Skip to content

10 ماده غذایی حاوی آنزیم های گوارشی طبیعی

آنزیم های گوارشی طبیعی

آنزیم های گوارشی طبیعی کدام ها هستند؟

بسیاری از اندام ها با هم کار می کنند تا دستگاه گوارش شما را تشکیل دهند. این اندام ها غذا و مایعاتی را که می خورید می گیرند و به اشکال ساده تری مانند پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها و ویتامین ها تجزیه می کنند. سپس مواد مغذی از طریق روده کوچک جذب و به جریان خون منتقل می شوند، جایی که انرژی لازم برای رشد و ترمیم را فراهم می کنند. آنزیم‌های گوارشی برای این فرآیند ضروری هستند، زیرا مولکول‌هایی مانند چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها را به مولکول‌های کوچک‌تری تجزیه می‌کنند که به راحتی قابل جذب هستند. در این مقاله 10 ماده غذایی حاوی آنزیم های گوارشی طبیعی آورده شده است.

آنزیم های گوارشی چیست؟

هنگامی که غذا می خورید، سیستم گوارشی پروتئین، ویتامین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها را جذب کرده و وارد جریان خون می کند و بدن از آنها برای تولید انرژی، رشد و ترمیم استفاده می کند. سه نوع اصلی از آنزیم های گوارشی وجود دارد:

  • پروتئازها: پروتئین را به پپتیدهای کوچک و اسیدهای آمینه تجزیه می کند
  • لیپازها: چربی را به سه اسید چرب به اضافه یک مولکول گلیسرول تجزیه می کند
  • آمیلازها: کربوهیدرات هایی مانند نشاسته را به قندهای ساده تجزیه می کنند

آنزیم هایی از جمله لاکتاز، مالتاز و ساکاراز نیز در روده کوچک ساخته می شوند.

اگر بدن قادر به ساخت آنزیم های گوارشی کافی نباشد، مولکول های غذا نمی توانند به درستی هضم شوند. این می تواند منجر به اختلالات گوارشی مانند عدم تحمل لاکتوز شود. اگرچه بدن آنزیم های گوارشی لازم را تولید می کند، اما می توانید با خوردن غذاهایی که به طور طبیعی سرشار از این کمک کننده های گوارشی هستند، به سیستم گوارش خود کمک کنید.

ماده های غذایی حاوی آنزیم های گوارشی طبیعی

آناناس

آناناس یک میوه استوایی خوشمزه و سرشار از آنزیم های گوارشی است.به طور خاص، آناناس حاوی گروهی از آنزیم های گوارشی به نام بروملین است.این آنزیم ها پروتئازها هستند که پروتئین را به اجزای سازنده آن از جمله اسیدهای آمینه تجزیه می کنند.

آناناس از میوه های حاوی آنزیم های گوارشی طبیعی

پاپایا

پاپایا یکی دیگر از میوه های استوایی است که سرشار از آنزیم های گوارشی طبیعی می باشد. مانند آناناس، پاپایا نیز حاوی پروتئازهایی است که به هضم پروتئین ها کمک می کند. با این حال، آنها حاوی گروه متفاوتی از پروتئازها به نام پاپائین هستند .پاپائین به عنوان نرم کننده گوشت و مکمل گوارشی نیزموجود است.

انبه

انبه یک میوه استوایی آبدار است که در تابستان محبوبیت زیادی دارد.آنها حاوی آنزیم های گوارشی آمیلاز هستند ، گروهی از آنزیم ها که کربوهیدرات ها را از نشاسته (یک کربوهیدرات پیچیده) به قندهایی مانند گلوکز و مالتوز تجزیه می کنند.آنزیم های آمیلاز در انبه با رسیدن میوه فعال تر می شوند. به همین دلیل است که انبه با شروع رسیدن شیرین تر می شود .آنزیم های آمیلاز توسط پانکراس و غدد بزاقی نیز ساخته می شوند. آنها به تجزیه کربوهیدرات ها کمک می کنند تا به راحتی توسط بدن جذب شوند.به همین دلیل است که اغلب توصیه می شود قبل از قورت دادن غذا به طور کامل آن را بجوید ، زیرا آنزیم های آمیلاز در بزاق به تجزیه کربوهیدرات ها برای هضم و جذب راحت تر کمک می کنند.

