Skip to content

میزان ملاتونین موجود در پسته و تاثیر آن بر بدن

ملاتونین موجود در پسته

ملاتونین موجود در پسته

ملاتونین هورمونی است که بدن شما این هورمون را برای سیگنال دادن به زمان خواب تولید می کند. از آنجا که خواب می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت شما تأثیر بگذارد، افزایش دریافت ملاتونین از طریق غذا یا مکمل ها ممکن است مفید باشد. پسته، به ویژه، اغلب به عنوان یک کمک کننده طبیعی برای بهبود خواب نامیده می شود، زیرا ادعا شده ملاتونین در آن وجود دارد. با این حال، بسیاری از مردم ممکن است تعجب کنند که آیا این آجیل مغذی واقعاً منبع خوبی از این هورمون است؟ این مقاله نگاهی دقیق‌تر به محتوای ملاتونین موجود در پسته و تأثیر آن بر بدن شما دارد.

ملاتونین چیست؟

بدن شما معمولاً در پاسخ به تاریکی ملاتونین تولید می کند. در بیشتر افراد، تولید ملاتونین معمولاً حدود ساعت 2 صبح به اوج خود می رسد. ملاتونین به بدن شما سیگنال می دهد زمانی که زمان خواب است استراحت کند که می تواند به ارتقای برنامه خواب سالم کمک کند. اگرچه به طور طبیعی توسط بدن شما تولید می شود، اما غذاهای حاوی ملاتونین نیز می توانند سطح این هورمون مهم را افزایش دهند. این بدان معناست که ملاتونین طبیعی موجود در بسیاری از غذاها می تواند به بدن شما کمک کند تا بفهمد زمان خواب فرا رسیده است. علاوه بر این، هورمون ملاتونین می تواند از راه های دیگری به بدن کمک کند. به عنوان مثال، می تواند به حفظ سلامت چشم ها، آرام کردن زخم معده و سوزش سر دل، و حتی تنظیم عملکرد سیستم ایمنی کمک کند.

ملاتونین هم توسط بدن تولید می شود و هم به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود. علاوه بر ترویج یک برنامه خواب سالم، چندین مزیت بالقوه دیگر نیز ارائه می دهد.

ملاتونین هورمونی است که توسط غده صنوبری در مغز شما تولید می شود. این هورمون در درجه اول مسئول تنظیم ریتم شبانه روزی بدن برای مدیریت چرخه طبیعی خواب شما است. بنابراین، اغلب به عنوان یک کمک خواب برای مبارزه با مسائلی مانند بی خوابی استفاده می شود.

ملاتونین موجود در پسته

داروی ملاتونین به طور گسترده در ایالات متحده به عنوان یک داروی بدون نسخه در دسترس است اما در سایر نقاط جهان مانند اروپا و استرالیا نیاز به نسخه دارد.

علاوه بر بهبود خواب، ملاتونین نیز در مدیریت عملکرد سیستم ایمنی بدن، فشار خون و درگیر سطح کورتیزول نیز تاثیر دارد. به علاوه، به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و برخی تحقیقات نشان می دهد که می تواند به طور قابل توجهی بر بسیاری از شرایط سلامتی تأثیر بگذارد.

در واقع، مطالعات نشان می دهد که ملاتونین ممکن است سلامت چشم را بهبود بخشد، علائم افسردگی فصلی را کاهش دهد و حتی رفلاکس اسید را تسکین دهد.

ملاتونین اغلب هورمون خواب نامیده می شود و دلیل خوبی هم دارد زیرا یکی از محبوب ترین کمک های خواب و یک درمان طبیعی رایج برای درمان مشکلاتی مانند بی خوابی است.

میزان ملاتونین موجود در پسته

فقط دو مطالعه به طور خاص محتوای ملاتونین پسته را ارزیابی کرده اند. یک مطالعه در سال 2014 تخمین زد که یک وعده 100 گرمی پسته پوست کنده حاوی حدود 23 میلی گرم ملاتونین است.

این مقدار به طور قابل توجهی بالاتر از مقدار موجود در اکثر مکمل های ملاتونین است که می تواند بین 0.1-10 میلی گرم در هر دوز باشد. با این حال، برخی از محققان در مورد روش های مورد استفاده در این مطالعه و اینکه آیا یافته ها دقیق هستند یا خیر ابراز نگرانی کرده اند.

مطالعه دیگری که توسط تولیدکنندگان پسته آمریکایی انجام شد، میزان ملاتونین موجود در پسته را با استفاده از دو روش اندازه گیری کرد و گزارش داد که پسته خام و بو داده حاوی 0.0034-0.066 میلی گرم ملاتونین در هر وعده 100 گرمی پسته است؛ بنابراین، برای تعیین دقیق میزان ملاتونین موجود در پسته ، مطالعات با کیفیت بیشتری مورد نیاز است.

اگرچه دو مطالعه میزان ملاتونین موجود در پسته را ارزیابی کرده اند، اما به دلیل نگرانی در مورد دقت و محدودیت این مطالعات، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

سایر منابع غذایی ملاتونین

علاوه بر پسته، چندین منبع غذایی دیگر از ملاتونین، از جمله انواع خاصی از قارچ، غلات، میوه‌ها و آجیل موجود است. بسیاری از غذاها سرشار از ملاتونین هستند، از جمله غلات، قارچ، ماهی، تخم مرغ و میوه ها.

در اینجا محتویات ملاتونین برخی از غذاهای رایج آورده شده است.

  • قارچ:  4300-6400نانوگرم در گرم
  • جو دوسر:  91 نانوگرم در هر گرم
  • برنج باسماتی:38 نانوگرم در گرم
  • گیلاس: 10 تا20 نانوگرم در گرم
  • گوجه فرنگی: 1 تا 67 نانوگرم در گرم
  • گردو:  0.1-4 نانوگرم در گرم
  • ماهی قزل آلا: 4 نانوگرم در هر گرم
  • تخم مرغ: 2 نانوگرم در گرم
  • شیر گاو: 0.014 نانوگرم در میلی لیتر
مواد غذایی حاوی ملاتونین

به خاطر داشته باشید که این مقادیر بسته به روشی که برای تخمین میزان ملاتونین استفاده می شود، می تواند کمی متفاوت باشد. علاوه بر این، شایان ذکر است که اگرچه شیر گاو حاوی مقدار قابل توجهی ملاتونین نیست، اما حاوی مقادیر زیادی تریپتوفان است. تریپتوفان اسید آمینه ای است که بدن شما می تواند آن را به ملاتونین تبدیل کند.

کلام آخر

ملاتونین هورمونی است که به بدن شما سیگنال می دهد که زمان خواب فرا رسیده است. در حالی که بدن شما به طور طبیعی ملاتونین تولید می کند، می توان آن را در مکمل ها و غذاها نیز یافت.

اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد میزان دقیق ملاتونین موجود در پسته مورد نیاز است، اما بسیاری از منابع غذایی دیگر از جمله مغزها، غلات و قارچ ها می توانند به افزایش مصرف طبیعی شما کمک کنند.

منبع

https://www.healthline.com/nutrition/melatonin#bottom-line

مطالب مرتبط