Skip to content

بهترین موادغذایی برای فشار خون بالا

فشار خون بالا

برای درمان فشار خون بالا چه بخوریم؟

فشار خون بالا ، شایع ترین عامل خطر قابل پیشگیری برای بیماری قلبی است .بیش از 1 میلیارد نفر در سراسر جهان دارای فشار خون بالا هستند .داروها، از جمله مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)، معمولاً برای کاهش سطح فشار خون استفاده می‌شوند. با این حال، تغییرات سبک زندگی، از جمله اصلاح رژیم غذایی، می تواند به کاهش سطح فشار خون به محدوده مطلوب و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک کند. پیروی از یک رژیم غذایی مغذی و سالم برای قلب برای همه افراد مبتلا به فشار خون بالا ، از جمله کسانی که از داروهای کاهش دهنده فشارخون استفاده می کنند، پیشنهاد می شود .یک رژیم غذایی سالم برای کاهش فشار خون و حفظ سطوح مطلوب ضروری است، و تحقیقات نشان داده است که گنجاندن برخی مواد غذایی در رژیم غذایی، به ویژه آنهایی که دارای مواد مغذی خاصی مانند پتاسیم و منیزیم هستند، سطح فشار خون را کاهش می دهد.

فشار خون بالا
فشار خون بالا

میوه های خانواده مرکبات

مرکبات، از جمله گریپ فروت، پرتقال و لیمو، اثرات قدرتمندی در کاهش فشار خون دارند. آنها مملو از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی هستند که ممکن است با کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا به حفظ سلامت قلب کمک کنند. نوشیدن آب پرتقال و گریپ فروت ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. با این حال، گریپ فروت و آب گریپ فروت می توانند با داروهای رایج کاهش فشار خون تداخل داشته باشند، بنابراین قبل از افزودن این میوه به رژیم غذایی باید با پزشک مشورت کرد.

سالمون و سایر ماهی های چرب

ماهی های چرب منبع عالی از چربی های امگا 3 هستند که فواید قابل توجهی برای سلامت قلب دارند. این چربی ها ممکن است با کاهش التهاب و کاهش سطح ترکیبات منقبض کننده عروق خونی به نام اکسی لیپین به کاهش سطح فشار خون کمک کنند.

تخمه کدو تنبل

تخمه کدو تنبل ممکن است کوچک باشند، اما دارای موادمغذی مفیدی می باشد. آنها منبع غلیظی از مواد مغذی مهم برای کنترل فشار خون هستند، از جمله منیزیم، پتاسیم و آرژنین می باشند. 

لوبیا و عدس

لوبیا و عدس سرشار از مواد مغذی هستند که به تنظیم فشار خون کمک می کنند، مانند فیبر، منیزیم و پتاسیم. 

توت ها

انواع توت ها فواید سلامتی زیادی دارند، از جمله پتانسیل آنها در کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا . توت ها منبع غنی آنتی اکسیدان ها از جمله آنتوسیانین ها هستند . آنتوسیانین ها باعث افزایش سطح اکسید نیتریک در خون و کاهش تولید مولکول های محدود کننده عروق خونی می شوند که ممکن است به کاهش سطح فشار خون کمک کند. با این حال، برای تأیید این مکانیسم های بالقوه، تحقیقات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

پسته

پسته بسیار مغذی است و مصرف آن با سطح فشار خون سالم مرتبط است. آنها سرشار از تعدادی مواد مغذی ضروری برای سلامت قلب و تنظیم فشار خون هستند، یکی از این مواد مغذی پتاسیم می باشد.

هویج

هویج ترد، شیرین و مغذی یکی از سبزیجات اصلی در رژیم غذایی بسیاری از افراد است. هویج سرشار از ترکیبات فنلی مانند اسیدهای کلروژنیک، پی کوماریک و کافئیک است که به شل شدن رگ‌های خونی و کاهش التهاب کمک می‌کند، که نتیجه آن کاهش فشارخون می باشد. 

