Skip to content

بررسی روغن سبوس برنج در مقایسه با روغن زیتون

روغن سبوس برنج

روغن سبوس برنج چیست؟

روغن سبوس برنج یک روغن گیاهی خوراکی با کاربردهای متعدد آشپزی است. روغن سبوس نسبت به روغن زیتون تطبیق پذیرتر و در برابر حرارت پایدارتر است و محتوای آنتی اکسیدانی بیشتری دارد.

روغن سبوس برنج یک روغن گیاهی خوراکی با کاربردهای متعدد آشپزی است. طعم بی نظیری دارد و سرشار از مواد مغذی مانند چربی‌های خوب و آنتی اکسیدان است. تحقیقات نشان می‌دهد که پخت و پز با این روغن برای سلامتی مفید است.

در اینجا بیشتر در مورد تغذیه روغن سبوس برنج و اینکه آیا این روغن برای پخت و پز بهتر از روغن زیتون است توضیح داده شده است.

روغن سبوس برنج روغن پخت و پز است که از پوسته یا سبوس برنج تهیه می‌شود. سبوس برنج محصول جانبی صیقل یا آسیاب برنج است. سپس برای تولید روغن خوراکی فرآوری می‌شود. روغن سبوس برنج با تقطیر آن در پرس سرد مایع یا مکانیکی استخراج می‌شود.

این روغن در پخت و پز محبوب است زیرا نقطه دود بالایی دارد. می‌توانید از آن برای پخت و پز با حرارت بالا استفاده کنید. معمولاً در غذاهای جنوب و شرق آسیا برای تفت دادن و سرخ کردن استفاده می‌شود. به دلیل طعم ملایم و آجیلی، کیفیت پخت و ماندگاری طولانی آن محبوبیت زیادی به دست آورده است. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که سرشار از مواد مغذی است و فواید متعددی برای سلامتی دارد.

روغن سبوس برنج
روغن سبوس برنج

روغن سبوس برنج در مقابل روغن زیتون

هم روغن سبوس برنج و هم روغن زیتون برای شما مفید هستند اما روغن سبوس برنج به دلیل محتوای بالای ویتامین E، فعالیت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به روغن زیتون دارد. همچنین این روغن دارای چربی‌های چند غیراشباع بیشتری است، در حالی که روغن زیتون دارای چربی‌های تک غیراشباع بیشتری است.

در مقایسه با روغن زیتون، روغن سبوس برنج همه کاره‌تر و پایدارتر در برابر حرارت است. می‌توانید از آن برای پخت و پز ظروف در دمای بالا از جمله سرخ کردن عمیق استفاده کنید. نقطه دود آن در حدود 450 درجه فارنهایت بالاتر از روغن زیتون است که در حدود 360 درجه فارنهایت دود می‌کند. نقطه دود بالای آن از تجزیه چربی‌های غیراشباع جلوگیری می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد ارزش غذایی خود را حفظ کنند. روغن زیتون نمی‌تواند دمای بالا را تحمل کند و به راحتی تجزیه می‌شود و خواص غذایی خود را از دست می‌دهد.

این روغن برنج کیفیت پخت بهتری دارد و نسبت به روغن زیتون زمان بیشتری قابل نگهداری است. در اینجا به بررسی مواد مغذی موجود در این روغن  در مقابل روغن زیتون می‌پردازیم.

مواد مغذی موجود در روغن سبوس برنج

یک قاشق غذاخوری یا 13.6 گرم روغن سبوس برنج حاوی:

  • 120 کالری
  • 0 گرم پروتئین
  • 6 گرم چربی
  • 0 گرم کربوهیدرات
  • 0 گرم فیبر
  • 0 گرم شکر
  • میلی گرم آهن
  • 39 میلی گرم ویتامین E
  • 36 میکروگرم ویتامین K

همچنین حاوی 5.34 گرم چربی تک غیراشباع و 4.76 گرم چربی غیراشباع چندگانه است. این روغن حاوی گاما اوریزانول، یک آنتی اکسیدان طبیعی است.

