Skip to content

هنر رزمی تای چی چیست؟

تای چی چیست؟

با توجه به محبوبیت روز افزون تای چی ، احتمالا این سوأل برای شما پیش آمده است که تای چی چیست؟ تای چی یک از هنرهای رزمی و باستانی چینی است که قدمت آن به قرنها پیش باز میگردد. این هنر رزمی به چیگونگ مرتبط است که در سنتهای چینی و طب باستانی این کشور ریشه دارد. در حال حاضر این رشته در سطح جهانی محبوب شده است و در پارکهای چین نیز افرادی را میبینید که با انجام حرکات آرام به تمرینهای این رشته مشغول هستند. اما تای چی چیست و چه چیزی باعث محبوبیت این رشته ورزشی شده است؟ برای یافتن پاسخ این سؤال در این مطلب با ما همراه باشید.

پیشینه تای چی چیست؟

بر اساس برخی از مستندات، ‌قدمت تای چی به 2500 سال پیش باز میگردد. این ورزش شامل یک سری حرکات آرام بدنی و ذهنی است که در اصل برای دفاع شخصی و آرامش درونی طراحی شدهاند. بر اساس یافته های تاریخی، برخی از اساتید تای چی برای مبارزات بیوقفه و بدون خستگی معروف بودهاند، تا جایی که بینندگان این مبارزات حتی به درستی قادر به دیدن حرکات آنها نبودهاند.

برای اجرای این حرکات از انرژی درونی مبارزان استفاده میشود و نامحسوس بودن این حرکات، به عوامل درونی وابسته است. به این ترتیب شخص مبارز میتواند با مصرف مقدار کمی از انرژی درونی خود، تأثیرات و نیروی فیزیکی شدید و زیادی را اعمال کند.

چی چیست؟

در طب سنتی چین، انسانها نمونه کوچکی از جهان هستی هستند و مانند دیگر اجزاء جهان از پنج عامل اصلی تشکیل شدهاند که این موارد عبارتند از : آب،‌ آتش، چوب، فلز و خاک. باور آنها بر این است که این پنج عامل منبع اصلی انرژی انسان هستند که نیروی مورد نیاز ارگانهای بدن از طریق آنها تأمین میشود. این انرژی داخلی از طریق مسیرهایی به نام کانالهای انرژی در بدن جریان دارند.

طبق منطق «چی»، وضعیت سلامت کلی به رابطه بین این پنج عامل و تعادل این عوامل در بدن بستگی دارد. میتوان گفت یکی از دلایل مطالعه و انجام تمرینات «چی» کمک به سلامت جسمی و روحی افراد است.

چیگونگ (qigong) چیست؟

برای دانستن ماهیت این ورزش، ابتدا باید بدانید که ریشه تای چی چیست. چیگونگ که ریشه اصلی هنر تای چی محسوب میشود، علمی است که با تنظیم و هماهنگ سازی ذهن، تنفس و حرکات جسمی، باعث ایجاد آرامش و تعادل انرژی طبیعی بدن میشود. این مسأله در نهایت به تأمین انرژی کار، خلاقیت و دفاع شخصی منجر میشود.

این ورزش ذهنی جسمی نیز مانند یوگا، طی سالهای متمادی دستخوش تغییرات زیادی شده است و به همین علت زیر شاخه های آن بسیار متنوع هستند. تنوع در رشته های چیگونگ بیش از 3000 مورد است که از آموزه های پنج سنت در آنها استفاده شده است. این پنج سنت که اصول بنیادی تمام این رشته ها هستند، عبارتند از: تائو، بودایی، کنفسیوس، هنرهای رزمی و طب سنتی که به دو نوع سخت و نرم تقسیم میشوند. نوع نرم این رشته چیگونگ درونی نامیده میشود که تای چی یکی از مثالهای آن است.

انواع تای چی چیست؟

ینگ (yang)، وو (wu) و تای چی چی (tai chi chih)‌ سه مورد از محبوبترین استایل های این ورزش هستند. استایل ینگ در نوع ساده خود شامل 24 حرکت میشود، اما نوع سنتی آن بسیار گستردهتر و شامل 108 حرکت است. در این سبک اغلب از حرکاتی استفاده میشود به وسیله آنها بتوانید با خم کردن زانوها،‌ تعادل و موقعیت خود را حفظ کنید.

در نوع ساده سبک وو 24 الی 36 حرکت اصلی وجود دارد و در نوع سنتی آن تعداد حرکات به صد مورد میرسد. این سبک نسب به استایل ینگ حرکات آرامتری دارد و استفاده از آن محدودتر است. با این حال حفظ تعادل و وضعیت بدن در این سبک بدون خم کردن زانوها صورت میگیرد که اندکی دشوارتر به نظر میرسد.

سبک تای چی چی نیز شامل 20 حرکت میشود. در این سبک حفظ وضعیت بدن سادهتر است و بر خلاف سبکهای قبلی، نیاز به انتقال وزن از یک پا به پای دیگر در آن کمتر است. حالتهای بدن در این سبک بیشتر ایستاده و محدود هستند، به همین دلیل این سبک بیشتر برای افراد مبتدی و به منظور حفظ تعادل مناسب است.

در تای چی این که از کدام سبک استفاده میکنید اهمیت ندارد، چرا که در تمامی سبکهای آن حرکات با آرامش و دقت انجام میشوند. این حرکات به طور یکپارچه، مرتبط با حرکات بعدی و بدون توقف تنظیم خواهند شد.

آیا تای چی یک هنر رزمی است؟

زمانی که صحبت هنرهای رزمی به میان میآید، اغلب افراد حرکات مبارزهای مشت و لگد را در ذهن تصور میکنند و کمتر کسی است که در این زمان به حرکات ریتمیک و آرام، مراقبه، ریلکسیشن و آرامش درونی فکر کنند. اما این تمام چیزی است که تای چی به آن مربوط میشود. تای چی در حقیقت یکی از هنرهای رزمی است که طی آن با حرکات ریتمیک و مراقبه، آرامش درونی فرد افزایش مییابد.

تای چی برای سلامتی چه فوایدی دارد؟

قبل از انتخاب این رشته و ورود به آن، لازم است بدانید که مزایای سلامتی تای چی چیست؟ اصلا آیا این ورزش فایدهای برای حفظ سلامت شما دارد؟در چین باور بر این است که به کمک تای چی میتوان روند پیری را به تعویق انداخت و طول عمر را افزایش داد. افزایش انعطافپذیری، تقویت ماهیچه ها و تاندونها نیز از فوایدی هستند که برای تای چی بر شمرده میشوند. همچنین این باور وجود دارد که این تمرینات میتوانند به روند درمان بیماریهای قلبی، آرتروز، مشکلات گوارشی، فشار خون بالا، بیماریهای پوستی، افسردگی، و بسیاری از بیماریهای دیگر سرعت ببخشند. با این حال متأسفانه شواهد و مدارک علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

در یکی از مطالعات تای چی به نام متا آنالیز تای چی، که حاصل مرور چندین موضوع مطالعاتی در قالب یک مقاله است، نویسنده به این نتیجه میرسد که تای چی بر سلامت عمومی بدن،‌ فیتنس و تعادل تأثیر بسیاری دارد. با وجود محدودیتهای بسیاری که در این زمینه وجود دارد،‌ حاصل برخی از مطالعات انجام شده در زمینه فواید تای چی بر بدن را به طور خلاصه در ادامه مرور خواهیم کرد.

حفظ تعادل و جلوگیری از افتادن

بیشتر مطالعات تای چی که در افراد مسن انجام گرفته است، نشان میدهد که توانایی حفظ تعادل افراد پس از انجام تمرینهای تای چی افزایش مییابد. این موضوع به طور چشمگیری آسیبهای ناشی از سقوط افراد و حتی خطر مرگ آنها را کاهش میدهد. یکی از مهمترین تبعات ناشی از عدم تعادل در افراد مسن، شکستگیهای استخوانی است که سبب بستری شدن و آسیبهای شدید جسمی و روحی در این افراد میشود.

