Skip to content

خواص و مضرات گریپ فروت برای سلامتی

گریپ فروت

چرا گریپ فروت برای شما مفید است؟

گریپ فروت یک مرکبات با طعمی است که می‌تواند از تلخ، شیرین تا ترش متغیر باشد. حاوی طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. مردم می‌توانند میوه را به صورت کامل یا به صورت آب میوه یا پالپ مصرف کنند. این میوه اولین بار در قرن هجدهم و در نتیجه تلاقی یک پوملو و یک پرتقال ساخته شد. مردم آن را گریپ فروت می‌نامیدند زیرا به صورت خوشه مانند انگور رشد می‌کند. مواد مغذی موجود در آن ممکن است به سلامت پوست و محافظت در برابر شرایط مختلف کمک کند. آن‌ها همچنین ممکن است در حفظ وزن نقش داشته باشند.

فواید این میوه شگفت انگیز

 کمک به کاهش وزن

 برخی افراد ادعا می‌کنند که گریپ فروت یک میوه معجزه آسا برای کاهش وزن است. در یک مطالعه، محققان هیچ مدرکی پیدا نکردند که نشان دهد گریپ فروت می‌تواند به کاهش وزن افراد کمک کند.

 با این حال، آن‌ها به این نتیجه رسیدند که این میوه ممکن است به بهبود فشار خون و سطح چربی خون کمک کند. بین فشار خون بالا، سطح چربی و چاقی ارتباط وجود دارد. مطالعات بیشتر می‌تواند ثابت کند که مواد مغذی موجود در گریپ فروت فواید طولانی مدت برای کنترل وزن و پیشگیری از بهبود هضم

گریپ فروت حاوی آب و فیبر است. به طور خاص، یک گریپ فروت کوچک با وزن 200 گرم حاوی 182 گرم آب و 2.2 گرم فیبر است. هم آب و هم فیبر می‌توانند به جلوگیری از یبوست کمک کنند و نظم یک دستگاه گوارش سالم را تقویت کنند.

بزرگسالان باید سعی کنند بسته به سن و جنس خود، روزانه 28 تا 33.6 گرم فیبر مصرف کنند. شواهد و مدارک نیز وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف زیاد فیبر غذایی می‌تواند به پیشگیری از سرطان کولورکتال کمک کند.

گریپ فروت

پیشگیری از سرطان

 گریپ فروت منبع غنی از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C است. این‌ها می‌توانند با تشکیل رادیکال‌های آزاد که به اعتقاد کارشناسان باعث ایجاد سرطان می‌شوند، مبارزه کند. یک گریپ فروت کوچک می‌تواند 68.8 میلی گرم ویتامین C مصرف توصیه شده برای بزرگسالان را فراهم کند. ویتامین C برای زنان 75 میلی گرم در روز و برای مردان 90 میلی گرم است.

یک گریپ فروت کوچک همچنین حاوی 2270 میکروگرم (mcg) لیکوپن است که یک آنتی اکسیدان دیگر است.

کالری کمی دارد

کالری کمی دارد و در عین حال سرشار از مواد مغذی است. گریپ فروت یک غذای عالی برای گنجاندن در یک رژیم غذایی متعادل است. دلیلش این است که مواد مغذی بالایی دارد اما کالری کمی دارد. در واقع این میوه یکی از کم کالری ترین میوه‌هاست. مقدار مناسبی از فیبر، علاوه بر بیش از 15 ویتامین و مواد معدنی مفید را فراهم می‌کند.

در اینجا برخی از مواد مغذی اصلی موجود در نیمی از یک گریپ فروت متوسط ​​آورده شده است:

  • کالری: 52
  • کربوهیدرات: 13 گرم
  • پروتئین:1 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • ویتامین C: 64 گرم
  • ویتامین A:28 درصد RDI
  • پتاسیم: 5 درصد از RDI
  • تیامین: 4 درصد از RDI
  • فولات: 4 درصد از RDI
  • منیزیم: 3 درصد از RDI

علاوه بر این، منبع غنی از برخی ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی قوی است که احتمالاً مسئول بسیاری از مزایای سلامتی آن هستند.

