Skip to content

تاثیر سبک زندگی بر پیشگیری و درمان سرطان پروستات

تاثیر سبک زندگی بر پیشگیری و درمان سرطان پروستات

علت سرطان پروستات هنوز تا حد زیادی ناشناخته است و بسیاری از عوامل شناخته‌شده، عوامل خطری هستند که قابل‌تغییر نیستند (سن، نژاد و سابقه خانوادگی)، اما برخی عوامل شناخته‌شده مرتبط با سبک زندگی مانند رژیم غذایی، فعالیت بدنی و عادات زندگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را تغییر دهد.

شیوه زندگی سالم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد و حتی عوارض جانبی درمان سرطان را به حداقل برساند، اما تغییر در هر شخصی متفاوت است. پس از تشخیص سرطان پروستات، ممکن است بعضی از مردان با سرعت بیشتر و زحمت کمتر تغییرات را انجام دهند و در عده‌ای دیگر این تغییرات به‌تدریج و با سرعت کم انجام شود. درهرصورت هر مقدار تغییر مثبت در عادات شیوه زندگی به نفع سلامتی این افراد خواهد بود.

در این مقاله به شناسایی شیوه زندگی و عواملی که ممکن است از ابتلا و پیشرفت بیماری سرطان پروستات جلوگیری کند پرداخته می‌شود.

پیشگیری و درمان سرطان پروستات 2

تغذیه

هنگام انتخاب رژیم غذایی باید میزان کالری مصرفی و نوع ماده غذایی را در نظر گرفت. مصرف غذاهای پرکالری نه‌تنها باعث چاقی می‌شوند بلکه باعث افزایش مواد سمی سرطان‌زا در خون می‌گردند.

برخی از غذاها و مواد مغذی خاص ممکن است برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و بهبود بیماران سرطانی مفید باشند. به‌عنوان‌مثال مصرف گوجه‌فرنگی، انار، کلم، اسیدهای چرب امگا 3، ماهی، غلات و حبوبات، چای سبز و قهوه به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی و قدرت مهار رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی به مبارزه با سرطان پروستات می‌پردازند.

در مقابل مصرف برخی دیگر مواد غذایی باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان و وخیم شدن وضعیت بیماران سرطانی می‌گردد. به‌عنوان‌مثال مصرف گوشت قرمز، گوشت‌های فراوری‌شده، غذاهای فراوری‌شده با نمک، چربی‌های اشباع با منشأ حیوانی، مصرف مرغ باپوست، مصرف تخم‌مرغ زیاد در سنین بالا و مصرف بیش‌ازحد کلسیم ازجمله اقدامات تغذیه‌ای مضر برای مردان هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر  مقاله ی  نقش تغذیه در پیشگیری و درمان سرطان پروستات  و پیشگیری از سرطان پروستات با رژیم مدیترانه‌ای را مطالعه کنید.

ورزش

ورزش و پیشگیری از سرطان پروستات

شواهد علمی ثابت‌شده نشان می‌دهد که فعالیت منظم و با شدت متوسط تا شدید مانع از بروز بسیاری از سرطان‌ها می‌شود و می‌تواند میزان ابتلا به سرطان را 30-70٪ کاهش دهد. در خصوص سرطان پروستات، انجام تمرینات ورزشی در افراد مسن به میزان حداقل 3 ساعت در هفته موجب کاهش 70 درصدی ابتلا به این سرطان می‌گردد.

درواقع ورزش با حفظ وزن مطلوب، کاهش توده چربی، کنترل استرس و اضطراب، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و افزایش آمادگی جسمانی باعث کاهش خطر سرطان در افراد میان‌سال و مسن می‌گردد.

 

ورزش و بهبود سرطان پروستات

مردان مبتلابه سرطان پروستات باید تا جایی که قادر هستند ورزش کنند. ورزش به‌عنوان یک درمان مهم برای کاهش علائم بیماری، کاهش عوارض جانبی شیمی و پرتودرمانی و داروها، بهبود سلامت روحی و افزایش میزان بقا افراد بیمار مفید است. درواقع ورزش باعث افزایش میزان بقای بیماران سرطانی به میزان 50 تا 60 درصد می‌گردد.

اکثر مبتلایان به سرطان پروستات افراد مسن هستند و ضعف عضلات و استخوان و افزایش وزن (چربی) پیش از شروع بیماری در این افراد رایج است؛ علاوه بر این، بسیاری از مردان مبتلابه سرطان پروستات اغلب کاهش آمادگی جسمانی، از دست دادن عضلات و توده استخوانی و افزایش چربی بدن را طی بیماری تجربه می‌کنند.

بنابراین ورزش از طریق زیر برای مردان مبتلابه سرطان پروستات مفید است:

  • بهبود ظرفیت قلبی-تنفسی
  • بهبود قدرت عضلانی
  • کاهش توده چربی
  • رفع خستگی ناشی از روش‌های درمانی
  • رفع اضطراب و افسردگی
  • تأثیر بر انرژی، التهاب، استرس اکسیداتیو، ایمنی و مسیرهای سیگنالینگ آندروژن
  • و بهبود کیفیت کلی زندگی

چه ورزش‌هایی برای بیماران مبتلابه سرطان مفید است؟

ورزش‌های هوازی:

تمرین هوازی مداوم یا متناوب به مدت 20 تا 60 دقیقه در هر جلسه و سه تا پنج بار در هفته با شدت 60-90 درصد از ضربان قلب. دویدن، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی سریع (باسرعت 3 مایل در ساعت یا سریع‌تر) از این قبیل ورزش‌ها هستند.

تمرینات مقاومتی:

ورزش های مقاومتی که بیش از 3 ست در روز با تکرار 2 جلسه و بیشتر در هفته انجام شود

تمرینات انعطافی:

ورزش های انعطافی برای تقویت عضلات مهم بدن به‌صورت 2 تا 4 ست در روز و تکرار هر تمرین دو تا سه بار در هفته.

 

شاخص توده بدنی (BMI)

لازم است همه مردان از طریق رژیم غذایی و فعالیت بدنی منظم به وزن سالم برسند و آن را حفظ کنند.

شاخص توده بدن معیاری برای اندازه‌گیری چربی و وزن بدن است و بر اساس قد و وزن شخص به دست می‌آید. BMI بین 18.5 تا 24.9 بیان‌کننده وزن سالم است، در حال که BMI بین 25 تا 29.9 بیان‌کننده اضافه‌وزن و BMI و بیشتر 30 نشان‌دهنده چاقی است.

BMI بالا با خطر ابتلا به سرطان پروستات و بدتر شدن وضعیت بیماران همراه است. این ارتباط به دلیل مکانیسم‌های بیولوژیکی شامل تغییر سطح انسولین، هورمون‌های مردانه (آندروژن ها) و فعالیت سلولی در بافت چربی است.

 

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث افزایش خطر بسیاری بیماری‌های مزمن ازجمله بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری‌های تنفسی و سرطان‌ها می‌گردد. ابتلا به سرطان پروستات نیز تحت تأثیر سیگار کشیدن است و ترک سیگار باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و کاهش عود، متاستاز و مرگ‌ومیر ناشی از این سرطان می‌شود. تأثیر مثبت ترک سیگار بر بدن از همان روز اول شروع می‌شود و تحقیقات نشان داده افرادی که به مدت 10 سال سیگار را ترک کرده‌اند به‌اندازه شخص غیر سیگاری درخطر ابتلا پروستات هستند.

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »