Skip to content

مواد غذایی که باعث کاهش خستگی می شوند

کاهش خستگی

رژیم های غذایی حاوی انواع غذاهای تازه و غنی از مواد مغذی می توانند به کاهش احساس خستگی کمک کنند. کسالت و خستگی گاهی تبدیل به یک مشکل جداشدنی از بدن می شود که با استراحت برطرف می شود اما بعضی اوقات  با استراحت برطرف نمیشه و خیلی زود دوباره احساس خستگی می کنیم.

اکثر ما در طول روز، انرژِی کافی نداریم و زمانی که احساس می کنیم انرژیمان تحلیل رفته است، فورا به سراغ نوشیدنی ها و غذاهای انرژی زا می رویم که اکثر آن ها سرشار از کربوهیدرات ها، به خصوص شکر یا کافئین هستند، این موارد باعث افزایش انرژی موقتی می شوند.

بهترین راه برای دریافت بیشتر انرژی از غذاها این است که مطمئن شوید بهترین غذای ممکن را می خورید  بعضی مواد غذایی علاوه بر تامین انرژی نیازهای بدن برای تامین مواد معدنی و ویتامین ها را نیز تامین می کنند در نتیجه با مصرف آنها احساس شادابی بیشتری دارید. در مقابل بعضی دیگر از مواد غذایی فقط کالری مورد نیاز بدن را تامین می کنند بدون توجه به نیازهای بدن . 

مواد غذایی که خستگی را کاهش می دهند 

به طور کلی ، غذاهایی که می توانند به افزایش سطح انرژی کمک کنند، تازه و غنی از مواد مغذی هستند. برخی از آنها شامل : 

تخم مرغ

تخم مرغ کامل حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است. طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ، یک تخم مرغ معمولی حاوی 7 گرم پروتئین است. همچنین 4٪ از مقدار توصیه شده دریافت کلسیم روزانه و 6٪ از مقدار توصیه شده دریافت روزانه ویتامین A را تأمین می کند. تخم مرغ همچنین حاوی چربی هایی است که به جذب ویتامین ها کمک می کند. 

موز

موز منبع خوبی از پتاسیم ، فیبر و کربوهیدرات است. این ترکیب از کربوهیدرات ها و فیبرها یک منبع بسیار خوب برای تامین انرژی را فراهم می کنند.

بادام ها

بادام سرشار از مواد مغذی مانند چربی، فیبر و پروتئین است. پروتئین و چربی هم باعث احساس سیری می شود و هم می توانند به افزایش سطح انرژی کمک کنند. بادام همچنین حاوی ویتامین E و منیزیم است. بادام یک میان وعده عالی است.

هندوانه

هندوانه منبع بسیار خوبی برای آبرسانی است. هندوانه 92٪ آب دارد و حاوی ویتامین C ، ویتامین A و بسیاری از مواد مغذی دیگر است. کمبود آب می تواند احساس خستگی را افزایش دهد. 

کلم پیچ

کلم پیچ یک گیاه با برگ های سبز است  و غنی از ویتامین ها ، آنتی اکسیدان ها و آهن است. سلول های قرمز خون در بدن حاوی آهن هستند. این ماده معدنی برای انتقال اکسیژن به بدن ضروری است تا سلولها به عنوان انرژی از آن استفاده کنند. به همین دلیل ، میزان کم آهن می تواند باعث کمبود انرژی شود. یک فنجان کلم پیج حاوی مقدار زیادی پتاسیم و ویتامین A  می باشد. 

اسفناج

اسفناج یکی دیگر از سبزیجات برگ سبز و غنی از آهن است. همچنین سرشار از ویتامین K و منیزیم است اسفناج و کلم پیچ یک ترکیب عالی در سالادها هستند. 