ممکن است برای سیستم ایمنی بدن شما مفید باشد

 خوردن این میوه به طور منظم ممکن است برای سیستم ایمنی بدن شما مفید باشد. این میوه به دلیل محتوای بالای ویتامین C آن ارزشمند است.

 ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی است که از سلول‌های شما در برابر باکتری‌ها و ویروس‌های مضر محافظت می‌کند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین C برای کمک به بهبود سریع‌تر افراد از سرماخوردگی مفید است.

 بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر موجود در گریپ فروت برای سیستم ایمنی بدن مفید هستند، از جمله ویتامین. A نشان داده شده است که ویتامین A به محافظت در برابر التهاب و چندین بیماری عفونی کمک می‌کند. همچنین مقادیر کمی ویتامین B، روی، مس و آهن را تأمین می‌کند. همه اینها با هم در بدن کار می‌کنند تا عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کنند. آن‌ها همچنین به حفظ یکپارچگی پوست شما کمک می‌کنند که به عنوان یک سد محافظ در برابر عفونت عمل می‌کند.

گریپ فروت ممکن است به جلوگیری از مقاومت به انسولین و دیابت کمک کند

 خوردن آن به طور منظم ممکن است پتانسیل جلوگیری از مقاومت به انسولین را داشته باشد که می‌تواند منجر به دیابت شود. مقاومت به انسولین زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های شما به انسولین پاسخ نمی‌دهند. انسولین هورمونی است که بسیاری از فرآیندهای بدن شما را تنظیم می‌کند. این در بسیاری از جنبه‌های متابولیسم شما نقش دارد، اما بیشتر به دلیل نقشش در کنترل قند خون شناخته شده است. مقاومت به انسولین در نهایت منجر به افزایش سطح انسولین و قند خون، دو عامل خطر اصلی دیابت نوع 2 می‌شود.

این میوه ممکن است به کنترل سطح انسولین کمک کند، به این معنی که ممکن است این توانایی را داشته باشد که احتمال مقاومت شما به انسولین را کاهش دهد. در یک مطالعه، افرادی که نیمی از یک گریپ فروت تازه را قبل از غذا خوردند، در مقایسه با گروهی از افرادی که گریپ فروت نمی‌خوردند، کاهش قابل توجهی در سطح انسولین و مقاومت به انسولین داشتند. به علاوه، مصرف میوه به طور کلی با کنترل بهتر قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است.

خوردن گریپ فروت ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

 تصور می‌شود که مصرف منظم گریپ فروت با کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و کلسترول، سلامت قلب را بهبود می‌بخشد. در یک مطالعه، افرادی که به مدت 6 هفته 3 بار در روز از این میوه خوردند، کاهش قابل توجهی در فشار خون در طول مطالعه داشتند. آن‌ها همچنین بهبود در سطح کلسترول تام و LDL (کلسترول بد) را نشان دادند.

 این اثرات احتمالاً به دلیل مواد مغذی مهمی است که گریپ فروت حاوی آن است که در حفظ عملکرد صحیح قلب شما نقش دارد.

  • اول اینکه گریپ فروت سرشار از پتاسیم است، ماده معدنی که مسئول بسیاری از جنبه‌های سلامت قلب است. نصف گریپ فروت حدود 5 درصد از نیاز روزانه شما به پتاسیم را تأمین می‌کند. مصرف کافی پتاسیم با کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا همراه است. علاوه بر این، نشان داده شده است که خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.
  • دوم، فیبر موجود در این میوه ممکن است سلامت قلب را نیز تقویت کند، زیرا مصرف بالای فیبر با کاهش فشار خون و سطح کلسترول مرتبط است.

 به طور کلی، محققان ادعا می‌کنند که شامل فیبر و میوه‌های غنی از آنتی اکسیدان مانند گریپ فروت به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم به محافظت در برابر بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و سکته کمک می‌کند.

