Skip to content

درمان‌های خانگی ریفلاکس اسید معده را بهتر بشناسید.

درمان های خانگی ریفلاکس معده

درمان های خانگی برای ریفلاکس معده 

ریفلاکس اسید یک بیماری شایع است که مردم اغلب از آن به‌عنوان سوزش معده یاد می‌کنند. این بیماری شایع و بسیار ناخوشایند است و تقریباً بسیاری از مردم جهان به آن مبتلا هستند. برخی ممکن است دریابند که درمان‌های خانگی برای کاهش ریفلاکس اسید و تسکین علائم کافی است. وقتی اسید معده به مری برگردد، این ماده تحریک می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث شود که احساس سوزش در سینه شما به وجود بیاید و تا گلوی شما می‌سوزد. احتمالاً به‌خوبی می‌دانید که داروها به تسکین آن کمک می‌کنند، اما درمان‌های طبیعی و تغییر سبک زندگی ممکن است راه دیگری برای تسکین باشد.

ریفلاکس اسید معده چیست؟

ریفلاکس اسید که ازنظر پزشکی به‌عنوان ریفلاکس معده (GERD) شناخته می‌شود، هنگامی اتفاق می‌افتد که اسید از معده به داخل مری جریان می‌یابد. رژیم‌های غذایی خاص می‌توانند ریفلاکس اسید را تحریک کنند و همچنین احتمال دارد در افراد باردار و مبتلایان به آسم یا اضافه‌وزن تأثیر بگذارند.

درمان های خانگی ریفلاکس معده
درمان های خانگی برای ریفلاکس معده

ریفلاکس اسید علائم زیر را ایجاد می‌کند:

  • بوی بد دهان
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • دشواری یا درد هنگام بلعیدن
  • مشکلات تنفسی

هیچ روش درمانی جایگزینی برای درمان ریفلاکس یا آسیب معکوس مری ثابت نشده است. برخی از روش‌های درمانی مکمل و جایگزین، در صورت مراجعه به پزشک، ممکن است باعث تسکین شوند. بهترین راه برای جلوگیری از ناراحتی سوزش معده پیشگیری از آن است.

تغییرات زیر در سبک زندگی می‌تواند در برطرف شدن این مشکل تفاوت زیادی ایجاد کند: 

از غذاهای محرک پرهیز کنید

 غذاهایی که باعث سوزش معده می‌شوند شامل غذاهای سرخ‌شده و چرب، کافئین ، شکلات، غذاهای پر ادویه و نوشیدنی‌های گازدار هستند.

از خوردن غذا در آخر شب خودداری کنید

سعی کنید سه ساعت قبل از خواب، غذا بخورید. دراز کشیدن خیلی زود بعد از غذا می‌تواند باعث سوزش معده شود. به‌جای اینکه دراز بکشید یا زود بخوابید، سعی کنید حداقل سه تا چهار ساعت قبل از خواب، غذا بخورید. فاصله زیاد بین شام و خوابیدن به بدن زمان بیشتری برای هضم غذا می‌دهد. نشستن به بدن کمک می‌کند تا غذا به‌درستی هضم شود. هضم مناسب غذا می‌تواند احتمال ریفلاکس اسید را کاهش دهد.

زیر سرتان را بلند کنید

 سر تخت خود را حدود شش تا هشت سانت بلند کنید تا تخت شما در حالت شیب‌دار باشد. اگر این امکان وجود ندارد، از بالش‌های بلند برای بالا بردن سرتان استفاده کنید.

عدم مصرف الکل و سیگار از درمان های خانگی ریفلاکس معده

استفاده از این مواد احتمال حملات سوزش معده را افزایش می‌دهند.

لباس‌های گشاد بپوشید

لباس‌های تنگ مانند کمربند، شلوار جین یا سایر لباس‌های چسبیده به اطراف معده و کمر می‌توانند به شکم فشار وارد کنند. این فشار، معروف به فشار داخل معده، ممکن است ریفلاکس اسید را تحریک کند. فرد می‌تواند برای از بین بردن فشار بر ناحیه شکم خود، لباس گشاد بپوشد.

