Skip to content

چگونه علائم فشار خون بالا را تشخیص دهیم؟

علائم فشارخون بالا

تشخیص علائم فشارخون بالا

یا فشار خون بالا را “قاتل خاموش” می‌نامند. این بیماری به عنوان یک بیماری نامرئی نیز شناخته می‌شود. معنی همه اینها این است که فشار خون بالا علائم واضحی را ایجاد نمی‌کند که بیماران – یا پزشکان – به راحتی تنها با مشاهده علائم فشارخون بالا را تشخیص دهند.

مسئله این است که اگر فشار خون بالا تشخیص داده نشود و کنترل نشود، در نهایت می‌تواند باعث آسیب جدی به سلامتی از جمله بیماری قلبی و سکته شود. در اوایل همه گیری کووید-19، افراد مبتلا به فشار خون بالا از نظر بیماری شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ بدتر بودند.

از طرف دیگر، شرایط خاصی مانند آپنه خواب می‌تواند باعث فشار خون بالا و عواقب آن شود. در هر صورت، با بررسی منظم فشار خون – در ویزیت‌های مراقبت‌های بهداشتی و در خانه – می‌توانید فشار خون بالا را تشخیص دهد، از بیماری‌ها پیشگیری کنید یا یک یک برنامه درمانی تنظیم کنید.

فشار خون بالا به دلایلی به عنوان یک وضعیت نامرئی شناخته می‌شود و اکثر مواقع هیچ علامتی ندارد. خطر فرضی فشار خون بالا سردرد و شاید تغییرات بینایی به عنوان اولین نشانه است.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا یک بیماری شایع است که بر عروق بدن تأثیر می‌گذارد. به آن فشار خون نیز می گویند. اگر فشار خون بالا دارید، نیروی فشار خون به دیواره سرخرگ‌ها به طور مداوم بسیار زیاد است. قلب برای پمپاژ خون باید بیشتر کار کند. فشار خون بر حسب میلی متر جیوه اندازه گیری می‌شود. به طور کلی، فشار خون فشار خون 130/80 میلی متر جیوه یا بالاتر است. فشار خون به چهار دسته کلی تقسیم می‌کنند. فشار خون ایده آل به عنوان فشار خون طبیعی طبقه بندی می‌شود.

علائم فشارخون بالا
علائم فشارخون بالا

فشار خون طبیعی: فشار خون 120/80 میلی متر جیوه یا کمتر است.

فشار خون بالا: عدد بالایی بین 120 تا 129 میلی متر جیوه است و عدد پایینی زیر 80 میلی متر جیوه است نه بالاتر.

مرحله 1 فشار خون بالا عدد بالایی بین 130 تا 139 میلی متر جیوه یا عدد پایینی بین 80 تا 89 میلی متر جیوه است.

مرحله 2 فشار خون بالا عدد بالایی 140 میلی متر جیوه یا بالاتر یا عدد پایینی 90 میلی متر جیوه یا بالاتر است.

فشار خون بالاتر از 180/120 میلی متر جیوه به عنوان یک اورژانس یا بحران فشارخون در نظر گرفته می‌شود. برای کسی که این فشار خون بالا دارد به دنبال کمک فوری پزشکی باشید.

علائم

اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا هیچ علامتی ندارند، حتی اگر فشار خون به سطوح خطرناکی برسد. شما می‌توانید سال‌ها بدون هیچ علامتی فشار خون بالا داشته باشید.

برخی از افراد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است موارد زیر را داشته باشند:

  • سردرد
  • تنگی نفس
  • خونریزی بینی
  • با این حال، این علائم خاص نیستند. آن‌ها معمولاً تا زمانی که فشار خون بالا به مرحله شدید یا تهدید کننده زندگی نرسد، رخ نمی‌دهند.