مفید برای سلامت قلب
مفید برای سلامت قلب

سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است

گریپ فروت حاوی چند آنتی اکسیدان مختلف است که فواید سلامتی مختلفی از جمله کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری را به همراه دارد. آنتی اکسیدان ها از سلول‌های شما در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند، که مولکول‌های ناپایداری هستند که ممکن است باعث واکنش‌های مضر در بدن شما شوند.

 در اینجا مروری بر مهمترین آنتی اکسیدان های آن آورده شده است:

ویتامین C

 این یک آنتی اکسیدان قوی و محلول در آب است که به مقدار زیاد در گریپ فروت وجود دارد. ممکن است از سلول‌ها در برابر آسیبی که اغلب منجر به بیماری قلبی و سرطان می‌شود محافظت کند.

بتاکاروتن

در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و تصور می‌شود که به کاهش خطر برخی بیماری‌های مزمن، از جمله بیماری‌های قلبی، سرطان، و اختلالات مرتبط با چشم مانند دژنراسیون ماکولا کمک می‌کند.

لیکوپن

این به دلیل توانایی بالقوه خود در جلوگیری از ایجاد انواع خاصی از سرطان، به ویژه سرطان پروستات شناخته شده است. همچنین ممکن است به کند کردن رشد تومورها و کاهش عوارض جانبی درمان‌های رایج سرطان کمک کند.

 فلاوانون ها

 خواص ضدالتهابی آنها نشان داده شده است که فشار خون و سطح کلسترول را کاهش می‌دهد و خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد

مصرف گریپ فروت ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را که ناشی از تجمع مواد زائد در کلیه‌ها است، کاهش دهد. این مواد زائد محصولات متابولیسمی هستند که معمولاً از طریق کلیه‌ها فیلتر شده و از طریق ادرار از بدن خارج می‌شوند، اما وقتی در کلیه‌ها متبلور می‌شوند به سنگ تبدیل می‌شوند. سنگ کلیه بزرگتر ممکن است باعث انسداد در سیستم ادراری شود که می‌تواند فوق العاده دردناک باشد.

 شایع‌ترین نوع سنگ کلیه، سنگ‌های اگزالات کلسیمی است. اسید سیتریک، یک اسید آلی موجود در گریپ فروت، ممکن است با اتصال به کلسیم در کلیه‌ها و خارج کردن آن از بدن، در پیشگیری از آن‌ها مؤثر باشد. همچنین، اسید سیتریک این توانایی را دارد که حجم و PH ادرار شما را افزایش دهد و محیطی را ایجاد کند که برای تشکیل سنگ کلیه مساعدتر باشد.

 گریپ فروت فواید آبرسانی دارد

گریپ فروت حاوی مقدار زیادی آب است و بنابراین بسیار آبرسان است. در واقع آب بیشتر وزن میوه را تشکیل می‌دهد. تقریباً 118 میلی لیتر آب در نیمی از یک گریپ فروت متوسط ​​وجود دارد که حدود 88 درصد از وزن کل آن را تشکیل می‌دهد. در حالی که نوشیدن آب زیاد بهترین راه برای هیدراته ماندن است، خوردن غذاهای غنی از آب نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

 گریپ فروت فوایدی برای پوست دارد

 گریپ فروت حاوی ویتامین C است که به محافظت از پوست در برابر آسیب آفتاب، پیری و التهاب کمک می‌کند. ویتامین C اغلب در سرم ها برای التیام پوست، روشن کردن لکه‌های تیره و صاف کردن سطح پوست استفاده می‌شود. با این حال، مطالعات همچنین نشان می‌دهد که افزایش مصرف ویتامین C از طریق غذاهایی مانند گریپ فروت ممکن است به افزایش رنگدانه، تغییر رنگ و علائم پیری کمک کند.

ویتامین C به بدن کمک می‌کند تا کلاژن بیشتری تولید کند، که نشان داده شده است که برای آبرسانی و چین و چروک پوست مفید است. گریپ فروت همچنین حاوی اسید سیتریک، اسید مالیک و اسید تارتاریک است. همه اینها انواع مختلفی از آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) هستند. AHA ها اغلب در محصولات مراقبت از پوست به دلیل فواید مختلف، از جمله بهبود بافت و قابلیت ارتجاعی پوست استفاده می‌شوند.

