Skip to content

کاهش وزن با تخم مرغ

کاهش وزن با تخم مرغ

آیا می‌توان با خوردن تخم مرغ چربی و وزن را کاهش داد؟

کاهش وزن زمانی اتفاق می افتد که کالری دریافتی روزانه کمتر از کالری مصرفی در طول روز باشد. تخم مرغ به هر برنامه کاهش وزن کمک می‌کند. در این مقاله به بررسی چگونگی کاهش وزن با تخم مرغ می پردازیم.

کاهش وزن با تخم مرغ

کاهش وزن یک هدف برای بسیاری از افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن است. بسیاری از انواع غذاها توسط برنامه‌های رژیم غذایی ترویج و ممنوع شده‌اند. افرادی که برنامه کاهش وزن دارند نگران کالری موجود در تخم مرغ هستند. در حالی که شما نمی‌توانید به سادگی با خوردن تخم مرغ وزن کم کنید، اما آنها یک منبع پروتئین عالی در هر رژیم غذایی هستند.

تخم مرغ یک غذای عالی در هر زمانی از روز است. آن‌ها مزایای سلامتی و تغذیه‌ای برای همه دارند، اما به ویژه به افرادی که سعی در کاهش وزن دارند کمک می‌کنند. تخم مرغ یک غذای پروتئینی است. آن‌ها چندین ماده مغذی با ارزش دیگر را نیز فراهم می‌کنند.

پروتئین‌ها برای کاهش وزن ارزشمند در نظر گرفته می‌شوند. آن‌ها نسبت به چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها رضایت بخش تر هستند. خوردن تخم مرغ به طور جادویی چربی و وزن اضافی شکم شما را از بین نمی‌برد، اما با جلوگیری از احساس گرسنگی طولانی‌تر، به موفقیت شما در کاهش وزن کمک می‌کند.

خوردن یک رژیم غذایی با پروتئین بالا یکی از استراتژی‌های کاهش وزن است. چنین رژیم‌هایی 25 درصد از کل کالری را از پروتئین، 30 درصد از کل کالری را از چربی و 45 درصد را از کربوهیدرات‌ها تأمین می‌کنند. تخم مرغ می‌تواند بخش ارزشمندی از چنین برنامه غذایی باشد زیرا پروتئین‌های کاملی را بدون کالری زیاد فراهم می‌کند.

یک میان وعده با دو تخم مرغ آب پز 12 گرم پروتئین و تنها 150 کالری برای شما فراهم می‌کند. می‌توانید مقداری سبزیجات اضافه کنید تا فیبر غذایی و حجم آن را بدون افزایش محتوای انرژی به وعده غذایی خود اضافه کنید. پروتئین باعث می‌شود تا مدت طولانی احساس سیری کنید و از تقلب در رژیم غذایی خود جلوگیری کنید.

کاهش وزن با تخم مرغ
کاهش وزن با تخم مرغ

 

حقایق تغذیه تخم مرغ

تخم مرغ‌ها در اندازه‌های مختلف، معمولاً 45 تا 70 گرم هستند. هنگامی که در یک میان وعده یا وعده غذایی تخم مرغ می‌خورید، معمولاً از دو یا سه تخم مرغ استفاده می‌کنید. تخم مرغ مواد مغذی زیادی را برای شما فراهم می‌کند.

یک 100 گرمی تخم مرغ حاوی

  • انرژی 143 کالری
  • پروتئین 12.6 گرم
  • کل چربی9.51 گرم
  • کلسیم 56 میلی گرم
  • کربوهیدرات 0.72 گرم
  • فیبر، کل رژیم غذایی 0 گرم

تخم مرغ دارای مقادیر کمی مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، روی، سلنیوم، فسفر و پتاسیم است. آن‌ها همچنین منبع خوبی از ویتامین‌های محلول در چربی A، D و E و ویتامین‌های گروه B هستند. تخم مرغ فیبر غذایی ندارد. پروتئین‌های موجود در تخم مرغ پروتئین‌های کاملی هستند که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند.

چربی‌های موجود در تخم مرغ زمانی به عنوان یک مشکل در نظر گرفته می‌شدند، اما بیشتر چربی‌ها چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع هستند که سالم هستند. فقط حدود یک سوم اسیدهای چرب اشباع هستند که مواد مغذی نگران کننده‌ای هستند. تخم مرغ چربی ترانس کمی دارد.