چه چیزی منجر به فشار خون بالا می‌شود؟

علل فشار خون بالا در هر بیمار همیشه مشخص نیست. فشار خون بالا می‌تواند در بین همه اعضا خانواده‌ها ایجاد شود و با عوامل خطر خاصی بروز می‌کند:

  • سن بالا
  • سابقه خانوادگی
  • اضافه وزن یا چاقی
  • بی تحرک بودن یا نسبتاً غیر فعال بودن
  • سیگار کشیدن
  • مصرف بیش از حد الکل
  • مصرف بیش از حد نمک
  • تومورهای غده فوق کلیوی
  • مشکلات عروق خونی در بدو تولد وجود دارد که به آن نقایص مادرزادی قلب نیز می گویند.
  • داروهای سرفه و سرماخوردگی، برخی مسکن‌ها، قرص‌های ضدبارداری و سایر داروهای تجویزی
  • مواد مخدر مانند کوکائین و آمفتامین‌ها
  • گاهی اوقات فقط انجام یک چکاپ سلامت باعث افزایش فشار خون می‌شود. به این فشار خون سفید پوست گفته می‌شود.

برخی از بیماری‌ها می‌توانند باعث فشار خون بالا شوند یا به آن کمک کنند:

فشار خون کلیه

در این بیماری کلیوی، شریان‌هایی که خون را به کلیه‌ها منتقل می‌کنند، باریک می‌شوند که باعث کاهش گردش خون به اندام می‌شود. در پاسخ، کلیه‌ها هورمونی می‌سازند که باعث افزایش فشار خون می‌شود.

فشارخون کلیه
فشارخون کلیه

مشکلات هورمونی

پرکاری تیروئید ممکن است باعث فشار خون بالا شود. سندرم کوشینگ یا فعالیت بیش از حد غدد فوق کلیوی نیز ممکن است باعث فشار خون بالا شود.

آپنه خواب

در صورت عدم درمان، آپنه خواب می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود.

دیابت

افرادی که دیابت دارند بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند، اگرچه دلیل این امر نامشخص است.

نژاد

فشار خون بالا به ویژه در میان سیاه پوستان رایج است. در افراد سیاه پوست فشارخون در سنین پایین‌تر ایجاد می‌شود.

سطوح پایین پتاسیم

پتاسیم به تعادل میزان نمک در سلول‌های بدن کمک می‌کند. تعادل مناسب پتاسیم برای سلامت قلب مهم است. سطوح پایین پتاسیم ممکن است به دلیل کمبود پتاسیم در رژیم غذایی یا برخی شرایط سلامتی از جمله کم آبی بدن باشد.

استرس

سطوح بالای استرس می‌تواند منجر به افزایش موقت فشار خون شود. عادات مرتبط با استرس مانند غذا خوردن زیاد، استفاده از تنباکو یا نوشیدن الکل می‌تواند منجر به افزایش بیشتر فشار خون شود.

بارداری

گاهی اوقات بارداری باعث افزایش فشار خون می‌شود.

فشار خون بالا در بزرگسالان شایع است؛ اما کودکان نیز ممکن است فشار خون بالا داشته باشند. فشار خون بالا در کودکان ممکن است ناشی از مشکلات کلیه یا قلب باشد؛ اما برای تعداد فزاینده‌ای از کودکان، فشار خون بالا به دلیل عادات سبک زندگی مانند رژیم غذایی ناسالم و ورزش نکردن است.

فشارخون بارداری
فشارخون بارداری

سبک زندگی برای کاهش فشار خون

شما می‌توانید اقدامات غیر دارویی را برای کمک به کنترل فشار خون انجام دهید. راه‌های طبیعی کاهش فشار خون عبارتند از:

کاهش وزن

کاهش وزن متوسط ​​4 تا 9 کیلوگرم یا بیشتر می‌تواند فشار خون شما را کاهش دهد.

ورزش

بر اساس یک بررسی سیستماتیک که در آوریل 2022 منتشر شد، افزودن فعالیت بدنی و ورزش‌های هوازی به مراقبت‌های معمول ممکن است فشار خون حتی در افرادی که به سختی درمان می‌شوند را کاهش دهد.

