Skip to content

چگونه می‌توان بر موانع روان‌شناختی برای کاهش وزن غلبه کرد؟

کنترل وزن از درمان های خانگی ریفلاکس معده

موانع روان شناختی کاهش وزن کدام اند :

اگر همه برنامه‌های غذایی و ورزشی را امتحان کرده‌اید و نمی‌توانید لاغر شوید، ممکن است یک مانع روان‌شناختی در راه شما وجود داشته باشد. کاهش وزن برای هرکسی یک نبرد سخت است، اما افرادی که با مبارزات احساسی سروکار دارند ممکن است برای رسیدن به هدف خود راه دشوارتری در پیش داشته باشند.

اولین قدم برای دستیابی به یک‌راه حل سالم، شناسایی موضوع است. ممکن است دریابید که بیش از یک سد راه وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود. خبر خوب این است که این موانع  قابل‌عبور هستند. در این مقاله به بررسی موانع روان شناختی کاهش وزن و غلبه بر آن می پردازیم. 

موانع روان‌شناختی کاهش وزن :

احساسات و کاهش وزن

بیشتر ما نیت خوبی داریم. وقتی‌که صحبت از درست غذا خوردن و ورزش بیشتر می‌شود، بیشتر ما اصول اولیه خوردن و اجتناب از آن را می‌دانیم، اما حتی اگر بهترین نیت‌ها را داشته باشیم، در صورت احساس خستگی، استرس، بی‌حوصلگی و ناامیدی، درنهایت رژیم خود را از بین می‌بریم و باید بپذیریم که این احساسات اغلب ظاهر می‌شوند.

همه ما موجوداتی هستیم که به شرایط عادت می‌کنیم. ما راحتی را در زندگی روزمره پیدا می‌کنیم؛ بنابراین، اگر برنامه روزمره شما شامل الگوی غذایی و فعالیتی است که منجر به وزن ناسالم شده است، طبیعی است که وقتی شرایط سخت می‌شود به دنبال آن عادت‌های راحت قبلی باشید. این عادت‌ها حداقل در کوتاه‌مدت باعث ناراحتی می‌شوند.

موانع روان شناختی کاهش وزن
موانع روان شناختی کاهش وزن

بدتر اینکه، شما احتمالاً دلایل منطقی قوی برای حمایت از ادامه عادت‌های ناسالم دارید. بااین‌همه، چرا شما عملی را که موجب آسایش می‌شود، متوقف می‌کنید؟

در مورد عادت‌های غذایی، به‌ویژه تغییر عادت‌های ما دشوار است. بدن ما برای غذا خوردن طراحی‌شده است و برای زنده ماندن به غذا احتیاج داریم. هنگام غذا خوردن نیز احساس بهتری داریم.

اما اگر می‌خواهید عادت‌های خود را برای کاهش وزن تغییر دهید، همه‌چیز از بین نمی‌رود. روانشناسی کاهش وزن از جهاتی علیه شما تأثیر می‌گذارد، اما از برخی موارد دیگر می‌تواند برای شما مفید باشد. برای عبور از روش‌های غلط زندگی خود، ابتدا باید مشخص کنید که این سد معبر چیست.

تفکر همه‌ یا هیچ چیز

اگر متوجه شدید که بین رعایت کامل برنامه غذایی خود یا سقوط کامل از آن، فاصله‌ای ندارید، ممکن است دچار تحریف شناختی به نام تفکر همه ‌یا هیچ شوید. روان شناسان از اصطلاح “تحریف شناختی ” برای بیان افکار اغراق‌آمیز مداوم استفاده می‌کنند که با آنچه در دنیای واقعی در جریان است مطابقت ندارند.

افرادی که در هنگام تلاش برای کاهش وزن، فکر همه‌ یا هیچ چیز را تجربه می‌کنند، معتقدند که یا بر اساس انتخاب‌های غذایی خود، موفق‌اند یا دچار یک شکست کامل هستند.

مطالعات نشان داده است که سبک تفکر همه‌چیز یا هیچ‌چیز با کمبود درک کنترل در خوردن غذا و عدم توانایی در حفظ وزن سالم ارتباط تنگاتنگی دارد. برخی محققان حتی این عدم کنترل به‌نوعی رفتار تشبیه شده است.

اگر تفکر همه‌یاهیچ را تمرین می‌کنید، پس از لذت بردن از یک افراط‌وتفریط کوچک، احتمالاً تلاش می‌کنید تا به الگوی غذایی سالم برگردید. در عوض، با توجه به این‌که رژیم شما کاملاً شکست‌خورده است، احتمالاً کاملاً رژیم را رها کرده و پرخوری می‌کنید.

تصویر بدن منفی از موانع روان شناختی کاهش وزن

اگر می‌خواهید سایز بدن و فرم بدن خود را تغییر دهید، ممکن است از شکل ظاهری آن راضی نباشید. مسلماً اینکه بخواهید سلامتی یا ظاهر خود را بهبود ببخشید هیچ مشکلی ندارد؛ اما اگر تصویر بدن شما بیش‌ازحد منفی باشد می‌تواند مانع روند کاهش وزن شود و از موانع روان شناختی کاهش وزن محسوب می شود. 