بسیاری از اطلاعات تغذیه‌ای بر اساس نحوه پخت تخم مرغ تغییر می‌کند. تخم مرغ آب پز دارای همان مواد مغذی است که در بالا ذکر شد. ارزش غذایی تخم‌مرغ‌های سرخ‌شده، تخم‌مرغ‌های همزده یا املت‌ها با توجه به محیط پخت شما تغییر می‌کند. یک گرم چربی در بدن به 9 کالری تبدیل می‌شود، بنابراین هر قاشق چای خوری روغن یا کره 50 کالری به وعده غذایی شما اضافه می‌کند.

آیا باید زرده را بخورید؟

زرده مدتی است که محبوبیت زیادی ندارد. مردم املت سفید تخم مرغ سفارش می‌دهند و معتقدند که برای سلامتی بی خطر است. اما زرده تخم مرغ دارای مواد مغذی ضروری است و نباید آن را دور بریزید.

یک زرده تخم مرغ با اندازه متوسط ​​6 گرم چربی دارد. بیشتر این چربی غیر اشباع است. فقط مقدار کمی چربی اشباع است که برای سلامت قلب خطرناک است. زرده همچنین حاوی ویتامین‌های A، D و E است. این ویتامین‌ها محلول در چربی هستند و چربی‌های موجود در زرده تخم مرغ به جذب آنها کمک می‌کند.

البته سفیده تخم مرغ حاوی پروتئین است، اما زرده هم همینطور. با خوردن تخم‌مرغ کامل، از ارزش غذایی تخم‌مرغ بهره‌مند می‌شوید. اگر برای کاهش وزن تخم مرغ می‌خورید، برای حفظ سیری طولانی‌تری به کل پروتئین نیاز دارید. یک میان وعده یا وعده غذایی شامل دو تخم مرغ نسبت به یک میان وعده با سطوح بالای کربوهیدرات شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد.

تاثیر زرده تخم مرغ در کاهش وزن
تاثیر زرده تخم مرغ در کاهش وزن

 

چرا باید برای کاهش وزن تلاش کنید؟

اضافه وزن و چاقی به دلایل زیادی رخ می‌دهد. آن‌ها خطر ابتلا به چندین اختلال شدید را افزایش می‌دهند:

  • فشار خون بالا
  • دیس لیپیدمی: سطح ناسالم کلسترول LDL، کلسترول HDL و تری گلیسیرید
  • بیماری قلبی
  • دیابت نوع 2
  • سکته
  • سرطان
  • بیماری کیسه صفرا
  • افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات سلامت روان
  • آرتروز

افراد دارای اضافه وزن 27 درصد بیشتر ویزیت پزشک، 46 درصد بیشتر هزینه‌های بستری شدن در بیمارستان دارند و 80 درصد بیشتر از افراد با وزن سالم برای داروهای تجویزی هزینه می‌کنند. افراد مبتلا به چاقی نیز بیشتر در معرض مرگ و میر ناشی از علل ذکر شده هستند. رسیدن به وزن سالم و حفظ آن برای سلامت کلی جسمی و روانی مفید است.

آیا می‌توان با خوردن تخم مرغ وزن کم کرد؟

تخم مرغ به برنامه کاهش وزن کمک می‌کند. آن‌ها منبع خوبی از پروتئین هستند و یک وعده غذایی یا میان وعده مبتنی بر تخم مرغ باعث سیری می‌شود. برای مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنید و می‌توانید وعده‌های غذایی خود را خالی کنید. تخم مرغ از نظر کیفیت پروتئین، قابلیت هضم و استفاده توسط بدن انسان رتبه بالایی دارد و سیری طولانی مدت را فراهم می‌کند. سیری به موفقیت هر رژیم غذایی کمک می‌کند.

اگرچه تخم مرغ سالم است، اما نمی‌تواند چربی شکم شما را آب کند و وزن شما را کاهش دهد. آن‌ها یک درمان معجزه آسا برای اضافه وزن و چاقی نیستند. هیچ غذایی به تنهایی نمی‌تواند باعث کاهش وزن شما شود. برای رسیدن به کاهش وزن به برنامه‌ای نیاز دارید تا تعادل کالری داشته باشید.

دریافت انرژی را هدف قرار دهید که حدود 30 درصد کمتر از نیاز شما باشد. پیشنهاد برای زنان 1200 تا 1500 کالری در روز است. هدف مردان باید 1500 تا 1800 کالری در روز باشد. پزشک یا متخصص تغذیه بر اساس وزن بدن و سطح فعالیت بدنی به شما توصیه می‌کند. توصیه می‌شود یک رژیم غذایی با 30 درصد کاهش کالری داشته باشید.