خوردن الکل را مهار کنید

نوشیدن کمتر – بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان یا دو نوشیدنی برای مردان – می‌تواند کمک کند.

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید

رژیم غذایی DASH – که مخفف رویکردهای رژیمی برای توقف فشار خون بالا است – راهی ثابت شده برای کنترل فشار خون است. به طور کلی خوردن سبزیجات و سایر غذاهای گیاهی به کاهش فشارخون کمک می‌کند.

نمک را محدود کنید

برخی از افراد به خصوص به نمک حساس هستند – فشار خون آنها با مصرف نمک بیشتر افزایش می‌یابد. شما می‌توانید نمک را هنگام آشپزی، خرید مواد غذایی و صرف غذا در بیرون از خانه کاهش دهید.

سیگار کشیدن را ترک کنید

فشار خون بالا می‌تواند نتیجه سیگار کشیدن طولانی مدت باشد. در مورد ترک سیگار با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف پتاسیم را افزایش دهید

اگر پتاسیم پایینی دارید، مصرف غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز و گوجه فرنگی می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. با این حال، این کار برای افراد دارای عملکرد غیر طبیعی کلیه توصیه نمی‌شود.

در حالی که اقدامات سبک زندگی می‌تواند به کاهش فشار خون و کاهش سلامت کلی شما کمک کند، ممکن است همچنان نیاز به مصرف داروهای کاهش دهنده فشار خون داشته باشید.

اندازه گیری صحیح فشار خون

اندازه گیری فشار خون – هم در مطب پزشکان و هم در خانه – باید به درستی انجام شود تا قابل اطمینان ترین نتایج باشد. نکاتی برای گرفتن فشار خون عبارتند از:

  • روی صندلی بنشینید.
  • پنج دقیقه یا بیشتر آرام بنشینید تا آرام شوید.
  • صاف بنشینید و پشت خود را تکیه داده و پاهای خود را روی زمین قرار دهید.
  • بازوی شما باید در سطح قلب و بر روی میز باشد.
  • کاف را روی پوست برهنه قرار دهید، نه آستین.
  • برای اطمینان از خوانش دقیق، به یک فشار سنج قابل اعتماد نیاز دارید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

غربالگری فشار خون بخش مهمی از مراقبت‌های بهداشتی عمومی است. اینکه چند بار باید فشار خون خود را چک کنید به سن و سلامت کلی شما بستگی دارد.

حداقل هر دو سال یک بار با شروع سن 18 سالگی از پزشک خود بخواهید فشار خون شما را اندازه گیری کند. اگر سن شما 40 سال یا بیشتر است، یا 18 تا 39 سال دارید و در معرض خطر بالای فشار خون هستید، هر بار برای اندازه گیری فشار خون اقدام کنید.

در صورت داشتن فشار خون بالا یا سایر عوامل خطر بیماری قلبی، پزشک شما احتمالاً مطالعه بیشتر را توصیه می‌کند. برای کودکان 3 ساله و بزرگتر ممکن است فشار خون را به عنوان بخشی از معاینات سالانه اندازه گیری کنند.

اگر مرتباً به پزشک مراجعه نمی‌کنید، می‌توانید در مراکز بهداشتی غربالگری فشار خون رایگان انجام دهید. دستگاه‌های فشار خون رایگان نیز در برخی فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها موجود است. دقت این ماشین‌ها به چند چیز بستگی دارد، مانند اندازه صحیح کاف و استفاده صحیح از ماشین‌ها. از پزشک خود برای استفاده از دستگاه‌های فشار خون عمومی راهنمایی بخواهید.

علل

فشار خون با دو چیز تعیین می‌شود: مقدار خونی که قلب پمپ می‌کند و اینکه چقدر خون در شریان‌ها حرکت می‌کند. هر چه قلب خون بیشتری پمپاژ کند و شریان‌ها باریک‌تر باشد، فشار خون بالاتر می‌رود.