گریپ فروت ممکن است باعث کنترل اشتها شود

 گریپ فروت حاوی مقدار مناسبی فیبر است. 2 گرم در نصف یک میوه متوسط فیبر دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از میوه‌های غنی از فیبر برای القای احساس سیری مفید است. این به این دلیل است که فیبر سرعت تخلیه معده را کاهش می‌دهد و زمان هضم را افزایش می‌دهد.

 بنابراین، مصرف مقادیر کافی فیبر ممکن است به طور خودکار به شما کمک کند تا کالری کمتری را در طول روز با حفظ اشتهای خود دریافت کنید.

بهبودی زخم‌ها را سرعت می‌بخشد

 گریپ فروت به روند بهبود زخم‌ها کمک زیادی می‌کند. ویتامین C موجود در میوه باعث تشکیل بافت‌های سالم و رگ‌های خونی تجدید می‌شود. ویتامین C به تسریع روند بهبود زخم‌ها کمک می‌کند و به بیماران توصیه می‌شود که قبل از جراحی 500 میلی گرم از این ویتامین را مصرف کنند. با این حال، نتایج ممکن است در برخی موارد تغییر کند زیرا بر متابولیسم برخی داروها تأثیر می‌گذارد.

 رایحه درمانی را ترویج می‌کند

 رایحه گریپ فروت درمانی است. روغنی که از غدد واقع در پوست میوه استخراج می‌شود نیز فواید سلامتی مختلفی دارد که رایحه درمانی یکی از آنهاست. مطالعه‌ای بیان کرد که موش‌هایی که به مدت 15 دقیقه در معرض عطر اسانس میوه قرار گرفتند، دچار کاهش اشتها و در نهایت وزن بدن شدند. تحقیق دیگری اشاره کرد که رایحه اسانس گریپ فروت باعث تسریع عملکرد واگ معده در جوندگان می‌شود. اگرچه نتایج بسیار مفید به نظر می‌رسند، اما به آزمایش‌های حیوانی محدود می‌شود. تحقیقات بیشتری برای اثبات اثرات دقیق آن بر انسان مورد نیاز است. با این وجود بوی مطبوع گریپ فروت باعث آرامش ذهن و تقویت حواس می‌شود. رایحه درمانی گریپ فروت ممکن است به عنوان یک پاک کننده طبیعی پوست نیز مفید باشد.

رژیم غذایی

گریپ فروت نیاز به آماده سازی کمی دارد، بنابراین اضافه کردن آن به رژیم غذایی شما نسبتاً آسان است. حتی اگر سبک زندگی پرمشغله‌ای دارید، همچنان می‌توانید از گریپ فروت به طور منظم لذت ببرید بدون اینکه نگران باشید که وقت زیادی از شما بگیرد.

 در اینجا چند نکته برای خرید و نگهداری گریپ فروت آورده شده است:

  • گریپ فروت را در زمستان بخرید، زیرا مرکبات در این زمان می‌رسند و احتمال تازه بودن آنها بیشتر است.
  • گریپ فروتی را انتخاب کنید که نسبت به سایزش سنگین باشد و هنگامی که آن را فشار می‌دهید کمی نرمی داشته باشد.
  • گریپ فروت های رسیده را بخرید، زیرا پس از چیدن نمی‌رسند.
  • گریپ فروت را در دمای اتاق و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

 راه‌های مختلفی برای افزودن گریپ فروت به رژیم غذایی وجود دارد. برای گنجاندن آن در رژیم غذایی:

  • در ناهار یا شام مقداری برش گریپ فروت را به سالاد اضافه کنید و روی آن گردو یا پنیر خرد شده و سرکه بالزامیک سبک بپاشید.
  • نصف گریپ فروت را در صبحانه یا به عنوان پیش غذا سرو کنید.
  • آب گریپ فروت را بنوشید. اگر ترش است آن را با آب پرتقال ترکیب کنید.
  • گریپ فروت را به سالاد میوه با توت فرنگی، آناناس، پرتقال ماندارین و انگور اضافه کنید.
  • تکه‌های گریپ فروت را به تنهایی میل کنید.
  • آن را به عنوان جایگزینی برای غذاهای دسر که مواد مغذی کمتری دارند مصرف کنید.
  • آن را با سایر میوه‌ها و سبزیجات به اسموتی تبدیل کنید.
  • آن را در وعده صبحانه با ماست و عسل قرار دهید.