عسل

عسل سرشار از بسیاری از ترکیبات مفید از جمله آنزیم های گوارشی طبیعی است. موارد زیر آنزیم‌هایی هستند که در عسل، به‌ویژه عسل خام یافت می‌شوند:

  • دیاستازها: نشاسته را به مالتوز تجزیه کنید
  • آمیلازها: نشاسته را به قندهایی مانند گلوکز و مالتوز تجزیه می کند
  • اینورتازها: ساکارز، نوعی قند را به گلوکز و فروکتوز تجزیه می کند
  • پروتئازها: پروتئین ها را به اسیدهای آمینه تجزیه می کنند

از عسل خام استفاده کنید زیرا عسل فرآوری شده اغلب حرارت داده می شود و حرارت زیاد می تواند آنزیم های گوارشی را از بین ببرد.

موز

موز یکی دیگر از میوه های حاوی آنزیم های گوارشی طبیعی است.آنها حاوی آمیلازها و گلوکوزیدازها هستند، دو گروه از آنزیم‌ها که کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نشاسته را به قندهای کوچک‌تر تبدیل می کنند. مانند انبه، این آنزیم ها با شروع رسیدن موز، نشاسته را به قند تجزیه می کنند. به همین دلیل است که موز زرد رسیده بسیار شیرین تر از موز سبز نارس است. علاوه بر محتوای آنزیمی، موز منبع عالی فیبر است که به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. یک موز متوسط (118 گرم) 3.1 گرم فیبر دارد.

آووکادو

برخلاف سایر میوه‌ها، آووکادو از این نظر منحصربه‌فرد است که چربی‌های سالم بالایی دارد و قند کمی دارد. آنها حاوی آنزیم گوارشی لیپاز هستند. این آنزیم به هضم مولکول‌های چربی به مولکول‌های کوچک‌تر، مانند اسیدهای چرب و گلیسرول کمک می‌کند، که جذب آن برای بدن آسان‌تر است. آووکادو همچنین حاوی آنزیم های دیگری از جمله پلی فنل اکسیداز است. این آنزیم مسئول قهوه ای شدن آووکادو سبز در حضور اکسیژن است.

کیوی

کیوی  منبع عالی از آنزیم های گوارشی، به ویژه یک پروتئاز به نام اکتینیدین است. این آنزیم به هضم پروتئین ها کمک می کند و به طور تجاری برای نرم کردن گوشت های سفت استفاده می شود. علاوه بر این، کیوی حاوی بسیاری از آنزیم های دیگر است که به رسیدن میوه کمک می کند.

زنجبیل حاوی آنزیم های گوارشی طبیعی

برخی از مزایای چشمگیر زنجبیل را می توان به آنزیم های گوارشی آن نسبت داد. زنجبیل حاوی پروتئاز است که پروتئین ها را در بلوک های ساختمانی آنها هضم می کند.برخلاف سایر پروتئازها، اغلب برای نرم کردن گوشت استفاده نمی شود، زیرا ماندگاری کوتاهی دارد. مطالعات بر روی بزرگسالان سالم و مبتلایان به سوء هاضمه نشان می دهد که زنجبیل با افزایش انقباضات به حرکت سریعتر غذا در معده کمک می کند. ادویه‌ها، از جمله زنجبیل، به افزایش تولید آنزیم‌های گوارشی مانند آمیلازها و لیپازها در بدن کمک می‌کنند. زنجبیل برای کاهش  تهوع و استفراغ نیز مفید است.

زنجبیل حاوی آنزیم های گوارشی طبیعی

کفیر

 کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده شیر است که حاوی بسیاری از آنزیم های گوارشی از جمله لیپازها، پروتئازها و لاکتازها است. این آنزیم ها به ترتیب مولکول های چربی، پروتئین و لاکتوز را تجزیه می کنند.

زردآلو

زردآلو حاوی اینورتاز است، یک آنزیم گوارشی که به تجزیه قند میوه هسته دار کمک می کند و انرژی را به سرعت به سلول های بدن می رساند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که زردآلو مشکلات گوارشی مانند یبوست، رفلکس اسید و سوء هاضمه را نیز کاهش دهد.

کلام پایانی

آنزیم‌های گوارشی پروتئین‌هایی هستند که مولکول‌های بزرگ‌تری مانند چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها را به مولکول‌های کوچک‌تری تجزیه می‌کنند که راحت‌تر از طریق روده کوچک جذب می‌شوند.بدون آنزیم های گوارشی کافی، بدن نمی تواند ذرات غذا را به درستی هضم کند، در نتیجه ممکن است منجر به عدم تحمل غذایی شوید.آنزیم های گوارشی را می توان از مکمل ها یا به طور طبیعی از طریق غذاها به دست آورد. افزودن هر یک از مواد غذایی گفته شده  به رژیم غذایی به بهبود هضم و سلامت روده کمک می کند.

منابع مقاله

https://www.healthline.com/nutrition/natural-digestive-enzymes#TOC_TITLE_HDR_14

https://www.rd.com/list/foods-high-in-digestive-enzymes/

مطالب مرتبط