دو نوع اصلی فشار خون بالا وجود دارد:

فشار خون اولیه

که به آن فشار خون ضروری نیز می گویند. برای بیشتر بزرگسالان، هیچ دلیل قابل شناسایی برای فشار خون بالا وجود ندارد. این نوع فشار خون بالا فشار خون اولیه یا فشار خون ضروری نامیده می‌شود. در طی سالیان متمادی به تدریج رشد می‌کند. تجمع پلاک در شریان‌ها که آترواسکلروز نامیده می‌شود، خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد.

علائم فشارخون بالا
علائم فشارخون بالا

فشار خون ثانویه

این نوع فشار خون بالا به دلیل یک بیماری زمینه‌ای ایجاد می‌شود. تمایل دارد به طور ناگهانی ظاهر شود و باعث افزایش فشار خون نسبت به فشار خون اولیه شود.

عوارض

فشار بیش از حد بر دیواره‌های شریان ناشی از فشار خون بالا می‌تواند به رگ‌های خونی و اندام‌های بدن آسیب برساند. هر چه فشار خون بالاتر باشد و هر چه مدت زمان بیشتری کنترل نشود، آسیب بیشتر می‌شود.

فشار خون بالا کنترل نشده می‌تواند منجر به عوارضی از جمله:

حمله قلبی یا سکته مغزی

سفت شدن و ضخیم شدن رگ‌ها به دلیل فشار خون بالا یا عوامل دیگر می‌تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر عوارض شود.

آنوریسم

افزایش فشار خون می‌تواند باعث ضعیف شدن و برآمدگی رگ خونی شود و آنوریسم ایجاد کند. اگر آنوریسم پاره شود، می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.

نارسایی قلبی

وقتی فشار خون بالا دارید، قلب برای پمپاژ خون باید سخت‌تر کار کند. این فشار باعث ضخیم شدن دیواره‌های محفظه پمپاژ قلب می‌شود. این وضعیت هیپرتروفی بطن چپ نامیده می‌شود. در نهایت، قلب نمی‌تواند خون کافی برای رفع نیازهای بدن پمپاژ کند و باعث نارسایی قلبی می‌شود.

مشکلات کلیوی

فشار خون بالا می‌تواند باعث باریک یا ضعیف شدن رگ‌های خونی در کلیه‌ها شود. این می‌تواند منجر به آسیب کلیه شود.

مشکلات چشمی

افزایش فشار خون می‌تواند باعث ضخیم شدن، باریک شدن یا پاره شدن رگ‌های خونی در چشم شود. این می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.

سندرم متابولیک

این سندرم گروهی از اختلالات متابولیسم بدن است. این سندرم شامل تجزیه نامنظم قند است که گلوکز نیز نامیده می‌شود. این سندرم شامل افزایش اندازه کمر، تری گلیسیرید بالا، کاهش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا HDL یا خوب، فشار خون بالا و سطح قند خون بالا است. این شرایط احتمال ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

حافظه یا درک تغییر می‌کند

فشار خون بالا کنترل نشده ممکن است بر توانایی تفکر، یادآوری و یادگیری تأثیر بگذارد.

زوال عقل

باریک یا مسدود شدن شریان‌ها می‌تواند جریان خون به مغز را محدود کند. این می‌تواند باعث ایجاد نوع خاصی از زوال عقل به نام زوال عقل عروقی شود. سکته مغزی که جریان خون به مغز را قطع می‌کند نیز می‌تواند باعث زوال عقل عروقی شود.

کلام آخر

بدون درمان، فشار خون بالا خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات جدی سلامتی را افزایش می‌دهد. این مهم است که فشار خون خود را حداقل هر دو سال یک بار از سن 18 سالگی چک کنید. برخی از افراد نیاز به بررسی‌های مکرر دارند.

منابع مقاله

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-pressure/symptoms-causes/syc-20373410

https://health.usnews.com/wellness/articles/signs-of-high-blood-pressure

مطالب مرتبط