Skip to content

تاثیر آنزیم های گوارشی بر روند کاهش وزن

آنزیم های گوارشی

آیا آنزیم های گوارشی باعث کاهش وزن می شوند؟

آنزیم های گوارشی اغلب برای حمایت از هضم سالم و افزایش جذب مواد مغذی استفاده می شوند. آنها ممکن است برای شرایطی مانند عدم تحمل لاکتوز و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مفید باشند.  فرآیند هضم از دهان شروع می شود و در معده ادامه می یابد، اما  مرحله اصلی در پانکراس و روده کوچک است. اکثر مردم سیستم گوارشی دارند که در تبدیل غذا به مواد مغذی به خوبی عمل می کند. حتی اگر غذاهای باکیفیت بخورید، اما  سیستم گوارشیتان به اندازه کافی آنها را تجزیه نکند، از مواد مغذی موجود در غذاها سود نمی برید.

آنزیم های گوارشی چیست؟

آنزیم های گوارشی ترکیباتی هستند که به تجزیه غذاها به اجزای کوچکتری که بدن می تواند جذب کند کمک می کنند. سه نوع اصلی آنها عبارتند از:

  • پروتئاز: پروتئین ها را به اسیدهای آمینه تجزیه می کند
  • لیپاز: لیپیدها را به گلیسرول و اسیدهای چرب تجزیه می کند
  • آمیلاز: کربوهیدرات های پیچیده و نشاسته را به قندهای ساده تجزیه می کند

بدن شما به طور طبیعی آنزیم های گوارشی تولید می کند، اما آنها به شکل مکمل نیز در دسترس هستند. این مکمل ها اغلب برای بهبود شرایطی مانند عدم تحمل لاکتوز و سایر مشکلات گوارشی مانند بیماری سلیاک و IBS استفاده می شوند.

آنزیم های گوارشی

تاثیر بر باکتری های روده

آنزیم‌های گوارشی سلامت میکروبیوم های روده را تقویت می کنند،( میکروارگانیسم‌هایی که در دستگاه گوارش زندگی می‌کنند). در یک مطالعه، تجویز آنزیم‌های گوارشی به موش‌ها باعث افزایش کلونیزاسیون باکتری‌های مفید روده شد. به علاوه،  جفت کردن یک مکمل پروبیوتیک با آنزیم های گوارشی می تواند به محافظت در برابر تغییرات میکروبیوم روده ناشی از شیمی درمانی و نوعی آنتی بیوتیک کمک کند. جالب توجه است، برخی از مطالعات نشان داده اند که میکروبیوم روده ممکن است در کنترل وزن نقش داشته باشد. با این حال، مطالعات بیشتری در مورد اثرات مکمل های آنزیمی گوارشی بر کنترل وزن در انسان مورد نیاز است.

اثرات لیپاز

لیپاز یک آنزیم گوارشی است که با تجزیه آن به گلیسرول و اسیدهای چرب آزاد، جذب چربی را در بدن افزایش می‌دهد. برخی از مطالعات نشان می دهد که مکمل لیپاز ممکن است احساس سیری را کاهش دهد .یک مطالعه بر روی 16 بزرگسال نشان داد که کسانی که مکمل لیپاز را قبل از مصرف یک وعده غذایی پرچرب مصرف می کردند، در مقایسه با گروه کنترل، پس از 1 ساعت به طور قابل توجهی احساس پری معده داشتند. از سوی دیگر، مهارکننده‌های لیپاز  که سطح لیپاز را کاهش می‌دهند. مدت‌هاست که برای کنترل وزن با افزایش دفع چربی استفاده می‌شوند. افزایش سطح لیپاز با مصرف مکمل های آنزیم گوارشی می تواند به طور بالقوه جذب چربی را افزایش دهد و در نتیجه به افزایش وزن کمک کند.