تای چی طی حرکات آرام و پیوسته توانایی کنترل تعادل بدن در افراد را در دراز مدت افزایش داده و به این ترتیب از آسیبهای این چنینی پیشگیری میکند. در طی یک پژوهش که 22 زن و مرد بالای 76 سال که مشکل حفظ تعادل داشتند،‌ با انجام 8 هفته تمرینات تای چی، به بهبود در کنترل و حفظ تعادل خود دست پیدا کردند.

ترس از شکست و افزایش اعتماد به نفس

در طی مطالعات انجام شده بر روی بزرگسالانی که تمرین های تای چی را انجام می دادند، در 56 درصد از آنها افزایش اعتماد به نفس کلی و کاهش ترس از شکست گزارش شد. پژوهشگران طی این مطالعه به این نتیجه دست یافتند که آرامش روحی و کنترل ذهن در این ورزش می تواند به طور چشمگیری  اعتماد به نفس، سلامت کلی و انگیزه  افراد را به خصوص در سنین بالاتر افزایش دهد.

فیبرو مالیژیا

فیبرو مالیژیا (FM) یک اختلال اسکلتی عضلانی شایع است که بیماران مبتلا به آن علائم دردناکی را تجربه میکنند. علت اصلی این اختلال مشخص نیست و درمان قطعی برای آن وجود ندارد. طی یک تحقیق بر روی 39 بیمار مبتلا به این اختلال، مشاهده شد که پس از دو جلسه تمرین تای چی در هفته طی یک دوره شش هفتهای، علائم این بیماری به طور چشمگیری کاهش یافت و کیفیت زندگی مبتلایان نیز به طور مثبتی تغییر کرد. نتایج این مطالعه میتواند خبر خوبی برای مبتلایان به این بیماری باشد.

مزایای تای چی چیست؟

حتما این سوال را از خود میپرسید که علت محبوبیت تای چی چیست و چرا تا این حد به آن توجه میشود؟ در پاسخ باید گفت که تای چی میتواند مزایای بیشماری برای جسم و روان افراد داشته باشد. برخی از مزایای این ورزش به طور خلاصه عبارتند از:

  • حرکات آرام و تنفس ریتمیک در این ورزش باعث کاهش استرس و التهابات ماهیچه ها و مفاصل خواهد شد.
  • احتمال آسیب در این ورزش بسیار کم است.
  • شما در هر مکانی میتوانید تمرینهای تای چی را انجام دهید و محدودیت مکانی نخواهید داشت.
  • این تمرینها به فضای کمی نیاز دارند و برای انجام آنها به لباس یا تجهیزات ویژهای نیاز ندارید.
  • این ورزش غیر رقابتی است و آن را برای افزایش آرامش خود انجام خواهید داد.
  • این تمرینها را میتوانید به صورت گروهی یا انفرادی انجام دهید.

میزان مناسب انجام تمرینات تای چی

این ورزش به میزان علاقه و تایم مناسبی که در اختیار دارید بستگی دارد. هیچ محدودیتی برای انجام تمرینهای تای چی وجود ندارد و شما میتوانید چند ساعت در هفته و یا چند دقیقه در روز را به انجام این تمرینها اختصاص دهید. تنها نکتهای که باید آن توجه داشته باشید این است که برای بهرهمند شدن از اثرات مفید تای چی، باید این ورزش را به طور مداوم و پیوسته انجام دهید و وقفه های طولانی مدت بین جلسات تمرین خود نیندازید.

برای انجام تمرینات تای چی چه لباسی مناسب است؟

لباسهای راحت و آزاد که حرکات شما را محدود نکنند میتوانند برای انجام این تمرینات مناسب باشند. لباس خاصی برای این ورزش تعریف نشده است، با این حال شلوارهای یوگا همراه با تی شرت برای انجام تای چی مناسب هستند. به طور کلی لباسهای آزادتر برای انجام این ورزش بیشتر توصیه میشوند.

مطالب مرتبط