Skip to content

سیر و مقدار مجاز مصرف آن در روز 

عوارض جانبی سیر

در روز چقدر می توانید سیر بخورید؟

سیر یک ماده غذایی خوشمزه است که به غذاهای ایتالیایی و دیگر غذاهای معطر مانند سوپ، کاری و غذاهای حاوی گوشت گاو و یا در غذاهای چینی و هندی اضافه می‌شود. سیر یک پیاز از خانواده سبزیجات آلیوم، شبیه پیاز است که بیش از 5000 سال پیش در سراسر جهان رشد کرده است. در حالی که خوردن غذاهای آماده با سیر پخته شده در اکثر موارد کاملاً بی خطر است، اما مصرف زیاد و استفاده بیش از حد سیر اعم از خام، قرص سیر یا مکمل‌های سیر می‌تواند تأثیراتی بر سلامتی فرد داشته باشد. ثابت شده که در صورت مصرف متوسط، سیر دارای فواید فوق العاده ای است، اما مصرف زیاد سیر می‌تواند عوارض جانبی منفی ایجاد کند. در این مقاله به بررسی برخی از عوارض جانبی سیر پرداخته ایم. 

برای بسیاری از سرآشپزهای خانگی، سیر به لطف طعم و رایحه تند، ادویه ای مورد علاقه برای پخت و پز است و به خصوص در خورشت‌ها، سس‌ها، پیتزاها و غذاهای ماکارونی به خوبی استفاده می شود.

عوارض جانبی سیر

افزایش خطر خونریزی

یکی از جدی‌ترین عوارض جانبی سیر ، افزایش خطر خونریزی است، به خصوص اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید یا در آینده قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

دلیل آن این است که سیر دارای خواص ضد ترومبوتیکی است، به این معنی که ممکن است از تشکیل لخته‌های خون جلوگیری کند.

اگرچه خونریزی ناشی از سیر غیر معمول است، اما یک گزارش مواردی را توصیف کرد که در آن فرد پس از اینکه روزانه 12 گرم سیر – تقریباً 4 حبه – قبل از عمل می‌خورد، خونریزی بیشتری را تجربه می‌کند.

عوارض جانبی سیر
عوارض جانبی سیر

در مطالعه موردی دیگری، فرد پس از جراحی دچار تغییر رنگ و کبودی بیش از حد شد. دلیل احتمالی آن مکمل غذایی بود که فرد مصرف کرده بود و حاوی روغن ماهی و 10 میلی گرم کنسانتره سیر بود که هر دو بر تشکیل لخته خون تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین، مهم است که قبل از استفاده از مکمل‌های سیر، با پزشک خود صحبت کنید. اگر دارویی مصرف می‌کنید یا قصد جراحی دارید، باید قبل از افزودن سیر به رژیم خود با یک متخصص تغذیه نیز مشورت کنید.

بوی بد دهان از دیگر عوارض جانبی سیر 

سیر حاوی انواع ترکیبات گوگرد است که اغلب به دلیل مزایای سلامتی آن شناخته می‌شود. با این حال، این ترکیبات ممکن است باعث بوی بد دهان شود، به خصوص هنگامی که به مقدار زیاد خورده شود. این امر خصوصاً در مورد سیر خام صدق می‌کند، زیرا پخت و پز محتوای این ترکیبات مفید گوگرد را کاهش می‌دهد. برای جلوگیری از بوی سیر می‌توانید چندین داروی خانگی را امتحان کنید تا از بوی سیر خلاص شوید.

مسائل گوارشی

سیر مانند پیاز، تره و مارچوبه دارای مقدار زیادی فروکتان است. فروکتان نوعی کربوهیدرات است که ممکن است در برخی افراد باعث نفخ ، گاز و درد معده شود. در حقیقت، وقتی کسانی که دچار عدم تحمل فروکتان هستند و یک غذای حاوی فروکتان بالا می‌خورند، این ماده به طور کامل در روده کوچک جذب نمی‌شود و دست نخورده به روده بزرگ می‌رود و در روده تخمیر می‌شود و این فرایند ممکن است به مشکلات گوارشی کمک کند.

به همین ترتیب، افرادی که از یک رژیم غذایی FODMAP (یک رژیم غذایی برای شناسایی غذاهای خاص که باعث ایجاد مشکلات هضم می‌شوند و آنها را از ؤزیم غذایی حذف می کنند) استفاده می‌کنند اغلب به کاهش مصرف سیر تشویق می‌شوند.

سوزش سردل

اگر به بیماری ریفلاکس معده و مری مبتلا هستید، ممکن است بخواهید مصرف سیر را کاهش دهید.