دانه های  چیا

دانه های چیا سرشار از مواد مغذی است. یک اونس دانه چیا حاوی 4 گرم پروتئین ، 11 گرم فیبر و 9 گرم چربی است. فیبر برای جلوگیری از افزایش قند خون در زمان وعده های غذایی مفید است. تغییرات سریع در سطح قند خون یکی دیگر از دلایل احتمالی خستگی است.

دانه چیا و خواب بهتر

جو دوسر

جو دوسر سرشار از فیبر و کربوهیدرات های پیچیده است.بدن می تواند کربوهیدرات های تصفیه شده را به راحتی تجزیه کرده و از آنها برای تقویت انرژی کوتاه مدت استفاده کند. شکر یکی از نمونه های کربوهیدرات تصفیه شده است.با این وجود ، تجزیه کربوهیدرات های پیچیده برای بدن دشوارتر است. این باعث می شود که آنها منبع انرژی با دوام تری باشند.

میوه ها و سبزیجات تازه

غذا هرچه تازه تر باشد ، مواد مغذی بیشتری نیز در آن ها وجود دارد. برخلاف غذاهای فرآوری شده که ممکن است مواد مغذی کمی داشته باشند  ، غذاهای تازه معمولاً حاوی مواد مغذی بالاتری هستند.

پروتئین بدون چربی

گوشت قرمز حاوی  چربی اشباع شده است. گوشت های بدون چربی  مانند:  مرغ ، بوقلمون و ماهی حاوی  پروتئین زیادی هستند  ، اما چربی اشباع کمتری دارند. 

آب

نوشیدن آب برای عملکرد مطلوب بدن ضروری است. اگرچه آب به صورت کالری انرژی تأمین نمی کند ، اما به تسهیل فرآیندهای انرژی در بدن کمک می کند، که خود یک تقویت انرژی محسوب می شود. این تغییر ساده می تواند تغییر بزرگی ایجاد کند و شما قبل از اینکه آن را بشناسید احساس بهتری خواهید داشت.

مواد غذایی که باعث افزایش احساس خستگی می شوند

برخی از غذاها و نوشیدنی ها ممکن است احساس خستگی را افزایش دهند. به عنوان مثال ، غذاهایی که دارای مقدار زیادی قند هستند می توانند به طور موقت انرژی را افزایش دهند ، اما این افزایش اغلب بلافاصله کاهش پیدا می کند. نمونه هایی از غذاهایی که می توانند خستگی را در طول روز افزایش دهند عبارتند از:

  • غذاهای شیرین ، از جمله شربت و عسل
  • نان سفید
  • نوشیدنی های کافئین دار
  • غذاهای فرآوری شده 

فست فود ها و خستگی

نکات عمومی جهت افزایش سطح انرژِی

برخی رفتارهای کلی مربوط به رژیم غذایی نیز وجود دارد که می تواند کمک کند تا سطح انرژی در طول روز افزایش یابد . این نکات شامل:

  • پرهیز از حذف  وعده های غذایی
  • خوردن یک میان وعده بعد از ظهر یا صبح ، مانند یک مشت بادام 
  • پایبند بودن به میزان کالری دریافتی روزانه
  • هیدراته شدن با آب یا سایر نوشیدنی های مغذی
  • وعده های غذایی کوچک و مکرر برای تأمین انرژی روز خود انتخاب کنید

کلام آخر

توجه به آنچه در بشقاب شماست می تواند روشی سالم و موثر برای بالا بردن انرژی باشد. با ورزش منظم و تغذیه مناسب ، می توانید در دوره های خستگی سطح انرژی خود را حفظ کنید. غذاهای مختلفی وجود دارد که می تواند به شما در کاهش احساس خستگی در طول روز کمک کند.

به دنبال غذاهایی باشید که سرشار از پروتئین ، چربی های مفید و فیبر باشند. غذاهای سرشار از آهن و سایر مواد مغذی نیز مفید هستند.بهتر است هنگام تلاش برای افزایش سطح انرژی از مصرف غذاهای فرآوری شده یا شیرین پرهیز کنید.

مطالب مرتبط