Skip to content

چند راه برای درمان طبیعی دیابت

راه های درمان طبیعی دیابت

اگر به دنبال راهی برای متعادل کردن قند خون خود به روشی طبیعی هستید، چندین درمان طبیعی دیابت وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند.

اگرچه هیچ راه حل سریع و جادویی وجود ندارد، اما تحقیقات اخیر نشان داده است که چندین مکمل و گیاهان دارویی موجود هستند که ممکن است در کنترل دیابت نوع 2 مفید باشند؛ به ویژه اگر با داروهای خوراکی استفاده شوند.

 به خاطر داشته باشید که یک سبک زندگی سالم از جمله رژیم غذایی سرشار از فیبر و سبزیجات همراه با ورزش منظم و تکنیک‌های کاهش استرس نیز در درمان این بیماری نقشی اساسی دارند.

درباره دیابت

قند به شکل گلوکز، منبع اصلی سوخت سلول‌های بدن است و هورمون انسولین در خون به گلوکز اجازه ورود آن به سلول‌ها را می‌دهد. در دیابت نوع 2 عوامل ژنتیکی یا سبک زندگی افراد منجر به کاهش توانایی بدن در سو‌خت‌وساز موثر گلوکز می‌شود.

 این بدان معنی است که بدن شما ممکن است دیگر انسولین کافی تولید نکند یا سلول‌های شما در برابر اثرات انسولین بیشتر مقاومت کنند و مقدار زیادی گلوکز در جریان خون جمع شود. اگر این سطح گلوکز در خون بالا باقی بماند ممکن است به چشم، قلب، کلیه‌ها یا اعصاب آسیب برساند.

 با این حال چندین داروی خوراکی وجود دارند که می‌توانند همراه با چندین درمان طبیعی دیابت دیگر کاری کنند تا بدن شما به طور طبیعی نسبت به انسولین حساس‌تر شود یا باعث افزایش جذب گلوکز توسط سلول‌ها شوند.

راه های درمان طبیعی دیابت

قبل از شروع به استفاده کردن از هرگونه مکمل جدید، حتما در رابطه با این روش درمانی جایگزین با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است برخی از داروها با داروهای دیگری که در حال حاضر مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند و ممکن است لازم باشد آن داروها برای جلوگیری از افت قند خون (هیپوگلیسمی) تعدیل شوند.

همچنین توجه به این نکته مهم است که در صورتی که تشخیص داده شود دیابت دارید، خوددرمانی با داروی جایگزین و تاخیر در استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد.

 بدون استفاده از درمان‌های مناسب مانند مصرف داروهای خوراکی یا تزریقی و آزمایش منظم قند خون، بیماری دیابت ممکن است پیشرفت کرده و به عوارض جدی‌تری مانند آسیب‌رسانی به چشم، کبد و کلیه، مشکلات عصبی، کمای دیابتی، سکته مغزی یا حتی مرگ منجر شود.

جنسنیگ

طی یک تحقیق در انگلستان است، مشخص شد که سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که جینسینگ مصرف می کنند به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

 در این تحقیق 30 نفر مبتلا به دیابت که توسط دارو قند خون خود را کنترل می‌کردند اما با این وجود سطح قند خونشان عادی نبود، شرکت کردند. شرکت‌کنندگان در دو گروه یا کپسول حاوی جینسینگ پرورش یافته در آمریکای شمالی و آسیاب شده را به همراه یک فیبر بسیار چسبناک استفاده می‌کردند و یا یک کپسول ساختگی را سه بار در روز و به مدت 12 هفته مصرف می‌کردند.

پس از چهار هفته وقفه، شرکت‌کنندگان نوع مصرف دارو را بالعکس کردند؛ کسانی که کپسول‌های جینسینگ را دریافت می‌کردند از دارو استفاده کردند و بالعکس افرادی که دارو مصرف می‌کردند به جای آن کپسول‌های جینسنگ را دریافت کردند.

نمونه‌های خون گرفته شده قبل و بعد از هر دوره 12 هفته‌ای نشان داد هنگامی که شرکت‌کنندگان از کپسول‌های جینسینگ استفاده می‌کردند هموگلوبین ای‌وان‌سی (A1C) آنها به حد طبیعی رسید، ولی زمانی که دارو مصرف می‌کردند این اتفاق نمی‌افتاد.

 به نظر می‌رسد که می توان از جینسینگ به عنوان یک راه درمان طبیعی دیابت استفاده کرد اما حتما در نظر داشته باشید که قبل از مصرف هر مکمل یا گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین بخوانید: دیابت نوع دو و تغییر سبک زندگی

اثر جنسینگ بر دیابت

منیزیم

منیزیم ماده‌ای معدنی است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند سبزیجات برگ‌دار سبز، آجیل، بذرها و غلات کامل و همینطور مکمل‌های غذایی یافت می‌شود. وجود منیزیم برای بیش از 300 واکنش مختلف بیوشیمیایی ضروری است.

این ماده به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند و برای این که عملکرد عضلات و اعصاب، ریتم قلب، عملکرد ایمنی، فشار خون و سلامت استخوان طبیعی باشد به آن نیاز است. یکی از تحقیقات نشان داده است که سطح پایین منیزیم ممکن است وضعیت قند خون را در دیابت نوع 2 بدتر کند.

در همان تحقیق برخی شواهد نشان داده است که مکمل‌های منیزیم با افزایش حساسیت بدن به انسولین می‌توانند به رفع مشکل مقاومت در برابر انسولین کمک کنند و احتمالا راهی برای کنترل و درمان طبیعی دیابت باشد. 

توجه کنید که اگرچه به طور کلی استفاده از این ماده خطری ندارد، اما دوزهای بسیار بالای منیزیم ممکن است باعث اسهال، حالت تهوع، کاهش اشتها، ضعف عضلانی، تنگی نفس، فشار خون پایین، ضربان قلب نامنظم و گیجی شود.

این ماده می‌تواند با برخی داروها مانند داروهای پوکی استخوان، فشار خون بالا (مسدودكننده‌های كانال كلسيم) و همچنین برخی از آنتی بیوتیک‌ها، شل‌كننده‌های عضلانی و ادرارآورها تداخل داشته باشد.

منیزیم و درمان دیابت

آلوئه ورا

در ابتدا باید گفت که تحقیقات صورت گرفته در رابطه با نقش آلوئه ورا در کنترل دیابت هنوز در مرحله مقدماتی است بنابراین بعد از خواندن این مطلب برای تهیه آب‌ آلوئه ورا یا بطری مکمل‌های آلوئه ورا عجله نکنید. همچنین مصرف داروهای فعلی دیابت خود را نیز متوقف نکنید.

در حال حاضر در هیچ کجا به صورت رسمی توصیه نشده است که افراد دیابتی با استفاده از مکمل‌های آلوئه ورا یا نوشیدن آب آن درمان می‌شوند و آلوئه ورا می تواند درمان طبیعی دیابت باشد. چرا؟ تا حدودی به این دلیل که در مورد نوع آماده‌سازی یا مقدار دوز مناسب مصرف، اتفاق نظر وجود ندارد.

طبق تحقیقات منتشر شده در مجله داروسازی بالینی و درمانی، شرکت‌کنندگان در بسیاری از مطالعات تحقیقاتی از انواع مختلف و مقدار دوز آلوئه ورا استفاده کردند. برخی آب آلوئه ورا را نوشیدند و برخی دیگر پودر حاوی یک جزء از گیاه آلوئه ورا به نام acemannan را مصرف کردند که یک پلی‌ساکارید است و می‌تواند واکنش‌های ایمنی بدن را افزایش دهد.

با وجود چنین تنوع گسترده‌ای، تعیین دوز بهینه و روش استفاده بدون تحقیقات اضافی دشوار خواهد بود. اگر می‌خواهید به عنوان یک درمان طبیعی دیابت مصرف آلوئه ورا را امتحان کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید با هیچ کدام از داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل ندارد و بعد از آن می‌توانید مصرف این دارو را در نظر بگیرد.

همجنین بخوانید: دیابت چیست؟ اثر چاقی و سندرم متابولیک بر دیابت

آیا آلوئه ورا در کنترل دیابت نقش دارد؟

ژیمناما

مطالعات نشان می دهد که گیاه ژیمناما می‌تواند سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد. این گیاه به دلیل خاصیت بازدارندگی آنزیم خود در کاهش تجمع چربی و کاهش وزن بسیار مشهور شده است.

علاوه بر این، یکی از تحقیقات نشان داده است که قابلیت آنتی‌اکسیدانی قوی ژیمناما ممکن است از آسیب دیدن اعضای بدن که به خاطر بیماری دیابت اتفاق می‌افتد جلوگیری کند، زیرا این بیماری باعث افزایش تولید گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) می‌شود که ناشی از افزایش طولانی مدت قند خون است.

 از آنجا که ژیمناما ممکن است به طور قابل توجهی سطح قند خون را کاهش دهد، افرادی که از داروهای دیابت یا انسولین استفاده می‌کنند نباید ژیمناما را به طور همزمان در کنار داروی خود مصرف کنند مگر این که زیر نظر یک متخصص این کار را انجام دهند. اگر دیابت به درستی کنترل نشود، عواقب آن می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند.

همچنین در مورد گیاهان، مکمل‌ها یا درمان‌های طبیعی که استفاده می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید زیرا برخی از آنها ممکن است با داروهایی که می‌خورید تداخل داشته باشند و منجر به افت قند خون شما شوند، مگر این که مصرفشان به صورت صحیح با داروهایتان هماهنگ شود.

ژیمناما و درمان دیابت

مطالب مرتبط