کاهش وزن با تخم مرغ
کاهش وزن با تخم مرغ

آیا تخم مرغ چربی‌های شکم را آب می‌کند؟

چربی شکم از غذای شما ذخیره می‌شود. پس از تأمین انرژی برای فعالیت‌های روزانه و عملکرد بدن، هر غذای اضافی به انرژی ذخیره شده تبدیل می‌شود. قندها به گلیکوژن تبدیل شده و در کبد و ماهیچه‌ها ذخیره می‌شوند. چربی به صورت‌ تری گلیسیرید در بافت چربی ذخیره می‌شود. مصرف منظم کالری و چربی بیشتر از نیاز بدن شما می‌تواند باعث افزایش وزن و تجمع چربی شکم شود.

همانطور که ممکن است حدس بزنید، تخم مرغ چربی‌های شکم شما را آب نمی‌کند. شما باید با کاهش کالری دریافتی خود به کمتر از نیاز بدن، انباشت چربی را معکوس کنید. هنگامی که به این تعادل کالری منفی رسیدید، چربی ذخیره شده از بدن شما برای تولید انرژی توسط بدن شما استفاده می‌شود. خواهید دید که چربی شکم شما کاهش یافته و از بین می‌رود.

آیا یک برنامه غذایی برای کاهش وزن کافی است؟

انرژی مصرف شده و انرژی ذخیره شده دو عامل تعیین کننده کاهش یا افزایش وزن هستند. در حالی که شما می‌توانید به سادگی با کاهش غذای خود وزن کم کنید، کاهش وزن معمولاً نیازمند یک رژیم غذایی با کالری محدود و فعالیت‌های بدنی برای قوی نگه داشتن قلب، استخوان‌ها و عضلات است.

یک برنامه کاهش وزن که فقط بر اساس محدودیت‌های غذایی باشد به ندرت برای طولانی مدت موفق است. در حالی که در ابتدا وزن کم خواهید کرد، برای جلوگیری از کند شدن و معکوس شدن کاهش وزن به فعالیت بدنی نیاز دارید. برای کاهش وزن و حفظ آن، باید فعالیت‌های هوازی و تقویت عضلات را در استراتژی کاهش وزن خود بگنجانید.

فعالیت بدنی چندین مزیت دیگر برای سلامتی شما دارد:

  • اگر فشار خون بالا باشد به کاهش آن کمک می‌کند
  • تحرک را بهبود می‌بخشد و درد آرتریت را کاهش می‌دهد
  • خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد
  • خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد و به شما کمک می‌کند بر افسردگی و اضطراب غلبه کنید
  • خطر ابتلا به پوکی استخوان و زمین خوردن را کاهش می‌دهد

تخم مرغ، ورزش و موارد دیگر برای کاهش وزن

هیچ راه حل آسانی برای چاقی و اضافه وزن وجود ندارد. برای کاهش وزن و چربی شکم به یک برنامه، مشاوره از پزشک و متخصص تغذیه و عقل سلیم و عزم راسخ نیاز دارید.

چند استراتژی برای کمک به موفقیت:

یک برنامه غذایی دقیق

مقدار زیادی تخم مرغ و سایر غذاهای پروتئینی مصرف کنید، اما سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، حبوبات و سایر غذاهای سالم هم بخورید. 30 درصد کاهش کالری را هدف قرار دهید. مصرف چربی‌های اشباع شده را کمتر از 10 درصد کالری خود نگه دارید و در مصرف شکر بسیار محتاط باشید.

فعالیت بدنی

قبل از شروع یک برنامه ورزشی از پزشک خود سؤال کنید. حداقل دو بار در هفته  150 دقیقه ورزش هوازی و فعالیت‌های تقویت کننده عضلات را هدف قرار دهید.

خواب کافی و با کیفیت خوب

خواب ناکافی با چاقی مرتبط است. بزرگسالان باید هر شب هفت تا هشت ساعت بخوابند.

نکات مهم کاهش وزن
نکات مهم کاهش وزن

کلام پایانی

اگر با وجود ورزش منظم و رعایت دقیق رژیم غذایی، وزن کم نمی‌کنید، باید با پزشک خود مشورت کنید. شرایط مشکوک مانند کم کاری تیروئید و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ممکن است باعث مشکل وزن شما شود. برخی از داروهای تجویزی نیز باعث افزایش وزن می‌شوند. استرس و افسردگی نیز می‌تواند باعث افزایش وزن شود.

منبع

https://www.medicinenet.com/diet_weig

مطالب مرتبط