Skip to content

رژیم گریپ فروت و نقش آن در کاهش وزن

رژیم گریپ فروت

 آیاگریپ فروت برای کاهش وزن مؤثر است؟

 رژیم گریپ فروت یکی از اولین رژیم‌های غذایی مد روز بود که به مردم معرفی شد. رژیم گریپ فروت که به عنوان “رژیم غذایی هالیوود” معروف است، شامل خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب آن در هر وعده غذایی است. حامیان این رژیم ادعا می‌کنند که گریپ فروت می‌تواند به چربی سوزی کمک کند و به سرعت منجر به کاهش وزن در کمتر از 12 روز شود، اما تحقیقات محدودی برای حمایت از این ادعاها وجود دارد.

این مقاله تحقیقات رژیم گریپ فروت و اینکه آیا رژیم گریپ فروت برای کاهش وزن مؤثر و بی خطر است را بررسی می‌کند.

 رژیم گریپ فروت چیست؟

 برخلاف رژیم‌های تک غذایی مانند رژیم سوپ کلم، رژیم گریپ فروت از چیزی فراتر از گریپ فروت تشکیل شده است. این رژیم مستلزم یک برنامه غذایی غنی از پروتئین است که در هر وعده غذایی از گریپ فروت یا آب گریپ فروت استفاده می‌کند. رژیم غذایی گریپ فروت به دلیل وجود آنزیم‌های چربی سوز در گریپ فروت وزن را سریع کاهش می‌دهد. حامیان این رژیم معتقدند که شما می‌توانید در عرض 12 روز 8 کیلو وزن کم کنید. با وجود شواهد گفته شده، هیچ تحقیقی وجود ندارد که ادعاهای مربوط به این آنزیم چربی سوز را تأیید کند.

رژیم گریپ فروت

چگونه از رژیم گریپ فروت پیروی کنیم؟

 چندین نسخه از دستورالعمل‌ها برای رژیم وجود دارد، اما بسیاری از منابع ادعا می‌کنند که باید این دوره 2 یا 3 هفته طول بکشد. هر نسخه این رژیم کربوهیدرات و کالری کم و پروتئین بالایی دارد. در برخی نسخه‌ها، رژیم غذایی نیاز به مصرف بیش از 800 کالری در روز دارد.

به طور کلی، افرادی که از رژیم گریپ فروت پیروی می‌کنند، می‌توانند غذاهای خود را هر طور که دوست دارند، از جمله با ادویه جات، سس سالاد، یا کره تهیه کنند.

نمونه‌هایی از وعده‌های غذایی عبارتند از:

 صبحانه:

 دو تخم مرغ آب پز، دو تکه بیکن و 1/2 گریپ فروت یا 226 گرم آب گریپ فروت

 ناهار:

 سالاد با سس، هر گوشت به هر مقدار، و 1/2 گریپ فروت یا 226 گرم آب گریپ فروت

 شام:

 هر نوع گوشتی که به هر شکلی تهیه شده باشد، سالاد یا سبزیجات قرمز و سبز، قهوه یا چای و 1/2 گریپ فروت یا 226 گرم آب گریپ فروت.

 میان وعده قبل از خواب:

 226 گرم شیر بدون چربی

 فواید

 گنجاندن غذاهای کم کالری و بسیار مغذی مانند گریپ فروت در رژیم غذایی شما یک انتخاب هوشمندانه و سالم است، اما نه فقط برای کاهش وزن، بلکه برای سلامت کلی شما نیز مفید است.

یک گریپ فروت حاوی بیش از 60 درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه شما است. ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی است که برای محافظت و تقویت سیستم ایمنی بدن شناخته شده است.

علاوه بر محافظت از سیستم ایمنی بدن، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف گریپ فروت با مصرف بیشتر منیزیم، پتاسیم، فیبر غذایی و بهبود کیفیت رژیم غذایی مرتبط است.

فیبر و میوه‌های غنی از آنتی اکسیدان مانند گریپ فروت ممکن است به محافظت در برابر بیماری قلبی و سکته کمک کند.

محتوای غنی از فیبر گریپ فروت همچنین ممکن است به شما کمک کند احساس سیری بیشتری داشته باشید و کالری کمتری در طول روز بخورید که ممکن است به کاهش وزن کمک کند. گرچه گریپ فروت از دیرباز با کاهش وزن همراه بوده است، اما برای حمایت از این ادعا به تحقیقات بیشتری نیاز است.

از آنجایی که هیچ دستورالعمل مشخصی برای رژیم گریپ فروت وجود ندارد، ارزیابی فواید کامل این رژیم غیرممکن است.

جنبه‌های منفی

 اگرچه گریپ فروت یک گزینه کم کالری و غنی از مواد مغذی با فواید بسیاری برای سلامتی است، این رژیم غذایی به دلایل دیگر مشکل ساز است. هیچ مدرکی دال بر آنزیم‌های جادویی چربی سوز مرتبط با گریپ فروت وجود ندارد. کاهش وزن سریع و موقت مرتبط با رژیم گریپ فروت احتمالاً به دلیل کالری کم و مصرف کم کربوهیدرات است. این موضوع باعث کاهش وزن سریع و موقت حتی بدون گریپ فروت می‌شود.

در حالی که رژیم‌های کم کالری ممکن است منجر به کاهش وزن اولیه شود، به ندرت برای کسانی که به دنبال نتایج طولانی مدت هستند موفق آمیز است.