مواد مغذی موجود در روغن سبوس برنج
مواد مغذی موجود در روغن سبوس برنج

مواد مغذی موجود در روغن زیتون

یک قاشق غذاخوری یا 14 گرم روغن زیتون دارای:

  • 124 کالری
  • 14 گرم چربی
  • 0 گرم پروتئین
  • 0 گرم کربوهیدرات
  • 0 گرم فیبر
  • 0 گرم شکر
  • 14 میلی گرم کلسیم
  • 078 میلی گرم آهن
  • 28 میلی گرم سدیم
  • 14 میلی گرم پتاسیم
  • 01 میلی گرم ویتامین E
  • 43 میکروگرم ویتامین K

فواید روغن سبوس برنج برای سلامتی چیست؟

آسیب اکسیداتیو را کاهش می‌دهد

آسیب اکسیداتیو زمانی رخ می‌دهد که مولکول‌های مضری به نام رادیکال‌های آزاد در بدن شما تجمع پیدا کند. می‌تواند باعث پیری و آسیب سلولی و منجر به بیماری‌های مزمن شود. آنتی اکسیدان ها ترکیبات زیست فعالی هستند که می‌توانند رادیکال‌های آزاد را از بین ببرند و از بدن شما در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کنند. این روغن سرشار از ویتامین E و گاما اوریزانول است. روغن تهیه شده از پوسته برنج قرمز نیز سرشار از آنتی اکسیدان دیگری به نام بتاکاروتن است. مطالعات نشان می‌دهد که این مولکول‌های زیست فعال رادیکال‌های آزاد را شکار می‌کنند و از بدن شما محافظت می‌کنند.

ایمنی را تقویت می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهد که روغن سبوس برنج عملکرد سیستم ایمنی را در شرایط بیماری بهبود می‌بخشد. حاوی مواد تقویت کننده سیستم ایمنی مانند فیتواسترول ها، آنتی اکسیدان هایی مانند گاما اوریزانول، اسیدهای چرب امگا، فیتونوترینت ها و مواد معدنی است. تهیه غذا با روغن سبوس برنج می‌تواند از بدن شما در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها محافظت کند.

تقویت سیستم ایمنی با استفاده از روغن سبوس
تقویت سیستم ایمنی با استفاده از روغن سبوس

از التهاب و آلرژی جلوگیری می‌کند

التهاب می‌تواند باعث بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی، سرطان و دیابت شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که روغن سبوس برنج به دلیل ترکیبات فعال زیستی قوی از جمله گاما اوریزانول و اسید فرولیک دارای خواص ضد التهابی است. مطالعات روی موش‌ها نشان می‌دهد که این روغن به سلول‌ها انرژی می‌دهد و مولکول‌های التهابی را کاهش می‌دهد.

اسید فرولیک و گاما اوریزانول نیز دارای خواص ضد حساسیت هستند. آن‌ها مولکول‌هایی را که باعث پاسخ‌های التهابی می‌شوند متوقف می‌کنند و سلول‌های ایمنی را برای جلوگیری از آلرژی تحریک می‌کنند.

رشد سرطان را کند می‌کند

التهاب و آسیب اکسیداتیو می‌تواند سلول‌های شما را تحت تأثیر قرار دهد و باعث رشد سرطان شود. غذاهایی مانند سبوس برنج دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند که برای پیشگیری از سرطان ایده آل هستند. اسید فرولیک، گاما اوریزانول و ویتامین E موجود در روغن سبوس برنج فعالیت آنتی اکسیدانی قوی در برابر رادیکال‌های آزاد سرطان زا نشان می‌دهند. شواهد نشان می‌دهد که این مواد مغذی گیاهی می‌توانند سرعت رشد سرطان‌های معده، روده بزرگ، سینه، پروستات و خون را کاهش داده و از آن جلوگیری کنند.

سطح قند خون را کاهش می‌دهد

روغن سبوس برنج می‌تواند با تنظیم پروتئین‌های خاصی که بر قند خون شما تأثیر می‌گذارند، به مدیریت دیابت کمک کند. تحقیقات نشان داده است که عصاره سبوس برنج فعالیت آنزیم‌هایی مانند آلفا آمیلاز را کاهش می‌دهد که باعث افزایش سطح قند خون می‌شود. عصاره سبوس برنج همچنین باعث جذب و ذخیره قند توسط سلول‌های چربی می‌شود و سطح گلوکز خون را کاهش می‌دهد. این عصاره‌ها اثرات مشابه انسولین را نشان می‌دهند. بنابراین روغن سبوس برنج می‌تواند یک غذای کاربردی برای کنترل دیابت باشد.

