Skip to content

عوارض جانبی کافئین در بدن چه می باشد ؟

کافئین

عوارض جانبی کافئین

کافئین معمولاً برای بهبود هوشیاری ذهنی استفاده می شود ، اما کاربردهای زیاد دیگری نیز دارد. کافئین به صورت دهانی یا مقعدی همراه با داروهای مسکن (مانند آسپرین و استامینوفن) و ماده شیمیایی به نام ارگوتامین برای درمان سردردهای میگرنی استفاده می شود. این ماده همچنین با مسکن برای سردردهای ساده و پیشگیری و معالجه سردرد پس از بی حسی اپیدورال استفاده می شود. کافئین یکی از محرک های رایج در بین ورزشکاران است. در غذاها ، از کافئین به عنوان ماده سازنده نوشابه ، نوشیدنی های انرژی زا و سایر نوشیدنی ها استفاده می شود.گرچه ممکن است مصرف کافئین فواید زیادی  داشته باشد ، اما لازم به یادآوری است که ممکن است بعضی افراد عوارض جانبی کافئین را نیز تجربه کنند.

مطالعات نشان داده است که مصرف کافئین در مقادیر کم تا متوسط ​​برای اکثر افراد بی خطر است .با این حال ، دوزهای بالای کافئین ممکن است عوارض جانبی ناخوشایند و حتی خطرناکی داشته باشد.تحقیقات نشان داده است که ژن ها تأثیر زیادی در تحمل افراد نسبت به آن دارند. برخی از افراد می توانند کافئین را بسیار بیشتر از دیگران بدون تجربه اثرات منفی مصرف کنند ، در حالی که افرادی که به کافئین عادت ندارند ممکن است پس از مصرف دوز متوسطی از آن علائمی را تجربه کنند.

عوارض جانبی کافئین
عوارض جانبی کافئین

اثرات مثبت کافئین

کافئین یک محرک طبیعی است که در تعدادی از منابع مختلف گیاهی وجود دارد ، از جمله دانه های قهوه ، دانه های کاکائو و برگ های چای. از آنجا که سیستم عصبی مرکزی (CNS) را تحریک می کند ، مردم اغلب برای مقابله با خستگی و بهبود توجه ، کافئین مصرف می کنند .اغلب به شکل قهوه ، چای یا نوشیدنی های انرژی زا است. علاوه بر کمک به افراد در احساس بیداری بیشتر ، تحقیقات نشان می دهد که کافئین ممکن است تعدادی از مزایای دیگر سلامتی را نیز داشته باشد که شامل:

  • بهبود حافظه: مصرف کافئین ممکن است باعث تقویت تحکیم حافظه و در نتیجه افزایش حافظه طولانی مدت شود. 
  • بهبود خلق و خوی: کافئین می تواند باعث بهبود روحیه شود. در یک مطالعه ، دوز کافئین تقریباً معادل مقدار موجود در یک نوشابه با بهبود عملکرد و خلق و خوی ذهنی همراه است.
  • افزایش متابولیسم: مصرف کافئین می تواند منجر به افزایش متابولیسم شود و در نتیجه به کاهش وزن کمک کند.
  • کاهش مرگ: مطالعات نشان داده مصرف دو تا چهار فنجان قهوه در روز با کاهش خطر مرگ همراه است.

عوارض جانبی کافئین

اضطراب :

کافئین باعث افزایش هوشیاری می شود. این ماده با جلوگیری از اثرات آدنوزین ، ماده شیمیایی مغز که باعث احساس خستگی می شود ، عمل می کند. در عین حال ، باعث ترشح آدرنالین می شود که نتیجه آن افزایش احساس انرژی می باشد.با این حال ، در دوزهای بالاتر ، این اثرات ممکن است بارزتر شده و منجر به اضطراب شود.اگر متوجه شدید که زیاد  عصبی می شوید، ، بهتر است نگاهی به میزان مصرف کافئین خود بیندازید و آن را کاهش دهید.

بی خوابی: 

افراد اغلب کافئین را برای افزایش بیداری مصرف می کنند ، اما این اثر گاهی اوقات باعث اختلال در خواب می شود. کافئین حدود پنج ساعت در بدن می ماند بنابراین بهتر است مصرف آن را در ساعات عصر به بعد قطع کنید. 

مشکلات گوارشی از عوارض جانبی کافئین :

یک فنجان قهوه صبحگاهی می تواند به حرکت روده کمک کند.اثر ملین قهوه به ترشح گاسترین ، هورمونی که معده تولید می کند کمک می کند ، هم چنین فعالیت در روده بزرگ را تسریع می کند . قهوه بدون کافئین نیز پاسخی مشابه دارد .با این حال ، به نظر می رسد خود کافئین نیز با افزایش چرخش منظم ، انقباضاتی که غذا را از طریق دستگاه گوارش حرکت می دهد ، حرکات روده را تحریک می کند .با توجه به این تأثیرات ، جای تعجب نیست که دوزهای زیاد کافئین در برخی از افراد منجر به شل شدن مدفوع یا حتی اسهال شود.از طرف دیگر ، برخی مطالعات نشان می دهد که نوشیدنی های کافئین دار ممکن است بیماری ریفلاکس را در برخی افراد بدتر کند. 

