Skip to content

خواص موز را بهتر بشناسید

خواص موز را بهتر بشناسید

آنچه که می‌خورید روی سلامتتان تاثیر می‌گذارد و به همین علت است که بعضی از غذاها توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده‌اند. ممکن است در مورد برخی از ابرغذاهای (Super Foods) خاص شنیده‌ باشید که خواص شگفت انگیزی دارند. یکی از این خوراکی‌های عالی موز است. خواص موز برای سلامتی اثبات شده است.

1- موز حاوی مواد مغذی بسیار مهمی است

موز یکی از معروف‌ترین میوه‌های جهان است. این میوه بومی جنوب شرقی آسیا است و اکنون در بسیاری از مناطق گرم جهان پرورش داده می‌شود. اندازه، رنگ و شکل موزها متفاوت است. رایج‌ترین نوع آن کاوندیش است. زمانی که نارس است رنگ آن سبز بوده، و بعد از این که رسیده شد رنگش زرد می‌شود.

موز کاوندیش

موز حاوی مقدار زیادی فیبر و همچنین چندین آنتی‌اکسیدان است. یک عدد موز متوسط (118 گرمی) حاوی:

  • پتاسیم: 9٪ از مقدار توصیه شده روزانه
  • ویتامین ب6: 33% از مقدار توصیه شده روزانه
  • ویتامین C: 11% از مقدار توصیه شده روزانه
  • منیزیم: 8٪ از مقدار توصیه شده روزانه
  • مس: 10٪ از مقدار توصیه شده روزانه
  • منگنز: 14٪ از مقدار توصیه شده روزانه
  • کربوهیدرات خالص: 24 گرم
  • فیبر: 3.1 گرم
  • پروتئین: 1.3 گرم
  • چربی: 0.4 گرم

هر موز متوسط حدود 105 کالری دارد و تقریباً از آب و کربوهیدرات تشکیل شده است. موز پروتئین بسیار کمی دارد و تقریباً چربی ندارد. کربوهیدرات موجود در موزهای سبز و نارس بیشتر از نشاسته و نشاسته مقاوم تشکیل شده است، اما با رسیدن موز این نشاسته به قند (گلوکز، فروکتوز و ساکارز) تبدیل می‌شود.

2- موز حاوی موادی است که سطح قند خون را تنظیم می‌کنند

موز سرشار از پکتین است؛ نوعی فیبر می‌باشد که شکل اسفنجی به گوشت آن می‌دهد. یکی از خواص موز نارس داشتن نشاسته مقاوم است که مانند فیبر محلول عمل می‌کند و هضم نمی‌شود. پکتین و نشاسته مقاوم ممکن است سطح قند خون را بعد از غذا تعدیل کرده و با کاهش سرعت هضم غذا و تخلیه معده، اشتها را کم کنند. 

به علاوه شاخص گلیسمی (GI) موز در حد پایین تا متوسط است؛ این شاخص با اعداد 0 تا 100 مشخص می‌کند که هر کدام از غذاها چقدر سریع می‌توانند سطح قند خون را افزایش دهند. مقدار شاخص گلیسمی موز نارس حدود 30 و موز رسیده حدود 60 است. به طور متوسط شاخص گلیسمی موز 51 است. این بدان معناست که موز باعث افزایش عمده قند خون در افراد سالم نمی‌شود.

همچنین بخوانید: مقدار شاخص گلایسمی و بار گلایسمی مواد غذایی

3- از خواص موز می توان به بهبود سلامت دستگاه گوارش اشاره کرد

فیبر غذایی مزایای بسیاری برای سلامتی دارد از جمله به بهبود هضم غذا کمک می‌کند. یک موز با اندازه متوسط حدود 3 گرم فیبر دارد که این موز را به یک منبع فیبر نسبتاً خوب تبدیل می‌کند.  موز حاوی دو نوع فیبر است:

پکتین: با رسیدن موز کاهش می‌یابد.

نشاسته مقاوم: در موز نارس موجود است.

نشاسته مقاوم هضم نمی‌شود و به سمت روده بزرگ حرکت کرده و برای باکتری‌های مفید روده تبدیل به یک خوراکی می‌شود.

4- موز ممکن است به کاهش وزن کمک کند

هیچ تحقیقی اثرات مستقیم موز بر کاهش وزن را آزمایش نکرده است. با این حال خواص موز می‌توانند آن را به یک ماده غذایی مناسب برای کاهش وزن تبدیل کنند. کسانی که قصد دارند موز را در رژیم غذایی خود اضافه کنند باید بدانند که موز کالری نسبتاً کمی دارد. 

یک موز متوسط کمی بیش از 100 کالری دارد با این حال بسیار مغذی و سیر کننده است. مصرف فیبر سبزیجات و میوه‌هایی مانند موز می تواند به کاهش وزن کمک کند.

همچنین بخوانید: 10 رژیم برتر که منجر به کاهش وزن می شوند

5- موز ممکن است باعث بهبود سلامت قلب شود

پتاسیم یک ماده معدنی است که وجود آن برای سلامت قلب و به ویژه کنترل فشار خون ضروری می‌باشد. با وجود اهمیتی که دارد باز هم تعداد کمی از افراد هستند که پتاسیم کافی در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند. 

یکی از خواص موز غنی بودن از پتاسیم است. یک موز متوسط (118 گرمی) حاوی 9 درصد از مقدار توصیه شده پتاسیم است. یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که مقدار کافی پتاسیم مصرف می‌کنند تا 27٪ کاهش می‌یابد.

همچنین بخوانید: چرا پتاسیم برای بدن ضروری است؟

6- موز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است

میوه‌ها و سبزیجات منابعی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های خوراکی هستند و موز نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنتی‌اکسیدان‌ها مزایای زیادی برای سلامتی دارند از جمله باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و پیشرونده می‌شوند.

7- موز نارس ممکن است باعث بهبود حساسیت به انسولین شود

مقاومت به انسولین یکی از عوامل خطرناک برای بسیاری از جدی‌ترین بیماری‌های جهان از جمله دیابت نوع 2 می‌باشد. چندین تحقیق نشان داده‌اند که مصرف 15-30 گرم نشاسته مقاوم در روز ممکن است در عرض چهار هفته حساسیت به انسولین را تا 33-50٪ بهبود بخشد. موز نارس سرشار از نشاسته مقاوم است و به همین علت می‌تواند به بهبود حساسیت به انسولین کمک کند.

8- موز ممکن است باعث بهبود سلامت کلیه شود

وجود پتاسیم برای کنترل فشار خون و عملکرد صحیح کلیه ضروری است. موز به عنوان یک منبع غذایی، مقادیر کافی پتاسیم دارد که ممکن است برای حفظ سلامت کلیه مفید باشد. یک تحقیق 13 ساله روی زنان مشخص کرد کسانی که 2-3 بار در هفته موز می‌خورند 33٪ کمتر در معرض ابتلا به بیماری کلیوی قرار دارند.

9- به عضله‌سازی کمک می‌کند

پتاسیم به کاهش درد ماهیچه کمک کرده و از بروز آن جلوگیری می‌کند. تمرین زیاد می‌تواند به اندازه‌ای خسته‌کننده باشد که دفعه بعد نتوانید به اندازه‌ کافی ورزش کنید، اما کاهش این میزان درد و خستگی توسط مصرف موز می‌تواند باعث افزایش تمرینات شما شود. پتاسیم همچنین در کاهش فشار خون مهم است و به نوبه خود می‌تواند خطرات سکته مغزی، مشکلات قلبی و تصلب شرایین را به حداقل برساند.

مطالب مرتبط