Skip to content

رژیم تخم مرغ آب پز

یکی از این رژیم هایی که برای کاهش وزن استفاده می شود رژیم تخم مرغ می باشد. این رژیم حاوی کربوهیدرات و کالری کم به همراه پروتئین بالاست. رژیم تخم مرغ همراه با تقویت عضلات باعث کاهش وزن نیز می شود. این رژیم انواع مختلفی دارد اما در همه آنها غذاهایی با کربوهیدرات بالا و قندهای طبیعی وجود ندارد.

تخم مرغ یکی از مفیدترین و سالم ترین مواد غذایی است که سرشار از پروتئین ،ویتامین ،چربی های سالم و مواد مغذی می باشد. ارزش بیولوژیکی تخم مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئین از کیفیت بالاتری برخوردار است. پروتئین تخم مرغ دارای تمام اسید آمینه های ضروری برای بدن می باشد. 

امروزه تقریبا تمام افراد به دنبال تناسب اندام می باشند. چاقی در دنیای امروز تبدیل به یک معضل اجتماعی شده و تمام افرادی که اضافه وزن دارند به دنبال راه حلی برای کاهش وزن خود می باشند.همین موضوع باعث شده افرادی که دارای اضافه وزن هستند از رژیم های مختلفی برای کاهش وزن خود استفاده کنند.

 

رژیم تخم مرغ آب پز چیست ؟

رژیم غذایی تخم مرغ آب پز نوعی رژیم غذایی است که بر روی تخم مرغ ها ، بخصوص تخم مرغ های آبپز تمرکز دارد. شما حداقل دو یا سه تخم مرغ در روز می خورید. یک عدد تخم مرغ حدودا 78 کالری دارد.

در این رژیم در یک وعده چندین تخم مرغ می خورید . مصرف سه عدد تخم مرغ آب پز در یک  وعده به همراه سبزیجات می تواند 300 کالری را برای شما به همراه داشته باشد.

رژیم تخم مرغ جز رژیم های لاغری سریع به شمار می آید که به وسیله آن می توانید کاهش وزن خوبی داشته باشید . تخم مرغ باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده که این امر باعث از بین رفتن چربی ها می شود.

رژیم تخم مرغ چیست؟

انواع رژیم تخم مرغ 

رژیم 14 روزه

در این نوع از رژیم هر روز سه وعده غذایی مصرف می کنید . مصرف میان وعده و نوشیدنی های حاوی کالری مجاز نمی باشد.

در هر روز یک وعده غذایی حاوی تخم مرغ است اما وعده های غذایی دیگر شامل منابع دیگر پروتئین بدون چربی مانند مرغ یا ماهی می باشد. می توانید از سبزیجاتی که حاوی کربوهیدرات کمی هستند مانند: کلم بروکلی یا اسفناج مصرف کنید. 

رژیم غذایی تخم مرغ و گریپ فروت

این نوع از رژیم مانند رژیم 14 روزه می باشد فقط شما در هر وعده غذایی که حاوی تخم مرغ یا پروتئین های بدون چربی است نصف گریپ فروت نیز مصرف می کنید. 

رژیم غذایی فقط تخم مرغ

در این نوع از رژیم که از نوع رژیم های منو یا تک غذایی محسوب می شود. شما فقط مجاز به مصرف تخم مرغ و آب هستید. این نوع از رژیم ها با کاهش وزن زیاد همراه است و جزو رژیم های ناسالم محسوب می شوند .

رژیم غذایی تخم مرغ پزشکی

در این نوع از رژیم روزانه سه بار تخم مرغ مصرف می شود و در هر بار مصرف یک  تخم مرغ به همراه یک تکه نان می باشد. در این رژیم به اندازه دلخواه میوه و سبزیجات مصرف می کنید.

نوشیدنی های مجاز شامل آب ، قهوه سیاه یا سایر نوشیدنی های کم کالری است. در برخی از منابع بیان شده از این نوع رژیم تخم مرغ در زمینه پزشکی برای کاهش وزن بیمار قبل از عمل استفاده می شود. 