کلسترول را کاهش می‌دهد و از مشکلات قلبی جلوگیری می‌کند

چندین مطالعه گزارش کرده‌اند که فیتواسترول ها، گاما اوریزانول و توکوترینول های موجود در روغن سبوس برنج دارای اثرات کاهش دهنده کلسترول هستند. آن‌ها جذب کلسترول را در بدن کاهش می‌دهند. مصرف این روغن غنی از گاما اوریزانول همچنین می‌تواند به کاهش فشار خون و جلوگیری از بیماری قلبی و تجمع کلسترول در رگ‌های خونی کمک کند.

از کبد محافظت می‌کند

تحقیقات روی موش‌ها نشان داد که مصرف روغن سبوس برنج اثرات محافظتی از کبد را افزایش می‌دهد. گاما اوریزانول، اسید فرولیک و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی از کبد در برابر آسیب و آسیب ناشی از مصرف الکل محافظت می‌کنند.

محافظت از کبد
محافظت از کبد

فشار خون پایین

این روغن می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند، به ویژه هنگامی که همراه با داروهای ضد فشار خون استفاده شود. یک مطالعه گزارش داد که ترکیب این روغن و روغن کنجد منجر به کاهش قابل توجه فشار خون و کلسترول می‌شود.

بهداشت دهان و دندان

این روغن ممکن است هنگام استفاده برای روغن کشی، بوی بهتری به دهان شما بدهد. اگرچه عمل روغن کشی به طور سنتی با استفاده از روغن کنجد انجام می‌شود، اما این روغن هنگام استفاده در کاهش بوی بد دهان مؤثر است.

خطرات بالقوه روغن سبوس برنج

از آنجایی که روغن سبوس برنج دارای چنین ترکیبات قوی است، قبل از مصرف آن یا هر مکمل دیگری باید با پزشک خود مشورت کنید. قبل از افزودن این روغن به رژیم غذایی خود، خطرات زیر را در ارتباط با این روغن در نظر بگیرید:

در حد اعتدال استفاده کنید

این روغن یک چربی است و باید در حد اعتدال استفاده شود. پیروی از توصیه‌های سرو هنگام استفاده از آن باید مصرف شما را در محدوده متوسط ​​نگه دارد.

ماندگاری

اگر روغن سبوس برنج شما تصفیه نشده است، بهتر است آن را در یخچال نگهداری کنید تا ماندگاری آن حفظ شود.

فشار خون بالا

از آنجایی که این روغن ممکن است فشار خون را کاهش دهد، افراد مبتلا به فشار خون پایین باید قبل از افزودن آن به رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنند.

چگونه روغن سبوس برنج را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

به راحتی می‌توانید روغن سبوس برنج را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. می‌توانید از آن برای تفت دادن، کباب کردن و سرخ کردن استفاده کنید. طعم آجیلی و خاکی این روغن نیز طعم بی نظیری به سالادها، سوپ‌ها و مارینادها می‌دهد. می‌توانید آن را با روغن‌های دیگری مانند روغن زیتون یا روغن کانولا مخلوط کنید. همچنین می‌توانید آن را جایگزین روغن پخت و پز معمولی خود کنید تا از مزایای سلامتی آن بهره مند شوید.

منابع

https://www.webmd.com/diet/ss/slideshow-drink-more-water

https://www.medicinenet.com/for_solo_cooks_kitchen_hacks/article.htm

مطالب مرتبط

کاهش وزن با تخم مرغ
تغذیه و سلامتی
تیم نویسندگان

کاهش وزن با تخم مرغ

آیا می‌توان با خوردن تخم مرغ چربی و وزن را کاهش داد؟ کاهش وزن زمانی اتفاق می افتد که کالری دریافتی روزانه کمتر از کالری

ادامه مطلب »