تجزیه عضله

رابدومیولیز یک بیماری بسیار جدی است که در آن رشته های عضلانی آسیب دیده وارد جریان خون می شوند و منجر به نارسایی کلیه و سایر مشکلات می شوند.علل شایع رابدومیولیز شامل ضربه ، عفونت ، سو مصرف مواد مخدر ، کشیدگی عضلات و گزش مارهای سمی یا حشرات است. علاوه بر این ، چندین گزارش از رابدومیولیز مربوط به مصرف بیش از حد کافئین گزارش شده است ، اگرچه این مسئله بسیارنادر است. به منظور کاهش خطر رابدومیولیز ، بهتر است مصرف خود را به حدود 250 میلی گرم کافئین در روز محدود کنید مگر اینکه عادت به مصرف مقادیر زیاد داشته باشید و قدرت تحمل خود را سنجیده باشید.

افزایش فشارخون از عوارض جانبی کافئین :

به طور کلی ، به نظر نمی رسد که کافئین خطر بیماری قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد.با این حال ، در چندین مطالعه نشان داده شده است که فشار خون را به دلیل اثر تحریک کننده آن بر سیستم عصبی افزایش می دهد . افزایش فشار خون یک عامل خطر برای حمله قلبی و سکته مغزی است زیرا ممکن است با گذشت زمان به عروق آسیب برساند و جریان خون به قلب و مغز را محدود کند.خوشبختانه ، به نظر می رسد اثر کافئین بر فشار خون موقتی است. همچنین ، به نظر می رسد قوی ترین تأثیر را روی افرادی که عادت به مصرف آن ندارند ، داشته باشد.توجه به مقدار و زمان مصرف کافئین از اهمیت زیادی برخوردار است ، خصوصاً در افرادی که فشارخون بالا دارند.

افزایش فشار خون
افزایش فشار خون

افزایش ضربان قلب

کافئین در بعضی از افراد ممکن است ضربان قلب یا ریتم را افزایش دهد. ظاهر شدن این اثرات از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. اگر فردی در هنگام مصرف مواد حاوی کافئین احساس افزایش ضربان قلب کند باید مصرف آن را محدود کند. 

احساس خستگی

قهوه ، چای و سایر نوشیدنی های کافئین دار برای تقویت سطح انرژی مصرف می شوند. با این حال ، آنها می توانند با ایجاد خستگی پس از خروج کافئین از بدن، نتیجه عکس داشته باشند.برای به حداکثر رساندن فواید کافئین در انرژی و جلوگیری از خستگی ، آن را در دوزهای متوسط مصرف کنید.

تکرر ادرار 

افزایش ادرار یک عارضه جانبی رایج در مصرف زیاد کافئین است که به دلیل اثرات تحریک کننده آن می باشد.ممکن است متوجه شده باشید که وقتی بیش از حد معمول قهوه یا چای می نوشید ، باید مرتباً ادرار کنید. اگر نوشیدنی های کافئین دار زیادی می نوشید و احساس می کنید تکرر ادرار بیش از حد معمول است یا به صورت فوری نیاز به دست شویی دارید  ، شاید بهتر باشد میزان مصرف خود را کاهش دهید .

عوارض جانبی طولانی مدت مصرف کافئین

مصرف بیش از حد کافئین ممکن است عوارض جانبی طولانی مدتی داشته باشد. این موارد شامل اعتیاد به کافئین و بروز علائم ترک در صورت عدم مصرف باشد. 

وابستگی به کافئین

از آنجا که فرد به مصرف کافئین عادت می کند ، ممکن است هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی به آن وابسته شود. این به این معنی است که اگر مدت طولانی کافئین مصرف نکند علائم ترک در او بروز پیدا می کند.

علائم ترک 

یکی دیگر از عوارض جانبی شایع در طولانی مدت ، تجربه علائم ترک است. افرادی که مقادیر زیادی کافئین به طور مکرر مصرف می کنند ، ممکن است وقتی چندین ساعت کافئین مصرف نکنند ، علائم ترک را احساس کنند. علائم ترک کافئین می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس ناخوشی
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • سبکی سر

کلام پایانی

به نظر می رسد مصرف کافئین در حد کم تا متوسط ، مزایای چشمگیری برای سلامتی در بسیاری از افراد داشته باشد.از طرف دیگر ، دوزهای بسیار زیاد ممکن است منجر به عوارضی شود که در زندگی روزمره تداخل ایجاد می کند و حتی ممکن است باعث مشکلات جدی در سلامتی شود.برای دریافت مزایای کافئین بدون تأثیرات نامطلوب ، ارزیابی صادقانه ای از خواب ، سطح انرژی و سایر عواملی که ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند را انجام دهید و در صورت لزوم میزان مصرف خود را کاهش دهید.

 

منابع نوشته : 

https://www.verywellmind.com/what-are-the-side-effects-of-caffeine-21847

https://www.healthline.com/nutrition/caffeine-side-effects#TOC_TITLE_HDR_11

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-979/caffeine

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/caffeine/art-20045678

مطالب مرتبط