Skip to content

سندرم ورزش افراطی چیست ؟ 

سندرم ورزش افراطی

سندرم ورزش افراطی :

سندرم ورزش افراطی که شکل جدی اعتیاد به ورزش است، معمولا در میان ورزشکارانی اتفاق می افتد که برای رقابت ها و مسابقات جدی و یا برای کسب یک نتیجه ی مهم، بیش از حد توان ورزش می کنند. کاملا واضح است که ورزش باعث ترشح اندروفین شده ، استرس را کاهش می دهد،انرژی را افزایش می دهد و به طور کلی باعث ایجاد یک حس خوب می شود اما تمرین بیش از اندازه باعث ایجاد عوارضی در بدن می شود .

سندرم ورزش افراطی هنگاهی رخ می دهد که آنقدر مداوم یا با شدت بالا ورزش می کنید که بدن نمی تواند فشار ناشی از آن را تحمل کند. این حالت با علائمی مانند خستگی ، کاهش عملکرد ، تغییر خلق و خو و مشکل خواب همراه است ودر موارد شدید بر تمام سیستم های بدن تاثیر می گذارد .

سندروم ورزش افراطی
سندرم ورزش افراطی

علائم سندرم ورزش افراطی 

1. کاهش توانایی بدن:  اگر بیش از حد تمرین کنید ، ممکن است دچار خستگی عضلانی مزمن شوید،هنگامی که به صورت حداکثری تمرین می کنید و به درستی سوخت گیری نمی کنید یعنی انرژی مورد نیاز را برای بدن تامین نمی کنید  ، بدن شما به صورت مداوم از ذخایر انرژی که دارید استفاده می کند.

 عضلات در حین ورزش شکسته می شوند ، هنگام ترمیم قویتر و انعطاف پذیرتر می شوند. اما بدون سوخت کافی یا زمان ریکاوری ، هیچ راهی برای تقویت عضلات وجود ندارد. ورزش بیش از حد  ممکن است باعث رابدومیولیز شود ، وضعیتی که در نتیجه تجزیه فیبرهای عضلانی رخ می دهد و به خون شما نشت می کند. در صورت عدم رفع این مشکل ، رابدومیولیز می تواند باعث بروز مشکلات قلبی و حتی نارسایی کلیه شود. 

2. بی خوابی:  بی خوابی یا خواب بی قرار از علائم رایج تمرین بیش از حد است که بهبود آن برای بدن شما دشوار می باشد. خواب یکی از مهمترین عوامل در ایجاد قدرت و  تقویت عضله است. بر اساس  نظر بنیاد ملی خواب ، هنگام خواب ، بدن شما هورمون های سازنده عضله مانند هورمون رشد انسانی (HGH)  را تولید می کند. 

در طول خواب به صورت آهسته  ، جریان خون به سمت عضلات افزایش می یابد و باعث بهبود آنها می شود. در واقع ، بسیاری از فرآیندهای ترمیم کننده بدن بیشتر یا به طور انحصاری ، در طول خواب انجام می شود، بنابراین ، از دست دادن چند ساعت خواب هر شب می تواند صدمه بزرگی به توانایی بدن در ترمیم خود بزند.در نظر داشته باشید هرچه بیشتر تمرین کنید بدن بیشتر دچار اختلال خواب می شود بنابراین روند ترمیم عضلات شما با مشکل مواجه می شود. 

3. عدم  تعادل هورمونی از عوارض سندرم ورزش افراطی : همه ما می دانیم ورزش آرامش بخش است و به کاهش سطح کورتیزول و آدرنالین ، هورمون هایی که در زمان استرس ترشح می شوند ، کمک می کند. اما اگر سندرم ورزش افراطی داشته باشید هورمون کورتیزول و آدرنالین مرتباً ترشح می شوند . به مرور زمان ، این مسئله می تواند باعث نارسایی و تخلیه آدرنال شود ، که توانایی بدن را در تولید و تنظیم سطح هورمون به خطر می اندازد.هورمون کورتیزول عملکردهای زیادی در بدن دارد و به تعادل ترشح انسولین  در بدن کمک می کند. 

کورتیزول باعث می شود سلولهای عضلانی و چربی در برابر انسولین مقاوم باشند و باعث تولید گلوکز در کبد شود. افزایش مداوم سطح کورتیزول می تواند منجر به مقاومت به انسولین شود. هنگامی که سلول ها نسبت به انسولین مقاومت بیشتری نشان می دهند ، خون بیش از حد گلوکز خواهد داشت که بدن آن  را به صورت چربی ذخیره می کند.در زنان این تعادل هورمونی می تواند چرخه قاعدگی را مختل کند هم چنین در کوتاه مدت ، عدم تعادل هورمونی می تواند باعث تحریک و تغییرات در خلق و خو شود . 

