Skip to content

اعتیاد به کافئین و علائم ترک آن

مصرف کافئین در کودکان

اعتیاد به کافئین

کافئین متداول ترین مواد فعال کننده مغز در جهان است. این ماده به عنوان یک محرک سیستم عصبی مرکزی عمل می کند، به این معنی که بر فعالیت عصبی در مغز تأثیر می گذارد و ضمن کاهش خستگی، هوشیاری را افزایش می دهد. اعتیاد به کافئین عبارت است از استفاده بیش از حد و مضر از کافئین در طی یک دوره زمانی خاص، به گونه ای که تأثیرات منفی بر سلامتی، تعاملات اجتماعی یا سایر زمینه های زندگی بگذارد. اگر بدن به کافئین وابسته شود، حذف آن از رژیم غذایی می تواند علائم ترک را ایجاد کند که به طور معمول 12 تا 24 ساعت پس از قطع کافئین شروع می شود. ترک کافئین یک تشخیص پزشکی شناخته شده است و می تواند کسی را که به طور منظم کافئین مصرف می کند تحت تأثیر قرار دهد. اعتیاد به کافئین موضوع مورد بررسی در این مقاله است.

اعتیاد به کافئین

اعتیاد به کافئین چگونه است ؟

کافئین پرمصرف ترین دارو در سراسر جهان است. در ایالات متحده، قهوه و سودا بیشترین منابع کافئین مصرفی  هستند، در حالی که کشورهای آفریقایی و آسیایی تمایل بیشتری به مصرف چای و سودا دارند. همچنین کافئین در بسیاری از غذاهای رایج مانند شکلات وجود دارد به همین دلیل  مصرف بیش از حد آن آسان است. وقتی کافئین مشکل ساز می شود که زندگی را به روشی منفی مختل می کند، در عین حال قادر به قطع مصرف آن نیستید. یا اینکه آن را در مقادیری مصرف می  کنید که به طور بالقوه برای سلامتی خطرناک است، علی رغم اینکه می دانید ممکن است از نظر روحی یا جسمی به شما آسیب برساند.

7 علامت متداول ترک اعتیاد به کافئین

  1. سر درد : سردرد از شایعترین علائم ترک کافئین است.کافئین باعث انقباض رگ های خونی در مغز می شود که جریان خون را کند می کند.یک مطالعه نشان داد که فقط 250 میلی گرم (کمتر از سه فنجان قهوه) می تواند جریان خون مغزی را تا 27 درصد کاهش دهد .از آنجا که مصرف کافئین باعث تنگ شدن رگهای خونی می شود، کاهش یا توقف مصرف باعث می شود رگ های خونی باز شده و جریان خون در مغز افزایش یابد.این تغییر ناگهانی در جریان خون می تواند باعث سردردهای دردناک شود که با سازگاری مغز با افزایش جریان خون، می تواند از نظر طول و شدت متفاوت باشد.با سازگاری مغز با این افزایش جریان خون، سردرد فروکش می کند.
  2. خستگی: بسیاری از افراد برای تقویت انرژی به یک فنجان قهوه روزانه نیاز دارند.کافئین با مسدود کردن گیرنده های آدنوزین، یک انتقال دهنده عصبی که می تواند احساس خواب آلودگی ایجاد کند، به افزایش هوشیاری و کاهش خستگی کمک می کنند. به همین دلیل ثابت شده است که عملکرد ورزشی و انرژی را بهبود می بخشد و خستگی مزمن را کاهش می دهند .با این حال، حذف کافئین از رژیم غذایی می تواند نتیجه عکس داشته باشد و باعث خواب آلودگی و خستگی شود.
  3. اضطراب: کافئین محرکی است که ضربان قلب، فشار خون و هورمون های استرس کورتیزول و اپی نفرین را افزایش می دهد .در افرادی که به کافئین حساس هستند، فقط یک فنجان قهوه می تواند احساس لرزش و اضطراب در آنها ایجاد کند.در حالی که مصرف کافئین می تواند احساس اضطراب ایجاد کند، قطع مصرف آن نیز می تواند باعث این اثر جانبی شود.بدن می تواند از نظر روانی و فیزیولوژیکی به آن وابسته شود و باعث ایجاد اضطراب شود.بعلاوه، اگر بیشتر کافئین خود را به شکل نوشابه یا قهوه شیرین شده با شکر مصرف می کنید، کاهش ناگهانی قند ممکن است اضطراب ناشی از ترک کافئین را حتی بدتر کند.
  4. کاهش تمرکز:یکی از مهمترین دلایلی که افراد برای مصرف کافئین به شکل قهوه، چای یا نوشیدنی های انرژی زا مصرف می کنند، افزایش تمرکز است.نوشیدنی های کافئین دار معمولاً قبل از امتحان، مسابقات ورزشی یا برای کاری که نیاز به افزایش تمرکز دارد مصرف می شود. کافئین سطح آدرنالین را افزایش می دهد، هورمونی که توسط غدد فوق کلیه به عنوان بخشی از واکنش طبیعی بدن در برابر استرس تولید می شود .همچنین فعالیت انتقال دهنده های عصبی تحریکی دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می دهد . این ترکیب واکنش ها تپش قلب و فشار خون را افزایش داده و مغز را تحریک می کند در نتیجه  باعث افزایش هوشیاری و بهبود تمرکز می شود. در نتیجه قطع مصرف آن با کاهش تمرکز همراه است. 
  5. احساس افسردگی: کافئین به دلیل توانایی خود در بالا بردن خلق و خو بسیار مشهور است.این توانایی برای جلوگیری از آدنوزین نه تنها هوشیاری را افزایش می دهد بلکه باعث بهبود خلق و خو می شود.به همین دلیل افرادی که تصمیم به ترک کافئین دارند ممکن است علائم افسردگی را در خود مشاهده کنند.
  6. لرزش: اگرچه به اندازه سایر علائم شایع نیست، اما کسانی که به کافئین وابستگی جدی دارند، می توانند در موارد ترک کافئین احساس لرزش را تجربه کنند. از آنجایی که کافئین یک محرک سیستم عصبی مرکزی است، از عوارض جانبی رایج در مصرف بیش از حد این نوشیدنی می توان به احساس بی حسی یا اضطراب و داشتن دستانی لرزان اشاره کرد.لرزهای مربوط به ترک کافئین معمولاً در دست ها اتفاق می افتد و بین دو تا نه روز ادامه دارند.اگر لرزش دست بیش از 9 روز طول بکشد، باید با پزشک برای بررسی علت های دیگر مشورت کرد.
  7. کاهش انرژی: بیشتر افرادی که از نوشیدنی ها و غذاهای کافئین دار استفاده می کنند به دنبال راهی برای بهبود سطح انرژی خود هستند.فاکتورهای سبک زندگی مانند کم خوابی، مشاغل سخت و رژیم های غذایی نادرست می توانند انرژی را تخلیه کنند و باعث شوند بسیاری از افراد نیاز به منابع خارجی انرژی مانند قهوه و نوشیدنی های انرژی زا داشته باشند.این اثرات مطلوب می تواند منجر به وابستگی شود و ترک آن نیز باعث کاهش انرژی شود. 
اعتیاد به کافئین