داروهای گیاهی

از شیرین‌بیان و بابونه گاهی برای درمان های خانگی برای ریفلاکس معده استفاده می‌شود. داروهای گیاهی می‌توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند و ممکن است در داروهای دیگر تداخل ایجاد کنند. قبل از شروع هر داروی گیاهی از پزشک خود در مورد بی‌خطر بودن آن سؤال کنید.

درمان‌های آرام‌بخش

تکنیک‌هایی برای آرام کردن استرس و اضطراب ممکن است علائم و نشانه‌های رفلکس معده را کاهش دهد. از پزشک خود در مورد تکنیک‌های آرام‌سازی سؤال کنید.

تغذیه آگاهانه از درمان های خانگی برای ریفلاکس معده 

سریع غذا خوردن و پرخوری با سوزش معده و ریفلاکس ارتباط دارد. بعضی‌اوقات حتی ممکن است متوجه نشوید که سریع غذا می‌خورید یا بعدازاینکه سیر شده‌اید بازهم غذا می‌خورید. تمرین تکنیک‌های ذهن آگاهی ممکن است به شما در کاهش سرعت و گوش دادن به آنچه بدن شما می‌گوید کمک کند. از چیزهایی که باعث حواس‌پرتی حین غذا خوردن می‌شود مانند مطالعه، بررسی تلفن یا تماشای تلویزیون خودداری کنید.

لقمه را کاملاً بجوید

وعده‌های غذایی کمتری بخورید. پرخوری فشار بیشتری به اسفنکتر تحتانی مری وارد می‌کند. این مورد نیز از درمان های خانگی برای ریفلاکس معده به حساب می آید. 

زنجبیل را در رژیم غذایی بگنجانید

تحقیقات نشان می‌دهد که زنجبیل ممکن است برای تهوع، استفراغ و سایر علائم مفید باشد، اگرچه برای تأیید این مزایا تحقیقات بیشتری لازم است.

بر اساس شواهد موجود، محققان دوز روزانه از 1500 میلی‌گرم زنجبیل را بی‌ضرر می‌دانند. این احتمال وجود دارد که مصرف بیشتر اثرات سوئی داشته باشد.

زنجبیل یک ماده ساده برای ترکیب در رژیم غذایی است. می‌توانید این موارد را امتحان کنید:

  • اضافه کردن آن به آب گرم برای تهیه چای زنجبیل
  • جوشاندن آن در غذا
  • آن را به‌صورت خام روی سالادها یا غلات رنده کنید

وزن خود را حفظ کنید

خوردن یک رژیم غذایی متعادل برای سلامت عمومی فرد مهم است و همچنین می‌تواند به او در کنترل وزن کمک کند.

در دستورالعمل‌های غذایی 2020 آمده است که 74٪ از کل بزرگ‌سالان در ایالات‌متحده دارای اضافه‌وزن یا چاقی هستند. ائتلاف اقدام چاقی می‌گوید که ریفلاکس اسید بیشتر در میان بزرگ‌سالان که یک شاخص بدن بالا توده بدنی (BMI) و یا چاقی رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد دلیل این پیوند این باشد که چربی اضافی اطراف ناحیه شکم به معده فشار وارد می‌کند و باعث می‌شود بدن برای پایین آوردن اسید بیشتر فعالیت کند. افراد با BMI بالا ممکن است دریابند که رسیدن و حفظ وزن متوسط به آن‌ها کمک می‌کند تا فرکانس ریفلاکس اسید را کاهش دهند. مهم است که افراد روی روش‌های ایمن برای کاهش وزن تمرکز کنند.