4. کاهش ذخایر انرژی: وقتی بیش از حد ورزش می کنید ، بدن شما ممکن است در تأمین انرژی و تغذیه مورد نیاز دچار مشکل شود و منجر به کمبود مواد مغذی و عوارض پزشکی شود. وقتی بدن به اندازه کافی کربوهیدرات ، پروتئین و چربی با کیفیت بالا دریافت نمی کند، باعث ایجاد  احساس خستگی ، کاهش ذخایر گلیکوژن و  کاهش ترمیم عضلات می شود. بسته به این که کدام ماده مغذی کمبود داشته باشید کمبود مواد مغذی می تواند علایم گسترده ای را ایجاد کند ، از جمله ریزش مو ، ترمیم کندتر عضلات ، درد استخوان و تغییر در دید . 

مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه بهترین گزینه در هنگام داشتن فعالیت بدنی زیاد  است. یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند یک برنامه غذایی ایده آل متناسب با فعالیت بدنی خود داشته باشید ، که در آن اطمینان دارید  تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز را به میزان کافی دریافت می کنید. 

5 . ضعیف شدن سیستم ایمنی: تمرین بیش از حد می تواند سیستم ایمنی بدن را به خطر بیندازد و خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد. هنگامی که بیش از حد تمرین می کنید ، بدن شما بر روی ترمیم آسیب های حاصل از تمرین تمرکز دارد ، بنابراین ایمنی کلی بدن  کاهش می یابد. تقویت سیستم ایمنی بدن در شرایطی که تمرینات زیادی انجام می دهید حائز اهمیت است. خواب کافی ، استراحت پس از ورزش و داشتن تغذیه اصولی بهترین راه ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. 

ضعیف شدن سیستم ایمنی از عوارض سندروم ورزش افراطی
ضعیف شدن سیستم ایمنی از عوارض سندرم ورزش افراطی

6 .  کمبود آب: بسته به شدت تمرین ، ممکن است به ازای هر ساعتی که ورزش می کنید به اندازه یک تا سه چهارم آب از دست دهید.کمبود آب بدن با ورزش بیش از حد همراه است. هر چه بیشتر ورزش کنید مسلما بیشتر عرق می کنید  که این مسئله باعث می شود آب و الکترولیت ها ز بدن  شما خارج شوند.به منظور کمبود آب بدن ، قبل و حین ورزش مقدار زیادی آب بنوشید و اگر علائمی مانند سرگیجه ، استفراغ ، حالت تهوع ، سردرد و گرفتگی عضلات را داشتید، به سرعت تمرین خود را قطع کنید.

7.فشار به قلب از عوارض سندرم ورزش افراطی : بارها و بارها به ما گفته شده است که یکی از بهترین راه ها برای داشتن قلب سالم ورزش منظم است ، اما همان طور که ورزش می تواند برای سلامت قلب مفید باشد سندرم ورزش افراطی برای قلب مضر است.  مقادیر زیاد ورزش شدید می تواند برای قلب سمی باشد زیرا ورزش بیش از حد طولانی و سخت به طور بالقوه می تواند منجر به نامنظم شدن ضربان قلب شود. ضربان قلب غیر طبیعی می تواند منجر به عوارض جدی مربوط به قلب از جمله لخته شدن خون و سکته  شود. 

8. کاهش اشتها: شاید در کل کاهش اشتها به خصوص برای افرادی که از اضافه وزن رنج می برند اتفاق خوبی باشد ، اما در حقیقت اینگونه نیست، به خصوص زمانی که بدن برای ریکاوری بعد از ورزش، به مواد غذایی  نیاز  دارد. افرادی که ورزش های سنگین انجام می دهند ، بنابه دلایلی از کاهش اشتها رنج می برند که این مسئله در دراز مدت به ماهیچه ها و بافت های بدن آسیب می رساند.  

کلام پایانی 

از کودکی به همه ما گفته شده داشتن فعالیت بدنی برای بدن ما سودمند است  ، اما مانند هر مسئله دیگری در زندگی که تعادل در آن اهمیت دارد ورزش کردن زیاد نیز به بدن آسیب می رساند. به همین دلیل سعی کنید حتما زیر نظر متخصص فعالیت بدنی شدید داشته باشید تا عوارض ورزش زیاد به بدن شما آسیب نزند. 

منابع نوشته : 

https://health.usnews.com/health-news/blogs/on-fitness/2010/11/05/10-signs-youre-exercising-too-much

https://www.livestrong.com/article/401934-what-happens-to-your-body-when-you-work-out-too-much/

https://www.thelist.com/42939/signs-youre-doing-too-much-cardio/

مطالب مرتبط