انواع مکمل ها

اگرچه تحقیقات نشان می دهد که تاثیر مستقیم  آنزیم های گوارشی بر کاهش وزن مشخص نیست ، اما می توانند سلامت روده و هضم را بهبود بخشند. آنها همچنین نفخ را کاهش می دهند و دفع را بهبود می بخشند، به ویژه برای کسانی که دارای شرایطی مانند IBS هستند. بیشتر مکمل های آنزیمی گوارشی حاوی ترکیبی از لیپاز، آمیلاز و پروتئاز هستند. برخی از انواع آن‌ها همچنین حاوی آنزیم‌های خاص دیگری هستند که در صورت مشکل در هضم مواد خاص می‌توانند مفید باشند. دیگر آنزیم های رایج موجود در مکمل های آنزیم گوارشی عبارتند از:

  • لاکتاز: هضم لاکتوز، ( قند موجود در لبنیات)
  • آلفا گالاکتوزیداز: به تجزیه کربوهیدرات های پیچیده موجود در لوبیا، سبزیجات و غلات کمک می کند
  • فیتاز: از هضم اسید فیتیک در غلات، آجیل و حبوبات پشتیبانی می کند
  • سلولاز: سلولز، نوعی فیبر گیاهی را به بتا گلوکز تبدیل می کند

مکمل ها از منابع میکروبی یا حیوانی به دست می آیند. اگرچه آنزیم‌های گوارشی مبتنی بر حیوانات رایج‌تر هستند،اما مکمل‌های مبتنی برنوع میکروبی یک جایگزین موثر و دوستدار گیاه‌خواران هستند. توجه داشته باشید که همیشه باید آنزیم های گوارشی را با غذا مصرف کنید تا اثربخشی آنها به حداکثر برسد.

آنزیم های گوارشی

آنزیم های گوارشی و کاهش وزن

بعد از صرف غذا ، بدن شروع به جذب مواد مغذی می کند. بدن این کار را با تجزیه غذا به تعدادی ترکیب ساده انجام می دهد تا به راحتی جذب شود. این فرآیند از دهان شروع می شود، جایی که آنزیم های بزاق با چیزی که تازه خورده اید واکنش نشان می دهند و جذب را تسهیل می کنند. هنگامی که غذا به معده راه پیدا کرد، این روند ادامه می یابد و هضم شروع می شود. معده آنزیم های بیشتری را آزاد می کند که در مراحل نهایی تجزیه وعده غذایی کمک می کنند.

در حالی که مکمل‌های آنزیمی گوارشی می‌توانند میکروبیوم روده را تغییر دهند، اما به تنهایی باعث کاهش وزن نمی شوند. با این حال، این بدان معنا نیست که آنها کاملاً بی فایده هستند. تحقیقات مختلف نشان داده است که مصرف مکمل های آنزیمی می تواند سلامت میکروبیوم روده را افزایش دهند، که با تنظیم وزن مرتبط است. علاوه بر این، مطالعاتی بر روی مهارکننده‌های آنزیم، ترکیباتی که فعالیت آنزیم‌های خاصی را در بدن کاهش می‌دهند، انجام شده است. دانشمندان دریافتند که مهارکننده های آنزیم ممکن است به کاهش وزن کمک کنند.

کلام پایانی

آنزیم های گوارشی موادی هستند که به تجزیه درشت مغذی ها به ترکیبات کوچکتر کمک می کنند تا جذب آنها را افزایش دهند.برخی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که آنها می توانند سلامت میکروبیوم روده را بهبود بخشند، که ممکن است بر کنترل وزن تأثیر بگذارد.از سوی دیگر، مهارکننده‌های آنزیم گوارشی باعث کاهش مصرف غذا و کاهش چربی می‌شوند.در حالی که مکمل‌های آنزیمی گوارشی ممکن است مستقیماً باعث  کاهش وزن نشوند، اما می‌توانند به فرآیند هضم ودفع منظم به ویژه برای کسانی که بیماری‌های گوارشی خاصی دارند، کمک کنند.

منابع مقاله

https://www.healthline.com/nutrition/digestive-enzymes-and-weight-loss#weight-loss

https://www.spatzmedical.com/the-low-down-on-digestive-enzyme-supplements/

https://www.doctorpedia.com/channels/digestive-enzymes-and-weight-loss/

مطالب مرتبط