Skip to content

بهترین روش های نگهداری انواع میوه و سبزیجات در خانه

میوه و سبزیجات منابع سرشار از فیبر

نگهداری میوه و سبزیجات 

میوه و سبزیجات به دلیل فواید بسیار زیادی که دارند ، بخش بزرگی از سبد غذایی اکثر خانواده ها را تشکیل می دهند. اما مسئله ای که معمولا با آن درگیر هستیم نگهداری از میوه و سبزیجات به مدت طولانی تری است. با استفاده از شیوه ها و روش های مختلف تا حدودی می توانید میوه و سبزیجات را برای مدت طولانی تری نگهداری کنید . در این جا برایتان روش نگهداری از میوه و سبزیجات و مدت زمان نگهداری تعدادی از میوه و سبزی ها را می گوییم. 

نکاتی برای نگهداری از میوه و سبزیجات 

  • با دقت خرید کنید 

دقت در انتخاب مواد غذایی اهمیت زیادی دارد . در هنگام خرید میوه و سیزیجات آنهایی را که آسیب دهیده هستند انتخاب نکنید . اگر می خواهید از میوه هایی که قبلا خرد شده اند خریداری کنید آنهایی را انتخاب کنید که در یخچال نگهداری می شوند. 

  • روش نگهداری از میوه و سبزیجات را بدانید 

بهترین راه برای نگهداری از میوه و سبزیجات به نوع و اندازه آنها بستگی دارد . برخی از میوه و سبزیجات باید به سرعت وارد یخچال شوند و برخی دیگر را می توان خارج یخچال نگهداری کرد . این که بدانید هر ماده غذایی را چگونه نگهداری کنید در ماندگاری و طعم آن نقش دارد . 

نگهداری میوه و سبزیجات
نگهداری میوه و سبزیجات
  • نگهداری سیب 

اگر قصد دارید سیب های خود را سریع بخورید می توانید آنها را تا یک هفته بیرون یخچال نگهداری کنید. اما عمر آنها در یخچال بین 4 تا 6 هفته است . سیب ها گاز اتیلن  تولید می کنند ، که باعث می شود مواد غذایی دیگر سریعتر برسند. بنابراین ، بهتر است سیب ها را از میوه ها و سبزیجات دیگر  دور نگه دارید ، مگر اینکه بخواهید آنها سریع تر رسیده شوند.

  • نگهداری توت ها 

زغال اخته ، توت فرنگی ، تمشک و سایر توت ها شکننده هستند ، هر کاری که برای نگهداری آنها انجام دهید خیلی تازه نمی مانند . زمانی که خواستید آنها را مصرف کنید بشویید. آنها را در ظرف جداگانه داخل  یخچال نگه داری کنید . تمشک و توت فرنگی تازه فقط 2 تا 3 روز در یخچال قابل نگهداری هستند اما  زغال اخته را  می توان  به مدت 1 یا 2 هفته نگه  داری کرد. اگر می خواهید توت تازه خود را بیشتر نگه دارید ، می توانید آن را تا یک سال منجمد کنید.

  • نگهداری موز 

اگر رنگ موز سبز است یا هنوز به اندازه کافی برای خوردن نرسیده است ، آن را در یخچال  نگهداری نکنید. پس از رسیدن ، می توانید آنها را به مدت 3 روز در یخچال نگه دارید ، اما پوست آن کم کم سیاه می شود.

  • مرکبات 

مرکبات ، از جمله لیمو ، لیموترش ، پرتقال و گریپ فروت می توانند برای مدتی در خارج یخچال بمانند. اما در یخچال ماندگاری بسیار بیشتری دارند ، در یخچال حداکثر تا سه هفته سالم می مانند. زمانی که می خواهید مرکبات را در یخچال قرار دهید بهتر است آنها را در کیسه جداگانه بگذارید.

  • نگهداری از میوه و سبزیجات : گوجه فرنگی 

گوجه فرنگی تا زمانی که نرم و رسیده است آماده خوردن است . پس از رسیدن ، آنها یک هفته می توان آنها را در محیط خانه به دور از آفتاب یا گرما نگهداری کرد. نگهداری گوجه فرنگی در یخچال طعم آن ها را تغییر می دهد. اما اگر گوجه فرنگی را برش داده اید داخل یخچال نگهداری کنید . 

  • نگهداری کلم بروکلی و گل کلم 

کلم بروکلی و گل کلم به مدت 3 تا 5 روز می توان در  یخچال نگهداری کرد. بهتر است آنها را در کشویی دور از محصولات دیگر قرار دهید.