معایبی برای سلامتی

رژیم‌های کم کالری می‌توانند استخوان‌های شما را ضعیف کنند، متابولیسم را کاهش دهند و باعث خستگی، از دست دادن عضلات و کمبود مواد مغذی شوند.

یکی دیگر از جنبه‌های منفی برنامه غذایی محدودیت‌های آن است. دوازده روز رعایت رژیم در چنین برنامه محدودی ممکن است امکان پذیر باشد، اما خوردن همان غذاها و چنین کالری کمی در روز می‌تواند باعث شود برخی افراد در نهایت این برنامه را کنار بگذارند.

رژیم گریپ فروت

رژیم گریپ فروت مبهم است

نسخه‌های متعدد این رژیم، مطمئناً باعث سردرگمی بین دنبال کنندگان آن می‌شود. علاوه بر این، بیشتر سس‌های سالاد و گوشت‌هایی که می‌توانید در رژیم گریپ فروت بخورید – به ویژه بیکن روزانه – سرشار از چربی‌های اشباع شده و کلسترول هستند.

 رژیم غذایی محدود کننده نیز ناپایدار، محدود کننده و گیج کننده است.

آیا رژیم گریپ فروت برای کاهش وزن مؤثر است؟

 اگرچه ادعاهای مربوط به برخی آنزیم‌های جادویی چربی سوز در گریپ فروت توسط تحقیقات تأیید نشده است، مطالعات نشان داده‌اند که گریپ فروت به طور مثبت با کاهش وزن مرتبط است. یک مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگانی که گریپ فروت روزانه همراه با وعده‌های غذایی مصرف می‌کردند، کاهش سایز دور کمر را تجربه کردند.

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که وزن بدن، دور کمر و شاخص توده بدنی (BMI) در میان زنان مصرف‌کننده گریپ فروت در مقایسه با کسانی که گریپ فروت مصرف نمی‌کنند کمتر بود.

تحقیقات بیشتر فعلی برای تعیین ارتباط بین مصرف گریپ فروت و کاهش وزن مورد نیاز است. اگرچه کاهش وزن سریع و موقت در رژیم غذایی گریپ فروت امکان پذیر است، اما احتمالاً به این دلیل است که شما کمتر از 1000 کالری در روز مصرف می‌کنید.

 وعده از دست دادن 8 کیلو در 12 روز غیر واقعی و غیر قابل دوام است. ممکن است در ابتدا با این رژیم وزن کم کنید، اما مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های کم کالری به ندرت وزن را برای همیشه کاهش می‌دهند. تحقیقات بیشتری برای تعیین ارتباط بین گریپ فروت و کاهش وزن مورد نیاز است.

آیا این رژیم ایمن است؟

 آب گریپ فروت و گریپ فروت تازه می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم باشند. اما گریپ فروت همچنین می‌تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد، از جمله:

  • برخی از داروهای استاتینی که کلسترول را کاهش می‌دهند، مانند Zocor سیمواستاتین و Lipitor آتورواستاتین
  • برخی از داروهایی که فشار خون را کاهش می‌دهند، مانند Procardia و Adalat CC
  • برخی از داروهای رد پیوند عضو، مانند ساندیمون و نئورال هر دو سیکلوسپورین
  • برخی از داروهای ضد اضطراب، مانند بوسپیرون برخی از کورتیکواستروئیدها که بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو را درمان می‌کنند، مانند Entocort EC و. Uceris
  • برخی از داروهایی که ریتم غیرطبیعی قلب را درمان می‌کنند، مانند Pacerone و Nexterone
  • برخی از آنتی هیستامین‌ها مانند آلگرا (فکسوفنادین)
  • آب گریپ فروت تمایل به تداخل با عملکرد این داروها دارد زیرا حاوی دسته‌ای از مواد شیمیایی به نام فورانوکومارین است. مطالعات نشان می‌دهد که فورانوکومارین ها ممکن است سطوح خونی بیش از 85 دارو را افزایش دهند.
  • گریپ فروت با کاهش سرعت تجزیه‌ی طبیعی داروها در روده و کبد توسط بدن، می‌تواند عوارض جانبی این داروها را افزایش دهد و خطر عوارض را افزایش دهد. برای سایر داروها مانند آنتی هیستامین‌ها، گریپ فروت ممکن است اثر معکوس داشته باشد و اثربخشی دارو را کاهش دهد.

از پزشک یا داروساز خود بپرسید که آیا می‌توانید در حین مصرف این داروها و سایر داروها، گریپ فروت یا آب گریپ فروت تازه مصرف کنید.

کلام آخر

خارج از چند مطالعه کوچک، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد گریپ فروت دارای قدرت جادویی است، به جز این واقعیت که این یک مرکبات کم کالری و بسیار مغذی است. در حالی که این رژیم ممکن است به کاهش سریع وزن کمک کند، اما احتمالاً وزن به همان سرعتی که رفته است باز می‌گردد. این یک راه حل سریع بدون هیچ گونه پتانسیل واقعی پایداری طولانی مدت است. رژیم غذایی کامل شامل انواع غذاها و میوه‌های سالم است. به جای تمرکز بر روی گریپ فروت، مصرف 2 تا 2.5 فنجان میوه در روز را هدف قرار دهید. گریپ فروت می‌تواند بخشی از این وعده‌ها باشد اما لازم نیست آن را در هر وعده غذایی مصرف کنید.

منبع

https://www.healthline.com/health/grapefruit-diet#bottom-line

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »