Skip to content

آیا خوردن کرۀ بادام‌زمینی باعث بروز آکنه می‌شود؟

کرۀ بادام‌زمینی و آکنه

کرۀ بادام‌زمینی و آکنه

آکنه یا جوش یکی از بیماری های شایع پوستی است که در اثر به دام انداختن سلول های مردۀ پوست و بقایای موجود در فولیکول های مو توسط چربی ایجاد می‌شود. التهاب، باکتری ها، هورمون ها و سایر عوامل می‌توانند در بروز آکنه دخیل باشند. کرۀ بادام‌زمینی دارای مزایای بسیاری است. این محصول به سبب داشتن پروتئین، چربی های سالم، ویتامین ها و مواد مغذی در زمرۀ ترکیبات مناسب موجود در رژیم غذایی است.در حال حاضر هیچ مطالعه‌ای به بررسی مستقیم ارتباط میان کرۀ بادام‌زمینی و آکنه نپرداخته است؛ اما قندهای اضافه‌شده و ترکیبات موجود در کرۀ بادام‌زمینی از جمله اسیدهای چرب امگا 6 می‌توانند منجر به بدتر شدن آکنه در برخی افراد شوند.

کرۀ بادام‌زمینی و آکنه

در ادامه به بررسی شواهد موجود راجع به ارتباط احتمالی کرۀ بادام‌زمینی و آکنه خواهیم پرداخت. همچنین با نگاهی دقیق به بررسی ویژگی ها و ترکیبات این مادۀ غذایی پرداخته و توصیه‌هایی را برای پیشگیری از بروز مشکلات پوستی ارائه خواهیم داد.

چربی های ترانس

ممکن است تصور کنید که کرۀ بادام‌زمینی به سبب داشتن چربی های ترانس برای بدن مضر است. در واقع بسیاری از فست فودهای چرب یا فرآوری شده حاوی چربی های ترانس هستند که ارتباط محکمی با آکنه های ناشی از رژیم غذایی دارند. با این حال براساس یک تحقیق صورت گرفته در سال 2016، میزان چربی های ترانس موجود در کرۀ بادام‌زمینی غیر قابل ارزیابی و ناچیز است.

در عین حال، سازمان غذا و دارو (FDA) استفاده از چربی های ترانس را در ایالات متحده ممنوع کرده است، بنابراین کره بادام‌زمینی در این کشور حاوی چربی ترانس نیست.

چربی های اشباع

یک مطالعه معتبر در سال 2014 حاکی از ارتباط میان چربی های اشباع و بدتر شدن آکنه در بین 248 شرکت کننده 25-18 ساله بود. یک وعده کرۀ بادام‌زمینی (معادل 45 گرم) حاوی 4.54 گرم چربی اشباعی است.

از این رو مصرف متعادل چربی‌ اشباعی آنقدرها که برخی تصور می‌کنند، مضر نیست. در واقع یک رژیم غذایی غنی از چربی اشباعی که ممکن است حاوی مقدار زیادی غذای فرآوری شده و سرخ شده باشد می‌تواند موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن شود.

امگا 6

اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 اسیدهای چرب ضروری هستند و افراد در رژیم غذایی‌شان به مقداری از آن‌ها نیاز دارند.

رژیم‌های غذایی غربی به‌طورمعمول حاوی مقادیر زیادی غذاهای فرآوری شده غنی از امگا 6 اما امگا 3 اندک هستند. کره بادام‌زمینی که غالباً حاوی روغن‌های مختلفی مانند روغن پالم است، نیز منبع اسید چرب امگا 6 است.

بدن انسان به هر دو اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 نیاز دارد اما برقراری تعادل مناسب بین این دو مهم‌ترین مسئله است. مصرف بیش‌ازحد امگا 6 که می‌تواند پیش‌زمینۀ التهاب باشد و ناکافی بودن امگا 3 که ترکیبی ضدالتهابی است می‌تواند منجر به اثرات منفی در سلامتی افراد شود.

آکنه نوعی بیماری التهابی مزمن است، بنابراین عدم تعادل به نفع امگا 6 پیش‌التهابی، می‌تواند موجب بدتر شدن این مشکل پوستی شود. بر اساس نتایج یک پژوهش در سال 2017، مقادیر بالای امگا 6 در رژیم غذایی می‌تواند منجر به افزایش آکنه شود.

برای برخورداری و حفظ سلامت پوست سعی کنید بین میزان مصرف اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 تعادل برقرار کنید. این به معنای مصرف امگا 3 بیشتر و امگا 6 کمتر است که می‌توان آن را در غذاهای فرآوری‌شده و برخی روغن‌های گیاهی مانند روغن سویا یافت.

کره بادام‌زمینی حاوی اسیدهای چرب امگا 6 است که می‌تواند موجب افزایش بروز آکنه شود. مصرف امگا 6 کمتر و امگا 3 بیشتر می‌تواند در کاهش آکنه مؤثر باشد.

آگلوتینین بادام‌زمینی

آگلوتینین بادام‌زمینی نوعی پروتئین با نام لکتین است. هضم لکتین برای بدن دشوار است و می‌تواند موجب تحریک رودۀ کوچک، افزایش نفوذپذیری روده و نشت مواد موجود روده در جریان خون شود.

برخی مطالعات حاکی از این است که افزایش نفوذپذیری روده می‌تواند باعث بروز آکنه شود که این مسئله می‌تواند به دلیل ایجاد التهاب و تحریک سیستم ایمنی بدن باشد. نتیجه‌گیری در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. در حال حاضر هیچ مطالعه‌ای مستقیماً به بررسی تأثیر آگلوتینین بادام‌زمینی، آکنه و نفوذپذیری روده نپرداخته است.

علاوه بر این بر اساس یک مطالعۀ انجام‌شده در سال 2011، سطح لکتین بادام‌زمینی پخته به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. هیچ شواهدی وجود ندارد که بادام‌زمینی بوداده موجود در کرۀ بادام‌زمینی به دلیل محتوای لکتین باعث ایجاد آکنه می‌شود.

افزودن شکر

بسیاری از تولیدکنندگان به کرۀ بادام‌زمینی شکر یا شیرین‌کننده‌های دیگر اضافه می‌کنند. 45 گرم کرۀ بادام‌زمینی حاوی 4.72 گرم شکر است. بر اساس برخی تحقیقات، مصرف مکرر افزودنی‌های قندی در بروز آکنه دخیل است؛ بنابراین خوردن مرتب کرۀ بادام‌زمینی حاوی شکر می‌توانند مسبب بروز آکنه باشد.

 بنابراین لازم است قبل از مصرف به میزان شکر اضافه‌شده در غذاهایی پخته‌شده مانند کرۀ بادام‌زمینی یا ژله توجه داشته باشید. برای کاهش مصرف شکر به دنبال کره‌های شیرین نشده باشید و لیست ترکیبات تشکیل‌دهندۀ آن‌ها را به‌دقت بررسی نمایید.

شکر اضافه‌شده در برخی از کره‌های بادام‌زمینی می‌تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن آکنه شود.

مزایای کرۀ بادام‌زمینی

کره بادام‌زمینی یک مادۀ غذایی غنی از مواد مغذی است. 45 گرم از آن، حاوی 10.1 گرم پروتئین و 2.16 گرم فیبر غذایی است. کره بادام‌زمینی همچنین حاوی ویتامین ای، فولات و سایر مواد مغذی است.

کرۀ بادام‌زمینی و آکنه

بر اساس یک مطالعه انجام‌شده در سال 2013، مصرف کرۀ بادام‌زمینی سالم می‌تواند از افزایش قند خون جلوگیری و به افزایش سطح کلسترول خوب کمک کند.

سایر روش‌های پیشگیری از بروز آکنه

طبق توصیه‌های انجمن آکادمی پوست آمریکا، پیشگیری از آکنه مستلزم داشتن یک رژیم غذایی واجد قند پایین و حاوی مقدار زیادی مواد غذایی مانند غلات کامل، سبزیجات، منابع پروتئین کم‌چرب و میوه‌ها است.

سایر روش‌های پیشگیری از آکنه عبارت‌اند از:

  • شستشوی ملایم صورت با صابون حداقل دو بار در روز
  • اجتناب از اسکراب و سایر محصولات زبر
  • پرهیز از قرارگیری در معرض نور مستقیم آفتاب
  • عدم استفاده از تخت‌های مخصوص برنزه‌ کردن
  • شستن منظم موها
  • اجتناب از کندن با خراشیدن جوش یا اثر زخم آن

منبع نوشته کرۀ بادام‌زمینی و آکنه :

https://everyonesmd.com/blog/acne/is-peanut-butter-to-blame-for-your-acne

مطالب مرتبط