Skip to content

خوراکی هایی که باعث اضطراب می شوند

خوراکی هایی که باعث اضطراب می شوند

برخی از غذاها می توانند در ایجاد اضطراب یا ایجاد چنین احساساتی نقش داشته باشند. هنگامی‌که شما قند زیاد مصرف می کنید، باعث می شود که قند خون شما افزایش یابد. این افزایش می تواند احساس اضطراب را تشدید کند. کیک، کلوچه، آب‌نبات، نوشابه و سایر غذاهای قندی می توانند منجر به چنین علائمی شوند.

علاوه بر این، بسیاری از غذاهای راحتی که بسیاری از افراد در مواقع استرس‌زا مصرف می کنند، می توانند واقعاً اضطراب را برانگیزند.

غذاهای فرآوری شده مانند کیک، گوشت فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس، پنیر و غذاهای آماده، اضطراب را با افزایش التهاب در بدن ایجاد می کنند. این غذاها فیبر کمی دارند و تصور می شود که میکروبیوم روده طبیعی را مختل می کند. یک رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات‌ها و چربی‌های تصفیه‌شده منجر به بالا رفتن سطح التهاب در بدن می شود، رسیدن به سیستم عصبی مرکزی و تأثیرگذاری بر روحیه ما منجر به اضطراب بیشتر می شود.

در اینجا چند مورد از بدترین غذاها و نوشیدنی‌ها برای مصرف اضطراب آورده شده است:

  • کیک، کلوچه، آب‌نبات و کیک.
  • نوشیدنی‌های شیرین.
  • گوشت فرآوری شده، پنیر و وعده‌های غذایی آماده.
  • قهوه، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا.
  • الکل
  • اسموتی میوه و سبزی‌ها بدون پروتئین

خوراکی های قندی اضطراب آورند

 کیک، کلوچه، آب‌نبات

غذاهای پرقند می توانند تغییراتی در قند خون شما ایجاد کنند که این امر با اضطراب همراه است. از غذاهایی که شکر اضافه‌شده دارند دوری‌کنید یا آن‌ها را برای درمان‌های خاص و گاه‌به‌گاه مصرف کنید. اگر چیزی شیرین می خواهید، میوه‌های تازه مانند زغال‌اخته، هلو، آلو، گیلاس، خرمالو را امتحان کنید.

نوشیدنی‌های قندی

 سودا و آب‌میوه معمولاً با قند پر شده اند. به‌عنوان‌مثال، یک قوطی نوشابه 340 سی‌سی بسته به نوع آن، می‌تواند 8 تا 13 قاشق چای‌خوری شکر داشته باشد. آب میوه های صنعتی، نوشابه ها، ماء الشعیر ها و شربت های آماده همگی از نوشیدنی های سرشار از قند هستند.

 گوشت فرآوری شده، پنیر و غذاهای آماده

این غذاها با التهاب همراه هستند که می تواند اضطراب ایجاد کند و به نظر می رسد که میکروبیوم روده را مختل می کند. میکروبیوم روده شما ترکیبی از انواع میکروارگانیسم‌های موجود در روده است. یک میکروبیوم سالم به بدن کمک می کند تا به‌درستی عمل کند.

سوسیس و کالباس و اضطراب

 الکل

 برخی افراد فکر می کنند که نوشابه‌های الکلی می توانند اثر آرام‌بخش داشته باشند؛ اما این ایده درست نیست، زیرا نوشیدن الکل اغلب منجر به کمبود خواب و کاهش قند خون می شود، به خصوص اگر شما با معده خالی بنوشید. نوشیدن زیاد الکل می تواند منجر به کمبود آب بدن شده که می تواند منجر به اضطراب شود. در مجموع، علائم خماری مانند کم‌آبی، کمبود خواب، کاهش ویتامین‌های گروه B و فرآیند سم‌زدایی الکل می تواند به احساس اضطراب و نگرانی منجر شود.

روغن هیدروژنه و چربی ترانس

مرغ سرخ‌شده، سیب‌زمینی سرخ‌شده و سایر غذاهای سرخ شده با حرارت بالا به دلایل مختلفی برای بدن شما مشکلاتی ایجاد می کنند و می توانند بر وزن شما تأثیر منفی بگذارند. همچنین به افسردگی مرتبط هستند. سرخ کردن غذاها معمولاً باعث تولید چربی های ترانس می شود.

هیدروژناسیون فرایندی است که روغن نباتی را به فرم محکم‌تری تبدیل می کند و آن را به محصولی با ثبات بیشتر تبدیل می کند. هر چیزی که با روغن‌های هیدروژنه پخته‌شده و حاوی چربی‌های ترانس باشد، می تواند به‌طور بالقوه در افسردگی نقش داشته باشد.

همچنین اگر چربی‌های اشباع‌شده مانند چربی‌های موجود در گوشت‌ها، لبنیات پرچرب و کره بیش از حد مصرف شوند، می توانند شریان‌ها را مسدود کرده و از جریان خون به مغز جلوگیری کنند و احساس اضطراب را افزایش دهند.

 فست فود

ارزان و آسان است و در کوتاه‌مدت تهیه می شود؛ اما تغییراتی را ایجاد می کند که می تواند به‌سلامت جسمی و روحی شما آسیب وارد شود. طبق مطالعه سال 2012 در ژورنال Health Nutrition، افرادی که فست فود می خورند، 51 درصد بیشتر از افرادی که فست فود نمی خورند، دچار افسردگی می شوند.خوردن مقدار کمی از این غذاها بعید است که خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد، اما اگر به طور مرتب مصرف کنید احتمال ابتلا به اضطراب و افسردگی را بالا می برید.

برای دریافت رژیم غذایی مخصوص خودت کلیک کن

غذاهای فرآوری شده

به طور کلی، غذاهای فرآوری شده نقش مهمی در افزایش اضطراب و افسردگی دارند. گفته می شود آرد و قندهای تصفیه‌شده باکتریها و میکروبهای مضر موجود در روده را تغذیه می کنند.

سلامت روده نقش مهمی در اضطراب مزمن دارد و بسیاری از اختلالات خلقی را می توان با تکثیر باکتری های خوب در روده شما درمان کرد؛ بنابراین، از غذاهای فراوری‌شده خودداری کنید و سالاد میوه را انتخاب کنید.

لبنیات

 تحقیقات نشان می دهد افرادی که دچار اضطراب هستند می گویند در عرض چند دقیقه پس از مصرف محصولات لبنی، افزایش علائم اضطراب را مشاهده کرده اند. حدود 10 درصد از بزرگ‌سالان تحمل لاکتوز ندارند و حتی تصور می شود که در هضم کازئین موجود در شیر گاو مشکل دارند.

اگر به لاکتوز و لبنیات حساسیت ندارید نگران نباشید و لبنیات را در حد اعتدال مصرف کنید.

قهوه، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا

نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین هستند، مانند قهوه، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، می توانند اضطراب را افزایش دهند. هرچه کافئین بیشتری مصرف کنید، احتمال اضطراب بیشتر می شود.

تحقیقات نشان می دهد که بیشترین تأثیرات در افرادی است که روزانه بیش از 5 فنجان قهوه مصرف می کنند. کافئین گیرنده‌های آدنوزین را در سیستم عصبی محیطی و مرکزی فعال می کند.

غذاهای پر سدیم

واقعیت این است که بیشتر غذاهایی که فاقد چربی هستند، در واقع قند و یا سدیم زیاد دارند. محققان به این نتیجه رسیده اند که سدیم بیش از حد در رژیم های غذایی ما می تواند بر سیستم عصبی بدن تأثیر منفی بگذارد و باعث خستگی و آسیب به سیستم ایمنی بدن شود.

خواب آرام کلید اصلی یک ذهن، خلق‌وخوی سالم و بدن است. ناگفته نماند، مصرف سدیم زیاد منجر به افزایش وزن، فشارخون بالا و احتباس آب می شود.

نمک برای حفظ سلامتی و داشتن یک رژیم متعادل ضروری است، اما مصرف بیش از حد می تواند باعث ایجاد اضطراب شود و اضطراب، هراس و افسردگی را برای شما به همراه می آورد.

کلام آخر

 علل بالقوه زیادی برای هر وضعیت اضطراب وجود دارد، غذاهایی که مصرف می کنیم می توانند در افزایش فراوانی، عمق و مدت زمان وقوع افسردگی یا اضطراب نقش عمده‌ای داشته باشند، به خصوص اگر قبلاً مستعد آن باشیم.

بهترین اقدام شما این است که خود را با برخی از غذاهایی که منجر به آسیب بیشتر به روان شما می شوند، آشنا شوید و سپس مصرف آن‌ها را کاهش دهید.

مطالب مرتبط