GERD یک بیماری شایع است که هنگامی رخ می‌دهد که اسید معده به سمت مری برگشته و علائمی مانند سوزش معده و حالت تهوع ایجاد می‌کند. سیر ممکن است میزان اسفنکتر تحتانی مری (LES) را یعنی توانایی عضلات پایین مری شما برای بسته شدن و جلوگیری از ورود اسید به معده را کاهش دهد. به نوبه خود، این ممکن است باعث ریفلاکس اسید شود. با این حال، برخی از غذاها به طور متفاوتی بر روی افراد مبتلا به GERD تأثیر می‌گذارند. اگر متوجه شدید که خوردن زیاد سیر علائمی ایجاد نمی‌کند، محدود کردن میزان مصرف سیر غیرضروری است.

عوارض جانبی سیر بر پوست

سیر نه تنها خورده می‌شود بلکه می‌توان آن را هم در محصولات پوستی و هم به صورت خام روی پوست قرار داد. هنگامی که به پوست مالیده می‌شود، اگر مقدار آن زیاد باشد می‌تواند آسیب مشابه سوختگی ایجاد کند.

موارد احتیاطی که باید هنگام مصرف سیر در نظر بگیرید

در حالی که مشورت با پزشک در هنگام مصرف داروها و مکمل‌ها همیشه مهم است. ترکیبات خاصی از داروها با مکمل‌های سیر باید قبل از خوردن با دقت بررسی شود. برخی از نتایج جدی‌تر از نتایج دیگر هستند، اما احتیاط قبل از ترکیب چند دارو مهم است.

فعل و انفعالات پزشکی جدی

سه داروی اصلی به سیر واکنش زیادی نشان می‌دهند. ایزونیازید، آنتی بیوتیکی که برای درمان سل استفاده می‌شود، ممکن است در صورت ترکیب با سیر، اثر کمتری داشته باشد، زیرا بدن مقدار کمتری از آنتی بیوتیک را جذب می‌کند. داروهایی که برای درمان ایدز استفاده می‌شوند توسط بدن تجزیه می‌شوند و هنگامی که همراه با سیر مصرف می‌شوند، بدن با سرعت بیشتری آن داروها را تجزیه می‌کند و باعث می‌شود اثر آنها کمتر شود. همچنین، بدن ساکویناویر (یک داروی ضد ویروسی که با سایر داروهای HIV / AIDS برای از بین بردن ویروس از بدن و یا جلوگیری از بیماری استفاده می‌شود) را تجزیه می‌کند. در این حالت نیز ترکیب با سیر ممکن است با افزایش سرعت تجزیه بدن، اثر دارو را کاهش دهد.

فعل و انفعالات پزشکی متوسط 

اگرچه از نظر پزشکی دلیل جدی وجود ندارد، اما ترکیبات سیر با کنترل بارداری مبتنی بر استروژن و داروهای تغییر یافته توسط کبد نیز می‌توانند تأثیر کمتری داشته باشند. بار دیگر، سیر سرعت پردازش داروها را در بدن افزایش می‌دهد که به آنها زمان کمتری برای اثر می‌دهد. داروهایی که لخته شدن خون را کند می‌کنند، مانند آسپرین، در صورت ترکیب با سیر می‌توانند احتمال کبودی و خونریزی را افزایش دهند. اگر مستعد بریدگی هستید یا در آینده نزدیک با جراحی روبرو هستید از مصرف این ترکیب خودداری کنید.

برای در امان ماندن از عوارض جانبی سیر چه مقدار باید بخورید؟

  • اگرچه هیچ توصیه رسمی برای میزان سیر مصرفی شما وجود ندارد، مطالعات نشان می‌دهد که خوردن 1-2 حبه معادل 3-6 گرم در روز ممکن است فواید سلامتی داشته باشد.
  • اگر بعد از خوردن بیش از این مقدار عوارض جانبی سیر را مشاهده کردید، مصرف خود را کاهش دهید.
  • پختن آن قبل از خوردن همچنین ممکن است به جلوگیری از عوارض جانبی سیر مانند بوی سیر، مشکلات گوارشی و ریفلاکس اسید کمک کند.
  • اگر بیماری زمینه‌ای دارید و یا دارویی مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از تغییر در رژیم غذایی یا استفاده از مکمل‌های گیاهی با پزشک خود صحبت کنید.
  • اگرچه هیچ دستورالعمل رسمی در مورد مقدار زیاد سیر وجود ندارد، اما بهتر است در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی سیر  به چند حبه در روز اکتفا کنید و میزان مصرف خود را کاهش دهید. پختن آن همچنین ممکن است به جلوگیری از عوارض جانبی سیر کمک کند.

فواید سیر

سیر اغلب به دلیل فواید سلامتی‌اش مورد ستایش قرار می‌گیرد. همانطور که مرکز ملی بهداشت مکمل و یکپارچه (NCCIH) توضیح می‌دهد، سیر گیاهی است که به طور سنتی توسط فرهنگ‌هایی مانند مصری‌ها، یونانی‌ها، رومی‌ها، چینی‌ها، ژاپنی‌ها و بومیان آمریکایی برای سلامتی استفاده می‌شود.

  • فواید بی شمار سیر ممکن است تا حدی به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان باشد. آنتی اکسیدان ها به مقابله با آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد، ذرات موجود در آلاینده ها و همچنین به عنوان یک محصول جانبی متابولیسم، کمک می کنند. تصور می شود رادیکال های آزاد در شکل گیری برخی بیماری ها نقش دارند. سیر خام همچنین حاوی آلیسین است که اعتقاد بر این است خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ دارد.
  • خوردن بیشتر یک حبه سیر در هر روز – حدود دو و نیم گرم – ممکن است به درمان یا دفع سرماخوردگی کمک کند.
  • از مکمل‌های سیر، به لطف ترکیب فعال، آسیلین، گاهی به عنوان وسیله‌ای برای کاهش فشار خون استفاده می‌شود.
  • سیر همچنین برای کاهش کلسترول امیدوار کننده است؛ زیرا کاهش کلسترول می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند.
  • برخی از پزشکان هومیوپاتی معتقدند که استفاده از سیر برای کاهش سطح قند خون بر روی دیابت تأثیر مثبت می‌گذارد.
  • برخی از بیماری های جزئی که می‌توانند از سیر بهره مند شوند شامل جلوگیری از گزش کنه و درمان خارش و داروی ضد قارچ است.
  • سیر می تواند تا حدودی به حتی جلوگیری از سرطان نیز کمک کند.
  • به دلیل جنبه‌های تقویت کننده سیر، حتی از آن به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می‌شود و می‌توانید آن را به صورت قرص مصرف کنید.
فواید سیر
فواید سیر

سیر و افسردگی

سیر خام می تواند تولید سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی یا ماده شیمیایی مغز را که مسئول انتقال سیگنال و تنظیم خلق و خو است را افزایش دهد. تصور می شود که افسردگی تا حدی به دلیل عدم تعادل در سروتونین رخ دهد. با این حال، تنها چند مطالعه بر روی حیوانات آزمایشگاهی فواید بالقوه سیر را برای افسردگی نشان داده است. یک مطالعه بر روی موش های آزمایشگاهی که به آنها عصاره سیر تزریق کرده بودند، خاصیت ضد افسردگی را بر روی موش های آزمایشگاهی در معرض تست نشان می دهد. با این حال، هیچ مطالعه ای نشان نداده است که عصاره سیر یا سیر خام دارای خواص ضد افسردگی در انسان است.

سیر و اضطراب

اضطراب یک واکنش معمول در برابر استرس و ترس است. در حالی که تصور می شود تعدادی از درمان ها به کاهش علائم اضطراب کمک می کنند، برخی از پزشکان معتقدند که سیر نیز ممکن است فوایدی به همراه داشته باشد، اگرچه هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. شواهد کافی مبنی بر تأثیر سیر خام بر علائم اضطراب وجود ندارد. از سیر نباید به عنوان جایگزینی برای درمان های معمول مانند روان درمانی و دارو استفاده شود.

در حالی که شواهد حکایتی و مطالعات بسیار محدود روی حیوانات حاکی از آن است که سیر خام ممکن است تأثیر مثبتی بر خلق و خو و افسردگی داشته باشد، اما شواهد کافی برای تأیید این ادعاها بر روی انسان وجود ندارد. اگر از افسردگی یا اضطراب رنج می برید، با پزشک خود مشورت کنید. در صورت عدم درمان صحیح این شرایط می تواند بدتر شود. اگر قصد استفاده از هرگونه روش درمانی جایگزین یا مکمل غذایی را دارید همیشه به پزشک خود اطلاع دهید.

چگونه جای زخم های آکنه را با سیر درمان کنیم

سیر یکی از آن غذاهای شگفت انگیز است که نه تنها ادویه مناسب را به تعدادی از دستور العمل های مورد علاقه شما می افزاید، بلکه فواید درمانی، آن را به دارویی قدرتمند برای استفاده داخلی و خارجی تبدیل می کند. از آنجا که سیر دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی طبیعی است، راهی عالی برای درمان و کاهش جای زخم های آکنه است.

صورت خود را با پاک کننده ملایم دو بار در روز بشویید. اطمینان حاصل کنید که هنگام شستن صورت همیشه از آب گرم استفاده می کنید و سپس با خشک کردن آرام، شستشوی پوست را تمام کنید.

یک حبه سیر را ریز رنده کرده و با 2 قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید. بعد از شستن صورت به آرامی مخلوط را روی پوست خود ماساژ دهید و با آب گرم بشویید. سیر به لایه برداری از سلول های مرده پوست کمک می کند، به آرامی لایه فوقانی بافت زخم را از بین می برد و باکتری ها و روغن های موجود در پوست را که باعث آکنه می شوند از بین می برد. قبل از شستشوی کامل با آب گرم، سیر را بیش از 5 دقیقه روی پوست خود نگذارید.

هفته ای 2 یا 3 بار خود را با استفاده از ماسک صورت برای درمان زخم های آکنه و مبارزه با شیوع آکنه در آینده درمان کنید. یک حبه سیر را خرد کرده و با 2 قاشق چایخوری روغن زیتون و 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. اگر در مناطق بزرگتر مبتلا به آکنه از این مخلوط استفاده می کنید، مقدار بیشتری از این مخلوط تهیه کنید. قبل از شستشو با آب گرم این مخلوط را روی پوست خود به طور مساوی پخش کنید و بگذارید تا 20 دقیقه بر روی مناطق مورد نظر بماند. اگر احساس سوزش کردید، بلافاصله آبکشی کنید و دفعه بعد سیر کمتری استفاده کنید.

بعد از هر بار درمان با سیر، آلوئه ورا را روی پوست خود بمالید. از آنجا که سیر می تواند پوست را تحریک کند؛ زیرا باعث از بین بردن بافت زخم شده و همچنین پوست را خشک می کند مهم است که پوست بدن را آبرسانی کنید. آلوئه ورا بهترین گزینه شما برای آبرسانی است، زیرا باعث آکنه نمی شود، بلکه یک ماده ضد التهاب پوست و ضد آکنه است و به پوست شما لطافت می بخشد.

این کار ممکن است یک روش بد بو برای درمان جوش و آکنه به نظر برسد. با این حال، وقتی آن را کاملاً با آب گرم بشویید، سیر هیچ اثری از بو روی پوست شما باقی نمی گذارد.

دوز توصیه شده سیر خام در رژیم غذایی

یک حبه سیر خام، وزن حدود 1 گرم، یک رژیم غذایی مناسب است که می‌تواند مزایای سلامتی زیادی را به کسانی که آن را مصرف می‌کنند، به همراه داشته باشد. روزانه می‌توانید بین 4 تا 20 حبه، سیر را به صورت تازه یا به صورتی که از قبل آن را خرد کرده اید استفاده کنید. از سیر معمولاً در آشپزی استفاده می‌شود. با این حال، سیر خام از سیر پخته شده قوی‌تر است.

سیر خامی که برش داده یا خرد شده باشد را اجازه ‌دهید حدود 10 دقیقه بماند و بعد از گذشت این مدت زمان آن را مصرف کنید. وقتی سیر خام بریده یا خرد می‌شود، برخی از ترکیبات مفید داخل سیر به یک ماده شیمیایی به نام آلیسین تبدیل می‌شوند که گمان می‌رود منبع بسیاری از مزایای سلامتی سیر باشد.

جایگزین سیر

برای افرادی که نمی‌توانند سیر خام را تحمل کنند، فرم‌های دیگری در دسترس است که ممکن است مزایای مشابهی داشته باشد. در مجموع 600 تا 1200 میلی گرم در روز عصاره سیر که به چند دوز در طول روز تقسیم می‌شود، می‌تواند اثرات محافظتی بر سلامتی ایجاد کند. در صورت استفاده از عصاره مایع سیر، دوز مناسب 4 میلی لیتر در روز و 20 میلی لیتر تنتور سیر (تنتور یک عصاره مایع ساخته شده است که گیاهان را در الکل برای استخراج مواد تشکیل دهنده فعال آنها می خیسانند) است.

کلام آخر

سیر بسیار مغذی است و با انواع فواید سلامتی همراه است. با این حال، اگر مقدار زیادی از آن را بخورید، ممکن است عوارض جانبی مانند بوی بد دهان، ریفلاکس اسید، مشکلات گوارشی و افزایش خطر خونریزی همراه داشته باشد.

بنابراین، بهتر است در صورت شروع هرگونه عوارض جانبی سیر ، از این ادویه خوشمزه لذت ببرید و میزان مصرف خود را کاهش دهید.

اگر نمی‌توانید سیر را تحمل کنید، جایگزین‌های خوشمزه زیادی وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید. گیاهان و ادویه‌های دیگر مانند دانه فلفل، رازیانه، ترب کوهی یا زنجبیل را امتحان کنید.

منابع

https://www.leaf.tv/articles/how-to-treat-acne-scars-with-garlic/

https://www.livestrong.com/article/443569-how-many-cloves-of-garlic-can-you-eat-in-a-day/

https://www.healthline.com/nutrition/too-much-garlic#bottom-line

مطالب مرتبط