محققان نشان داده‌اند که نارضایتی از بدن در افراد چاق بیشتر از افراد با وزن طبیعی است.

علاوه بر این، یک تصویر منفی از بدن با الگوهای غذایی ناسالم و سایر مشکلات مرتبط است. نویسندگان یک مطالعه منتشرشده در مجله بین‌المللی تغذیه رفتاری و فعالیت بدنی نشان می‌دهند کسانی که مشغله‌های ناراحت‌کننده‌ای در مورد وزن و شکل ظاهری دارند نیز ممکن است درملأعام دچار خجالت، اجتناب از فعالیت به دلیل خودآگاهی و احساس چاقی بیش‌ازحد پس از خوردن غذا شوند.

مشخص نیست که آیا تصویر منفی بدن منجر به خوردن غذای ناسالم می‌شود یا غذا خوردن ناسالم منجر به تصویر منفی بدن می‌شود. ما می‌دانیم که افکار ما بر احساسات و رفتارهای ما تأثیر می‌گذارد. آنچه واضح است این است که احساس عدم رضایت شدید از بدن می‌تواند مانع رسیدن به یک وزن سالم باشد.

فشار غذا نخوردن

برای اکثر مردم، غذا خوردن احساس خوبی دارد و در مواقع استرس، برخی از افراد به‌عنوان بهترین روش برای آرامش احساسات خود از غذا استفاده می‌کنند. اگرچه این استراتژی گاه‌به‌گاه در افراد با هر شکل و اندازه بدنی غیرمعمول نیست، اما اگر می‌خواهید لاغر شوید یا غذا خوردن تنها راه مقابله با استرس است، می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

مطالعات نشان داده است که پرخوری می‌تواند به مکانیزم مقابله‌ای مزمن برای کنترل عوامل استرس‌زا در زندگی تبدیل شود. این استراتژی ممکن است بیشتر در بین افرادی که از قبل اضافه‌وزن دارند رایج باشد و فقط پرخوری نیست که می‌تواند مشکل‌ساز باشد. وقتی احساس اضطراب بیشتری می‌کنید گزینه‌های غذایی شما تغییر می‌کند. مطالعات منتشرشده مشخص کرد که ما نه‌تنها هنگام استرس بیشتر می‌خوریم، بلکه غذاهای مصرفی غذاهایی هستند که به‌طورمعمول به دلیل کاهش وزن یا سلامتی از آن‌ها اجتناب می‌شود. غذاهایی که معمولاً کالری بالاتر و قند اضافه‌شده دارند.

افسردگی

برای محققان روشن نیست که آیا افسردگی باعث افزایش وزن می‌شود یا اینکه افسردگی مانع از کاهش وزن می‌شود، اما بسیاری از دانشمندان معتقدند که ارتباطی بین این دو وجود دارد و حتی در میان افراد با وزن طبیعی، افسردگی می‌تواند مشکل‌ساز باشد زیرا مربوط به وزن است. در برخی از افراد، افسردگی همچنین می‌تواند منجر به کمبود اشتها و کاهش وزن شود. تحقیقات حاکی از آن است که درک بیش‌ازحد از اضافه‌وزن باعث افزایش پریشانی روان‌شناختی شده و ممکن است منجر به افسردگی شود.

علائم مربوط به افسردگی مانند بی‌خوابی یا خستگی می‌تواند کاهش وزن را دشوارتر کند و برخی از داروهای ضدافسردگی که معمولاً تجویز می‌شوند نیز می‌توانند باعث افزایش وزن شوند.

افسردگی از موانع روان شناختی کاهش وزن
افسردگی از موانع روان شناختی کاهش وزن

ضربه شخصی یا کودکی

برخی از محققان دریافته‌اند افرادی که کسانی که در معرض آزار جسمی، سوءاستفاده جنسی یا آزار و اذیت قرار داشته‌اند، بیشتر در معرض خطر چاقی قرار دارند. کسانی که آسیب روحی را تجربه کرده‌اند ممکن است عادات غذایی خود را تا حدی تنظیم کنند که بر وزن آن‌ها تأثیر بگذارد.

کلام آخر:

مانعی که باعث می‌شود شما متوجه شوید از طریق رژیم لاغر نمی‌شوید بلکه از طریق تغییر سبک زندگی برای همه متفاوت است. رژیم غذایی شدید می‌تواند یک چرخه معیوب باشد که باعث عصبانیت، افسردگی، ناامیدی و سرانجام صرفاً تسلیم شدن افراد شود، اما اگر یک روش سالم برای نزدیک شدن به کاهش وزن، ازنظر روحی و جسمی بیاموزید، درنهایت می‌توانید به موفقیت برسید.

منابع:

https://www.everydayhealth.com/weight/overcoming-mental-blocks-to-weight-loss.aspx

https://www.webmd.com/diet/obesity/features/8-ways-to-think-thin

https://www.verywellfit.com/overcome-emotional-stress-to-lose-weight-3495947

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »