Skip to content

4 افسانه تغذیه و کاهش وزن برای سلامتی که در سال 2023 رد شد

چهار افسانه رایج تغذیه‌ای

افسانه های نادرست درباره کاهش وزن

رژیم‌ها و گرایش‌های تغذیه اغلب در رسانه‌های اجتماعی برای تشویق کردن مردم به رژیم گرفتن تبلیغ می‌شوند، اما معمولاً برای طولانی‌مدت پایدار نیستند. بسیاری از آمریکایی‌ها برای اطلاعات سلامتی در مورد رژیم غذایی و کاهش وزن به رسانه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنند. دانستن چگونگی واقعیت و تشخیص ایمن بودن آن می‌تواند دشوار باشد. کارشناسان چهار افسانه رایج تغذیه‌ای را که در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، را رد می‌کنند.

اگر متوجه شدید که در رسانه‌های اجتماعی به دنبال راه‌هایی برای شروع تغییرات جدید هستید، تنها نیستید. بر اساس داده‌های جامعه بیماران آنلاین، 11 درصد از آمریکایی‌هایی که مورد بررسی قرار گرفتند، گفتند که برای اطلاعات سلامتی به رسانه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنند.

با این حال، در حالی که برخی از توصیه‌هایی که به صورت آنلاین با آنها روبرو می‌شوید ممکن است مفید و قابل اعتماد به نظر برسند و برخی حتی ممکن است از طرف پزشکان، متخصصان تغذیه یا سایر افراد واجد شرایط تأیید شده باشد، اما اغلب اینطور نیست.

خیلی مواقع چیزی که ما می‌بینیم شخصی است که برنامه کاهش وزن یا پاکسازی روده، یا هر چه که هست، درمان خود را انجام داده است و فقط به این دلیل که برای آنها مؤثر بوده سعی می‌کنند آن را در مورد همه اعمال کنند. آن‌ها راه‌حل‌های سریع جالبی پیدا می‌کنند که مردم می‌خواهند باور کنند، اما این راه‌ها توسط علم پشتیبانی نمی‌شوند و می‌توانند آسیب‌رسان باشند.

چهار افسانه رایج تغذیه‌ای
چهار افسانه رایج تغذیه‌ای

رژیم‌های غذایی اغلب در رسانه‌های اجتماعی برای تشویق کردن افراد به رژیم گرفتن هیجان‌انگیز می‌شوند. اگر همه حقایق بی طرفانه و متعادل بود، در یک مجله علمی بود نه در رسانه‌های اجتماعی.

در حالی که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به‌عنوان ابزاری برای آموزش و انتشار اطلاعات مورد استفاده قرار گیرند، اما محتواهای در رابطه با رژیم‌های غذایی و تغذیه ممکن است توسط اینفلوئنسرهایی منتشر شود که از همه حقایق مطلع نیستند و برخی از حقایق را اطلاع دارند.

بسیاری از افسانه‌های رژیم غذایی با مقداری از حقیقت شروع می‌شوند تا مردم را وادار به امتحان این رژیم‌ها کنند. این مقدار از حقیقت می‌تواند اغراق‌آمیز یا اشتباه تعبیر شود تا برای مردم عاقلانه باشد.

رمزگشایی بین اینکه چه چیزی واقعی است یا نه می‌تواند دشوار باشد. برای کمک به کاهش سردرگمی، از کارشناسان بهداشتی خواستیم تا برخی از رایج‌ترین افسانه‌های تغذیه‌ای که رد شده‌اند و در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند را بیان کنند.

افسانه: همه باید از رژیم کتو یا کم کربوهیدرات پیروی کنند

در حالی که پیروی از رژیم کتو و کم کربوهیدرات می‌تواند باعث کاهش وزن شود، اما این الگوهای غذایی به دو دلیل برای همه مناسب نیست:

  • این رژیم در افرادی که بیماری‌هایی مانند دیابت دارند ممکن است به دلیل کاهش شدید کربوهیدرات برای این آنها خطرناک باشد.
  • گاهی هم به دلیل اینکه این برنامه‌ها با بیولوژیک یک فرد مطابقت ندارند یک رژیم غذایی متفاوت موثرتر خواهد بود. انواع غذاهایی که در این رژیم‌ها دنبال می‌شوند – به‌ویژه رژیم کتو که بر چربی تمرکز دارد- نیز باعث نگرانی می‌شود.

چیزی که مردم انجام می‌دهند خوردن مقدار زیادی پنیر و کره و استیک یا بیکن یا گوشت در وعده ناهار است که بسیار فرآوری شده است و سبزیجات و غلات کامل و سایر مواد مغذی مهم را محدود می‌کند، بنابراین در رژیم غذایی خود دچار عدم تعادل می‌شوند.

مطالعات انجام شده بر روی افرادی که سالم‌ترین و طولانی‌ترین زندگی را دارند، نشان داده‌اند که در رژیم غذایی آن‌ها از غلات کامل، لوبیا و حبوبات استفاده می‌شود. حبوبات و لوبیاها با زندگی طولانی‌تر افراد مرتبط هستند، بنابراین وقتی این غذاها را حذف می‌کنید متوجه می‌شوید که از نظر سلامتی چه اتفاقی می‌افتد.

رژیم کتوژنیک
رژیم کتوژنیک

علاوه بر این، پایبندی به رژیم کتو یا رژیم کم کربوهیدرات در درازمدت دشوار است و زمانی که افراد شروع به اضافه کردن کربوهیدرات‌ها به رژیم غذایی خود می‌کنند، این کار را به روشی سالم انجام نمی‌دهند.

آن‌ها روی غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات نشاسته‌ای تمرکز نمی‌کنند. آن‌ها شروع به بازگشت به مصرف کربوهیدرات‌های ساده مانند نان سفید، شکر و ماکارونی سفید کرده‌اند و تمام وزنی که کم کرده‌اند را دوباره اضافه می‌کنند و بنابراین تبدیل به این نوع تجربه چرخه‌ای یویو می‌شوند.

افسانه: برای انرژی به کافئین نیاز دارید

کافئین محرکی است که باعث می‌شود مغز احساس هوشیاری بیشتری کند اما از نظر فنی تغذیه یا انرژی بدن را تأمین نمی‌کند. این موضوع به این دلیل است که کافئین منجر به تولید سلولی ATP آدنوزین تری فسفات که ترکیبی آلی است که انرژی بدن را تأمین می‌کند نمی‌شود.

ما این نواحی از مغز را داریم که باعث خواب آلودگی ما می‌شوند و کافئین به آرام کردن این مسیرهای عصبی کمک می‌کند. اینکار واقعاً مانند قرار دادن یک چسب زخم روی راه حل است و بحران کمبود انرژی ما را پنهان می‌کند.

مصرف کافئین همچنین می‌تواند منجر به وابستگی شود. به عنوان مثال، ممکن است در صبح و در بعدازظهر کافئین مصرف کنید. هنگامی که در اواخر روز کافئین می‌نوشید، می‌تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد و زمانی که خوب نمی‌خوابید و از خواب بیدار می‌شوید، برای تأمین انرژی دوباره به کافئین روی ‌آورید و این چرخه ادامه می‌یابد. راه حل برای افزایش انرژی از قبل در بدن وجود دارد.

ما این اندامک‌های تولیدکننده انرژی را در داخل هر سلول به نام میتوکندری داریم و وقتی آنها را تغذیه کرده و با رفتارهای سبک زندگی سالم از آنها مراقبت می‌کنیم – مانند رژیم غذایی سالم، خواب خوب، مدیریت استرس – بدن ما انرژی مورد نیاز خود را تولید می‌کند.

برای تامین انرژی به کافئین نیاز دارید
برای تامین انرژی به کافئین نیاز دارید

افسانه: واکسن‌های کاهش وزن با نسخه بدون خطر هستند

در حالی که برخی از سلبریتی ها درباره کاهش وزنی که با داروهای تجویزی ضد چاقی به دست آوردند سخن گفته‌اند، اما این تزریقات فقط در بیماران مبتلا به چاقی یا دیابت مورد مطالعه قرار گرفته است.

عوارض نامطلوب شناخته شده‌ای وجود دارد، عمدتاً عوارض جانبی گوارشی، اما ما واقعاً از اثرات طولانی مدت استفاده تفریحی از دارو برای کاهش چند کیلو اطلاعی نداریم.

همچنین، به محض قطع دارو، اگر عادات غذایی و سبک زندگی تغییر نکرده باشد، افزایش وزن ممکن است رخ دهد. داروهایی وجود دارند که می‌توانند برای کاهش وزن استفاده شوند و بنابراین این تزریق‌ها می‌تواند نشانه‌ای باشد که در آینده ظاهر می‌شود، اما در حال حاضر فقط برای چاقی و برای افراد مبتلا به دیابت است.

افسانه: باید رژیم‌های پاک کننده و سم زدایی را امتحان کنید

تقریباً هیچ یک از رژیم‌های پاکسازی یا سم زدایی امروزه ثابت نشده است که بر سلامت متابولیک کوتاه یا بلندمدت یا خطرات قلبی عروقی مؤثر است.

ممکن است سم زدایی در کوتاه مدت باعث شود برخی احساس نفخ کمتری کنند، اما این نتایج ماندگار نیستند و حتی ممکن است منجر به احتباس آب یا یبوست شوند.

در حالی که این تصور وجود دارد که سموم بیشتری در هوا وجود دارد و مردم آلودگی بیشتری تنفس می‌کنند، قند و غذای ناسالم بیشتری می‌خورند و بنابراین باید این مواد را از بدن دفع کنند، اما بدن به طور طبیعی مواد سمی را از بین می‌برد.

حقیقت این است که بدن ما در کبد، کلیه‌ها، سیستم گوارشی و روده بزرگ فرآیند بسیار پیچیده‌ای دارد که هر روز بدن ما را سم‌زدایی می‌کند. همه این‌ها نحوه‌ی خلاص شدن بدن ما از شر سموم است.

برای کمک به بدن در این فرآیندها، افراد می‌توانند در صورت امکان روی تغذیه سالم، خواب با کیفیت و محدود کردن قرار گرفتن در معرض سموم محیطی تمرکز کنند.

از نظر خطرات مرتبط با پاکسازی ها و سم زدایی ها، محققان خاطرنشان کردند که برنامه‌های سم زدایی مبتنی بر مواد غذایی که مواردی مانند مصرف اسموتی های میوه و سبزیجات یا رژیم گیاهخواری را برای مدت محدود پیشنهاد می‌کنند، به احتمال زیاد بی ضرر هستند.

با این حال، اگر مکمل‌ها در این برنامه‌ها گنجانده شوند، می‌توانند خطرناک باشند زیرا محتویات مکمل‌ها ممکن است کم شوند و ما نمی‌دانیم چه چیزی در آنها وجود دارد.

مکمل های لاغری را نخورید
مکمل های لاغری را نخورید

آسیب روانی نگرانی دیگری است. فشار برای پاکسازی و سم زدایی اغلب بعد از تعطیلات و با این تصور صورت می‌گیرد که می‌توانید تا اول ماه آنچه را که می‌خواهید، بخورید و سپس سم زدایی کنید.

این کار یک رابطه ناسالم با غذا خوردن را به وجود می‌آورد. اینکه باید بدن خود را تمیز کنید یا بدن خود را به خاطر کاری که در یک غذا خوردن لذت بخش انجام داده‌اید تنبیه کنید.

کلام آخر

در حالی که گرایش‌های مربوط به رژیم‌های غذایی، تغذیه و پاکسازی بدن می‌تواند منجر به کاهش وزن یا احساس بهتر در کوتاه‌مدت شود، رعایت طولانی‌مدت آنها دشوار است. اعتدال و ثبات، راهبردهای بلندمدت بهتری هستند. اگر کسی تصمیم بگیرد که یک رژیم غذایی متداول یا مد روز را آغاز کند، باید برنامه‌ای برای برگشتن به رویکردی معتدل بعد از آن وجود داشته باشد.

منبع

https://www.healthline.com/health-news/nutrition-and-weight-loss-myths-debunked

مطالب مرتبط