مواد غذایی مجاز در رژیم تخم مرغ 

  • تخم مرغ: زرده و سفیده تخم مرغ
  • پروتئین های بدون چربی: مرغ ، ماهی و برش های بدون چربی گوشت گوسفند ، گوشت گاو و گوشت خوک
  • سبزیجات غیر نشاسته ای: اسفناج ، کلم  ، کلم بروکلی ، فلفل دلمه ای ، کدو سبز و گوجه فرنگی
  • میوه های کم کربوهیدرات: لیمو  ، پرتقال ، هندوانه ، انواع توت ها و گریپ فروت 
  • چربی ها و روغن ها: روغن نارگیل ، کره و مایونز (همه به مقدار خیلی کم )
  • نوشیدنی ها: آب ، آب گازدار ، نوشابه  های رژیمی ، چای و قهوه تلخ 
  • ادویه جات و ترشیجات: سیر ، ریحان ، زردچوبه ، فلفل ، رزماری و پونه کوهی
  • محصولات لبنی کم چربی از جمله شیر و ماست کم چرب و پنیر مجاز است ( در بعضی از انواع رژیم محصولات لبنی مجاز است)

 

مواد غذایی غیر مجاز در رژیم تخم مرغ

  • سبزیجات نشاسته ای مانند:  سیب زمینی ، حبوبات ، ذرت و نخود فرنگی
  • میوه هایی با  کربوهیدرات بالا مانند: موز ، آناناس ، انبه و میوه خشک
  • غلات مانند: نان ، ماکارونی ، گندم سیاه و جو
  • غذاهای فرآوری شده مانند:  فست فود  و شیرینی ها 
  • نوشیدنی های شیرین مانند: نوشابه ، آبمیوه ، چای شیرین و نوشیدنی های ورزشی

مزایا رژیم تخم مرغ 

  • احساس سیر کنندگی طولانی مدت : تخم مرغ ها به دلیلا اینکه پروتئین بالایی دارند خاصیت سیر کنندگی بیشتری نسبت به سایر مواد غذایی دارا می باشند. 
  • افزایش سوخت و ساز بدن : تخم مرغ ها تمام اسید آمینه های ضروری برای بدن را دارند . این مسئله باعث می شود بدن به سادگی از پروتئین موجود در تخم مرغ برای حفظ عضلات و افزایش سوخت و ساز بدن استفاده کند بنابراین مصرف تخم مرغ باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود.

معایب رژیم تخم مرغ 

  • کمبود کربوهیدرات مصرفی:  در این رژیم به دلیل کاهش کربوهیدرات مصرفی میزان انرژی کمتری تولید شده در نتیجه باعث ایجاد احساس خستگی می شود.
  • مشکلات گوارشی ایجاد می کند: بسیاری از افراد در این رژیم دچار مشکلات گوارشی می شوند . این مشکلات شامل: یبوست،حالت تهوع و بوی بد دهان می باشد که همگی اینها از عوارض جانبی رژیم های غذایی با پروتئین بالا می باشد.مصرف سبزیجات و نوشیدن آب بیشتر می تواند به کاهش علائم کمک کند. 
  • کاهش وزن سریع ولی ماندگاری دشواری دارد: این رژیم هم مانند سایر رژیم ها که در مدت زمان کم کاهش وزن زیادی را به دنبال دارد در مرحله اول به دلیل کاهش وزن سریع باعث ایجاد احساس رضایت می شود اما نگهداری وزن کاهش یافته مشکل است. در این رژیم شما هیچ عادت غذایی سالمی را یاد نمی گیرید به همین دلیل احتمال بازگشت وزن کاهش یافته وجود دارد. 
  • پیروی از آن دشوار است: رژیم های تک غذایی بسیار محدود کننده هستند و تنوع پایینی دارند به همین دلیل پیروی از آن دشوار است. 

 

کلام آخر 

یکی از منابع غذایی بسیار مغذی برای بدن تخم مرغ است . تخم مرغ منبع غذایی بسیار خوب جهت تامین پروتئین مورد نیاز بدن می باشد. اما رژیم غذایی تخم مرغ به دلیل آنکه محدود کننده می باشد و پایداری وزن کاهش یافته در دراز مدت امکان پذیر نیست رژیم مناسبی جهت کاهش  وزن نمی باشد.

توصیه تمام متخصصین تغذیه برای کاهش وزن پیروی از رژیم های غذایی است که  حاوی تمام گروه های غذایی باشد و تمام نیاز های بدن رو به مواد مغذی تامین کند .

در حقیقت با پیروی از سبک زندگی صحیح ، افزایش فعالیت بدنی و برنامه غذایی مناسب  کاهش وزن اصولی همراه با سلامتی را تجربه می کنید. متخصصین تغذیه می توانند شما را در این مسیر همراهی کنند.

مطالب مرتبط