برخی از سؤالات متداول در مورد میوه سلامت پرتقال یا گریپ فروت کدام سالم‌تر است؟

هر دوی این میوه‌ها از نظر خواص، تسریع کننده سلامتی عالی هستند. با این حال، پرتقال از نظر کالری، ویتامین‌ها و پروتئین کمی غنی‌تر است. از نظر محتوای ویتامین C، ویتامین B1، B2، و ویتامین C ریزتر است، اما باید توجه داشت که گریپ فروت از یک جنبه نسبت به پرتقال برتری دارد زیرا حاوی ویتامین A بالاتری است. ویتامین A یکی از مهم‌ترین ویتامین‌هایی است که به سلامت چشم کمک می‌کند در این میوه جادویی یافت می‌شود، بنابراین گریپ فروت کمتر از پرتقال نیست.

بهترین زمان برای مصرف آب گریپ فروت چه زمانی است؟

 گریپ فروت مجموعه‌ای کامل از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و خوردن آن در صبح به خلاص شدن از شر مشکلات مربوط به یبوست کمک می‌کند. گریپ فروت همچنین اگر در طول شب قبل از خواب مصرف شود، مفید است زیرا به دلیل وجود آنتی اکسیدان لیکوپن به خواب راحت کمک می‌کند. در تحقیقات اخیر مشاهده شده است که افرادی که لیکوپن بیشتری داشتند با مشکلات خواب کمتری مواجه بودند. طبق مطالعه‌ای در مجله بین المللی علوم مولکولی، لیکوپن برای خواب و مشکلات جدی مانند سرطان، به ویژه سرطان پروستات مفید است.

آب گریپ فروت

آیا مصرف زیاد آب گریپ فروت باعث آریتمی می‌شود؟

 سندرم QT طولانی به دلیل مصرف گریپ فروت تقویت می‌شود. فلاونوئیدهای موجود در گریپ فروت ممکن است با داروهایی که بیماران قلبی برای آریتمی مصرف می‌کنند تداخل ایجاد کند. بنابراین، منجر به عوارض جانبی ناخواسته و جدی می‌شود. مطالعه‌ای که در مقاله‌ای توسط کتابخانه ملی پزشکی ذکر شده است این واقعیت را تأیید می‌کند. بنابراین، اگر فردی از مشکلات قلبی رنج می‌برد، قبل از خوردن گریپ فروت باید با پزشک خود مشورت کند.

آیا گریپ فروت باعث رقیق شدن خون می‌شود؟

رقیق کننده‌های خون یا ضد انعقادها مواد شیمیایی هستند که در بدن تولید می‌شوند که عملکرد انعقاد خون را کاهش داده و دوره لخته شدن را به تأخیر می‌اندازند. در شرایط خاص، مصرف گریپ فروت ممکن است منجر به تولید رقیق کننده‌های خون مانند Xarelto و Eliquis شود. این‌ها ممکن است در خون افزایش یافته و باعث رقیق شدن خون و عوارض جانبی شوند. فرد ممکن است در هر جایی از بدن، به خصوص در ناحیه روده، خونریزی کند.

عوارض گریپ فروت

 لازم به ذکر است که حتی چنین میوه‌های مفید نیز نقاط ضعف خود را دارند. بنابراین باید از مضرات آن آگاه بود و برای جلوگیری از بروز آن اقدامات خاصی را انجام داد.