کنترل وزن از درمان های خانگی ریفلاکس معده
کنترل وزن از درمان های خانگی برای ریفلاکس معده

بعد از غذا آدامس‌های بدون قند بجوید

یک مطالعه قدیمی‌تر از سال 2005 نشان داده است که آدامس می‌تواند فرکانس بلع را افزایش دهد و باعث بهبود میزان ترشح ریفلاکس در مری شود. جویدن همچنین باعث افزایش تولید بزاق می‌شود که به خنثی‌سازی اسید معده کمک می‌کند. بااین‌حال، بهتر است که از جویدن آدامس‌های حاوی قند که باعث بدتر شدن علائم یا فرسایش دندان می‌شود، خودداری شود. همچنین باید از آدامس‌های با طعم نعناع خودداری کنند، زیرا نعناع می‌تواند علائم ریفلاکس اسید را بدتر کند.

چای گیاهی از درمان های خانگی برای ریفلاکس معده 

برخی از نوشیدنی‌ها، ازجمله قهوه و الکل، ممکن است علائم ریفلاکس اسید را افزایش دهند. جایگزینی این نوشیدنی‌ها با دم‌نوش‌های گیاهی بدون کافئین ممکن است به کاهش ریفلاکس اسید کمک کند.

چای‌های گیاهی همچنین می‌توانند به بهبود هضم غذا کمک کرده و علائمی مانند سرگیجه یا حالت تهوع را تسکین دهند.

چای‌های گیاهی معروف عبارت‌اند از:

  • چای بابونه
  • چای شیرین‌بیان
  • چای سبز
  • چای رازیانه
  • چای میوه‌ای
  • بهتر است از مصرف چای‌های نعناع خودداری کنید؛ زیرا ممکن است باعث ریفلاکس اسید شود.

 غذای حاوی فیبر بالا از درمان های خانگی برای ریفلاکس معده

فیبر بخشی مهم در هر رژیم غذایی سالم است و می‌تواند به احساس سیری و هضم غذا کمک کند و علائم ریفلاکس اسید را کاهش دهد.

غذاهای غنی از فیبر که فرد می‌تواند شروع به معرفی در رژیم غذایی خود کند عبارت‌اند از:

  • غلات صبحانه گندم سبوس‌دار
  • فرنی جو
  • نان غلات
  • ماکارونی سبوس‌دار
  • بلغور گندم
  • برنج قهوه‌ای
  • سیب‌زمینی به‌عنوان‌مثال سیب‌زمینی پخته
  • لوبیا
  • عدس
  • نخود
  • کلم بروکلی

 دفترچه یادداشت داشته باشید

یادداشت‌برداری و پیگیری زمان ریفلاکس اسید می‌تواند به فرد کمک کند تا کنترل بیشتری بر بدن خود داشته باشد.

در کنار علائم، افراد می‌توانند غذاهایی را که خورده‌اند و هرگونه تغییر در رفتارها یا عادات خود را یادداشت کنند. این روش می‌تواند به فرد کمک کند تا عوامل محرک ریفلاکس اسید را شناسایی کند، سپس می‌تواند در صورت امکان از تکرار ریفلاکس اسید جلوگیری کند.

کلام آخر:

اگر متوجه شدید که آنتی‌اسیدها و درمان‌های خانگی اثری ندارند و بیش از دو بار در هفته دل‌درد دارید یا اگر بیش از دو هفته از آنتی‌اسید استفاده می‌کنید، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید. ممکن است به بیماری GERD(بیماری ریفلاکس معده یا مریضی دیگر مانند بیماری زخم معده) مبتلا باشید. سوزش سر دل مکرر می‌تواند منجر به مشکلات طولانی‌مدت و همچنین باعث التهاب مری شما شود. در موارد نادر، حتی ممکن است منجر به سرطان شود، اما توقف ریفلاکس اسید می‌تواند از بروز این عوارض در آینده جلوگیری کند.

منابع:

https://www.webmd.com/heartburn-gerd/guide/home-heartburn-remedies-natural-remedies-heartburn

https://www.verywellhealth.com/remedies-for-heartburn-relief-89992

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gerd/diagnosis-treatment/drc-20361959

https://www.franciscanhealth.org/community/blog/home-remedies-for-heartburn

https://www.medicalnewstoday.com/articles/natural-remedies-for-acid-reflux

مطالب مرتبط