  • نگهداری کاهو و سایر سبزیجات 

کاهو و سایر سبزیجات برگ دار مانند کلم پیچ و اسفناج را باید در یخچال نگه داری کرد . کاهو در یخچال به مدت یک یا دو هفته تازه می ماند . اسفناج بیش از یک هفته دوام نخواهد داشت. سایر سبزیجات معمولا تا 4 روز در یخچال تازه می مانند.

  • نگهداری آووکادو 

بهترین روش برای نگهداری آووکادو به رسیده بودن آنها برای خوردن بستگی دارد. مطمئنا  آووکادوی سفت برای خوردن مناسب نیست . اگر آووکادو سفت است آن را در دمای اتاق نگهداری کنید تا برسد . پس از رسیدن ، می توانید با قرار دادن در یخچال ، آنها را کمی بیشتر تازه نگه دارید. یک آووکادوی رسیده 3 تا 4 روز در یخچال قابل  نگهداری است . 

  • نگهداری از میوه و سبزیجات : سبزیجات ریشه دار

 سبزیجات ریشه ای مانند هویج ، جعفری ، تربچه ، شلغم و چغندر را در یخچال قرار دهید. هویج و جعفری تا 3 هفته در یخچال تازه می مانند. تربچه ، شلغم و چغندر حدود 2 هفته دوام خواهند داشت. بهتر است به جای یخچال ، سیب زمینی و سیب زمینی شیرین را در انبار یا در یک مکان تاریک و خنک نگهداری کنید. سیب زمینی هایی که در یخچال نگهداری می کنید ممکن است هنگام پخت تیره شود و طعم شیرین داشته باشد.

  • نگهداری سیر و پیاز

سیر و پیاز را در یک مکان تاریک و خنک در انبار یا یخچال نگهداری کنید. اگر حبه های سیر را جدا کنید ، بهتر است آن را در یخچال قرار دهید. سیرتا  چند هفته تازه می ماند. پیاز به مدت 2 ماه در یخچال تازه می ماند. سیر و پیاز را از سایر محصولات جدا نگه دارید تا بوی شدید آنها بر طعم میوه ها و سبزیجات دیگر تأثیر نگذارد .

نگهداری میوه و سبزیجات (سیروپیاز)
نگهداری از میوه و سبزیجات (سیروپیاز)
  • نگهداری کدو 

کدو حلوایی و کدو سبز تا 5 روز در یخچال تازه می مانند. کدو حلوایی زمستانی ، مانند کدو تنبل یا کدو سبز می تواند برای مدت طولانی تری تازه بماند، حدود  دو ماه در یک مکان تاریک و خنک مانند انبار یا یخچال دوام می آورند.

  • روش نگهداری  طالبی و هندوانه 

طالبی را قبل از برش دادن در یخچال قرار دهید اما هندوانه را می توان در مکانی خشک و تاریک و دور از محصولات دیگر نگهداری کرد.

  • نگهداری قارچ 

قارچ را در ظرفی که دارای سوراخ هایی برای تهویه می باشد یا در کیسه های کاغذی در یخچال نگهداری کنید، نگهداری قارچ در کیسه های پلاستیکی باعث لزج شدن آنها می شود. قارچ ها در یخچال دو الی سه روز تازه می مانند. 

کلام آخر 

وقتی آماده خوردن میوه و سبزیجات هستید ، ابتدا دستان خود را بشویید. محصولات را زیر آب روان بشویید نیازی به استفاده از صابون نیست. اگر هر قسمت از آن ها  کبود یا آسیب دیده است ، ابتدا آن را برش دهید و بقیه آن را مصرف کنید. نگهداری از میوه و سبزیجات اهمیت زیادی دارد ، اگر فراموش کردید مواد غذایی را در مدت تعیین شده مصرف کنید و بعد از آن تصمیم به مصرف آنها گرفتید به رنگ، بافت و رایحه آنها قبل از مصرف توجه کنید . اگر روی میوه و سبزیجات فقط چند چروک ساده خورده هم چنان قابل مصرف هستند اما اگر رنگ آنها تغییر کرده ، بو می دهند یا تغییری در مزه آنها ایجاد شده آنها را استفاده نکنید . 

منابع نوشته : 

https://ivaluefood.com/resources/food-storage/produce-storage-cheat-sheet/

https://www.webmd.com/food-recipes/ss/slideshow-how-long-produce-stays-fresh?ecd=wnl_spr_100520&ctr=wnl-spr-100520_nsl-LeadModule_title&mb=obiTf1KvSIFTiKDMyhCBYNr52ZZAt%2f61RIVce8NXvPU%3d

https://www.weightwatchers.com/us/blog/food/how-long-do-vegetables-last-in-fridge

https://food52.com/blog/13047-a-handy-chart-for-how-long-fresh-produce-will-last

https://www.heart.org/en/healthy-living/healthy-eating/add-color/keep-fruits–vegetables-fresher-longer

مطالب مرتبط