بسیار اسیدی است

 گزارش‌ها نشان داده‌اند که مصرف گریپ فروت ممکن است منجر به فرسایش مینای دندان شود. اسید سیتریک موجود در میوه در دوزهای زیاد بسیار اسیدی است و تمایل دارد پوشش مینای دندان را از بین ببرد و سطح دندان را بسیار زبر کند. تحقیقات بیان شده در آکادمی دندانپزشکی عمومی نشان می‌دهد که وقتی دندان‌ها برای مدت طولانی در معرض مرکبات قرار می‌گیرند، از دست دادن مینای دندان مشاهده می‌شود. آب این میوه سطح PH بالاتری نسبت به پرتقال دارد و ثابت می‌کند که مینای دندان را تضعیف می‌کند. با این حال، اگر فردی مصرف گریپ فروت را به طور کامل قطع کند، مفید نخواهد بود زیرا این میوه چندین مزیت سلامتی را به همراه دارد. با این وجود، محدود کردن مصرف میوه ممکن است کمک کند.

تداخلات نامطلوب با داروها

  از دهه 1980، گریپ فروت به دلیل تأثیرگذاری بر متابولیسم داروهای خاص مقصر بوده است. مطالعه‌ای اشاره می‌کند که گریپ فروت از موادی تشکیل شده است که شامل سیتوکروم P450، آنزیمی است که برای متابولیسم داروها شناخته شده است. اگر فردی گریپ فروت را در حین مصرف برخی داروها مصرف کند، بدن سرعت متابولیسم خود را کاهش می‌دهد و عوارض نامطلوبی ایجاد می‌کند.

نام این تداخلات عموماً تحت تأثیر تعداد فلاونوئیدها و فورانوکومارین های موجود در نوع گریپ فروت است. بنابراین همیشه توصیه می‌شود در صورت مصرف دارو با پزشک خود تماس بگیرید و بر این اساس در مورد مصرف این میوه تصمیم بگیرید.

اگر در حین مصرف این داروها گریپ فروت بخورید، بدن شما ممکن است نتواند آنها را تجزیه کند. این می‌تواند باعث مصرف بیش از حد و سایر عوارض جانبی شود.

داروهایی که بیشتر با گریپ فروت تداخل دارند عبارتند از:

  • سرکوب کننده‌های ایمنی
  • بنزودیازپین ها
  • اکثر مسدود کننده‌های کانال کلسیم
  • ایندیناویر
  • کاربامازپین
  • برخی از استاتین ها
  • آلرژی ممکن است رخ دهد

 گزارش‌های ذکر شده بیان می‌کنند که آلرژی به مرکبات می‌تواند رخ دهد، اگرچه کاملاً غیرمعمول است. آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک جدی است که ممکن است رخ دهد اما نادر است.

واکنش‌های آلرژیک خفیف به دلیل ماهیت اسیدی میوه است. همیشه درباره میوه‌ها و سبزیجاتی که ممکن است به آنها حساسیت داشته باشید، آگاهی کسب کنید. قبل از مصرف گریپ فروت باید به این نکته توجه داشت که آیا مرکبات تحریک کننده هستند یا خیر.

اگر فردی آلرژیک باشد، ممکن است در اثر تداخل با گریپ فروت با علائم قرمزی لب‌ها و لثه‌ها، احساس سوزن سوزن شدن روی لب‌ها و گلو مواجه شود. به این سندرم آلرژی دهانی (OAS) می گویند. در چنین مواقعی افراد می‌توانند میوه را به صورت پخته مصرف کنند.

درماتیت تماسی یکی دیگر از علائمی است که ممکن است فرد مبتلا به آلرژی به مرکبات با آن مواجه شود.

کلام آخر

 ساختار کم کالری این میوه ممکن است استخوان‌ها را ضعیف کند و سرعت متابولیسم را کاهش دهد و باعث خستگی و از دست دادن عضلات شود. اگرچه این میوه سرشار از مواد مغذی است، اما اگر فردی تصمیم بگیرد این میوه را به تنهایی مصرف کند، مواد مغذی آن بسیار کم است. فرد باید میوه‌های دیگری را نیز در جدول رژیم غذایی خود قرار دهد و میوه را در ترکیب با گوشت و سالاد مصرف کند تا به مزایای بیشتری دست یابد.

منابع

https://www.resurchify.com/blog/article/10-science-backed-health-benefits-of-grapefruit-86

https://vegan.rocks/blog/health-benefits-of-grapefruit/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/280882#summary

https://www.healthline.com/health/grapefruit-diet#bottom-line

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »