Skip to content

بهترین و ماندگارترین خوراکی ها در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت

بهترین خوراکی ها برای دیابتی ها

11 مورد از بهترین خوراکی ها برای افراد دیابتی

غذاهای فاسد نشدنی و بسته بندی شده اغلب به اندازه غذاهای تازه سالم نیستند. با این حال، این غذاها می توانند نقش بزرگی در هر رژیم غذایی سالم، از جمله برای افراد دیابتی، ایفا کنند. آنها همچنین انواع مختلفی از گزینه های غذایی مناسب را برای میان وعده ها یا وعده های غذایی ارائه می دهند. غذاهای فاسد نشدنی برای جلوگیری از فاسد شدن نیازی به نگهداری در یخچال ندارند. آنها می توانند در دمای اتاق باقی بمانند. نمونه هایی از غذاهای فاسد نشدنی شامل غذاهای خشک، کنسرو شده و سایر غذاهای بسته بندی شده است. در این مقاله از مجله تغذیه ، سلامتی و سبک زندگی دکتر دقوقی به بررسی بهترین خوراکی ها برای افراد دیابتی می پردازیم. 

همه غذاهای بسته بندی شده ناسالم محسوب نمی شوند و غذاهای فاسد نشدنی می توانند به همان اندازه مغذی و خوشمزه باشند. به دنبال غذاهای بسته بندی شده باشید که دارای حداقل مواد نگهدارنده مانند شکر و نمک هستند. 

بهترین خوراکی ها برای دیابتی ها
بهترین خوراکی ها برای دیابتی ها

دیابت چیست؟

دیابت شیرین که معمولاً به عنوان دیابت شناخته می شود، یک بیماری متابولیک است که باعث افزایش قند خون می شود. هورمون انسولین قند را از خون به سلول ها منتقل می کند تا ذخیره یا برای انرژی استفاده شود. در دیابت، بدن یا انسولین کافی تولید نمی کند یا نمی تواند به طور موثر از انسولینی که می سازد استفاده کند. قندخون بالا درمان نشده ناشی از دیابت می تواند به اعصاب، چشم ها، کلیه ها و سایر اندام ها آسیب برساند.

11 مورد از بهترین خوراکی ها برای افراد دیابتی

افراد دیابتی باید از رژیم غذایی خاصی پیروی کنند تا سطح قند خون آنها کنترل شود. در زیر 11 مورد از بهترین خوراکی ها برای افراد دیابتی نام برده ایم:

نخود خشک یا کنسرو شده

نخود را می توان در غذاهای متعددی استفاده کرد. نخود حاوی کربوهیدرات ، فیبر، پروتئین و چربی می باشد . مواد داخل نخود می توانند باعث کنترل قند خون شوند. علاوه بر این،  یک جایگزین مناسب برای گوشت می باشند و می توان آنها را به سوپ، سالاد و سیب زمینی سرخ کرده اضافه کرد.اگر در جای  تاریک و خنک نگهداری شوند، تا سه سال سالم می مانند.

 کره بادام زمینی

کره بادام زمینی منبع ارزانی از پروتئین، چربی و فیبر سالم است  و کربوهیدرات کمی دارد. کره بادام زمینی خاصیت سیر کنندگی زیادی دارد. می توان آن را به نان تست یا کراکر اضافه کرد، هم چنین در اسموتی مصرف کرد. 

 پسته از بهترین خوراکی ها برای افراد دیابتی

پسته حاوی پروتئین ، چربی سالم  و فیبراست. پسته یک میان وعده مناسب برای افراد دیابتی می باشد. پسته حدود 6 ماه در انبار ماندگاری دارد، اگرچه نگهداری در یخچال عمر مفید آنها را تا حد زیادی افزایش می دهد.

ماهی سالمون کنسرو شده

ماهی آزاد کنسرو شده سرشار از اسیدهای چرب امگا سه می باشد که به مغز کمک می کند تا با التهاب مبارزه کند. علاوه بر این، این ماهی ها سرشار از پروتئین هستند و کربوهیدرات ندارند. ماهی آزاد کنسرو شده همچنین حاوی مقداری استخوان است که ایمن و خوراکی هستند  و باعث تقویت کلسیم می شوند . این  کنسرو ها معمولاً تا دو سال پس از خرید منقضی نمی شوند.

دانه چیا

دانه های چیا دانه های ریز سیاه یا سفید هستند. آنها سلامت دستگاه گوارش را تقویت می کنند زیرا سرشار از فیبر محلول هستند. این دانه ها با کاهش سرعت هضم از افزایش سریع قند خون جلوگیری می کنند. این دانه ها تا 4 سال در انبار ماندگاری دارند.

توت های یخ زده

انواع توت ها مانند تمشک در مقایسه با سایر میوه ها مانند موز یا سیب دارای قند نسبتا کم و فیبر بالایی هستند، بنابراین به میزان کمتری بر سطح قند خون تأثیر می گذارند. علاوه بر این، انواع توت ها سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامت هستند. توت‌های منجمد را می‌توان در اسموتی‌ها ودر  پخت غذا استفاده کرد و تا یک سال در فریزر ماندگاری دارند.

بهترین خوراکی ها برای افراد دیابتی
بهترین خوراکی ها برای افراد دیابتی

کینوا

کینوا یک غلات کامل جویدنی با طعم و بافتی مشابه برنج قهوه ای است. کینوا در مقایسه با  برنج قهوه ای پروتئین و فیبر بیشتر و کربوهیدرات کمتری دارد.  به همین دلیل یک ماده غذایی مفید برای افراد دیابتی می باشد. اگر کینوا به درستی در ظرف در بسته در انبار نگهداری شود، حدود 6 ماه تا 1 سال ماندگاری دارد.

 قارچ کنسرو شده

قارچ‌های کنسرو شده، طعم ملایم‌تری نسبت به انواع تازه آن دارند. قارچ ها سرشار از فیبر وکم  کربوهیدرات هستند، بنابراین به میزان ناچیزی بر قند خون تأثیر می گذارند. برخی از انواع آنها ، از جمله دکمه سفید، حاوی ارگوتیونئین هستند، اسید آمینه ای که دارای خواص آنتی اکسیدانی است و ممکن است به مدیریت قند خون کمک کند. قارچ های کنسرو شده معمولاً تا دو سال پس از خرید منقضی نمی شوند.

اسفناج کنسرو شده یا منجمد

با توجه به اینکه اسفناج حاوی کربوهیدرات و کالری بسیار کمی است، می توان مقدار زیادی از آن را با حداقل تأثیر بر سطح قند خون مصرف کرد. اسفناج کنسرو شده تا 4 سال ماندگاری دارد، در حالی که اسفناج منجمد تا یک سال ماندگاری دارد.

شکلات تلخ

شکلات تلخ یک درمان عالی برای افراد مبتلا به دیابت است  و هر چه تیره تر باشد بهتر است، زیرا شکلات با محتوای کاکائو بالاتر قند کمتری دارد. کاکائو همچنین سرشار از فیبر و چربی های سالم است.می توانید آن را به تنهایی بخورید یا در دسرهای متعددی بگنجانید.  شکلات تلخ تا 4 ماه در انبار نگهداری می شود، اما انجماد آن عمر مفید آن را افزایش می دهد.

روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از ترکیبات ضد التهابی است و مصرف منظم آن می تواند به مدیریت سطح قند خون کمک کند. روغن زیتون یک چربی خالص است، بنابراین حاوی کربوهیدراتی نیست که بر سطح قند خون تأثیر بگذارد. با این حال، کالری بالایی دارد، بنابراین باید در حد اعتدال از آن استفاده شود.

کلام پایانی 

در صورت ابتلا به دیابت، چندین غذای فاسد نشدنی یا منجمد را در اختیار داشته باشید.این غذاها نه تنها بر میزان قند خون شما تأثیر می گذارند، بلکه می توانند به روش های متعددی با هم ترکیب شوند تا وعده های غذایی و میان وعده های سالم و خوشمزه ای را  درست کنند.

منابع نوشته :

https://www.healthline.com/nutrition/non-perishables-for-people-with-diabetes#The-bottom-line

https://www.bistromd.com/diabetes/non-perishable-diabetic-food

https://www.healthline.com/health/diabetes

مطالب مرتبط