کرفس

کرفس یک سبزی محبوب است که ممکن است اثرات مثبتی بر فشار خون داشته باشد. حاوی ترکیباتی به نام فتالید است که به شل شدن عروق خونی و کاهش سطح فشار خون کمک می کند .در میان سبزیجات پخته شده معمول ، مصرف کرفس پخته شده به طور قابل توجهی با کاهش فشار خون مرتبط است.

گوجه فرنگی و فرآورده های آن

گوجه فرنگی و فرآورده های گوجه فرنگی سرشار از بسیاری از مواد مغذی از جمله پتاسیم و رنگدانه کاروتنوئیدی لیکوپن هستند. لیکوپن به طور قابل توجهی با اثرات مفیدی بر سلامت قلب مرتبط بوده است و خوردن غذاهای سرشار از این ماده مغذی، مانند محصولات گوجه فرنگی، ممکن است به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا کمک کند.

خوردن گوجه مفید برای فشار خون بالا
خوردن گوجه مفید برای فشار خون بالا

کلم بروکلی

کلم بروکلی به دلیل بسیاری از اثرات مفید آن بر سلامتی، از جمله سلامت سیستم گردش خون، شناخته شده است. افزودن این سبزی چلیپایی به رژیم غذایی راهی هوشمندانه برای کاهش فشار خون است. بروکلی مملو از آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی است که ممکن است با افزایش عملکرد عروق خونی و افزایش سطح اکسید نیتریک در بدن به کاهش فشار خون کمک کند.

ماست یونانی

ماست یونانی یک محصول لبنی غنی از مواد مغذی است که مملو از مواد معدنی است که به تنظیم فشار خون کمک می کند.مصرف 3 وعده لبنیات در روز با کاهش 13 درصدی خطرابتلا به فشار خون بالا همراه است. 

گیاهان و ادویه جات 

برخی از گیاهان و ادویه جات حاوی ترکیبات قدرتمندی هستند که می تواند به کاهش فشار خون کمک کنند دانه کرفس، گشنیز، زعفران، علف لیمو، زیره سیاه، جینسینگ، دارچین، هل، ریحان شیرین و زنجبیل تنها برخی از گیاهان و ادویه‌هایی هستند که پتانسیل کاهش فشار خون را نشان می‌دهند.

دانه های چیا و کتان

دانه های چیا و کتان حاوی پتاسیم، منیزیم و فیبر می باشند. این دانه ها برای تنظیم فشار خون سالم ضروری می باشند. 

چغندر، سبزی چغندر و آب چغندر

چغندر و سبزی چغندر فوق العاده مغذی هستند و خوردن آنها ممکن است به افزایش سطح فشار خون سالم کمک کند. آنها سرشار از نیترات هستند که به آرامش رگ های خونی کمک می کند و ممکن است فشار خون را کاهش دهد . افزودن چغندر و محصولات چغندر به رژیم غذایی شما ممکن است به افزایش سطح فشار خون سالم کمک کند.

برخی از مطالعات نشان داده اند که اثرات چغندر بر فشار خون کوتاه مدت است و ممکن است تفاوت قابل توجهی در کنترل طولانی مدت فشار خون ایجاد نکند .با این وجود، چغندر، آب چغندر و سبزی چغندر همگی بسیار مغذی هستند و زمانی که به رژیم غذایی اضافه شوند می توانند به بهبود سلامت کلی کمک کنند.

کلام پایانی 

در کنار سایر اصلاحات در شیوه زندگی، اتخاذ یک رژیم غذایی سالم می تواند به میزان قابل توجهی سطح فشار خون را کاهش دهد و به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.بر اساس تحقیقات، افزودن برخی مواد غذایی مانند سبزیجات برگ دار، انواع توت ها، لوبیا، عدس، دانه ها، ماهی های چرب، مرکبات و هویج به وعده های غذایی و میان وعده ها می تواند به رسیدن و حفظ سطح بهینه فشار خون کمک کند.

منابع نوشته 

https://www.healthline.com/nutrition/foods-high-blood-pressure

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/4249-hypertension-and-nutrition

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322284#outlook

مطالب مرتبط