Skip to content

شیردهی مادران مبتلا به دیابت چگونه است؟

شیردهی در زنان مبتلا به دیابت

شیردهی در مادران مبتلا به دیابت

شیردهی روش طبیعی برای تغذیه و پرورش کودک است. درشرایط ایده آل، مادر باید در 6 ماه اول زندگی کودک به طور انحصاری به او شیر بدهد. شیردهی بهترین روش برای تغذیه نوزادان تازه متولد شده محسوب می شود و برای مادر و کودک بسیار مفید است و این امر در مورد مادران دیابتی نیز صدق می کند. ممکن است سطح قندخون مادران دیابتی بر کیفیت شیر آن ها تاثیر بگذارد اما اگر قندخون به خوبی کنترل شود مشکلی برای مادر و نوزاد ایجاد نمی شود. در این مقاله به بررسی شیردهی در زنان مبتلا به دیابت و مزایای آن می پردازیم. 

شیردهی در زنان مبتلا به دیابت
شیردهی در زنان مبتلا به دیابت

انواع دیابت

  1. دیابت وابسته به انسولین ( دیابت نوع یک ) : در دیابت نوع 1 به طور معمول در افراد زیر 25 سال تشخیص داده می شود و منجر به کمبود انسولین مطلق می شود. بیماران دیابتی نوع یک هر روز باید انسولین مصرف کنند.
  2. دیابت غیر وابسته به انسولین(دیابت نوع دو) : دیابت نوع دو بیشتر در بزرگسالان دیده می شود. بیماران دیابتی نوع دو می توانند انسولین کافی برای جلوگیری از کتواسیدوز تولید کنند اما میزان انسولین برای تأمین کل نیازهای بدن کافی نیستند.
  3. دیابت بارداری: دیابت بارداری در دوران بارداری ایجاد می شود و در دوره پس از زایمان از بین می رود.

مزایای شیردهی در زنان مبتلا به دیابت 

فواید شیر مادر برای نوزادان کاملا مشهود است . این فواید ارتباطی به ابتلا مادر به دیابت ندارد. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند مشکلات سلامتی کمتری دارند ، از جمله عفونت های تنفسی و گوش ، مشکلات گوارشی و آسم. همچنین احتمال ابتلا آنها  به دیابت نوع یک و دو کمتر است . در صورت ابتلا به دیابت بارداری ، به احتمال زیاد میزان قند خون بالا کمی پس از زایمان به حالت عادی برمی گردد. اما هنوز احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 تا پایان عمر باقی است. شیردهی کمک می کند تا فوراً قند خون پایین بیاید ، که در این صورت احتمال ابتلا به دیابت در آینده کاهش می یابد. در صورت ابتلا به هر کدام از انواع دیابت ، شیردهی  به  کاهش وزن کمک کند ، که  این مسئله یک امتیاز دیگر برای سلامتی محسوب می شود.هم چنین احتمال ابتلا به سرطان پستان و تخمدان در زنانی که شیر می دهند کمتر است.

به طور کلی شیردهی در زنان مبتلا به دیابت نوع یک حساسیت به انسولین را افزایش می دهد و در طولانی مدت تأثیرات مثبتی بر متابولیسم گلوکز دارد. در زنان مبتلا به دیابت نوع دو از شدت دیابت می کاهد و در زنان مبتلا به دیابت بارداری به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت در آینده را کاهش می دهد.

قبل از تولد نوزاد 

مراقبت های مناسب قبل از تولد برای اطمینان از سلامت کودک ضروری است. صحبت با پزشک به خصوص اگر مبتلا به دیابت نوع یک  هستید ، در مورد دوزهای انسولین ، کالری دریافتی و غذاهای خاص برای خوردن ضروری است . بسیاری از خانم ها قند خونشان در طی یک ساعت پس از شیردهی پایین است ، بنابراین خوردن ماده غذایی با تعادل مناسب کربوهیدرات و پروتئین درست قبل یا هنگام شیردهی از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین مادران مبتلا به دیابت دقت کنند هنگام بیرون رفتن از منزل، یک میان وعده سالم در کیف خود داشته باشند.همچنین انتخاب متخصص اطفال قبل از تولد نوزاد بسیار مهم است تا بتواند در مورد چگونگی کنترل سطح گلوکزخون کودک پس از زایمان به مادر کمک کند. . تقریباً نیمی از نوزادان مادران دیابتی بلافاصله پس از تولد قند خون پایین دارند. در بسیاری از مواقع در مادران دیابتی  ممکن است شیردهی به تأخیر بیفتد و کودک ممکن است در بیمارستان به مکمل نیاز داشته باشد. ابتلا به دیابت می تواند خطر ابتلا به مشکلات زیر را که ممکن است روی شیردهی تأثیر بگذارد افزایش دهد:

  • تولد زودرس
  • زایمان سزارین
  • افت قند خون نوزاد (پایین بودن قند خون)
  • زردی نوزاد

تأثیر شیردهی بر میزان قند خون مادر

 زنانی که مبتلا به دیابت هستند و به نوزاد خود شیر می دهند ، شیردهی می تواند بر روی قند خون ها تاثیر بگذارد. . ممکن است در زمان شیردهی  و بعد از آن به سرعت سطح گلوکز خون کاهش یابد، به همین دلیل سطح قند خون مادر باید مرتباً کنترل شود و در صورت کم بودن میزان انسولین کاهش یابد. مادران حتما از میان وعده های سالم و آب کافی استفاده کنند. 

شیردهی در زنان مبتلا به دیابت
شیردهی در زنان مبتلا به دیابت

توصیه هایی برای شیردهی در زنان مبتلا به دیابت

  • اگر کودک سطح قند خون پایینی دارد و یا نگران کمبود ذخیره هستید ، شیردهی را افزایش دهید.
  • در صورت امکان ، در اولین ساعت پس از تولد و به دفعات بعد از آن ، به او شیر دهید.
  • تماس پوست با پوست برای بهبود نتایج نوزادان ، از جمله تثبیت سطح قند ، کودک را تشویق می کند که غرایز شیردهی را دنبال کند و پیوند بیم مادر و کودک افزایش یابد .
  • تاخیر تولید شیر در چند روز اول بعد از زایمان طبیعی است به همین دلیل دچار استرس نشوید.
  • شیردهی یک فعالیت بدنی و متابولیکی است که به تلاش کودک و همچنین مادر نیاز دارد. در طی چندین جلسه شیردهی که در طول روز انجام می شود ، تقریباً 400-600 کالری می سوزد. برای مقابله با این موارد ، باید کالری دریافتی در تمام وعده های غذایی افزایش یابد تا میزان آن متعادل شود.
  • حتی اگر کودک به دلیل نبود شیر از پستان تغذیه نمی کند ، تحریک پستان ها باید ادامه یابد. این تحریک به خودی خود باعث شروع فرآیندهای بدن برای شروع و تولید شیر می شود.
  • سطح قند خون مادر باید به صورت روزانه کنترل شود تا اطمینان حاصل کنید که مقدار انسولین متناسب با سطح قند خون باشد ، که با شروع شیردهی نوسان می کند.

کلام آخر 

شیردهی برای تمام مادران و نوزاد آنها مزایای کوتاه مدت و بلند مدت زیادی دارد ، این مزایا برای مادران دیابتی نیز وجود دارد. شیردهی در زنان مبتلا به دیابت به تعادل سطح قند خون کمک می کنند هم چنین به کاهش وزن آنها نیز کمک می کند. این مادران به دلیل نوسان قند خون که در دوران شیر دهی افزایش می یابد باید به به طور مرتب قند خون را اندازه گیری کرده تا میزان انسولین دریافتی را براساس آن تنظیم کنند هم چنین دقت کافی یر روی میزان و زمان مصرف وعده ها و میان وعده های غذایی خود داشته باشند. 

منابع نوشته : 

https://www.verywellfamily.com/the-diabetic-breastfeeding-mother-431911

https://www.laleche.org.uk/diabetes-and-breastfeeding/#:~:text=If%20you%20have%20diabetes%20you,the%20impact%20of%20these%20changes.

https://www.webmd.com/diabetes/breastfeeding-and-diabetes

https://www.breastfeeding.asn.au/bfinfo/breastfeeding-and-diabetes-type-1-and-2

https://parenting.firstcry.com/articles/diabetes-and-breastfeeding-all-you-need-to-know/

مطالب مرتبط