزرگسالان

هر ساله هزاران نفر به دلیل عدم واکسیناسیون در بزرگسالان بیمار می شوند. این عفونت های قابل پیشگیری ممکن است باعث ناتوانی مادام العمر یا سایر چالش های مزمن سلامتی شوند. در بعضی موارد نیز کشنده باشد . حتی اگر از یک بیماری عفونی علائم جدی در شما ایجاد نشود ، بازهم ممکن است آن را به سایر اعضای آسیب پذیر جامعه مانند نوزادان انتقال دهید.

به روز بودن در برنامه واکسیناسیون در بزرگسالان ، احتمال ابتلا به بیماری های قابل پیشگیری را کاهش می دهد و  به نوبه خود ، می تواند به شما کمک کند از زندگی طولانی تر و سالم تری برخوردار شوید. همچنین به جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی به اطرافیان کمک می کند.اثرات محافظتی واکسن ها ممکن است با گذشت زمان از بین بروند ، به همین دلیل انجام واکسیناسیون در چندین نوبت از بزرگسالی مهم است، حتی اگر از کودکی واکسن دریافت کرده باشید.

منابع نوشته : 

https://www.webmd.com/vaccines/ss/slideshow-adult-vaccines?ecd=wnl_spr_100320&ctr=wnl-spr-100320_nsl-LeadModule_title&mb=obiTf1KvSIFTiKDMyhCBYNr52ZZAt%2f61RIVce8NXvPU%3d

https://health.gov/myhealthfinder/topics/doctor-visits/shots-vaccines/get-shots-protect-your-health-adults-ages-19-49

https://www.cdc.gov/features/adultimmunizations/index.html

https://www.healthline.com/health/adult-vaccines/vaccination-guide-for-adults#takeaway

مطالب مرتبط