چگونه بفهمیم اعتیاد به کافئین داریم؟

اعتیاد به کافئین نه تنها شامل استفاده بیش از حد از کافئین بلکه تکیه بر این ماده محرک برای کنار آمدن بهتر با وجود همه تأثیرات منفی است. راهکارهایی برای آنکه بفهمید به کافئین اعتیاد دارید، شامل :

  •   میزان مصرف روزانه خود را ارزیابی کنید
  • به احساس  روحی یا جسمی خود در صورت کاهش یا قطع مصرف کافئین توجه کنید
  •   در نظر بگیرید که چگونه مصرف  کافئین بر تمام زمینه های زندگی تأثیر می گذارد

چگونه علائم ترک کافئین را کاهش دهیم؟

علائم ترک کافئین فقط بین دو تا نه روز ادامه دارند، اوج شدت علائم 24تا51 ساعت پس از قطع  است.در حالی که این علائم معمولاً کوتاه مدت هستند، اما می توانند ناراحت کننده باشند و زندگی را دشوار کنند.خوشبختانه روش هایی وجود دارد که می تواند شانس تجربه این عوارض جانبی ناخوشایند را کاهش دهد.این روش ها شامل:

  • به آرامی مصرف کافئین را کاهش دهید
  •   نوشیدنی های حاوی کافئین را کاهش دهید
  • به میزان کافی آب بنوشید
  • انرژی خود را به طور طبیعی تقویت کنید
  • خواب کافی داشته باشید

کلام پایانی

اعتیاد به کافئین به قدری رایج است که حتی بیشتر اوقات نیز متوجه آن نمی شویم. کافئین یک ماده محرک است که به طور گسترده مصرف می شود و می تواند علائمی شبیه به ترک در برخی افراد ایجاد کند. ترک کافئین می تواند در هر کسی که مرتباً کافئین مصرف می کند رخ دهد .علائم رایج ترک شامل سردرد، خستگی، کاهش انرژی، تحریک پذیری، اضطراب، تمرکز ضعیف، خلق افسرده و لرزش است که می تواند از دو تا نه روز ادامه داشته باشد.خوشبختانه، روش هایی برای کاهش این علائم وجود دارد، از جمله کاهش تدریجی کافئین، هیدراته ماندن بدن، خواب کافی و یافتن راه هایی برای افزایش طبیعی انرژی.اگرچه در ابتدا ممکن است ترک کافئین غیرقابل تحمل به نظر برسد، اما در نظر داشته باشید که این واکنش ها کاملا موقتی است.

https://www.verywellmind.com/caffeine-addiction-4157287

https://www.verywellmind.com/what-to-expect-from-caffeine-withdrawal-21844

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324768

https://www.healthline.com/nutrition/caffeine-withdrawal-symptoms#TOC_TITLE_HDR_11

مطالب مرتبط